- Per
- Medlem ●
- Stockholm
Skrevs ursprungligen av 12moons
jaha...
så du kanske tycker att Condon bör köpa en dual G5 2 Ghz bara för att den är bäst, och priset inte spelar någon roll ?
M
Nej jag vill bara visa varför de som väljer Mac gör det, och visa att i slutänden kostar det inte så mycket mer...
och den kickar lika långt som en 64bit CPU idag eftersom systemet är 32bitar fortfarande och det inte är så stor prestanda skillnad emellan CPUerna...
Nej det gör den inte säger jag ju
Bottom line? The Good - The Athlon64 3200+ and FX 51 deliver the best overall performance we've seen from any CPU line to date. The Bad - The Athlon64 3200+ and FX 51 are going to be overpriced for the gaming and enthusiast market. The Ugly - The Athlon64 and FX 51 will very likely not be available in any great quantity until next year...but that remains to be seen.
men vem vet...
om ett par veckor så kanske apple släpper ett 64 bitars OS...
eller kanske inte...
Panther fungerar till en viss del i 64 bitar idag. Win XP finns numera i en 64 bitars version. Men AMD anklagar MS för kartellbildning med Intel då dom håller på 64 bitars versionen av XP.
Edit:
Windows XP 64-Bit Edition Version 2003 is available from computer manufacturers with the purchase of a new Intel Itanium Processor Family workstation. It is also available to Microsoft Developer Network (MSDN) Universal, Enterprise, Professional, and Operating Systems subscribers via MSDN Subscriber Downloads . Windows XP 64-Bit Edition Version 2003 is only available in an English language version.
eller hellre...
varför betala för jetmotorn när du inte ens kan köra den ännu ?
Jag tror inte nån kan köra en jetmotor! Att vara pilot är nog inte så annorlunda om du har propellrar eller jetmotor. Jämförelsen propeller/jet, PC/Mac är ju riktigt bra vet ja.
Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Panther fungerar till en viss del i 64 bitar idag. Win XP finns numera i en 64 bitars version. Men AMD anklagar MS för kartellbildning med Intel då dom håller på 64 bitars versionen av XP.
Edit:
Därför ska man köra AMD Opteron med SuSE 64-bitars versionen.
Den påminner starkt om OSX och man glömmer ibland att man faktiskt är i Linux, så lika är upplevelsen;)
Det är inget fel på XP, det är stabilt, kraschar nästan aldrig och det är snabbt men kräver en snabb dator också.
Men problemet med alla M$ operativ är att dom är så förbannat tråkiga och omständiga med allting.
Jag själv gillar rena operativ utan massa lull-lull.
Linux eller till och med FreeBSD och Fluxbox och de program installerade man endast använder, är idag det bästa tycker jag.
Flashiga GUI:n är bara skryt för att säljarna ska impa på varandra.
Enkelt och smidigt ska det vara utan massa pratbubblor.
>to switch or not to switch:
Jag har inte läst alla inlägg men mitt svar är tydligt: Stay with PC!. Själv är jag inbiten Macare, men inser att du kommer att byta ner dig om du switchar. Vill du vara (mer) kompatibel med övriga världen är tyvärr Mac ett dåligt alternativ, som dessutom blir sämre och sämre. Hårda ord i detta forum kanske, men verkligheter kommer ifatt oss Macare, vare sig vi vill eller inte. Jag är faktiskt lite mer kompatibel (webtjänster, programvara, nätverksstöd) med min PC än med min Mac. Men jag kör ändå Macen til 90%. Det är inte helt lätt att bara lämna en plattform man kört med i drygt 10 år. Man kan nästa likna det vid att bearbeta en sorg.
Dessutom måste jag medge att min nya PB 1,25 SD mer känns som en leksak än ett arbetsverktyg. En konstig känsla, men det är vad jag känner och upplever.
Men förfarande är jag 90% Mac, så vi får väl se...
Skrevs ursprungligen av Wire
Dessutom måste jag medge att min nya PB 1,25 SD mer känns som en leksak än ett arbetsverktyg. En konstig känsla, men det är vad jag känner och upplever.
Lustigt... det är så jag upplever min 1,7Ghz "Powerbook PC" med XP. Skojig, men inte för allvarligare uppdrag. Nåja, jag är väl i "fel" bransch.
Skrevs ursprungligen av Wire
>to switch or not to switch:
Jag har inte läst alla inlägg men mitt svar är tydligt: Stay with PC!. Själv är jag inbiten Macare, men inser att du kommer att byta ner dig om du switchar. Vill du vara (mer) kompatibel med övriga världen är tyvärr Mac ett dåligt alternativ, som dessutom blir sämre och sämre. Hårda ord i detta forum kanske, men verkligheter kommer ifatt oss Macare, vare sig vi vill eller inte. Jag är faktiskt lite mer kompatibel (webtjänster, programvara, nätverksstöd) med min PC än med min Mac. Men jag kör ändå Macen til 90%. Det är inte helt lätt att bara lämna en plattform man kört med i drygt 10 år. Man kan nästa likna det vid att bearbeta en sorg.
Men förfarande är jag 90% Mac, så vi får väl se...
Märkligt inlägg...
Ok lika bra att ge sig och göra som resten av massan, sälja min mac o köra pc.
Det konstiga är att oftast funkar saker från en pc till en mac men ej åt andra hållet.
Jag undrar vilken plattform som då är mest kompatibel....
Jag gjorde en switch från pc för cirka 2 år sedan.
Jag trodde först att övergången skulle vara svårare.
Att det skulle vara svårt att hitta program för det jag ville göra.
Jag blev överraskad, det fanns fler program än jag hade väntat mig, måhända inte fler varianter än vad windows erbjöd men tillräckligt för att tillfredställa mina behov.
Jag var även stundtals orolig för kompatibelitet.
För mina behov har inte detta varit något problem, det mesta fungerar faktiskt.
Problemet där har varit för eventuella pc ägare att läsa vissa av mina filer men inga problem för mig att läsa deras.
Men vet man detta kan man alltid översätta filen till något som pc´n förstår.
Min pbook titan är idag 2år gammal men den fungerar fortfarande perfekt, och för mina göromål (redigering, manusskrivande samt lite surfande, filemaker osv) så håller den definitivt än.
Med Panther känns den faktiskt som ny.
På jobbet har vi två imacar av äldre sort, dessa kör nu panther, dessa datorer fungerar också fortfarande för sina uppgifter. Däremot står det en gammal pc häck i samma åldersklass - den får köras i win98 och det är en fasa att gå in där för att vara kreativ.
Innan jag hade mac - var det ett evigt installerande, virus jox och pill med inställningar. Nu två år senare så minns jag detta svagt. Jag körde 2000 som jag faktiskt tyckte funkade bra.
Idag pratade jag med en kille om att ladda ner saker från nätet, han hade under 2 dagar fått in virus på datorn som eventuellt det virusprogram han körde kunde hantera. Jag sa till honom att han kunde komma till min företag och ladda ner där, för att slippa riskera att hans 3d burk skulle kollapsa, men han var orolig för att vår jobb dator skulle smittas med virus.
När jag sa att det inte finns virus till osX så trodde han mig inte först.
Om du som är i datorköps tankar inte ska jobba med något specifikt, typ hmm 3d, cad, annan tung beräkning eller ska spela datorspel så skulle jag helt klart välja en mac.
Jag skulle köpa en enkel billig, ja gärna begagnad mac för att testa.
Om du inte jobbar med de tunga beräkningarna är det ändå framförallt osét som är det viktiga samt de eventuella specifika program som finns för plattformen och hur dessa rent logiskt är utformade.
Apple är inte världbäst på allt, inte heller Dell, HP, IBM eller Compaq mm
Dell erbjuder tre års på plattsgaranti. -det låter bra.
En vän till mig fick en tangenbokstav att lossna, gå sönder - ett V.
Han ringde Dell, snorkigt förklarade han att det inte kunde gå sönder, haha men ändå satt han där med ett trasigt t-bord på sin bärbara dator.
Nu har det gått en vecka och dom har ännu inte hjälpt honom.
Bra med pådagen support....
Skrevs ursprungligen av draags
Om du som är i datorköps tankar inte ska jobba med något specifikt, typ hmm 3d, cad, annan tung beräkning eller ska spela datorspel så skulle jag helt klart välja en mac.
Det finns utmärkt CAD-program till Mac (ArchiCAD, PowerCadd, QCad etc, etc).
Ok, då tar vi bort det frå den listan.
Men 3d antar jag fortfarande är att rekomendera att köra på en pc idag. -Tyvärr.
Mest av gammal hävd. Visst finns det fler program till PC, men de bästa finns till Mac också. OS X är ju (diskutabelt) mer stabil, vilket passar utmärkt till tunga renderingar. Dessutom är ju multitasking ojämförbar.
Skrevs ursprungligen av stfm
Mest av gammal hävd. Visst finns det fler program till PC, men de bästa finns till Mac också. OS X är ju (diskutabelt) mer stabil, vilket passar utmärkt till tunga renderingar. Dessutom är ju multitasking ojämförbar.
På vilket sätt är multitaskingen ojämförbar???
De flesta program varianter finns även för macen men när det gäller 3d och exempelvis Maya så är pc´n fortfarande att föredra pga bättre grafikkort, fast det kommer antagligen bättre sådana till macen.
På vilket sätt är multitaskingen ojämförbar???
De flesta program varianter finns även för macen men när det gäller 3d och exempelvis Maya så är pc´n fortfarande att föredra pga bättre grafikkort, fast det kommer antagligen bättre sådana till macen.
Min upplevelse av Windows är att responsen sjunker betydligt under lite tyngre belastning. Om man kopierar filer, skriver ut och försöker jobba. Musen börjar hacka mm.
Det där med 3D-kort är helt sant, men konsumentkorten är ju så bra att de flesta struntar i att köpa någon dyrare lösning. Men visst, det kan bli ett problem. Om man på PC-sidan har väldigt få kunderom köper en lösning för 25.000:-, så tar det nog emot att satsa på Macen också.
Min Webläsare har ballat ur (IE på PC ), så jag ursäktar för mig för konstiga ord... Jag orkar inte skriva om allt.
Min upplevelse av Windows är att responsen sjunker betydligt under lite tyngre belastning. Om man kopierar filer, skriver ut och försöker jobba. Musen börjar hacka mm.
Ur multitasking hänseende så är Windows i princip oanvändbart, något som man sällan nämner konstigt nog. OS X med DP processor är helt oslagbart i det hänseendet.
Att det går lika bra att använda sig av Mac som arkitekt är tyvärr BS...
Att det går lika bra att använda sig av Mac som arkitekt är tyvärr BS...
Bullshit, och bullshit... det finns de som gör det. Men arkitekterna använder ju i regel Windows, och det finns åtskilliga skäl till varför. Dels historiska, men även rent praktiska.
Skälet till arkitekternas "plattformsotrohet" heter AutoCAD
Och skälet till att det inte är ett skäl heter ArchiCAD och vi är många inredare och arkitekter som kör mac. Se t.ex nätverket Architosh.
Se även här. Snart har vi säkert AutoCad även för Mac ("The power and stability of a UNIX-based operating system, the cutting-edge graphics technologies, and the revolutionary user interface make Mac OS X a great fit for the architectural design industry," said Ron Okamoto, Apple's vice president of developer relations.").
Kan bara nämna det som gjorde att jag själv switchade!
Jag gör musik med min iBook G3 900Mhz och gjorde innan jag hade Macen musiken på en bärbar PC.
Denna hade en 1.8Ghz Pentium 4 (Inte mobile utan en riktig P4a...) med mer minne och mer hårddisk än min iBook har idag. Den betalade jag 23000:- lite drygt för 3 år sedan. I år sålde jag den och fick 7500:- för den.
Sedan köpte jag min iBook och kör nu Reason på den precis som jag gjorde på min 1.8Ghz bärbara PC.
Samma ljudkort, samma externa firewirehårddisk.. Bara Mac istället för PC. Och jag kan bara säga att allt funkar så grymt mycket smidigare än det någonsin gjorde på den bärbara jag hade innan. Den väsnades och krånglade, kraschade osv. Då hade jag kört både Win2k och WinXP på den och installerat om allt otaliga gånger. (Det va inte fel på datorn vilket jag är helt säker på iom att jag själv lagade och bygde just den modellen av bärbara på jobbet själv...)
Till saken bör läggas att jag kan använda MER saker i Reason på min nuvarande konfiguration med iBook och USB-Ljudkort än jag kunde med min bärbara PC och samma USB-Ljudkort...
Så jag sålde min "monster"-pc och köpte en budgetmac men fick mer prestanda för pengarna + en maskin som faktiskt går att spela spel på (PC'n hade ett sunkigt ATI kort som inte hade någon 3d-acc och inte mycket minne...)
Så för mig va det ett bra byte.. Men jag tror att det är alltid individuellt. Jag trivs iallafall bra med min Mac, minst lika bra som jag trivdes med min Amiga då det är en fröjd att använda sin dator, inte ett överhängande helvette
//Trinodia
-- www.trinodia.net -- www.ampcast.com/trinodia -- www.voxel9.net --
Det där med 3D-kort är helt sant, men konsumentkorten är ju så bra att de flesta struntar i att köpa någon dyrare lösning. Men visst, det kan bli ett problem. Om man på PC-sidan har väldigt få kunderom köper en lösning för 25.000:-, så tar det nog emot att satsa på Macen också.
Min Webläsare har ballat ur (IE på PC ), så jag ursäktar för mig för konstiga ord... Jag orkar inte skriva om allt.
Det är inte XP det är fel på utan den dator du använder att du tycker det sölar när du gör flera saker samtidigt.
Du behöver en maskin med dubbla CPUer så ska du se att det är skillnad, det är markant skillnad kan jag säga.
Bullshit, och bullshit... det finns de som gör det. Men arkitekterna använder ju i regel Windows, och det finns åtskilliga skäl till varför. Dels historiska, men även rent praktiska.
Sure!
Mac är helt värdelös när det gäller värdepappershandel eftersom det inte finns ett "enda" vettigt handlarprogram till Mac.
Så det finns skäl till att finansvärlden som banker, mäklarhus använder Windows också för att det är helt enkelt den enda platform som det funkar på eftersom det inte finns några program till Mac.
Skrevs ursprungligen av Likvid
Sure!
Mac är helt värdelös när det gäller värdepappershandel eftersom det inte finns ett "enda" vettigt handlarprogram till Mac.
Så det finns skäl till att finansvärlden som banker, mäklarhus använder Windows också för att det är helt enkelt den enda platform som det funkar på eftersom det inte finns några program till Mac.
Detta talar ju nästan till Macens fördel...:p
PS. Ditt "Sure!" är dessutom helt fel eftersom det syftar tillbaka på diskussionen angående arkitekterns vilja eller ovilja till att använda Mac. Jag har redan i inlägg ovan svarat på den saken. Gott nytt år! DS.