Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lågbudgetkameror

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-12-28 23:42

Jag måste säga att det här forumet verkligen hjälpt mig med kamera inköpet Tittade först på en Trust kamera fast idag blev det en Sony DSC-P32 för 2145kr på Siba. Dansk ölburk Bra eller dåligt köp? Har testat den i flera miljöer både utomhus/inomhus både vid dagsljus och kväll och varit mycket nöjd med kvalitén.

wise: Om du är nöjd med kvalitén även i svårare ljus så har du säkert gjort ett vettigt köp. Att hoppa över Trust var nog klokt.

Vilka andra lågbudgetkameror blev det i paketen?

Vad tror ni om en Avant 5.25 mpixel kamera, optisk zoom, för 3000:- ??

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=52448

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-30 23:25

Grymt sugen på cyberphotos Nikon 3500. Hade den bara haft ljud också... Argh...

Något tips på en kamera kring samma pris (2500) med bra (för priset) bilder, zoom och ljudinspelning? Gärna liten...

• Oregistrerad
  • 2003-12-30 23:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Något tips på en kamera kring samma pris (2500) med bra (för priset) bilder, zoom och ljudinspelning? Gärna liten...

Kan du moderera dig lite lite när det gäller bra bilder (och drista dig till att handla hos pezefånar som Inet eller liknande) så är Minolta Xt trevlig och kul
länk

edit: stavar som en kratta

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 00:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Kan du moderera dig lite lite när det gäller bra bilder (och drista dig till att handla hos pezefånar som Inet eller liknande) så är Minolta Xt trevlig och kul
länk

edit: stavar som en kratta

Du, jag har ingen bra koll. När jag tittar på alla dessa exempelbilder hos cyberphoto så tittar jag ju på dem i full upplösning, inte nedskalade till 800x600 eller 1024x768, som ju är mer aktuellt. Så jag ser nog mer fel än jag borde se i verkligheten, om man så säger. Men "brus" i färgerna reagerar jag på, liksom oskärpa.

Kikade just på Xt:n själv, och den verkar mycket trevlig. Men bilderna verkar lite bättre på Nikon 3500:an, Xt är lite oskarp i kanterna om jag inte ser fel. Men då tittar jag ju på en 3mpix bild i full upplösning...

Jag försökte titta på dels topplistan och dels på vad cyberphotohar under 2500, men man blir ju yr.:)

*edit*
En del av problemet är nog att min referens är främst en Leica R5, med diverse fasta objektiv. Man blir bortskämd... Jag vill ha kameran till att dokumentera (resor, fester etc), därav att jag vill ha ljud i, och till hemsidan. Så jag söker ju egentligen inte (jag vill inte betala för...) något fantastiskt.

Senast redigerat 2003-12-31 00:21
  • Oregistrerad
  • 2003-12-31 09:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Kikade just på Xt:n själv, och den verkar mycket trevlig. Men bilderna verkar lite bättre på Nikon 3500:an, Xt är lite oskarp i kanterna om jag inte ser fel. Men då tittar jag ju på en 3mpix bild i full upplösning...

Visst finns det en "vaselineffekt" (fast i mörkt)… Det är väl den smällen man får ta när man bryter ljuset så kraftigt som man gör i Xt:n - men man får ju så mycket annat istället. Men normalt set så är det inget som stör…

Citat:

*edit*
En del av problemet är nog att min referens är främst en Leica R5, med diverse fasta objektiv. Man blir bortskämd...

Tror inte riktigt en R5:a och en digitalkamera för 2k5 är avsedda för samma ändamål

Citat:

Jag vill ha kameran till att dokumentera (resor, fester etc), därav att jag vill ha ljud i, och till hemsidan. Så jag söker ju egentligen inte (jag vill inte betala för...) något fantastiskt.

Tror inte R5:an är bra till sådant
Men än fantastisk då…

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-31 11:37

Jag är inne på samma spår som du, Pär. R5:an och den blivande digitalkameran har lite olika användningsområden, det är också därför jag vill ha ljud. Den där oskärpan får man väl ta om man vill ha en liten kamera. Men tack för feedbacken på kameran.

Generellt sett verkar Dimage X-serien ha väldigt dålig bildkvalitet.

• Oregistrerad
  • 2003-12-31 11:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Generellt sett verkar Dimage X-serien ha väldigt dålig bildkvalitet.

Jo, iom att den vinklar ljuset en extra gång så tar det ju sin "toll".
Men man får snabbhet, oömhet, zoom och litet format istället - en prioriteringsfråga…

Själv prioriterade jag ögonblicksbild framför bra bild och då blev det så - men jag är ju å andra sidan ingen fotograf

Fast jag tror, åtminstone vad gäller x20 eller xs2 eller vad den heter, att de saknar autofokus, och att det är därför bilderna blir lite suddiga. But don't qoute me on that...

Någon som provat Kodak?
Typ Kodak EasyShare DX4530 som har 5 mp och kostar cirkus 2500:-?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-31 00:19

Jag saknar min Canon IXUS V3. Grymm bildkvalitet under dåliga ljusförhållanden, samt snygg och smidig som en donna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av CUBEIS
Grymm bildkvalitet under dåliga ljusförhållanden

Det är ett omdöme som jag triggar direkt på! Ingenting är viktigare, tycker jag. Klarar man dåligt ljus brukar bra bilder i bra ljus komma på köpet. (Snabbhet är förstås inte heller fel.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-31 15:54

Jag har bestämt mig för Xt:n, och med studiemedlen inkomna har jag dessutom råd.

Frågan är bara om det inte borde dyka upp en ny modell mycket snart? Minolta Xt kom ju den 15 februari 2003 såvitt jag förstår. En månad kan jag vänta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-31 17:38

Xt är helt OK köpte en till min tjej, men då får man inte bryr sig så mycket om bildkvaliten,, men å andra sidan så tycker jag nog att alla digital kompakter suger... tacka vet jag min Contax T3...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Xt är helt OK köpte en till min tjej, men då får man inte bryr sig så mycket om bildkvaliten,, men å andra sidan så tycker jag nog att alla digital kompakter suger... tacka vet jag min Contax T3...

Allt som skrivs om Canon Ixus-serie talar emot din slutsats. Minoltas X-serie brukar ju kritiseras för att bildkvaliteten är lite sådär, men jag ser många recensioner såväl som bilder av små kameror som är riktigt bra. Ibland är det så bra att man nästan tycker att de mellanstora verkar onödiga.

Själv väntar jag på Casios nya QV-R51. Om den är lite lågbrusigare än QV-R40 så slår jag nog till på den. Tyvärr brukar 4 till 5 Mpix snarast förvärra bruset.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-31 22:11

Det är inte så att jag dizzar digital kameror rakt av, dom har absolut sina fördelar ibland. Det är sjukt kul, enkelt och kostar inget, men då såklart på bekostnad av bildkvaliten. Men min Contax som alltid ligger och ruvar i min ficka, kan nog känna sig trygg ett tag till. För det kommer nog att ta tid sin innan jag byter ut den mot en digital kamera..

Ursprungligen av Fredric:

Det är inte så att jag dizzar digital kameror rakt av, dom har absolut sina fördelar ibland. Det är sjukt kul, enkelt och kostar inget, men då såklart på bekostnad av bildkvaliten. Men min Contax som alltid ligger och ruvar i min ficka, kan nog känna sig trygg ett tag till. För det kommer nog att ta tid sin innan jag byter ut den mot en digital kamera..

En bra kamera är en bra kamera, analog eller digital. Har du en bra kamera för dina behov behöver du absolut inte känna någon press att byta (tvärtom, varning för slöseri med pengar om du ändå har vad du behöver), men därifrån till att säga att alla digitalkompakter är direkt dåliga, är inte det att ta i lite? Det är ju ändå en skala från riktigt urusla till bästa möjliga för storleken. Varningar för de dåliga och tips om de bra tycker jag är något av det viktigaste här.

Jag vill just ha en liten kamera som gör ett bra jobb för att vara liten, och snabb ska den vara också. Hur bra en systemkamera är spelar då faktiskt ingen roll.

För övrigt är detta en tråd om lågbudget. Är din Contax lågbudget?

Bevaka tråden