Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lågbudgetkameror

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då har man hämtat den - fy tusan vad liten den är!

Ser betydligt större ut på bilderna!!!

Har inte hunnit testa nåt ännu eftersom batterierna måste laddas ett bra tag först...

• Oregistrerad
  • 2003-12-17 23:07

Nåååå...

Tog några bilder på väg till jobbet, och har lagt dem här: bilder.

Rörelseoskärpa beror på stress (bilder tagna under språngmarsch) i kombination med dåligt ljus. En del bilder är tagna ur bussfönster dessutom

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 11:09

He he, morgonstressbilder. Coolt, det är just så man skall använda en sådan kamera. Anmärkningsvärt att den klarade att fucusera i nästan alla situationer, dessutom så var det inte allt för mycket brus trots mörkret i vissa bilder. Helt godkänt för en så pass liten kamera. Är den känslig för rörelseoskärpa tycker du? (Nu var det kanska mörkt iofs). Upplever du den som snabb?

Nu väntar vi bara på att du skall testa "självporträttspegeln".

Tycker den är extremt okänslig för rörelseoskärpa med tanke på under vilka omständigheter och i vilket mörker jag tog bilderna!

Vidare startar den upp och är redo på mindre än en sekund, och fokuserar snabbt as well.

Sugen på att köpa en själv också

Vad gäller självporträttspegeln tror jag att jag väntar med det tills min förkylning släppt - liiiiiiite röd näsa och glansiga ögon som det är nu Dessutom tvättade jag håret i morse och det vet man ju vad det leder till... Tills vidare får du hålla ut med min avatar, som faktiskt är en bild på mig själv, tagen av mig själv

• Medlem
  • 2003-12-18 14:56

Hade varit kul om du kunde slänga upp ett litet test, som arvid gjorde med U10.

Glömde påpeka - om ni öppnar själva bildfilerna genom att högerklicka på dem är det orginalfilerna som ligger uppe, d v s i full upplösning.

• Medlem
  • 2003-12-19 19:11

Funkar Kodak CX 6200 på natten? Ett känt problem är att många budget kameror som Trust lägger ner så fort det blir lite mörkt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Nu väntar vi bara på att du skall testa "självporträttspegeln".

Ok, föll till föga - håll till godo...

På tal om nattbilder...

• Oregistrerad
  • 2003-12-20 17:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
På tal om nattbilder...

Den var duktigt gjord av kameran - imponerande

• Medlem
  • 2003-12-21 00:52

Är lite sugen på Sony och Canon just nu fast jag får se hur det blir på måndag då jag ska köpa en. Vill gärna kunna sätta 1600kr som max gräns + få zoom och bra natt bilder. Några förslag?

Som jag har uppfattat det står valet lite mellan zoom eller bra bilder när vi talar om det extremkompakta formatet samt ett pris på kring 2000 kr. Tror inte det är möjligt att få autofokus _och_ zoom i ett kompakt format i den prisklassen, utan antingen är det fast optik och autofokus som gäller eller zoom och fixfokus. Auto är att föredra.

My five oeren...

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 11:21
  • Oregistrerad
  • 2003-12-21 11:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av lheidner
Funderade på en sån här
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/3500.php

Vad tror ni om den?

Lär vara ett fynd om man står ut med en ganska långsam kamera…
(hur man än vänder sig har man…)

• Medlem
  • 2003-12-21 11:50
Citat:

Funderade på en sån här
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/3500.php

Vad tror ni om den?

Akta dig för att tro för stort på Nikon märket.
Nikon är inte bäst på digitalkompakter,gjort misstaget själv med en coolpix 5000.......kass blixt kass vitbalans kass menysystem kass hållbarhet kass bildkvalitet.
Satsa på Canon-Minolta-Sony om du vill ha en billig bra digitalkompakt.

My 2 pounds

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 12:06

Funderade på alternativt en så'n här, men den har ju ingen optisk zoom......

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e561490

Valet och kvalet...?

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:53
Citat:

Funderade på en sån här

Vad tror ni om den?

Den har grym närgräns och tar bra bilder för slantarna. Om du trivs med den något udda designen så är den ett bra köp i prisklassen.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:54
Citat:

Funderade på alternativt en så'n här, men den har ju ingen optisk zoom......

http://www.inwarehouse.se/pb.asp?src=3&sku=e561490

Valet och kvalet...?

Då är Nikon ett betydligt bättre köp.

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 14:59

Olympus C 350 är också bra för slantarna. Länk

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 15:01
Citat:

Valet och kvalet...?

Boxa dig bort till Japanfoto och pilla lite på en sånhär (A60 - stor och ful) eller en sånhär (Xt - fräck men inte utan fel)
Inget går upp mot att provhålla och se hur zoom etc. sitter till…

[En [URL="http://www.cyberphoto.se/casio/qvr40.php"]sånhär[/URL] passade mina labbar som hand i hanske - i övrigt vet jag inte ]

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 15:27

Äh vad f-n....la precis en order på Nikon-kameran.
Får väl hoppas att de har gjort framsteg inom digitalkamerabranchen också då.
Hade nämligen också hört lite negativ kritik mot de tidigare modellerna.
Men, men.........får väl undersöka....

tackar för respons grabbar.........

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 15:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Boxa dig bort till Japanfoto och pilla lite på en

Hinner inte "boxa" mig iväg på sånt just nu....men annars är ju som klart fysisk kontakt att föredra...får väl lita på min dödande intuition...

Citat:

A60 - stor och ful

Det var ett evigt tjatande om att lilla och snygga A60 skulle vara stor och ful! Den är ungefär så liten en kamera kan bli om den ska ha ett handgrepp, och dessutom riktigt snygg. Varför inte i så fall banna Olympus 4000, Nikon 3500, Minolta E223 mfl? Eller Olympus 5000, som inte bara är större utan också riktigt ful.

Detta är ju inte en pyttekameratråd utan en budgetkameratråd.

En sån där kamera behöver inte ha bra grepp. Den ska bara bara liten och ta bra bilder. Man väljer alltså Canon Digital Ixus 400.

• Oregistrerad
  • 2003-12-22 21:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Detta är ju inte en pyttekameratråd utan en budgetkameratråd.

Lugn och fin nu Ingemar
Det var ju relativt sett då…

Citat:

Lugn och fin nu Ingemar
Det var ju relativt sett då?

Jodå, nog inser jag det. Det var bara en gång för mycket i det här sammanhanget. Jag har kännt på både Casio QVR40 och Sonys U-serie, och ja, de är riktigt häftigt små. (Det skrev jag nyss i "liten och snabb"-tråden.)

Greppet är inte alls irrelevant. Det beror på vad man gör. Det är jätteskönt med ett stabilt och bra grepp t.ex. när man ska hålla kameran blickstilla för att ta en bild med lite halvlång exponeringstid.

Men jag har redan en rejäl kamera som man håller med ett stadigt grepp. Kanon för att ta bilder av saker som står stilla. En liten fickkamera är rätt frestande som komplement, speciellt en snabb som QVR40. Är U30 snabb? Jag menar snabb som i "åh vad kul, var är kameran, jag måste ta en bild alldeles omedelbart inom en sekund eller två", inte snabb som i "nu har jag lyckats fokusera rätt, nu kan ni se glada ut så tar jag bilden precis när alla ser glada ut på en gång". Just för situationer där man ändå inte har tid att zooma så kan jag tänka mej att man kan vara utan zoom och ha nåt man bara sliter upp.

• Oregistrerad
  • 2003-12-23 01:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Just för situationer där man ändå inte har tid att zooma så kan jag tänka mej att man kan vara utan zoom och ha nåt man bara sliter upp.

Just där är MinoltaXt mycket bra : Inte massa optik som skall vecklas ut och surra, utan direkt sikta, zooma, knäppa…
Sen att bilderna får "vaselinkänsla" (men i mörkt) är väl baksidan av det myntet
Och att man får klura länge innan man begriper hur man skall hålla den, men när man kopplat greppet (witzigt va ) så är det helt okey och snabbt…

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-12-23 02:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Den har grym närgräns och tar bra bilder för slantarna. Om du trivs med den något udda designen så är den ett bra köp i prisklassen.

Verkar ju var riktigt najs! Och trevligt att kunna ta bilder med den närgränsen, 4cm! Man måste ju nästan ha distansring på leican för att komma så nära. (Jag har faktiskt en bälg också, men den har jag aldrig använt...) Och testbilderna de lagt upp ser bra ut. Stark köpsug lade just in!

• Medlem
  • Mjölby
  • 2003-12-23 09:11

Eller köp min Nikon CoolPix 880 för ca 2000 SEK!
Kompakt, bra närgräns, 3,3 MP, väska mm. Allt i originalkartong och dito kvitto.

Bevaka tråden