Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu kör jag Mozilla Firefox!

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 12:41

Jaha, efter att ha kört Firebird ett tag så vägrar programmet att visa en sida. Det startar snällt men ingen tom sida dyker upp, inte ens när jag väljer nytt fönster. Har slängt alla pref, o plist och inst. igen men det är någon inst. fil som fortfarande är kvar. Någon som vet vilken?

Verkar vara ett problem med de senaste nightly (01 och 02) som gör att fb blir lite tjurigt efter en lång sömn. Startar man om programmet så fungerar det fint igen...

J.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 13:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonathan
Verkar vara ett problem med de senaste nightly (01 och 02) som gör att fb blir lite tjurigt efter en lång sömn. Startar man om programmet så fungerar det fint igen...

J.

Jag har startat om det och ominstallerat ett par ggr utan resultat. Det konstiga är att trots jag slängt allt jag hittar som hör till FB så finns mina gamla bookmarks kvar, det borde ju betyda att någonstans ligger en pref. fil kvar. Eller?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Jag har startat om det och ominstallerat ett par ggr utan resultat. Det konstiga är att trots jag slängt allt jag hittar som hör till FB så finns mina gamla bookmarks kvar, det borde ju betyda att någonstans ligger en pref. fil kvar. Eller?

Det du skall ta bort är Library/Phoenix

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 14:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Det du skall ta bort är Library/Phoenix

Japp! Nu är den igång igen!
Vadå Phoenix...vad är det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 15:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Japp! Nu är den igång igen!
Vadå Phoenix...vad är det?

Det är gamla namnet på MozillaFirebird.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 15:43

Är det bara jag som upplever att det går långsammare än i Camino och Safari när man scrollar en sida med piltangenterna?
Vet någon vad man gör åt det?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-03 15:55

Nej jag tycker oxå att det gör det. Det är väl en av sakerna till varför inte jag har gått över än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 18:26

Finns en extension, Superscroll som borde fixa det.
Har själv kört Firebird några dagar nu, och det känna väl bra Lite segt känns själva programmet, med uppstart och nya fönster. Surfmässigt är det dock ok.

Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Är det bara jag som upplever att det går långsammare än i Camino och Safari när man scrollar en sida med piltangenterna?
Vet någon vad man gör åt det?

Vet inte vad det beroro på. På min burk G4/400 AGP så går det sjukt snabbt jämnfört mot alla andra läsare... Enda som är någorlunda segt är uppstarten kanske... Men det är ju v 0.7

Om någon är intresserad av en "Roadmap" för Firebird (och även FB OS X) så finns det här:

http://www.mozilla.org/projects/firebird/roadmap.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-03 23:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Om någon är intresserad av en "Roadmap" för Firebird (och även FB OS X) så finns det här:

http://www.mozilla.org/projects/firebird/roadmap.html

December 2003 för version 0.8. När som helst med andra ord. *väntar*

  • Medlem
  • 2003-12-04 01:55

Ska testa, hållandes tummar. Safari vart inte alltför kul i senaste iterationen, beachen blev liksom mindre surf och mer badbollar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
December 2003 för version 0.8. När som helst med andra ord. *väntar*

Lär säkert bli försenad...
För övrigt så har jag med en av utvecklarna med FB jobbat lite med Lunarstorm *s* *ler* *kjam*
och deras konstiga sätt att ladda ner filer i folks krypin. Sättet dom gör det på är att servern säger att allting (varken sig det är jpg, mpg, bmp) är .asp och med MIME typen: application/x-lsdownload

I IE X så går det att trixa lite så man kan se all media direkt i webbläsaren via Quicktime plugen. Men det är den enda webbläsaren någonstans och plattform det fungerar på. Annars laddar du helt sonika ner filerna på disk. Vilket är onödigt och klumpigt.

Nu är inte bara det här ett Luderst.. Lunarstorm problem, utan det är flera ställen som fungerar på ett liknande sätt..

Ben Goddard, sa senast till mig att han höll på att debugga för att kunna fixa till detta och att det skulle ta ett par dagar..

Det är en sak som är så skoj. Utvecklarna lyssnar hela tiden på användarna, och väntar inte ett halvår på att uppdatera...

Det var någon som sade något om mittklick?

"middle click does not open the link in a new tab (on Mac)"

Jobbas på iaf..

  • Oregistrerad
  • 2003-12-19 05:16

Jag fattar inte. Jag får inte Tab funktionen att funka som jag vill! i safari så kan man juh tabba mellan tabbarna med hjälp av (Pill upp) kringa + vänster, höger pil. Jag vet inte om det bara är jag men jag hittar det verkligen inte.

Gawd, jag blir trött på en del människor.. detta är taget från en diskussion om AdBlock/Mozilla/Firebird...

Citat:

PC-nisse skrev:
Orka installera icke-standard browsers. Det mesta jag har installerat är Avantbrowser, för att det bara är ett skal för IE.. Men det började crasha, och jag vart inte så imponerad av "tabbed browsing" ändå.

Citat:

Jag skrev:
Blir IE automatiskt en "standardbrowser" för att det följer med Windows? Eller för att den kör enligt egna standarder? Glöm W3 osv haha.. Är det någon browser som följer satta standards så är det väl Mozilla/Firebird?

Citat:

PC-nisse skrev:
Ja, det blir automatiskt en standard, eftersom dom flesta använder det, och inte bryr sig om att byta. Vilket gör att dom som skapar sidor får anpassa sig till IE om dom vill att så många som möjligt ska kunna se det dom skapar.

:rolleyes:

Hmm, mina loginuppgifter på MacNytt sparas inte... kanske inte meningen att jag ska vara där

  • Oregistrerad
  • 2003-12-20 09:05

Kan bara hålla med efter att ha bytt till firebird på min gamla sunk-pc... adblockern är 100% asbra, den tacklar till och med flash annonserna. Har inte provat så många andra extensions än men jag gillar konceptet och att man kan installera dem direkt ifrån webbläsaren.

Ska installera på min PB snarast. Enda grejen är väl att det inte går att synka bokmärken med .mac men det kan jag iofs vara utan.

Nu behövs bara en skarp 1.0!

  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 10:16

Jag kan bara hålla med om att firebird är en bra läsare! den är snabb som inget annat jag har skådat. Trodde jag väggarna skulle trilla av när det gick så snabbt. Men som sagt är det verkligen ingen som vet om man kan ställa in så att man kan tabba mellan tabbarna som i safari???
Det enda jag har lyckats hitta är ctrl + tab och den funktionen går från vänster till höger. Fatta hur lång tid det tar om man har ett antal tabbar upp och vill tillbax snabbt!!! Sen är det juh det där med att man inte kan köra enter rakt av, utan att man måste klicka på länken eller liknade.. Jo en sak till. Vet någon hur man ställer in så att man kan lägga in så att man kan gå fram och tebax som i safari. i safari så kör man juh kringa +vänster, höger pil..

Mozilla Firebird är det enda rätta på både Mac, Windows och Linux. Safari blir nog bra om ett par år, men nu känns den alldeles för begränsad.

För tabbrelaterade saker se:
http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=8354

Samt:
http://texturizer.net/firebird/extensions/

Och about:config
(i webbläsaren, utan mellanrum)

  • Medlem
  • 2003-12-21 18:52

Jag har kört Firebird ett par veckor och tänkte det var dags att byta default browser från Safari till Firebird. Då uppdagades ett nytt problem: om jag har Firebird igång och klickar på en länk i tex Mail, kommer Firebirds dialog om att skapa en ny profil upp. Jag kan inte använda den befintliga för den är "upptagen". Nåt jag missat i mina inställningar, bug i nightly builds eller helt enkelt nåt man får leva med?

Den andra trista grejen är att Download inte kan visa nedladdade filer i Finder, utan plockar fram ett nytt Firebird-fönster. Nån lösning?

  • Oregistrerad
  • 2003-12-22 07:19

Har upptäckt att firebird ibland går över till unicode (utf-8) vilket gör att svenska tecken blir frågetecken istället. Kör förvisso på en pc just nu men det är ändå grymt störande.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-22 09:49

Finns där en beta ver 0.8 OS X tillgänglig?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Jag kan bara hålla med om att firebird är en bra läsare! den är snabb som inget annat jag har skådat. Trodde jag väggarna skulle trilla av när det gick så snabbt. Men som sagt är det verkligen ingen som vet om man kan ställa in så att man kan tabba mellan tabbarna som i safari???
Det enda jag har lyckats hitta är ctrl + tab och den funktionen går från vänster till höger. Fatta hur lång tid det tar om man har ett antal tabbar upp och vill tillbax snabbt!!! Sen är det juh det där med att man inte kan köra enter rakt av, utan att man måste klicka på länken eller liknade.. Jo en sak till. Vet någon hur man ställer in så att man kan lägga in så att man kan gå fram och tebax som i safari. i safari så kör man juh kringa +vänster, höger pil..

ctrl+shift+tab fungerar åt andra hållet

J.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-24 09:54

Var på HD'n hittar jag de Extensions som kan läggas till Firebird?
Kan nämligen inte få väck en via Firebird Preferences Extensions. En uninstall-funktion saknas alltså.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-24 10:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Le
Var på HD'n hittar jag de Extensions som kan läggas till Firebird?
Kan nämligen inte få väck en via Firebird Preferences Extensions. En uninstall-funktion saknas alltså.

Var just inne på en diskussionslista för Mozilla-applikationer. Och lite förvånad blir man allt när det påstås att det idag inte finns någon annan uninstall-funktion än den extensionsmakaren själv byggt in!

Provade att installera firebird, verkar bra och snabb, men, den installerade sig som en enhet på skrivbordet, det går inte att flytta programmet till programmappen, vad har jag gjort för fel.

Finns det någon plug in för mail till detta program?

F

Bevaka tråden