Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

to switch or not to switch

Tråden skapades och har fått 158 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-12-18 02:23

Jag har följt detta forum och några andra en tid och har blivit något konfunderad. Jag har häckat i windowsmiljön och där är ju som ni vet mjukvaruproblemen legio. Men hårdvaran har jag aldrig haft några problem med! Här verkar det vara tvärtom!
Intrycket man får är att det är en härligt intuitiv mjukvara, skön design, leveransproblem, grejer som inte funkar som de ska, taskig support (inte särskilt unikt va) och en väl utvecklad förmåga att ta bra betalt.

Som macanvändare verkan man också vara beredd att stå ut med en hel del - vita fläckar på skärmen, so what, i love my PB15. Buller och bång i nya G5an. Och inte blev det bättre av flera verkstadsbesök. För att inte tala o m alla logikkortsbyten fast det var en chansning och det inte hjälpte. Etc etc

Sen har vi ju hela leveransproblemet. Apple Store tycks vara enda stället jag kan beställa exakt vad jag vill ha och ingen verkar älska dom. Alla andra tillhandahåller ibooks utan BT och med minsta hårddisken, nåt annat går inte. Macoteket ska vi inte tala om, Konstiga typer, dom vill ju bara inte sälja sånt som kunden vill ha.

Nu blir det nog en mac i alla fall, XP tog knäcken på mig, och på något sätt har jag fått intrycket av att macvärlden är begriplig.

Vore dock skoj med med någre kommentarer från nya switchers.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-12-18 03:40

En gång för alla det där med priset...

För drygt 5 år sen köpte jag en PC (AMD K6processor på hela 333Mhz). Valde mellan den och då nykutkomna iMac rev A eller B (de kostade 12.000 båda två). För fyra år sen switchade jag till en G4 400 AGP för 16.000:-.

PC:n slutade fungera för många år sen och duger ingenting till längre (annat än med det system och de program som satt i möjligtvis).

För två veckor sen installerade jag OS 10.3 i en iMac rev A, det gick hur bra som helst (fick förstås stoppa i 128MB extra minne för 150:- för att det skulle funka). Den kommer fortfarande att fungera hur bra som helst att surfa, skriva, för dottern att spela spel på mm i lång tid framöver.

I förra veckan bytte jag upp mig och sålde AGP:n för 5700:- (förvisso med mera minne, brännare och mera hårddisk än från början) Den var 4 år gammal och jag fick tillbaka 1/3 av inköpskostnaden (mer om man tänker på inflationen) och den nya köparen kommer ha nytta av den lång tid framöverl!!!

Du ser vart jag vill komma va...?

Sen är det ju förstås så att om man har ett fåtal procent av världsmarknaden kan man omöjligt konkurera om priset med den som har alla andra procent. Det man konkurerar med är funktion, kvalitet, känsla, stabilitet, hållbarhet och alla andra underbara egenskaper en Mac har. När du väl switchat kommer du aldrig gå tillbaka!

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 06:49

Att ställa frågan här på 99mac är som att gå in i lokalerna hos en sekt och fråga om de är bra...

• Oregistrerad
  • 2003-12-18 07:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Jag har häckat i windowsmiljön och där är ju som ni vet mjukvaruproblemen legio. Men hårdvaran har jag aldrig haft några problem med! Här verkar det vara tvärtom!
Som macanvändare verkan man också vara beredd att stå ut med en hel del - vita fläckar på skärmen, so what, i love my PB15. Buller och bång i nya G5an. Och inte blev det bättre av flera verkstadsbesök. För att inte tala o m alla logikkortsbyten fast det var en chansning och det inte hjälpte. Etc etc

Tja, det intrycket kan man nästan få i vissa trådar
Men allvarligt så är det nog inte en större andel än normalt som krånglar (snarare tvärt om), och servicen är inte så dålig som det verkar (har ju med social kompetens att göra oxå).
Kolla senaste tråden om bra/dåliga upplevelser av leverantörer och service, som ganska snart urartade til latt bara vara positiv…

Citat:

Nu blir det nog en mac i alla fall, XP tog knäcken på mig, och på något sätt har jag fått intrycket av att macvärlden är begriplig.

Det kan ju oxå finnas fler alternativ… Men vill man ha en enkel, bekymmersfri och kreativ datorupplevelse så är OSX inte dumt alls

Citat:

Vore dock skoj med med någre kommentarer från nya switchers.

Sorry… sedan sent 80-tal så har jag aldrig kunnat tänka mig annat än mac för egen del, även om peze, vax-dec, div. unix:ar etc. passerat i revy å ämbetets vägnar…
(Fast skall vi vara ärliga så var inte ens Mac lockande en period på 90-talet - för det fanns fan inget vettigt i datorväg alls då…)

Som nybliven switcher, så känner jag inte alls igen mig i alla de problem som uppvisas på detta forum. Givetvis är det de som det gått åt helvete för som skriver något om det, de andra som är nöjda håller nog mer generellt tyst, vilket ger en skev debatt.

Men för mig har allt funkat tiptop! Min dator (iMac 17") är min nya älsklingspryl! Spenderar mer tid framför den än någon annan dator jag tidigare haft. Den har inte haft några fel, inga döda pixlar eller något sådant. Skärmen lutar kanske lite, lite. Skiljer möjligtvis en millimeter mellan kanterna. Men det är helt inom acceptansgränsen.
Applestore fungerade som en dröm, fick grejerna i utlovad tid, och inget fel på dem.

Så, ur min erfarenhet, så har jag haft mycket mindre strul med macen än tidigare datorer.

Hej

Jag är en gammal MS-användare sen runt tio år tillbaka. Har egentligen aldrig funderat så mycket på mac förr. Det stod några stycken i skolan, men de gav jag mig aldrig på.

Men i våras så skulle jag köpa en bärbar dator. De krav jag hade på den var att den skulle ha allt jag ville ha inbyggt, vara liten och därmed portabel samt att den skulle "funka", alltså saker som viloläge med snabb återstart när man stänger locket, trådlöst nätverk som man inte behöver meka med i timmar på varje nytt ställe etc.

Efter mycket övervägande så insåg jag att PB 12" var precis den dator jag letade efter. Sagt och gjort så köpte jag en. Jag trodde att jag i första hand skulle använda min stationära PC, och att min nya PB mest skulle vara en form av avancerad PDA. Dock märkte jag att jag mer och mer började använda min PB även hemma. PCn kändes bara bråkig, bullrig och hmm, jag vet inte.. lite trist.

Till sist insåg jag att den enda anledningen att jag hade en PC längre var för att kunna spela spel. Så jag sålde den och skaffade en X-box istället. Min nuvarande datorkonfiguration är min PB 12", extra Skärm, en extern FW-hårddisk samt extern mus och tangentbord. På så sätt fungerar den utmärkt hemma, och är dessutom supersmidig att ta med mig, vilket jag också gör nästan alltid.

Och nej, jag har inte haft några större bekymmer med min mac. Hade lite av det vanliga värmeproblemet i början, men med senare uppdateringar och nu med Panther så verkar det problemet vara helt borta.

Jag har haft en mängd olika datorer, men jag måste säga att denna är den helt klart bästa jag har ägt på alla sätt!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Att ställa frågan här på 99mac är som att gå in i lokalerna hos en sekt och fråga om de är bra...

LOL

Candon

Jag har både PC och Mac idag, jag gick ifrån macen som primär plattform, men har kvar den för ett speciellt program som inte finns till windows XP...

jag tycker du bör göra såhär, köp en beggad mac och testa om det verkligen är "rätt grej" liksom...
lägg inte ut en massa pengar på en splirrans ny mac ifall du känner att "rackarns, inte min grej".
då har du testat utan att förlora så mycket pengar på det.
ok, man får inte värsta prestanda i en beg mac, men det kostar inte över 20.000 heller.

kolla under köp o sälj här, det finna säkert nån G4 733 mhz eller lite snabbare så som går att köpa loss relativt billigt...
det är en maskin som håller bra och man kan köra både OS 9 och OS X på den...

är det så att du gillar grejen, sälj den beg macen igen o köp en dual G5...

men men men !
behåll din PC utifall att du inte gillar apple grejen...
det är inte grönare på andra sidan som du vet...

man får betydligt mer prestanda för pengarna i en PC än i en mac, så enkelt är det bara...

Just switch already.

• Medlem
  • 2003-12-20 16:32

Jag är en switcher sedan fyra dagar och trivs som fisken i vattnet! Har bara använt pc tidigare och var lite skraj för att jag skulle ändra på mig - skaffa mac, kan man ju inte göra ju. Men det gick. Nu sitter jag på en ny iBook (precis vad jag behöver) och meckar lite för att lära mig hur allt funkar här... Det går ganska långsamt, men det är kul. Mest förundrad just nu är jag över den förträffliga docken. Lite förvirrad över att behöva lära mig nya kortkommandon, men när de sitter kommer jag att gilla den ännu mer!

Kolla att allt du brukar göra på din pc funkar på mac också, och gå sen till någon och be att få peta lite med den mac du vill ha. Om det känns bra är det bara att köra på, tycker jag.

En dator är en dator är en dator. Mitt största argument mot att byta till mac var att jag inte kan någonting om dem. Men, kom jag på, man kan ju alltid lära sig, eller hur?

Liten tanke: efter fyra dagar med iBook känns den smidigare och snabbare än pc med xp. Men det kan vara önsketänkande. Undrar när nyförälskelsen släpper...

Citat:

Skrevs ursprungligen av AnnaD
Undrar när nyförälskelsen släpper...

Louis, I think this is the beginning of a beautiful friendship

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-20 21:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
man får betydligt mer prestanda för pengarna i en PC än i en mac, så enkelt är det bara...

Ett sådant uttalande är som att gå till en sekt och påstå att de inte är bra...Nej, ärligt talat, betydligt mer prestanda är nog minst sagt en överdrift. Sedan är ju frågan vad man ska ha stark råprestanda till när operativsystemet är trögt, ologiskt och virusbesmittat?

Jag har själv gått från Windows till Mac OS. Jag arbetade i flera år som redaktör och formgivare på en tidskrift och där använde vi PageMaker under Windows. Detta var vi ganska ensamma om...När jag bytte karriär funderade jag på vad jag skulle införskaffa för burk och valet föll på Mac just därför att jag ville ha något nytt, något annat än det jag levt med de senaste åren. Jag införskaffade en iMac rev A med OS 8.1 och blev blixtförälskad. Jag uppgraderade mig till OS 9 och tyckte att Mac OS var det bästa som skett! När jag sedan tog steget till OS X insåg jag att jag aldrig mer kommer att köra Windows. Det finns inga skäl. Jag vet, jag är passionerad...Och ändå, jag är inte ens nyfrälst längre!

Oavsett vad du bestämmer dig för; lycka till!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF:

Hehe! Det ligger i och för sig lite i det, men å andra sidan var ska man annars fråga, om inte hos switchare?

hahaha...

jo, man får mer prestanda för pengarna i en PC, sen får du vrida på det hur du vill...
skit bakom tangentbordet brukar vara orsaken till klanteri med datorer, kanske så även i ditt fall...

men men nu ska vi kanske inte slänga skit på varken PC eller Mac, det hjälper ju Condon föga.

så min rekommendering till Condon står fast...
köp en billigare G4a, sen kan du bestämma dig om det är din grej.
lägg inte ut för mycket pengar på att se om det är grönare på andra sidan...

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Ett sådant uttalande är som att gå till en sekt och påstå att de inte är bra...Nej, ärligt talat, betydligt mer prestanda är nog minst sagt en överdrift. Sedan är ju frågan vad man ska ha stark råprestanda till när operativsystemet är trögt, ologiskt och virusbesmittat?

Jag har själv gått från Windows till Mac OS. Jag arbetade i flera år som redaktör och formgivare på en tidskrift och där använde vi PageMaker under Windows. Detta var vi ganska ensamma om...När jag bytte karriär funderade jag på vad jag skulle införskaffa för burk och valet föll på Mac just därför att jag ville ha något nytt, något annat än det jag levt med de senaste åren. Jag införskaffade en iMac rev A med OS 8.1 och blev blixtförälskad. Jag uppgraderade mig till OS 9 och tyckte att Mac OS var det bästa som skett! När jag sedan tog steget till OS X insåg jag att jag aldrig mer kommer att köra Windows. Det finns inga skäl. Jag vet, jag är passionerad...Och ändå, jag är inte ens nyfrälst längre!

Oavsett vad du bestämmer dig för; lycka till!

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-20 22:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
hahaha...

jo, man får mer prestanda för pengarna i en PC, sen får du vrida på det hur du vill...
skit bakom tangentbordet brukar vara orsaken till klanteri med datorer, kanske så även i ditt fall...

men men nu ska vi kanske inte slänga skit på varken PC eller Mac, det hjälper ju Condon föga.

så min rekommendering till Condon står fast...
lägg inte ut för mycket pengar på att se om det är grönare på andra sidan...

M

Jag citerar mig själv: Sedan är ju frågan vad man ska ha stark råprestanda till när operativsystemet är trögt, ologiskt och virusbesmittat?

Annars håller jag givetvis med i det du skriver; jag tycker definitivt inte Condon ska köpa grisen i säcken och satsa på en sprillans ny och dyr burk. En dator med något eller några år på nacken och som kan köra OS X utan problem är ett bra sätt att testa sig fram. Detta är det billigaste sättet att upptäcka att gräset faktiskt är betydligt grönare på andra sidan...;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons:
[...] ...så min rekommendering till Condon står fast...
lägg inte ut för mycket pengar på att se om det är grönare på andra sidan... [...]

Jag håller med, det låter vettigt. Minnen, hårddiskar och ev cd/dvd-brännare kan man ju köpa billigt hos vilken pc-krängare som helst. Personligen hade jag nog undvikit de första PCI-grafikkorts-G4:orna samt den där varianten som bullrade så mycket. (Var det den första Mirrored Door-varianten?) Jag har ingen personlig erfarenhet av nämnda datorer, men man har ju läst lite här... PCI-grafik känns gammalt och buller är av ondo. :rolleyes:

Gillar du bärbart skulle jag nog rekommendera en Powerbook G4 titan med grafikkort som stödjer Quarts Extreme (G4 550 MHz och nyare) så att inte de grafiska effekterna i fönsterhanteringen slöas ned för mycket. MEN bärbart innebär nästan uteslutande sämre prestanda än motsvarande stationära p.g.a. långsammare hårddiskar, bl.a. Jag har en 550 Titan-kraftbok och den är ingen räserbil direkt, men den är bra. En begagnad kostar kanske runt 10 papp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av PJW
Jag citerar mig själv: Sedan är ju frågan vad man ska ha stark råprestanda till när operativsystemet är trögt, ologiskt och virusbesmittat?

Annars håller jag givetvis med i det du skriver; jag tycker definitivt inte Condon ska köpa grisen i säcken och satsa på en sprillans ny och dyr burk. En dator med något eller några år på nacken och som kan köra OS X utan problem är ett bra sätt att testa sig fram. Detta är det billigaste sättet att upptäcka att gräset faktiskt är betydligt grönare på andra sidan...;)

men OS X är ju inte heller så logiskt eller hur ?
och trögt ?
OS X är trögt eftersom det kräver så jäkla mycket hårdvara för att bara orka kicka igång operativsystemet.
OS X ska ju ha minst 16 Mb vram, helst 32 eller 64.
man kan ju inte ens stänga av det där tjafset med skuggor o 3D-look på allting, det går ju bara till viss del med hjälp av tredjeparts mjukvara...
sånt kan man fimpa direkt i win XP liksom...

så det finns nackdelar med alla OS, det bara är så.
och det kommer ju mer o mer problem till OS X i.o.m. övergången till unix i operativet.
allt fler har börjat hacka unix sen OS X släpptes, hhhmmm undrar varför ?
Apple släpper allt fler säkerhets updates allt oftare.
så det kommer att komma fler virus till OS X än dom vi sett innan, då OS 9 var (och fortfarande är) relativt besparat på den fronten.

tråkigt, men det är så det ligger till...

Jag gjorde tvärtom för drygt ett år sen. Bytte macen mot en pc...
Jag hade nämligen inbillat mig att det skulle bli billigare att köpa en pc!

Det var det också, iaf om man enbart ser till inköpspris.
Men räknar man nettopriset på mina två senaste datorer så blev macen något billigare totalt sett. Pc:n var visserligen billigare i inköp, men begagnatvärdet var uselt jämfört med macen.
Att pc:n var inne för lagning i flera veckor(det kan säkert drabba macanvändare också, även om det inte hänt mig...ÄN) och att det var ett ständigt krånglande med virusvarningar mm har jag inte tagit med i beräkningarna.

Kostnader kan man räkna hit och dit med, men den främsta anledningen att jag "switchade" tillbaka efter ett år med pc är väldigt enkel...

Det är roligare med mac.

Mer än det behövs egentligen inte för mig, för att motivera mitt VAL av dator...

man kan inte räkna med att köpa en sketdator och tro att den sak klara av att göra allt det där som man tror at den ska göra, för det så behövs det lite mer kunskap om vad man ska ha datorn till och vad man faktiskt kan förvänta sig av den, inte bara tro på fånen till försäljare som säjer "joooodå, visst klarar den av det, hur lätt som helst..."

det underlättar om man faktiskt har koll på vad maskinen klarar och inte klarar, eller om man frågar någon som vet och kan, helst då någon som redan kör de program som du ska tänkas köra på din maskin...

detta gäller ju oavsett om man kör en mac eller en PC, så vi kanske borde be Condon om lite mer info på vad han ska göra med macen...
som kontorsmaskin funkar ju macen hyfsat...

12moons, jag vet dina inlägg luktar troll, även om jag kan hålla med dig (förutom attityden) men jag måste ändå protestera mot nedanstående:

Citat:

och det kommer ju mer o mer problem till OS X i.o.m. övergången till unix i operativet.
allt fler har börjat hacka unix sen OS X släpptes, hhhmmm undrar varför ?
Apple släpper allt fler säkerhets updates allt oftare.
så det kommer att komma fler virus till OS X än dom vi sett innan, då OS 9 var (och fortfarande är) relativt besparat på den fronten.

berätta för mig varför det blir med problem iom övergången till unix?
För mig är det det bästa som har hänt! faktiskt så bytte jag till mac hemma just pga de bytte till en såpass stabil och välutvecklad grund.
Jag tror rent faktiskt att os9 var full av säkerhetshål. Tro det eller ej men att koda mjukvara på den nivån innebär buggar, så är det, och så kommer det att vara ett bra tag över. Jag är faktiskt glad att apple är så tillpass snabba med uppdateringar och vågar nästan satsa en hundring på att det är procentuellt (jämnfört med respektives marknadsandelar) fler macanvändare som är uptodate än på windows sidan.

Vad gäller den urgamla och numera ganska tråkiga debatten om mac vs pc. prestanda vs. design/os, vilket ofta är fulla av fördomar, så är det bara att accepterar att båda nog kommer finnas kvar så varför slösa tid på att argumentera fram och tillbaka om något så enkelt som ett arbetsredskap.

Men are from Mars, and women are from Venus.

och till den ursprungliga frågaren i denna tråden:
Detta är ett mac forum, nästan hälften av de forum som finns här är till för felsökning och hjälp, klart att dom flesta trådarna däri handlar om problem.
En mac är fortfarende en dator, oavsett hur personlig den kan vara, så det kommer alltid finnas problem någonstans.

..och tro mig, när det finns problem inom macvärlden så kommer de upp ofta och med hög volym, medans alla är tysta när det funkar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-12-21 00:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Sen har vi ju hela leveransproblemet. Apple Store tycks vara enda stället jag kan beställa exakt vad jag vill ha och ingen verkar älska dom. Alla andra tillhandahåller ibooks utan BT och med minsta hårddisken, nåt annat går inte.

Det här stämmer inte. Det är nog snarare så att butikerna är lata och inte orkar ringa distributörerna som de köper utav för att beställa specialkonfigurationer. Båda de stora distributörerna erbjuder konfigurationstjänster och du kan få i princip vad du vill, mer flexibelt än Apple Store, men bara om butikerna orkar ta sig tid att kontakta dessa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
12moons, jag vet dina inlägg luktar troll, även om jag kan hålla med dig (förutom attityden) men jag måste ändå protestera mot nedanstående:

berätta för mig varför det blir med problem iom övergången till unix?
För mig är det det bästa som har hänt! faktiskt så bytte jag till mac hemma just pga de bytte till en såpass stabil och välutvecklad grund.
Jag tror rent faktiskt att os9 var full av säkerhetshål. Tro det eller ej men att koda mjukvara på den nivån innebär buggar, så är det, och så kommer det att vara ett bra tag över. Jag är faktiskt glad att apple är så tillpass snabba med uppdateringar och vågar nästan satsa en hundring på att det är procentuellt (jämnfört med respektives marknadsandelar) fler macanvändare som är uptodate än på windows sidan.

Vad gäller den urgamla och numera ganska tråkiga debatten om mac vs pc. prestanda vs. design/os, vilket ofta är fulla av fördomar, så är det bara att accepterar att båda nog kommer finnas kvar så varför slösa tid på att argumentera fram och tillbaka om något så enkelt som ett arbetsredskap.

Men are from Mars, and women are from Venus.

och till den ursprungliga frågaren i denna tråden:
Detta är ett mac forum, nästan hälften av de forum som finns här är till för felsökning och hjälp, klart att dom flesta trådarna däri handlar om problem.
En mac är fortfarende en dator, oavsett hur personlig den kan vara, så det kommer alltid finnas problem någonstans.

..och tro mig, när det finns problem inom macvärlden så kommer de upp ofta och med hög volym, medans alla är tysta när det funkar.

eeeehhhh....
jo, som jag skrev på raden under, för dig som inte läste så långt...
men jag tar om det bara för din skull, och kanske lite tydligare denna gången så att du kanske förstår vad jag menar...

allt fler börjar hacka unix sen OS X kom till världen.
det innebär att det kommer att komma mer virus skit till OS X än vad det någonsin kom till OS 9.

eller vad tror du ?
är det för att det är problem med macen som det släpps säkerhets uppdateringar tätare nu än någonsin ???
du "tror" ju att det var fler säkerhetshål i OS 9 än det är till dagens OS X...

och sen att det är procentuellt fler mac snubbar än det är PC snubbar som uppdaterar sina maskiner till senaste version låter jag vara osagt, men det är väl som vanligt med att folk kanske inte bryr sin om sina maskiner hemma, men folk som har datorn som arbetsredskap gör updates oftare...

men på det hela så tror jag det är bäst för Condon att veta vad han ger sig in på, utifall att han överväger att skaffa sig en mac.
det är ju bättre att få veta lite skit i förväg o kunna vara lite på sin vakt än att få veta det senare o känna sig helt blåst, eller hur ?

M

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 01:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av CoolUmbo
Jag gjorde tvärtom för drygt ett år sen. Bytte macen mot en pc...
Jag hade nämligen inbillat mig att det skulle bli billigare att köpa en pc!

Det var det också, iaf om man enbart ser till inköpspris.
Men räknar man nettopriset på mina två senaste datorer så blev macen något billigare totalt sett. Pc:n var visserligen billigare i inköp, men begagnatvärdet var uselt jämfört med macen.
Att pc:n var inne för lagning i flera veckor(det kan säkert drabba macanvändare också, även om det inte hänt mig...ÄN) och att det var ett ständigt krånglande med virusvarningar mm har jag inte tagit med i beräkningarna.

Tendensen är ju klart att i ytliga jämförelser så är PC: bästa köpet och i djupare mer omfattande sådana, så är det Macen.

Och majoriteten av konsumenterna, går ju efter de ytligare jämförelserna, beträffande de flesta varor och tjänster. Det är iaf min världsbild

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-12-21 01:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av CoolUmbo
...
Det är roligare med mac.

...

AMEN!

Jag har fortfarande inte haft råd att gå tillbaka... Spelar egentligen ingen större roll efter som 3GHz G5:an inte existerar i dagsläget. Men snart är den här och då hoppas jag att skulden på den för länge sedan sålda QS 800:an är betald (även om tiden går fort så känns 24 månader som en evighet ibland).

Det har hänt lite sedan jag efter 7 års mac användande sne' tände och dissade macen: Äntligen byggs macen (G5:an) med den senaste tekniken och X har trippat upp några snäpp. Så jag har iallafall börjat söka mig tillbaka.

Condon, precis som CoolUmbo säger så är det (i stort sett) roligare med mac (=Mac OS X). Självklart finns det inget som är perfekt i alla avseenden. XP är mycket bra i ärlighetens namn, men helt utan själ. Faktum är att det suger livslusten ur en.

Hjälp, känner att jag är i stort behov av en rejäl dos Mac OS X

• Oregistrerad
  • 2003-12-21 01:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Cihan
XP är mycket bra i ärlighetens namn, men helt utan själ. Faktum är att det suger livslusten ur en.

XP var en positiv överaskning, när jag fick det på min PC på jobbet. Efter många år hade MS satt dit basic-snabbkomandon (typ Ctrl-S för Spara!) som gjorde Anteckningar meningsfullt att använda och besväret att customiza sin Start-menu var inte större än att det var värt att göra det.

Sen kom eldprovet. Jag stoppade in en floppy och försökte kopiera en fil på 500 MB. Den kopierade för hjärtans lust i nån minut, sen upptäckte den nåt den inte hade haft vett att kolla innan. "Det finns inte tillräckligt med utrymme på målenheten. Försök med en större disk." Go figure...

:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
XP var en positiv överaskning, när jag fick det på min PC på jobbet. Efter många år hade MS satt dit basic-snabbkomandon (typ Ctrl-S för Spara!) som gjorde Anteckningar meningsfullt att använda och besväret att customiza sin Start-menu var inte större än att det var värt att göra det.

Sen kom eldprovet. Jag stoppade in en floppy och försökte kopiera en fil på 500 MB. Den kopierade för hjärtans lust i nån minut, sen upptäckte den nåt den inte hade haft vett att kolla innan. "Det finns inte tillräckligt med utrymme på målenheten. Försök med en större disk." Go figure...

:rolleyes:

hahahaha
vem är dummast egentligen ?
att ens komma på tanken att kunna kopiera 500 Mb till en floppy...

men men du har ju rätt på ett sätt...
det borde ju kollas innan..
men det var en klen beskrivning för ett system...

"jodå, detta systemt kollar om du har plats för dina filer innan kopiering. de du..."

vill se den säljare som använder det argumentet...

hahahahahah

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Helt rätt - men å andra sidan så är det så svårt attjämföra med en peze : Vad är en peze - allt från hembygda hejsanburkar med allsköns blandning (eller numera ickefunkande hempeze "multimediastationer") upp till riktigt hyfsade märkesburkar som bara laggas av operativsystemet (ja, jag har kört massa pezejox men är ännu ganska besparad från XP - men NT4(båda modellerna) och W2k(pro huvudsakligen) har jag fått mer än nog utav…).
Skulle lungt vilja påstå att en Mac i nio fall av tio står sig bättre (min OSX-burk är äldre men mer modern än min "professionella" märkesjobbpeze) och att uppgradering av en peze sällan är lönsam eftersom det mesta behöver bytas…

My take of it…

Investerar grabben i en ny iBook12" har jag svårt att se att han skulle göra stor förlust penningmässigt om han mot förmodan skulle ångra sig‚…

tja, jag vet inte om en ibook 12" håller sig i värde, vad betingar en sådan i andra hand idag ?
och inga fantasipriser med att man kan få ut 75% av nypriset eller så, för 6 månader senare så är den maskinen gammal o ingen vill ha den, för apple har släppt en som är lite snabbare och för några hundringar billigare...
så rent realistiskt, man får ut runt halva nypriset om man vill bli av med den kvickt, kanske upp till 60% av nypris om man väntar på rätt köpare...

mina pengar liger fortfarande på en beggad G4, den kommer tappa minst i pris över en längre period, samt vara snabbare än den ibook G4 som säljs idag...
dessutom så kan man få en beggad G4 för under penningen av vad en ibook kostar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Men om han skulle prova samma sak till en disk på servern med 400MB kvar så blir det samma sak… (400MB blir kopierade och resten hängande, och disken så jäkla knöfull så den kan bli oanvändbar)

"jodå, detta system har ett uns av social kompetens"
Borde vara ett mycket gott argument för en säljare…

jo jo jag vet den biten...

det var ju lite därför jag skrev att det var en klen beskrivning av ett system...

"jaha, det är därför man kör macen, för att den kollar om filerna kan få plats innan.... va bra, då tar jag en mac då..."

skit samma, jag tror att vi borde be den gode Condon vänta med ett macköp tills efter nyår iallafall, då det snart är början på januari och det då kommer antagligen kommer lanseras nyare snabbare häftigare coolare maskiner som kommer finnas för leverans i mitten på mars eller början på april...

• Medlem
  • 2003-12-21 02:23

Faktum nr 1.
Är man inte väldigt dataintresserad och vetgirig fungerar Mac os 600 gånger smidigare än Windows os.

Faktum nr 2 .
Mac är snyggt,enkelt och bäst )

Bevaka tråden