Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kör jag Mozilla Firefox!

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Varför?

Efter att i tur och ordning på OS X kört -> Omniweb/IE -> Camino -> Safari så har jag nu bytt till Firebird som primär webbläsare. Visserligen har jag alla webbläsare som finns installerade. Men Firebird är det första jag kör upp.

Safari blev trevligare, och jag är säker på att det kommer bli trevligare med tiden också. Men nu så tycker jag GUI:et ser för taskigt ut. Visst cleant är det. Men det ser ut som en fjortis som inte kan någonting om GUI har hackat ihop det med Windings i Photoshop. Knapparna har ingen marginal uppåt knappt. Ser helt sjukt ut. Men det är iofs pettitesser.

Jag har varit på många sajter där Safari inte har fungerat. Och det är en sak, man kan ju byta tillfälligt. Men det jag har råkat ut nu på 3 datorer är att
Safari har blivit oresponsiv. Speciellt när man laddar sidor i en ny tabb. Man kan bara vänta tills det har laddat klart. Känns lite MacOS 9 över det hela. Sen har den börja suga CPU som attan. Och att badbollen kommer fram när man har mer än tre tabbade sidor och försöker stänga en tab.

Det finns dåligt med features för t.e.x nerladdning. Och andra väsenltiga saker för en "Powersurfare"

Nu är jag fullt medveten om att alla har inte mina problem, eller håller med mig. Och det är helt okej. Tänkte bara berätta varför jag har bytt.

Bytet till Mozilla Firebird

Mozilla Firebird har på OS X varit buggig och lite småslö och sett ut som ett KDE program tidigare. Nu har den mognat rejält. Och efter 2 min tweakande så har jag en webbläsare som klarar allt i princip.

Låt oss se. Jag har en webbläsare som ser ut och agerar som ett Mac OS X program. Den har i princip inga problem med några webbsidor whatsoever. Den är sjukt mer responsiv jämnfört mot någon annan webbläsare. Det bygget jag har laddar sidorn snabbast av alla webbläsare jag har installerade. Det säger bara pang! Cachet är även det snabbt.

Sen har jag roat mig att installerat (on the fly) olika "extensions" för att göra programmet ännu trevligare.

Mina extensions:
- Mozedit (som BBedit för kodning direkt i läsaren)

- GoTo (gräver igenom URL:er på sidan man är på)

- ImageZoomer (Låter dig Zooma bilder in och ut hur mycket som helst)

- UA String widget (låter dig skriva in själv och ändra User Agent eller välja en)

- ChromEdit (för att snabbt hacka user.css etc etc)

- Diggler (för att navigera upp och ner på t.e.x FTP sajter)

- NewsMonster (RSS läsare)

- Adblock

- Flash Click To View (ersätter Flash innehåll med en knapp som man måste trycka på för att köra Flash filen)

Andra features som är smidiga är, bookmarks hanteringen, Download managern, funktionen "Get Page Info" som visar dig ALLT om den sidan du är på. Helt sjukt detaljerat. Och med inbyggt mediavisare för all media på sidan, som du sen kan välja att spara ner på disk..

Sen kan du välja olika skins, även om de flesta inte är så sexiga.

Well, reklam delux. Men jag tycker att många som känner att dom är i behov av ett riktigt "powersurfar program" skall testa Firebird. Utvecklingen går också snabbt.

Den enda nackdelen är väl att den startar långsammare än Safari. Och att alla widgets på sidor (radio knappar etc etc) inte är i OS X stil.

Avslutar med lite screenshots och länkar: (ps. kör med Alimunium Alloy temat på MacOSX varav det inte är så mycket Aqua)

Läsaren:

Länkar:
http://texturizer.net/firebird/index.html (FB:s hemsida med mer info.. Finns även på svenska)

Att tänka på.. Ladda hem såkallade "nattliga byggen".

Senast redigerat 2004-02-09 16:30
  • Oregistrerad
  • 2003-11-27 17:04

Tackar

Hur står sig Camino - som ju är igång igen - med Firebird?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-27 17:09

Jag tycker också Firebird är bra.
En liten detalj jag stör mig på är att krysset för att stänga en flik inte sitter på själva fliken utan längst ut till höger.

I övrigt en jäkligt kompetent webbläsare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Tackar

Hur står sig Camino - som ju är igång igen - med Firebird?

Tyvärr så har camino halkar efter FB rejält. FB känns stundtals mer som ett OS X program.. Sen att FB är 10X snabbare gör ju inte saken sämre..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Tyvärr så har camino halkar efter FB rejält. FB känns stundtals mer som ett OS X program.. Sen att FB är 10X snabbare gör ju inte saken sämre..

Hur mäter du att en webläsare är 10 x snabbare än en annan?

Har inte kört så mycket Firebird, hur får man fixat så att man kan öppna länkar i en ny flik (tab) med scroll-hjulet (middle click) ?

Camino har lite problem med grafiken i Panther. Får en massa vita områden så att text & bilder inte syns. Inte bra. Mike Pinkerton (http://weblogs.mozillazine.org/pinkerton/) har tydligen skickat en buggrapport till Apple. Kan nog dröja ett tag innan det fixas.

En fördel med att köra Firebird & Thunderbird (mail) är att dessa program även finns för windows. Man kan standardisera mailklienterna oavsett vad man kör för os. Har lagt över alla mail från mac till windows utan problem. Bara att kopiera mappen och ändra lite i en prefs-fil.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 20:52

Saknar Bulle+pilupp/ned för att bläddra ner o upp på sidor. Samt avsaknad av alt+pilupp/ned. Eller har jag missat hur man fixar detta i Firebird?

Håller med om att Mozilla Firebird har blivit en riktigt bra läsare, även i OS X.

Var hittar man alla extensions du hade där? Mozilla.org?

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har inte kört så mycket Firebird, hur får man fixat så att man kan öppna länkar i en ny flik (tab) med scroll-hjulet (middle click) ?

Jag vet inte, men det är väl hur du har programmerat musen? Det är ju likadant i Safari..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Hur mäter du att en webläsare är 10 x snabbare än en annan?

Genom att tillkalla gudarna och hoppa runt granen i en popcorn dräkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Saknar Bulle+pilupp/ned för att bläddra ner o upp på sidor. Samt avsaknad av alt+pilupp/ned. Eller har jag missat hur man fixar detta i Firebird?

Har inte tänkt på det. Men det går säkert att hacka ihop i UserChrome.css. Kan kolla om jag kan göra en liten extension får att få den funktionaliteten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Håller med om att Mozilla Firebird har blivit en riktigt bra läsare, även i OS X.

Var hittar man alla extensions du hade där? Mozilla.org?

Ciryon

Finns på länken längst ner i mitt första inlägg. I sidmenyn är det bara att leta fram till extensions.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Jag vet inte, men det är väl hur du har programmerat musen? Det är ju likadant i Safari..

Har inte gjort någon programmering av musen alls. Funkar klockrent i Safari/Camino. Musen är en optisk Logitech. Inga drivrutiner installerade. Funkar mittenknappen för dig, eller kör du med singlebutton mouse ?

En annan sak som jag stör mig lite på är att om jag öppnar en länk från NewsNetWire eller Mail så öppnas ett nytt fönster istället för en ny tab i aktuellt fönster.

/henrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har inte gjort någon programmering av musen alls. Funkar klockrent i Safari/Camino. Musen är en optisk Logitech. Inga drivrutiner installerade. Funkar mittenknappen för dig, eller kör du med singlebutton mouse ?

En annan sak som jag stör mig lite på är att om jag öppnar en länk från NewsNetWire eller Mail så öppnas ett nytt fönster istället för en ny tab i aktuellt fönster.

/henrik

Konstigt.. När jag läste det så prövade jag på tre burkar utan att lyckas (kör med en tvåknappar+scroolhjul Logitech)...

Det sistnämnda går säkert att fixa till med userChrome.css eller något av alla TabExtensions..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-27 23:05

Har kört med Firebird på PC:n en längre tid och är helnöjd, men på Macen får jag inte nån scroll-list.
Är det nån som har nåt tips hur man får (tilbaka) den?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Har kört med Firebird på PC:n en längre tid och är helnöjd, men på Macen får jag inte nån scroll-list.
Är det nån som har nåt tips hur man får (tilbaka) den?

Scrolllist? Vilken version kör du? Någon gammal?

p.s http://kmgerich.com/archive/000045.html
Pinstripe temat blir standard temat på OS X.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
En annan sak som jag stör mig lite på är att om jag öppnar en länk från NewsNetWire eller Mail så öppnas ett nytt fönster istället för en ny tab i aktuellt fönster.

/henrik

http://members.cox.net/churchillrm/install.html
och http://www.intraplanar.net/projects/tabprefs/

detta kan säkert vara något för dig..

Senast redigerat 2003-11-28 00:52

Efter brandtalet om Firebird håller jag nu på att ladda ner programmet... Kanske är detta mitt sista inlägg från Safari?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-28 00:22

Firebird rockar brallorna av alla andra webbläsare för OS X, Windows och Linux. Jag gillar Safari också, men det som stör mig mest är att det är svårt (ibland omöjligt?) att dra text till skrivbordet från Safari. I Firebord funkar allt, även om det inte är lika snyggt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
Efter brandtalet om Firebird håller jag nu på att ladda ner programmet... Kanske är detta mitt sista inlägg från Safari?

Visst, om man vill ha en miljö som passar en får man pula lite (typ klicka på knappar )

Men för en powersurfare så är detta svaret! Senaste nightlyn är dessutom mer än någonsin ett OSX app! Även om det är lite små buggar här och där..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Firebird rockar brallorna av alla andra webbläsare för OS X, Windows och Linux. Jag gillar Safari också, men det som stör mig mest är att det är svårt (ibland omöjligt?) att dra text till skrivbordet från Safari. I Firebord funkar allt, även om det inte är lika snyggt.

Nu är det nästan det

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Saknar Bulle+pilupp/ned för att bläddra ner o upp på sidor. Samt avsaknad av alt+pilupp/ned. Eller har jag missat hur man fixar detta i Firebird?

Här kanske?
http://www.cosmicat.com/software/superscroll/

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 01:37

Tack Christopher, funkar klockrent här nu. Nu blev plötsligt Firebird min defaultläsare Ska kika in på lite fler extensions nu, tar de upp mycket resurser? Så här ser förresten Superscroll ut:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-28 01:43

Men hur funkar det här med tabbar? alltså jag menar kan man inte tabba sig igenom sina tabbar som i safari? sen vet jag inte man jag tycker att den känns seg att skrolla upp och ner i en sida.

Hur får man in msn då???

Citat:

Skrevs ursprungligen av Knuckie
Tack Christopher, funkar klockrent här nu. Nu blev plötsligt Firebird min defaultläsare Ska kika in på lite fler extensions nu, tar de upp mycket resurser? Så här ser förresten Superscroll ut:

Nops, inte vad jag vet, förrutom diskutrymme då..
Cool att det fanns en lösning på din fråga..
Det är det som är coolt med Moz FB. Att om det skanas nåt så är det inte så svårt för någon att lägga in den featuren.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Men hur funkar det här med tabbar? alltså jag menar kan man inte tabba sig igenom sina tabbar som i safari? sen vet jag inte man jag tycker att den känns seg att skrolla upp och ner i en sida.

Hur får man in msn då???

Installera TabExtensions.
Nu har jag iofs hört att just nu är det buggigt med de senaste nattliga byggena (med det nya OS X temat som default).

Det är bara att testa..

MSN likt de flesta andra extensions hittar man på länken jag skrev längst ner i mitt första inlägg. Dock så verkar den vara "Broken", har inte lyckats koppla upp mig på ett bra tag. Kan ha med att göra att MS har ändrat på sitt protokoll eller nåt.

Att det är segt upplever inte jag alls. Som sagt, kör med den senaste "nattliga" builden.

Oh, glömde en sak. FB hanterar flera olika "Saved User/Pass" jämnfört mot Safari och Camino som bara klarar en per site.

Senast redigerat 2003-11-28 02:28
Citat:

Oh, glömde en sak. FB hanterar flera olika "Saved User/Pass" jämnfört mot Safari och Camino som bara klarar en per site.

Exakt hur menar du? Safari klarar olika sparade uppgifter från en och samma sida.

*skriver detta inlägg från Eldfågeln*

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Firebird rockar brallorna av alla andra webbläsare för OS X, Windows och Linux. Jag gillar Safari också, men det som stör mig mest är att det är svårt (ibland omöjligt?) att dra text till skrivbordet från Safari. I Firebord funkar allt, även om det inte är lika snyggt.

Jag fattar inte varför alla klagar på detta att dra text ur Safari? Klicka+dra (snabbt) - klart!

Hur får jag automatiskt alla länkar att öppnas i ny tab? Är allergisk mot nya fönster!

Edit: hittade lösningen http://texturizer.net/firebird/extensions/#tabprefs

Senast redigerat 2003-11-28 08:03

Ang. Extensions; OTROLIGT smidigt måste jag säga!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Exakt hur menar du? Safari klarar olika sparade uppgifter från en och samma sida.

*skriver detta inlägg från Eldfågeln*

Jasså? Hmm. Det har jag inte sett på dom sajter jag är.. Men men

Bevaka tråden