- Christopher Anderton
- Medlem ●
- Stockholm
- 2003-11-27 16:56
Varför?
Efter att i tur och ordning på OS X kört -> Omniweb/IE -> Camino -> Safari så har jag nu bytt till Firebird som primär webbläsare. Visserligen har jag alla webbläsare som finns installerade. Men Firebird är det första jag kör upp.
Safari blev trevligare, och jag är säker på att det kommer bli trevligare med tiden också. Men nu så tycker jag GUI:et ser för taskigt ut. Visst cleant är det. Men det ser ut som en fjortis som inte kan någonting om GUI har hackat ihop det med Windings i Photoshop. Knapparna har ingen marginal uppåt knappt. Ser helt sjukt ut. Men det är iofs pettitesser.
Jag har varit på många sajter där Safari inte har fungerat. Och det är en sak, man kan ju byta tillfälligt. Men det jag har råkat ut nu på 3 datorer är att
Safari har blivit oresponsiv. Speciellt när man laddar sidor i en ny tabb. Man kan bara vänta tills det har laddat klart. Känns lite MacOS 9 över det hela. Sen har den börja suga CPU som attan. Och att badbollen kommer fram när man har mer än tre tabbade sidor och försöker stänga en tab.
Det finns dåligt med features för t.e.x nerladdning. Och andra väsenltiga saker för en "Powersurfare"
Nu är jag fullt medveten om att alla har inte mina problem, eller håller med mig. Och det är helt okej. Tänkte bara berätta varför jag har bytt.
Bytet till Mozilla Firebird
Mozilla Firebird har på OS X varit buggig och lite småslö och sett ut som ett KDE program tidigare. Nu har den mognat rejält. Och efter 2 min tweakande så har jag en webbläsare som klarar allt i princip.
Låt oss se. Jag har en webbläsare som ser ut och agerar som ett Mac OS X program. Den har i princip inga problem med några webbsidor whatsoever. Den är sjukt mer responsiv jämnfört mot någon annan webbläsare. Det bygget jag har laddar sidorn snabbast av alla webbläsare jag har installerade. Det säger bara pang! Cachet är även det snabbt.
Sen har jag roat mig att installerat (on the fly) olika "extensions" för att göra programmet ännu trevligare.
Mina extensions:
- Mozedit (som BBedit för kodning direkt i läsaren)
- GoTo (gräver igenom URL:er på sidan man är på)
- ImageZoomer (Låter dig Zooma bilder in och ut hur mycket som helst)
- UA String widget (låter dig skriva in själv och ändra User Agent eller välja en)
- ChromEdit (för att snabbt hacka user.css etc etc)
- Diggler (för att navigera upp och ner på t.e.x FTP sajter)
- NewsMonster (RSS läsare)
- Adblock
- Flash Click To View (ersätter Flash innehåll med en knapp som man måste trycka på för att köra Flash filen)
Andra features som är smidiga är, bookmarks hanteringen, Download managern, funktionen "Get Page Info" som visar dig ALLT om den sidan du är på. Helt sjukt detaljerat. Och med inbyggt mediavisare för all media på sidan, som du sen kan välja att spara ner på disk..
Sen kan du välja olika skins, även om de flesta inte är så sexiga.
Well, reklam delux. Men jag tycker att många som känner att dom är i behov av ett riktigt "powersurfar program" skall testa Firebird. Utvecklingen går också snabbt.
Den enda nackdelen är väl att den startar långsammare än Safari. Och att alla widgets på sidor (radio knappar etc etc) inte är i OS X stil.
Avslutar med lite screenshots och länkar: (ps. kör med Alimunium Alloy temat på MacOSX varav det inte är så mycket Aqua)
Läsaren:
Länkar:
http://texturizer.net/firebird/index.html (FB:s hemsida med mer info.. Finns även på svenska)
Att tänka på.. Ladda hem såkallade "nattliga byggen".