Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare till hemmet

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-06 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hur upplever du ljudet ifrån dina OA52 högtalare sedan uppgraderingen? Inhandlade du den färdiga uppgraderingssats som finns att tillgå?

De låter mycket bra, diskanten är renare, mjukare och mer detaljerad. Dock är jag något kritisk till Jensen papper-i-olja kondingarna. De kanske funkar bra med transistorsteg men med mitt rördito så blir det lite väl mjukt och en aning odefinierat. Jag ska nog prova med MIT RTX, fast det blir dyrt...

Det är diskanter och kondingar som skiljer mot .2. Det är originalkomponenter som använts. Själva uppgraderingen är gjord av John Larsen på Carlssonfabriken i Skillingaryd, inte så långt från där jag bor. Är man lite lagom händig så fixar man installationen själv.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 16:35

Kul att de låter så pass bra. Det blir nog till att införskaffa ett par vad det lider trots allt.

Innebär inte .2 uppgraderingen andra element eller är det bara för helrenoveringar som elementsatserna säljs? Elementen kom väl från Hifi kit om jag inte missminner, men diskantelementen var original.

När jag sökte på MIT RTX kondningar fann jag följande forum. Intressant hifi-läsning.

http://www.diyaudio.com/forums/

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-06 16:57

Från www.carlssonplanet.com:

- uppgradering från OA52 (80-talsmodellen) med ny Scan Speakbas 18W8545,
ny diskant Carlsson T-11 och nya delningsfilter med Jensen pappers-
oljekondensatorer, Jensen kopparfoliespolar och teflonisolerad enkardelig
kabel. Dessutom ingår specialvägda SD-fötter, trä- och aluminiumdetaljer
och dämpfilt.
Pris: 8.700:-

- uppgradering från OA52.2 med nya T-11oa-diskanten och nya filter
Pris: 2.000:-. (2800 med Jensenkondingarna)

Tror inte HiFi Kit säljer, bäst är att köpa direkt från Larsen HiFi.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 17:04

Tack för den infon.

Då torde man ju kunna helrenovera ett par OA52:or med gott resultat utifrån satserna. Så när som på träfaneren som måste köpas separat och som kostar 5.000kr. Då är man i princip uppe i nypriset för ett par dylika högtalare.

Frågan är hur de står sig mot ett par andra högtalare i 18.000kr klassen. Vore intressant att jämföra.

Samt hur stor skillnad det är från OA52.2 och OA52.3. OA52.2 går ju att hitta i gott skick utan renoveringsbehov för rimliga summor.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-06 17:22
Citat:

Det är möjligt att du kan finna tips om renovering här:

http://www.beoworld.co.uk/ (sida för B&O fans)

Sedan har du ju Bang & Olufsens verkstad som ligger i södra Hammarbyhamnen. Du hittar dem i telefonkatalogen. Tveksamt om de kan få fram element till så pass gamla högtalare, men det skadar ju inte att fråga. Priserna på reservdelar från B&O varierar kraftigt.

http://www.carlssonplanet.com/ (för carlssonhögtalare, inköpsstället kan dock vara det samma)

De där Sonab-högtalarna på din fars vind låter helt klart intressanta. Minns du vilken utformning de hade? Kvadratiska kuber för golvplacering, eller rund design?

Är det förresten någon som vet var jag kan få tag i den typ av kontakt B&O använder för anslutning av högtalarkabeln till S45-2? Känns lite tråkigt att använda högtalarkabel för 1500kr och avsluta det hela med två lakritssnören före högtalarna.

Sonab:arna (om det nu var Sonab, men carlsson låter bekant) är kvadratiska (uppifrån) och golvstående. Rejäla saker. De var iaf extremt linjära, enligt kurvor i instruktionsboken.

På clas ohlson finns kontaktdon för skruvanslutning, inte high end precis, men bättre än sockerbit...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-06 17:35

Ok. Du kan ju se ifall du hittar modellen på www.carlssonplanet.com.

Angående kontakterna så syftade jag till den kontakttyp som ansluter till själva högtalaren. Förgyllda skarvstycken har jag gott om.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-06 17:38
Citat:

Tack för den infon.

Då torde man ju kunna helrenovera ett par OA52:or med gott resultat utifrån satserna. Så när som på träfaneren som måste köpas separat och som kostar 5.000kr. Då är man i princip uppe i nypriset för ett par dylika högtalare.

De flesta är svarta el vita, lätt att lackera om. Måste det till en omfanering så leta efter ett annat par. Det är ju dock långt ifrån alla med fanér som är så dåliga att detta måste åtgärdas.

Citat:

Frågan är hur de står sig mot ett par andra högtalare i 18.000kr klassen. Vore intressant att jämföra.

Mycket väl skulle jag vilja säga, men det är inte alla som gillar ljudbilden, lyssna först. De är rätt skoningslösa mot dåliga inspelningar och dålig elektronik, speciellt .2-versionen. Gillar du själva ljudbilden och har sjyssta grejor för övrigt så kan det bli svårt att hitta något som låter bättre. Du kan ju även kolla in nya OA58 för ca 6", och snart kommer även OA60.

Citat:

Samt hur stor skillnad det är från OA52.2 och OA52.3. OA52.2 går ju att hitta i gott skick utan renoveringsbehov för rimliga summor.

Köp ett par .2 för 5-8", sedan kan du uppgradera till .3 när kassan tillåter. Det är helt klart så stor skillnad att det är värt pengarna. Kör du vinyl är det ett måste och med transistorsteg så låter aludiskanterna från .2 inte helt bra.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-06 20:29

Ha! Jag har ett par helt ursunkade OD11 liggande, eller snarare, min bror har dem som högtalarstativ! De måste omedelbart renoveras, det ser jag det!

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-06 20:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Ha! Jag har ett par helt ursunkade OD11 liggande, eller snarare, min bror har dem som högtalarstativ! De måste omedelbart renoveras, det ser jag det!

OD11 köpes om han inte ska ha dem!

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-06 21:48

Han blev mäkta impad av att de var så mycket värda. Då är det ju faktiskt idé att fixa till dem. Vi ska beställa renoveringsgrejjor och göra det _riktigt_ bra. Fanéren ser ut som skit, gallret är buckligt och fult, osv. Menmen, det ska nog gå att ordna till med lite kärlek.
Musikvetenskap har 2 par OA14 stående, visserligen används det ena paret, men inte det andra, det används även det som stativ. Man kanske skulle be att få köpa ett par?...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-06 21:49

Frågan är om det kan vara värt att byta Cabasserna mot ett par renoverade OA14? Humhum...

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-06 21:50

Jag hittade orginabasarna till OD11orna här på föräldrarnas vind. Inte är de vackra inte. Allt gummi är borta, men konerna är hela. Men...det blir nog Peerless istället.

Jag kan bara säga att det bästa jag erfarit när det gäller hi-fi är den ypperliga skotska tillverkaren Linn:

http://www.linn.co.uk/

Deras högtalare är inte nischade för speciella typer av musik eller så, utan spelar allt riktigt bra.

En fråga är dock varför du skall byta/köpa nya högtalare?

För en god musikupplevelse (notera att jag inte snackar om ljud) gäller prioriteringsordningen: skivspelare, förstärkare och sist högtalare.

Skivspelaren skall skicka en så oförstörd signal som möjligt och förstärkaren skall förstärka signalen till högtalaren som omvandlar den till luftpuffar. Typ.

Programmeringsprincipen skit in skit ut gäller alltså även för musikprodukter. Det finns ingen förstärkare eller högtalare i världen som kan kompensera en taskig signal.

Så mitt tips är att om du vill ha bättre grejer så börja med skivspelaren och gå sedan vidare till förstärkaren och sist högtalarna ...

Lycka till med musiken,

Stefan:cool:

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-07 00:02

Det håller jag inte med om. Börja i precis motsatt ända! Utan ett par vettiga högtalare kan man ha precis hur fin spelare och stärkare som helst, det kommer ändå att låta skit. Först när man har ett par vettiga högtalare hör man bristerna i resten av prylarna.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:01

Den som vill läsa en intressant intervjuv med före detta ordföranden i ljudtekniska sällskapet kan göra det på den här länken.

Svagaste länken vid musikåtergivning?

Intervjun består av ett anta kapitel/delar, men i den ovanstående länken diskuteras just detta ämne.

Personligen håller jag med Bollman i sammanhanget. Ett par goda högtalare är ett grundkrav för att ens kunna uppnå ett optimalt ljud i anläggningen. Allt är ju en avvägning, men om man undrar var man skall lägga pengarna skulle jag persnligen lägga en stor del på högtalarna.

I intervjuvn nämner Öhman ett klassiskt samband, som det nog ligger mycket i. Sambandet säger att det finns 3 huvudsakliga faktorer vars påverkan på ett hifisystems ljud är lika fördelade (1/3). Dessa tre faktorer är:

rummet - högtalarna - resten

Sedan beror det ju vilken nivå komponenterna ligger på. Sambandet förutsätter väl att komponenternas kvalite ligger på en likvärdig nivå, att man inte försöker spela musik genom en JVC kompaktstereo i ett par Nautilushögtalare.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:03

En klassiker är väl annars att någon har investerat i dyra fina högtalare, likaså förstärkare och CD-spelare och andra komponenter. Men mellan CD-spelaren och förstärkaren sitter ett vanligt medföljande lakridssnöre. Sådana detaljer går ju bara inte att missa.

Något som jag personlign dock inte håller med om när det gäller just ljud, är att et system aldrig låter bättre än dess sämsta komponent. Just när det gäller hifisystem är det mycket som är förlåtande. Därmed inte sagt att man skall snåla in på vissa komponenter bara därför.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus

Annars så rekommenderar alla Monitor Audio Bronze b2.

Jag var i affären (www.hifiskane.se) som hade ett par demoex av Anthony Gallo-högtalarna. Men de rekommenderade att jag inte skulle köpa dem. (Trådens utgångshögtalare). De hade inte ens dem inkopplade eftersom de lät dåligt.
Istället tyckte dom jag skulle slå till på just Monitor Audio Bronze. Men jag väntar nog. Är ingen audiofil utan tyckte just högtalarna var snygga, men vill förstås också att de ska låta bra. B&O kan jag tänka mig. Var hittar man sådana begagnade i Skåne/Köpenhamn?

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:21

Bästa sättet att hitta begagnade högtalare på brukar vara genom Hifi-tidningar, allmänna annonssidor (www.annonsguiden.nu ex) samt hifi/musik-siter (sök mha. google).

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-07 02:27

Exempelvis www.hifimagasinet.com, för att nämna en.

För övrigt anser även jag att högtalarna är steg 1. Om inte annat är det ju den del som det är mest variation på. Exempelvis är ju förstärkare idag linjära, men detta är långt ifrån fallet när det gäller högtalare. Och valet av temperament i högtalarna kommer att definiera hela anläggningen, ett par delikata små Bowers & Wilkins har ett annat temperament än ett par Cerwin Vega golvare med 12" basar. Alla kan höra den skillnaden, men skillnaden mellan en Musical Fidelity CD och en NAD cd kräver till att börja med detaljerade högtalare för att komma fram överhuvudtaget.

Därefter kommer förstärkaren, källan, och slutligen kablarna i min "tyngdfördelning".

Resonemanget med 1/3 rum, 1/3 högtalare och 1/3 resten låter vettigt i mina öron... Rummet och placeringen skall inte glömmas. Man borde labba mer med det, egentligen.

Senast redigerat 2004-01-07 02:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Det håller jag inte med om. Börja i precis motsatt ända! Utan ett par vettiga högtalare kan man ha precis hur fin spelare och stärkare som helst, det kommer ändå att låta skit. Först när man har ett par vettiga högtalare hör man bristerna i resten av prylarna.

Håller inte med faktiskt. Har du ett par bra högtalare men en dålig spelare eller förstärkare låter det ändå skit, och då tar jag hellre en bra signal som fördärvas på högtalarsidan om jag måste välja mellan två onda ting. Hellre lite burkigt ljud än väl återgiven distorsion... det sistnämnda skär i öronen och gör en trött i huvudet efter en stunds lyssnande, och det blir ingen glad av. Självklart ska det vara en lite jämnare fördelning, men ska man ha övervikt åt något håll så ska det vara i början av kedjan och inte i slutet. IMHO

• Medlem
  • 2004-01-07 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Exempelvis www.hifimagasinet.com, för att nämna en.

För övrigt anser även jag att högtalarna är steg 1. Om inte annat är det ju den del som det är mest variation på. Exempelvis är ju förstärkare idag linjära, men detta är långt ifrån fallet när det gäller högtalare. Och valet av temperament i högtalarna kommer att definiera hela anläggningen, ett par delikata små Bowers & Wilkins har ett annat temperament än ett par Cerwin Vega golvare med 12" basar. Alla kan höra den skillnaden, men skillnaden mellan en Musical Fidelity CD och en NAD cd kräver till att börja med detaljerade högtalare för att komma fram överhuvudtaget.

Därefter kommer förstärkaren, källan, och slutligen kablarna i min "tyngdfördelning".

Resonemanget med 1/3 rum, 1/3 högtalare och 1/3 resten låter vettigt i mina öron... Rummet och placeringen skall inte glömmas. Man borde labba mer med det, egentligen.

Det tycker jag också låter mycket vettigt, men glöm inte källan! Om det är komprimerat ljud som MP3, AAC eller liknande, en dåligt inspelad CD eller bara dålig musik (!) blir det ändå skräp i slutänden.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 11:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Det tycker jag också låter mycket vettigt, men glöm inte källan! Om det är komprimerat ljud som MP3, AAC eller liknande, en dåligt inspelad CD eller bara dålig musik (!) blir det ändå skräp i slutänden.

Absolut. Jag tror dock att de flesta är högst medvetna om detta idag. Iaf. dem som lägger stora pengar på hifi-utrustning och som är någorlunda kräsna när det gäller ljud.

Själv står jag lite i valet/kvalet mellan att fortsätta att satsa på stereo-återgivning, eller att gå över till surround. Det blir så dyrt att lägga sig på samma nivå högtalarmässigt när det helt plötsligt är 5st högtalare (eller mer) plus baslåda som skall införskaffas dock.

Samtidigt vore det riktigt trevligt att kunna avnjuta musiken via DVD-Audio eller SACD framöver i fullt 7.1 surround. Tyvärr hamnar ju prislappen en bra bit upp, och när det gäller vanliga musik-cds anser jag att de avnjuts de ju med stor fördel i ordinär stereo.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-07 12:12

Jag trodde en gång i min ungdom också att högtalarna var där man skulle börja, många har gjort det misstaget. Jag har blivit klokare och mer erfaren med åren. Som tur var hann jag inte göra bort mig på en smärre förmögenhet innan jag insåg hur fel jag hade haft.

Enligt min mening börja från lågnivå och se till att grejerna lirar ihop på ett bra sätt. "Förlåtande ljudåtergivning" låter misstänkt likt färgning av ljud som kompensation för dåliga komponenter i kedjan. Därmed inte sagt att man inte ska ha bra högtalare men det måste vara balans i systemet. Annars blir det inte bra oavsett hur bra högtalare man har.

Linjära förstärkare....hmmm...dom må ju vara linjära men hur låter dom då? Det är väl ändå det som är intressan? Tyvärr är det alltför många som stirrar sig blinda på faktarutor, volt, watt, ampere, diagram och effektkuber istället för att använda öronen. Jag har sett många på papperet kanonbra produkter som har låtit...ursäkta..skit.

B&O har ju alltid sett väldigt trevliga ut men ibland så har väl inte ljudkvalitén varit lika imponerande som designen eller prislappen, men visst en och annan kul pryl har dom lyckats vaska fram.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 12:26

B&Os senare verk är av helt annan karraktär än de produkter de släppte på 60 , 70 och 80-talet. Min far är tokig i deras produkter vilket gjort att han äger ett gäng olika modeller. Det låter oftast bra, men inte riktigt så bra som man kunde önskat för den prislappen. Det pris man betalar beror ju till stor del på design/image och inte bara prestanda.

Visst är det viktigt att ha en bra förstärkare och en riktigt bra ljudkälla (cd-spelare ex). Men om man ej äger ett par bra högtalare och undrar var man skall lägga pengarna, så skulle jag nog svara högtalare i första hand. Därmed inte sagt att man inte skall satsa på en seriös förstärkare osv. Men utan en bra högtalare kommer det ändå aldrig att låta bra.

I den intervju med Öhman som jag nämnde tidigare i den här tråden, diskuteras just detta ämne. Dels ansågs det att man kund få ett par dåliga högtalare att låta ruskigt bra. Öhman hade själv ett exempel på en person som ägde en otroligt avancerad förstärkare (svindyr) till vilken han hade ett par högtalare för 3.500kr med otroligt ljud i slutändan. Visst går det.

En annan detalj när det gäller Hifi är väl just det faktum att produkterna skiljer sig otroligt mycket åt. Inte bara från tillverkare till tillverkare utan i princip lika mycket från modell till modell. Det gäller att välja ut guldkornen. Och det behöver inte nödvändigtvis vara det som kostar mest som låter bäst.

Detta finns oxå.. www.genelec.com

grymma grejor, men tyvärr lite dyra

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-07 22:34

Jaja, man kan inte köra med Kendo CD-spelare för 500:- Vad jag menar är att skillnaden mellan en CD-spelare för 3000 och en för 5000 märker du inte skit av om du inte har ett par vettiga högtalare.
Min princip är att högtalarna kostar mest, sen stärket och sen cd:n. I ungefär 40/35/25. 4000:- högtalare, 3500 stärk och 2500 cd. Ska du ha en CD för 5000 får du ha talare för 8000. Högtalarna är ju otvetydigt svårast att få bra. Det blir ju mycket större variationer i tillverkningen av så stora saker som koner.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-01-07 22:35

Genelec är mycket fina. Musikvet har ett 1030A som monitorer. Enda nackdelen är att det inbyggda stärket brusar en hel del.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-01-07 23:07

Var inne på Pause idag och de ville kränga på mig Cantonhögtalare - någon?

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-07 23:34

Jag hörde Canton på Arken-mässan -02!

Det större systemet jag lyssnade på vart inget vidare, men de minsta för 4-5" upplevde jag som mycket prisvärda.

JM Lab Sib&Cub samt Mordaunt/Short(stavning?) två minsta är värda en provlyssning. 10, 10 resp 15".

• Medlem
  • 2004-01-07 23:38

Canton tycker jag mycket om. Låter rent och fint. Bra byggkvalitet.

Bevaka tråden