- scooterbabe
- Medlem ●
- International user
Jag vet - testade en polares och blev förvånad över att till och med testbilderna blev bra!
Den är till mitt ex och jag vet att hon föredrar något smidigt. Och för mer avancerade kompositioner och bilder har hon ju sin systemkamera...
Lutar åt att det blir en DSC-U30.
En konstig grej bara är att scandinavian photo har en U20 som kostar 1000,- mer än U30 - gammal modell som blivit kvar?
Hmmm - ngt snyggare, men i övr verkar enda skillnaden vara dyrare minneskort...
Hm... bra bilder men ingen zoom? Nej tack. Det blir för begränsat. En sådan kamera ledsnar man snabbt på.
Hellre en kamera utan zoom som tar bra bilder än en kamera med zoom som tar dåliga dito. Man kan ju alltid gå närmare. Dessutom är de få kameror för hemanvändare som har bra optik med zoom. För mig är det viktigare att optiken är ljusstark och att vidvinkeln inte förvränger bilderna för mycket. Ta nu och provplåta Canons, Olympus, Sonys och Minoltas småttingar och jämför i praktiken.
Håller med Kumimoji - zoom är ett fanstyg i en amatörs händer - det ultimata, som tvingar nybörjaren att lära sig komponera bilder, anser jag vara kring 50 mm (för 35mm formatet) eftersom det tämligen väl motsvarar människans öga.
Skrevs ursprungligen av Kumimoji
Man kan ju alltid gå närmare.
Det kan man inte alltid göra! Och ibland kan man inte göra det utan att störa och därmed sabotera motivet. (Försök fotografera stjärnan på en rockkonsert utan zoomobjektiv och/eller telekonverter! Eller en fågel. Eller lekande barn. Eller en fasaddetalj några våningar upp. Eller månen.)
Men om det är ett problem hänger ju på vilka behov man har. Ska man enbart plåta människor på andra sidan ett bord eller närbilder så kanske zoomlöst duger till nåt. Jag trivs i alla fall enormt mycket bättre med zoomobjektiv. Hellre 3x zoom med 2-3 Mpix än 4-5 Mpix och ingen zoom.
Jag ser det nog snarare som att zoom är en förutsättning för att kunna komponera bilder. Om jag går närmre motivet eller väljer att zooma från lite avstånd ger ju helt olika bilder med tanke på vad jag får med av bakgrunden. Om man inte är för lat för att stega fram och tillbaks och se vad som händer med bilden, så ger det helt nya möjligheter med zoom. Å andra sidan kanske det ligger något i att amatörer utan bildseende bryr sig för lite i att undersöka möjligheterna. När jag köper digitalkamera kommer jag att nöja mig med 2 megapixlar, och prioritera zoom, optik och möjligheten att ta hyfsade bilder i dålig belysning. (Vill även kunna använda långa slutartider på natten.)
En liten fickkamera skall enbart vara liten med aceptabel bildkvalitet. Zoom spelar ingen roll i sammanhanget. Snabbhet, litenhet samt godkänd kvalitet är modellen. Sony´n kommer alltid att finnas i min ficka redo för dom tillfällen som man annars hade missat.
Nej, jag håller inte med där, Nicklas.
Som jag ser det, åtminstone vad gäller 50mm, tvingar den fasta optiken fotografen "att se" och lära sig komponera en bild bättre än motsvarigheten med zoomobjektiv. Bara ett exempel är förståelsen för hur perspektivet ändras vid förflyttning, vilket inte jag tror är något svenson med "10x zoom" någonsin kommer lägga märke till. Däremot har ju zoomen grymma fördelar i andra lägen, och allt hänger ju på vad man vill uppnå.
Men nu börjar vi bli lite OT, så vi återgår till diskussionen om billiga digitaler.
Snabbt konstaterat är att vissa ser zoom som ett måste, medans vissa anser man klarar sig lika bra eller bättre utan
Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Men nu börjar vi bli lite OT, så vi återgår till diskussionen om billiga digitaler.
Snabbt konstaterat är att vissa ser zoom som ett måste, medans vissa anser man klarar sig lika bra eller bättre utan
Jag tycker inte det är speciellt OT, eftersom enbart lågbudget är utan zoom, och zoom eller inte zoom är en viktig fråga i segmentet. Fördelen jag ser med utan zoom är att kameran kan starta snabbare. Däremot får man nackdelen att man måste kuta omkring en massa innan man kan ta kortet. Man missar också möjligheten att zooma från längre håll när man vill ha stort skärpedjup. (Fast budgetkameror har oftast stort skärpedjup eftersom de har så fjuttiga objektiv. Men då kan man å andra sidan inte ta med kort skärpedjup när man vill det!)
Jag kollade en recension av en kamera i det övre budgetsegmentet, Minolta S414. Cyberphoto för den inte längre, men andra har den för ca 3000. På papperet är den ett klipp, 4 Mpix, 4x zoom. Den får bra kritik, god upplösning, bra objektiv... men den är långsam. Det verkar vara det den faller på. Över lag verkar långsamhet vara vanlig i budgetfacket.
Budgetsidan är ju ganska mångfacetterad. Det finns plastiga billigmodeller som verkar gjorda för att vara dåliga, misslyckade prosumer, och pyttekameror för festbruk. Och så bra kompromisser, dit jag räknar A60/A70/A80, nätta, bekväma och finessrika kameror som ger bra resultat. Kanske Nikon 3500 också ska räknas dit?
Tycker nog U30, på pappret bör räknas dit med i så fall: billig, extremt kompakt, klart godkänd bildkvalitet, startar på mindre än en sekund...
U30 blir det, helt klart!
Är man ute efter en "svinbillig" kamera så skall man skippa det absoluta lågbudgetskräpet och titta på denna Kodak för 830pix. Kodak CX 6200 Jag tycker att den är O.K för pengarna, men säkerligen väldigt plastig. Testbilder
Jag köper hellre en dyrare kamera, men om man envisas med superbudgetsegmentet så är denna kamera betydligt bättre än någon Trust eller liknande.
På sweclockers har dom testat Trust 710 och betyget är väl det som serveras på en amerikansk högtidsdag;
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030313_trust_710.php?page=1
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Nu kan man köpa en Minolta Dimage X20 för 1615:- Vilket är prisvärt för en liten O.K budgetkamera med 3X zoom. Här finns den.
Har gjort en massa research och i segmentet pytteliten och med ett pris på ca 2500,- finns det ingen kamera som levererar bilder med lika bra kvalitet som u30.
Det inklusive Minoltan, som jag har för mig hade riktigt sunkig bildkvalitet...
Tja, det duger gott
Mycket skojigt extra lulllull och smidig som phan...
Pratar iofs om Xt, men den är ju nere på 2k5 så vadå.
Skall jag länka första iMovieprojektet gjort med Xt
Det var x20 som jag spanade in
Har gjort en massa research och i segmentet pytteliten och med ett pris på ca 2500,- finns det ingen kamera som levererar bilder med lika bra kvalitet som u30.
Jag håller absolut med dig! Sony u30 är bäst, men så finns det dom som envisas med optisk zoom. Det har Minoltan men inte Sony. Fast Sony har ingen självporträttspegel.
Skrevs ursprungligen av xplane
På sweclockers har dom testat Trust 710 och betyget är väl det som serveras på en amerikansk högtidsdag;
http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_030313_trust_710.php?page=1
Jo, Trust är ett riktigt sneköp. Kodak CX 6200 för 830pix är miljoner gånger bättre.
Sonyn har vissst självporträttsspegel... men saknar diskobelysning kring densamma.
Det jag tror gör kvaliten på u30's bilder är autofokusen. Tror de flesta andra kör med fixfokus.
Sonyn har vissst självporträttsspegel... men saknar diskobelysning kring densamma.
Det jag tror gör kvaliten på u30's bilder är autofokusen. Tror de flesta andra kör med fixfokus.
Sony har en sådäringa spegel. Tänkte inte på det. Man ser Cyberphotos Nikon 4500 som dom tar sina produktbilder med.
Hur exakta är de där självporträttspeglarna egentligen? Träffar man rätt?
Bilden på Sonyn var ju riktigt kul!
Såg också reflektionen på cyberphotos bild och skrattade gott
Vad gäller hur de funkar är det nog så att när ens näsa ser maximalt stor och centrerad ut i spegeln så gäller det att skjuta!
Skall sticka och köpa en på Power ikväll - 2280,- vilket är något dyrare än vissa internetbutiker men samtidigt slipper man frakt och lättare vid ev garantibehov...
Tid har man inte och vänta kan man inte... Måste ju själv hinna leka lite med den innan den slås in förstås