- pOLArn
- Medlem ●
Skrevs ursprungligen av w00t
Det är väl ändå LJUDET som är det viktigaste?
Nja?
Man skall ju orka med att se dem oxå dagligen under ganska lång tid...
Svarta boxar är sällan snygga, en kombination är väl att föredra?
Snygga som låter bra röstar jag för...
Själv använde jag tidigare ett par DALI 6006:or med mycket bas och detaljer. De kändes dock lite väl stora och basen var lite väl dominerande.
Numera agerar dock mina danska DALI högtalare stativ åt ett par välspelande Bang & Olufsen Beovox S54 högtalare. Dessa fann jag på vinden i gamla B&O kartonger från 70-talet. Den som spar han har. De spelar otroligt fint med mycket bra detaljer och lagom djup bas.
Type: 6312 (to Nov 1982)
Continuous load: 56 W
Music load: 75 W
Impedance: 4 - 8 ohms
Frequency response +4 -8 dB 38 - 20,000 Hz
Sensitivity: 5W
Gross volume|: 25 litres
Woofer: 20cm (7.8")
Phase link unit 8cm (3.5")
Tweeter: 2,5cm (1")
Dimensions W x H x D: 26 x 48 x 21cm
Weight 7 kg
Bak står det 1978, men de spelar som om de var tillverkade igår. Ett trevligt komplement till mina golvhögtalare.
Inte riktigt lika slanka i designen som andra högtalare i den här tråden. Och de klassar ju inte riktigt in under samma kategori av högtalare heller.
halloj! Jag använder ju ett par B&O S45, som ser precis likadana ut, fast de är vita. Dessutom är den vänstra basen väldigt trött. Jag ska få adoptera ett par rejäla advent högtalare snart, och då åker B&O-arna ner i källaren. Annars funkar de väldigt bra, lagom stora, och funkar utmärkt med min Revox rörförstärkare.
Var hittade du specarna?
Skrevs ursprungligen av hgus
halloj! Jag använder ju ett par B&O S45, som ser precis likadana ut, fast de är vita. Dessutom är den vänstra basen väldigt trött. Jag ska få adoptera ett par rejäla advent högtalare snart, och då åker B&O-arna ner i källaren. Annars funkar de väldigt bra, lagom stora, och funkar utmärkt med min Revox rörförstärkare.
Var hittade du specarna?
Skoj! Var rädd om dem trots att ena elementet har tröttnat. Bang & Olufsen's Beovox serie var ganska bred när det begav sig. Toppmodellen i serien (Beovox M100) på 23kg, innehöll en intressant mängd element. Det vore intressant att höra detaljerna i dem med en modern förstärkare idag. Märklig konstruktion om jag får säga det själv.
Dessa gamla B&O högtalare står sig ju trots allt skapligt mot högtalare i samma storlek idag. Även om det finns modeller som spelar betydligt bättre.
Skrevs ursprungligen av cal
Numera agerar dock mina danska DALI högtalare stativ åt ett par välspelande Bang & Olufsen Beovox S54 högtalare. Dessa fann jag på vinden i gamla B&O kartonger från 70-talet. Den som spar han har. De spelar otroligt fint med mycket bra detaljer och lagom djup bas.
Haha, jag har också ett par sådana. Nästan, iaf - jag har ett par S45-2 kopplade till datorn (via en Beomaster 5000) i mitt sovrum. De där är riktigt bra (med tanke på åldern, alltså), och en av de mer lyckade beovoxmodellerna genom åren.
Jag har även ett par m150, de är inte heller så dumma.
Skrevs ursprungligen av tei
Haha, jag har också ett par sådana. Nästan, iaf - jag har ett par S45-2 kopplade till datorn (via en Beomaster 5000) i mitt sovrum. De där är riktigt bra (med tanke på åldern, alltså), och en av de mer lyckade beovoxmodellerna genom åren.
Jag har även ett par m150, de är inte heller så dumma.
Heh. Detta tycks ha varit en populär högtalarmodell när det begav sig. De spelar ju otroligt bra för sin storlek. Detaljerna e ju grymma jämfört med mycket annat man lyssnat på genom tiderna. Basmässigt finns det väl kanske mer att önska, men jag lär spela in elementen ett bra tag så att de mjuknar innan jag yttrar mig om den biten.
M50, hur ser de ut? Du syftar inte på S50? De med endast ca. 8" bas och 1" diskant?
Jag märker dock att de lägre frekvenserna lever ut betydligt bättre med S45-2:orna placerade mot vägg. Jag förmodar att det var så B&O hade tänkt att de skulle placeras.
Någon som vet om det går att få tag på ett utbyteselement? Eller som vet vad det kostar att omkona en 8" bas?
Vi har ett par nästan likadana i fanér (s54? De ser ut precis som de ovan iaf.) som står på landet också, med tillhörande läcker reciever och skivspelare.
Nära släktingar tilll mig tog över ett par B&O högtalare i halvkubikmeterklassen, med 12" basar tror jag, som låter fantastiskt. Och är grymt coola!
Det bör gå alldeles utmärkt att hitta ersättningselement eller kona om dem. Om inte annat lär du kunna komma över ett par S45:or i gott skick att låna ett element ifrån, om det nu lönar sig vill säga.
Jag har länge varit inne på att införskaffa ett par Carlsson-högtalare (Sonab) och renovera. Till Sonab OA52.3 (den mest populära modellen, sist i serien) finns det renoveringssatser att köpa. Ganska fascinerande högtalare, men de bör helst placeras längs samma vägg, 90° direkt mot väggen, utan föremål emellan högtalarna. Dessa krav uppfyller tyvärr inte min bostad.
Dessa högtalare finns för övrigt att köpa nya idag då de börjat tillverkas på nytt. Priset är 18.000kr för ett par nya.
Angående nya element till dina B&O högtalare kan det eventuellt gå att få tag på element hos tex Hifi Kit med samma specifikationer och konstruktion som B&Os element. Du bör ju dock byta båda elementen då förstås. Det är Hifi Kit som levererar ersättningselementen till Sonab högtarna vad jag vet.
Jag köpte nyligen Kef KHT2005.2 som jag är mycket nöjd med, låter bra och är betydligt snyggare än mina gamla golvhögtalare.
[B]Det bör gå alldeles utmärkt att hitta ersättningselement eller kona om dem. Om inte annat lär du kunna komma över ett par S45:or i gott skick att låna ett element ifrån, om det nu lönar sig vill säga.
Jag har länge varit inne på att införskaffa ett par Carlsson-högtalare (Sonab) och renovera.
Låter bekant... Undrar om det inte var sådana som "svärfar" har på vinden, stora grejor, med en uppåtriktad bas, och fyra mindre högtalare runt om vinklade åt olika håll?
Har du någon idé om var man kan hitta element? B&O? Har de något borde det ju iofs kosta skinnet på häcken... Se'n är ju frågan om inte de andra elementen också kommer att ge upp snart.
(Vi är en bit från ämnet iofs, sorry! )
Det är möjligt att du kan finna tips om renovering här:
http://www.beoworld.co.uk/ (sida för B&O fans)
Sedan har du ju Bang & Olufsens verkstad som ligger i södra Hammarbyhamnen. Du hittar dem i telefonkatalogen. Tveksamt om de kan få fram element till så pass gamla högtalare, men det skadar ju inte att fråga. Priserna på reservdelar från B&O varierar kraftigt.
http://www.carlssonplanet.com/ (för carlssonhögtalare, inköpsstället kan dock vara det samma)
De där Sonab-högtalarna på din fars vind låter helt klart intressanta. Minns du vilken utformning de hade? Kvadratiska kuber för golvplacering, eller rund design?
Är det förresten någon som vet var jag kan få tag i den typ av kontakt B&O använder för anslutning av högtalarkabeln till S45-2? Känns lite tråkigt att använda högtalarkabel för 1500kr och avsluta det hela med två lakritssnören före högtalarna.
Jag har länge varit inne på att införskaffa ett par Carlsson-högtalare (Sonab) och renovera. Till Sonab OA52.3 (den mest populära modellen, sist i serien) finns det renoveringssatser att köpa. Ganska fascinerande högtalare, men de bör helst placeras längs samma vägg, 90° direkt mot väggen, utan föremål emellan högtalarna. Dessa krav uppfyller tyvärr inte min bostad.
Det behöver inte vara möbelfritt mellan högt!
Det går bra att ha en stereobänk, bokhylla, soffa el motsv. Stig C själv hade en soffa (fylld med CD) i sitt ordinarie lyssningsrum. De sista åren, då han bara höll till på övervåningen så hade han en säng mellan högt.
Men de ska ovillkorligen stå mot (lång-)vägg och en bit från sidovägg.
Själv har jag ett par OA52 inköpta -89, uppgraderade till .2 -95, och nyligen till senaste .3 spec.
Skrevs ursprungligen av jas
Det behöver inte vara möbelfritt mellan högt!
Det går bra att ha en stereobänk, bokhylla, soffa el motsv. Stig C själv hade en soffa (fylld med CD) i sitt ordinarie lyssningsrum. De sista åren, då han bara höll till på övervåningen så hade han en säng mellan högt.
Men de ska ovillkorligen stå mot (lång-)vägg och en bit från sidovägg.
Själv har jag ett par OA52 inköpta -89, uppgraderade till .2 -95, och nyligen till senaste .3 spec.
Intressant! Jag tolkade själv beskrivningen på Carlssonplanet som om det helst skulle vara möbelfritt mellan högtalarna. Men så tycks ju inte vara fallet i så fall.
Hur upplever du ljudet ifrån dina OA52 högtalare sedan uppgraderingen? Inhandlade du den färdiga uppgraderingssats som finns att tillgå?
Ju mer jag funderar på saken desto mer intresserad är jag av att testa dessa högtalare. De lär ju kunna erbjuda enorm stereokänsla och ljudkvalité vid korrekt placering. Tyvärr kräver ju placeringen en del av rummets utformning och möblemanget trots att det inte behöver vara möbelfritt mellan högtalarna.
Skrevs ursprungligen av tei
Cal: m150 är det som jag har, inte m50.
Sorry. Slarvig läsning av ditt inlägg från min sida. :rolleyes:
Det är ingen som vet något om de kontakter som B&O använder till sina högtalare? Originalkabeln är som sagt inte mycket att hurra för även om den är kort.