- Ingemar Ragnemalm
- Medlem ●
- Linköping
Nu börjar det bli för många trådar om enstaka budgetkameror. Kan vi diskutera allihop här?
Standardsvaret är att Canon A60 är en trevlig billig kamera. Olympus 350 och också populär, liksom ett par billiga Nikon. Ett annat stardardsvar som jag har är att undvika kameror utan zoom (optisk zoom alltså, den enda som räknas), för dem ledsnar man snabbt på. Hellre lägre upplösning med zoom än högre utan. Och så ska optiken inte vara för kass. Det är som sagt ofta de kända märkena man hamnar på.
Men alternativen gäckar när man har liten budget eller funderar på nån liten billig reservkamera. HP, Samsung... Men de billgaste blir ju nästan aldrig recenserade!
Jag tittade just på Jenoptiks kameror. Otroligt billiga med tanke på specarna! 1000 spänn för 2 Mpix och zoom (Jenoptik JD 2100 Z 3 s)! Och ännu värre: Drygt 2000 för 5 Mpix med zoom (Jenoptik JD 5200 z 3)! Mac-stöd.
Ser acceptabla ut på papperet, men några recensioner kan jag inte hitta. Vad är felet?
en gissning är att de troligtvis tillverkas av Carl Zeiss Jena (så hette de iallafall för 15 år sedan) i forna DDR, den del av firman som hamnade i öst efter kriget. De fortsatte att tillverka optik av hög kvalitet även om det kanske inte satsades så mycket på design och produktutveckling. På åttiotalet kunde man köpa riktigt bra kikare från Jena, men de såg ut att vara trettio år gamla trots att de var nya. Det är inte omöjligt att dessa kameror är riktiga fynd med jättebra optik.
Nu börjar ju digitalkamera bli riktigt intressant! Finns det någon svensk importör av Jenoptics kameror tro? Annars är man ju lite misstänksam när det gäller små superbilliga kameror, eftersom man sett en del bilder tagna med billigt skräp på nätet...
Svensk importör verkar inte finnas. Kanske deras villkor mot tyska nätbutiker är så bra att det inte går att konkurrera? Det är ju jobbigt att lansera okända märken.
Jo, små billiga fjuttkameror (som självklart hör till en sådan här diskussion) är man ju misstänksam mot (och de verkar ju inte heller få några tester), men den här ser verkligen inte ut som en liten fjuttkamera:
Knappast ett sämre köp än HP's eller Samsungs budgetmodeller utan zoom! Problemet är ju bara att det finns så ytterst lite information, och ska man ha en så är det över nätet från Tyskland.
Internethandel från Tyskland har man ju åtminstone hört mycket gott om, så det är nog inte så farligt. (Peppar, peppar...) Och kanske skulle man gå ihop några stycken?
Jag tittade bara sporadiskt, men några jag tittade på verkade sakna macstöd, annars fanns det ju 2mpixlare med optisk zoom och ljudinspelning som dessutom var små! Mums!
Den kamera som blivit min "referens" är en kompis Casio Exilim, liten, 2 mpixel, ljudinspelning, mp3 spelare och god bildkvalitet, saknar dock zoom och är inte så bra på korta avstånd. Mycket trevlig kamera...
Jeoptik har en svensk distributör! De heter "Västsvenska Fotolaboratoriet", men på deras hemsida står det ingenting om att sälja kameror. Däremot finns denna smålustiga bild:
Nätt liten kamera hon har... Den ser enormt stor ut i hennes lilla hand! Inte konstigt att hon lutar!
netonnet.se har ju börjat sälja ett gäng budgetkameror dom också.
"Avant DC430
Hög prestanda till rätt pris! Digitalkamera med 4 megapixel upplösning, 3x optisk zoom och autofokus. 16MB SD-minneskort, batterier och batteriladdare medföljer. Möjlighet att ta rörliga bilder."
1990 kostar den.
Varumärket spelar en stor roll i budgetsegmentet. Inom ett flertal brancher så finns det kända märkestillverkare som inte vill riskera sitt varumärkesnamn och rykte på en skräpprodukt. Dessa säljer sina budgetprodukter under annat namn för att inte riskera varumärket. Men kan dom inte stå för varan så vill jag inte ha den.
Varför skall man göra det när det finns "kvalitets" märkeskameror som Olympus Camedia C-150? Den slår nog det mesta i 1000kr segmentet, och den lär hålla Olympus-kvalitet.
Tja, 1300 för en Olympus utan zoom eller 1000 för en Jenoptik med zoom, då är jag fortfarande väldigt nyfiken på om den där Jenoptik-kameran är bra! Olympusen kör för övrigt med xD, vilket ger dyra minnen. Där rök några hundra till.
Jag har också mer förtroende för Olympus än för märken som Samsung och HP, men man ska inte lita för mycket på ett namn.
Tack Ingemar för rådet angående Samsung Jag funderar på Trust 750 Digitalkamera med 3 Mega-Pixel upplösning,4 cm TFT-display, 4X digital zoom, 16 MB inbyggt, kortplats för MMC/SD och inbyggd blixt.
Föresten tycker jag att Jenoptik låter ganska intressant kanske man kan få någon återförsäljare att köpa in dom?
Skrevs ursprungligen av Baron
Digital camera with high 2.0 Megapixel sensor resolution and 3.1 Megapixel camera resolution
Enhanced 4.0 Megapixel picture resolution for maximum photo quality
Haha! Det var dagens skämt. Ja, det betyder "köp inte denna kamera för den är gjord för ouppmärksamma nybörjare som vi kan lura".
Men bluffmakarna brukar bara ange sensor och interpolerad. Vad är det där i mitten?
Argh!! Detta är ju rena djungeln! Jag sysslar med programmering, inte kameror bara haft en PalmPIX 0.3 som tillbehör till min Palm3c.
Nåväl, min flickvän ska få en kamera nu till Jul så tycker ni Trust 750 är okej för det endamålet? Jag vill helst inte bli ihjälslagen på julafton
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Men bluffmakarna brukar bara ange sensor och interpolerad. Vad är det där i mitten?
Det där i mitten är nog objektivet...
Håller en såndäringa bugethistoria i min hand nu. En HP Photosmart 735. Med 3 34Mpixlar 5,8 - 17,4 mm zoom, ljusstyrka 2,6-5,0. Det ser riktigt bra ut på pappret då kameran endast kostar 1949 kr, och kvalitetskänslan är hög för att vara en budget produkt. Man kan dessutom köpa till en dockningsstation med laddare, Tv-anslutning, fjärrkontroll, och PC-anslutning för ca 500:-.
Kameran är tyvärr något långsam och komprimerar bilderna rätt så hårt. Den tar inga bra bilder i motljus och laddningsbara batterier medföljer inte. Trots min kritik så måste jag säga att HP´n är nog mycket svårslagen i prisklassen, samt att den överlag tar helt O.K bilder. Den duger utmärkt som budgetkamera, även om jag inte skulle köpa en själv.
Skrevs ursprungligen av wise
Nåväl, min flickvän ska få en kamera nu till Jul så tycker ni Trust 750 är okej för det endamålet?
Nej, jag har sett bilder tagna med en Trust. Kommer tyvärr inte ihåg om det var 750an. I alla fall så var dom bilderna totalt kalkon. Kalkon har man till nyår väl...
Vad får din/hennes kamera kosta?
Vad skulle du betala för Trusten?
I dag publicerade DN ett test med bl.a. Jenoptik JD5200
"Antingen kan man hata den eller hata den lite mindre."
Skrevs ursprungligen av David Molarin
I dag publicerade DN ett test med bl.a. Jenoptik JD5200
"Antingen kan man hata den eller hata den lite mindre."
Låter som ett fynd! Hata en kamera för bara 2000 spänn!
Men man får se upp för känslomässiga recensenter. Hade de några mer sakliga argument? Var det ett riktigt test eller bara löst tyckande?
De jämförde med en HP och en Olympus, båda 5 Mpix.
Den tog längre tid att starta (7sek), längre tid från avtryck till bildtagning och hade sämre optik. De rådde att köpa en bättre kamera med lägre upplösning.
De jämförde med en HP och en Olympus, båda 5 Mpix.
Den tog längre tid att starta (7sek), längre tid från avtryck till bildtagning och hade sämre optik. De rådde att köpa en bättre kamera med lägre upplösning.
Det är ju inte väldigt förvånande. Ofta får man ju vad man betalar för, även om känt märke kan kosta också. Jenoptik själva lade inte ut några testbilder. Anar vi varför?
Står också i begrepp att köpa julklappskamera till mitt ex (man är väl en fin person eller )
Valet står lite mellan å ena sidan
Nikon 2100 och 775
alternativt
Sony Cybershot u30 (tror jag den heter) eller någon annan pytting med acceptabel bildkvalitet.
Lite såld på sonyn, som dock börjar få lite ålder på nacken, eftersom den är extremt kompakt.
Funderar på om zoom är så jäkla viktigt eftersom hon fotograferar med en äldre Canon AE1 annars, till vilken hon har rejäl optik. Min tanke är att digitalkameran skall vara smidig att ha med sig för att kunna ta spontanbilder på t ex krogen.
Vad säger ni experter?
Länkar:Sony vs 775 vs 2100
Jag vill avråda från iallafall 775:an. Jag har storebror 885 och är mycket missnöjd med brus i rödkanalen.
Skulle jag köpa ny idag så är det Canon som gäller tror jag.
Jag vill avråda från iallafall 775:an. Jag har storebror 885 och är mycket missnöjd med brus i rödkanalen.
Jamen såååå kan det väl inte vara? Det står ju "Det är OK, det är en Nikon", och det som är tryckt måste ju vara sant...
Nej, budgetmodeller ska man vara skeptisk mot även från etablerade märken. Vad är det som är billigare än dyrmodellerna? Bäst att ta reda på det först. Är det lägre upplösning så finns ju chansen att det är det som är billigare och resten är bra.
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Valet står lite mellan å ena sidan
Nikon 2100 och 775
Jag har provat Nikon 3100 som är i princip samma kamera som 2100 med 3Mpixel. Där ingår en fullversion av Photoshop elements 2.0. 3100 är i alla fall riktigt bra för kulorna. Kolla även på Canon PowerShot A60 och HP Photosmart 735, dom är inte heller fel för dom pengarna.
OK, hittade en recension på Jenoptik på dåligt översatt tyska:). Slutsats: Långsam+batterikrävande men bra bilder.
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Jag har provat Nikon 3100 som är i princip samma kamera som 2100 med 3Mpixel. Där ingår en fullversion av Photoshop elements 2.0. 3100 är i alla fall riktigt bra för kulorna. Kolla även på Canon PowerShot A60 och HP Photosmart 735, dom är inte heller fel för dom pengarna.
Njae - Powershåtten går bort; ful och stor. Hp - inte en chans.
Men vilken av 2100 och 775 är bäst?
Då kvarstår valet mellan den och den mkt snyggare och smäckrare Cybershoten...