Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högtalare till hemmet

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bland det bästa jag hört --Klick--

Dock håller denna diskussion likna plattformsdiskussionerna. Smaken är som baken och man skall lyssna och låta sin egen hörsel och smak avgöra valet av högtalare. Personligen tycker jag att BeoLab 8000 låter mycket bra och är de snyggaste högtalarna på marknaden. Jag vill inte att ett par högtalare skall "färga" ljudet till något annat än vad musikerna menat...

Att köpa högtalarkabel för 100.000.- är lika korkat som att köpa toastolar i 24 k guld. Men inbillar man sig att man hör skillnaden så gör man det säkert också likväl som att man säker kan inbilla sig att man blir bättre i magen med en guldsits.

De flesta människor strölyssnar på musiken och eller gör nåt annat samtidigt. Man har dålig akustik i rummet etc. I dessa fall är det alltid bättre att ha en snygg musikanläggning än en ful och bra. Ungefär som Mac vs. PC.:D

• Medlem
  • Uppsala
  • 2004-01-08 09:02

Helt rätt att det vi pratar om här handlar i slutändan om tycke & smak. Personligen tycker väl jag att grejerna får se bra ut men dom ska min skäl inte låta sämre isåfall. Flashiga designer som inte motsvarar förväntningarna på ljudkvalitén gillar inte jag. Men det är ju jag det.

Det jag skulle vilja skjuta in här är att bry sig mindre om skriven fakta och istället lyssna ordentligt på prylen innan man bestämmer sig. Helst hemma om det går för det är ju ändå där du ska ha dom sedan. En seriös handlare låter dig låna hem prylarna för ordentlig testning hemma.

Det är rätt intressant att notera att tjejer som oftast inte delar grabbarnas prylintresse direkt kan peka ut vad som låter bättre medan grabbarna gärna vill veta, vad är det vi lyssnar på innan man svarar och då oftast inte alls lika tvärsäkert som tjejerna. Grabbar lider av sin egen prylfixering (struten).

Om vi nu återvänder till högtalarfrågan så är det bara att konstatera att ett par helt aktiva högtalare i regel alltid slår passiva på fingrarna. Visst blir dom lite dyrare men det är det värt i ljudförbättring.

Ingenhör Öhman har redan nämnts i tråden, och jag tycker att hans högtalare förtjänar att nämnas.
Hans högtalare PiP kostar 3450 i byggsats (obeh. MDF) eller 6700 färdigbyggda (fanér). De klarar 108dB ljudtryck och har en avvikelse på max+/-2dB mellan 35-20000 Hz (mycket bra).
Dessa små vidunder har ju i blindtest slagit ut Wilsonhögtalare för en halv mille...

Vad gäller aktivt vs. passiv så är detta en annan diskussion, men det är INTE så at aktiva alltid slår passiva på fingrarna.
De är t.ex. lättare att konstruera en fasriktig passivt delad högtalare.
Vissa, som t.ex Linkwitz förespråkar aktiv delning medan andra, som t.ex. Öhman är mer pragmatiska och delar bara aktivt när det behövs, men inte i onödan, t.ex. om man har externa basmoduler.

Men, denna diskussion hör ju egentligen hemma i ett audio forum kanske.

Edit: En sak till som jag höll på att glömma.
Kabeln är viktig! Det är viktigt att inte lägga ner för mycket pengar på kabel.
Det ska inte kosta mer är max 50kr/m eller så, för 18kr metern får man utmärkt kabel. Risken är annars att man råkar ut för något geschäftföretag, som skapar ett behov som inte finns.
Det västa i denna väg jag sett är kabel som ligger inkapslad i blå olja....Kostar bara några tusen per meter och låter sämre än telefonsladd.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-08 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Oscarsson
Jag var i affären (www.hifiskane.se) som hade ett par demoex av Anthony Gallo-högtalarna. Men de rekommenderade att jag inte skulle köpa dem. (Trådens utgångshögtalare). De hade inte ens dem inkopplade eftersom de lät dåligt.
Istället tyckte dom jag skulle slå till på just Monitor Audio Bronze. Men jag väntar nog. Är ingen audiofil utan tyckte just högtalarna var snygga, men vill förstås också att de ska låta bra. B&O kan jag tänka mig. Var hittar man sådana begagnade i Skåne/Köpenhamn?

Jag hade också köpt dem om jag inte redan hade köpt en Infinity Alpha-center tidigare. Nu blev det istället Alpha-högtalare runt om. Snygga med mycket bra ljud om man gillar akustisk musik. Men basfattiga om man gillar dunka-dunka. Min Audio-Pro Sub fyller ut basen upp till 150 Hz, men det som fattas är den "mellanbas" som går upp till ca 300Hz.

Infinty väljer att dela vid 500 Hz på sina större golvmodeller som har dubbla baselement.

Hmm. Kanske kunde man bygga egna bashögtalare som även kan fungera som stativ och dela vid 500 Hz.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 11:30

Högtalarkabel bör man väl inte lägga allt för mycket på. Personligen anser jag att ju längre det är mellan högtalare och förstärkare, desto bättre kabel krävs. Jag använder själv TARA Labs Omni för 60kr/m.

En viktig detalj som jag nämnt tidigare i tråden är väl dock signalkabeln, som om möjligt (iaf. vid någorlunda kort högtalarkabel) påverkar ljudet mer än högtalarkablaget.

Erik R: Vet du var man kan provlyssna herr Öhmans högtalarmodeller i Stockholm?

Och, visst hör väl kanske diskussionen hemma på ett audioforum, men lite kul ska man väl få ha på 99mac också? Även om det rör ljudkonsumption och inte produktion.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 11:37

Öhman håller till i Täby, ring honom för en provlyssning, 08-xxxxxx

Edit: Skicka ett PM om du behöver komma i kontakt med ing I Ö.

Senast redigerat 2004-01-08 20:30
  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-08 12:09

Ang. kablar. En kompis som läser till ljudingenjör hade detaljtestat en massa högtalarkablar i prisklasserna 20kr/m--->en väldig massa kr/m
Tydligen var det en stor skillnad mellan kablarna upp till 150kr, men därefter planar det ut. Riktigt dyra kablar kunde i vissa fall ha en massa lulllull som kunde förstöra mer än de fixade. En hyfsad kopparkabel med bra avskärming var det bästa...

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 12:23

jas: Tack!

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Öhman håller till i Täby, ring honom för en provlyssning, 08-xxxxxx.

Jag skulle inte tro att han gillar att få sitt nummer publicerat på nätet. Han är ju något negativ till internet och diskussionsforum i synnerhet...
Gör en edit, alla som vill ha numre kan kontakta nån som vet.

Det bästa är ju att få en demo av Öhman själv, han brukar ju helst vilja att man kommer dit ändå.

/Erik

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Jag skulle inte tro att han gillar att få sitt nummer publicerat på nätet. Han är ju något negativ till internet och diskussionsforum i synnerhet...
Gör en edit, alla som vill ha numre kan kontakta nån som vet.

Det bästa är ju att få en demo av Öhman själv, han brukar ju helst vilja att man kommer dit ändå.

/Erik

Nu är ju detta telnr ganska offentligt i o m att det förekommer i varje nummer av Musik & Ljudteknik samt även finns på http://privatpersoner.eniro.se/

Å visst skriver Öhman flitigt på LTS maillista..

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 21:21

Jag bad ju mer eller mindre om det. Tänkte inte på att informationen kanske inte borde publiceras här då han faktiskt bedriver en viss form av affärsverksamhet med anknytning till det telefonnummret och heller inte tycks vara särskilt folkskygg av sig.

Och det fanns ju även på eniro.se som sagt.

Tack iaf. Läser ni MuLT föresten?

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 21:23

Jodå, när den väl kommer ut;-)

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 21:28

Krävs ett medlemskap i ljudtekniska sällskapet för att ta del av tidskriften tro?

• Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-01-08 21:54

Roligare att bygga själv

http://www.hifikit.se/

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 22:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Krävs ett medlemskap i ljudtekniska sällskapet för att ta del av tidskriften tro?

Sätt in 240 kr på PG 131800-5 och ange namn, adress och email samt att du är ny medlem. Alternativt kan en promenad till ditt lokala bibliotek löna sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jas
Nu är ju detta telnr ganska offentligt i o m att det förekommer i varje nummer av Musik & Ljudteknik samt även finns på http://privatpersoner.eniro.se/

Å visst skriver Öhman flitigt på LTS maillista..

Jepp, men jag tycker ändå att man kan vara lite restriktiv med att sprida privatnummer på nätet hur som helst. Det är skillnad på att finnas tillgänglig för uppsökning...
Men givetvis får man räkna med viss spridning om man sätter ut numret på en föreningssite, vilket iofs inte Öhman gjort, men väl andra i LTS styrelsen.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 22:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av oskich
Roligare att bygga själv

http://www.hifikit.se/

Jag har inte mycket till övers för Hifi Kit. Däremot vet jag att Ljudtekniska Sällskapet för ett samarbete med dem där medlemmar erbjuds 10% i deras sortiment. Dessutom gör de reklam för div. byggsatser från Hifi Kit på sin hemsida i prisklassen 1900-2900kr för medlemmar.

Något som helt klart sänker min egen uppfattning om LTS. :rolleyes:
Men men, medlemsavgiften är iaf. betald nu. Väntar med spänning på nästa nummer av MuLT.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 22:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik R.
Men givetvis får man räkna med viss spridning om man sätter ut numret på en föreningssite, vilket iofs inte Öhman gjort, men väl andra i LTS styrelsen.

Visst bör man kanske vara restriktig. Uppgifterna finns dock på webben (www.lts.a.se) för den som är intresserad. Kan vara praktiskt då han är ansvarig utgivare för MuLT.

Teknikredaktör/Ansvarig utgivare:
Ingvar Öhman
Vägenvägen 1
123 45 Abcd
tel:08-123 45 67

(men med relevant information)

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 22:39
Citat:

Jag har inte mycket till övers för Hifi Kit. Däremot vet jag att Ljudtekniska Sällskapet för ett samarbete med dem där medlemmar erbjuds 10% i deras sortiment. Dessutom gör de reklam för div. byggsatser från Hifi Kit på sin hemsida i prisklassen 1900-2900kr för medlemmar.

Men men, medlemsavgiften är iaf. betald nu. Väntar med spänning på nästa nummer av MuLT.

Nu är det ju LTS och I Ö som designat de lådor och element som sedan säljs via HiFiKit. För att göra det enklare för folk att handla och få tag på lådsatser. Det finns dyrare modeller än 2900... LTS-F3v-4 kostar ca 9500 kr stycket som komplett byggsats.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-08 23:03

Jo, jag var väl medveten om att LTS modellerna hade något med ljudtekniska sällskapet att göra. Däremot hade jag ingen aning om att de låg bakom hela konstruktionen och komponentvalet i högtalarna.

Det svåra med hifi/högtalarval är att det finns ett så otroligt brett utbud av olika produkter. Det finns mycket som låter bra helt enkelt. Tyvärr har man ju varken tid/ork att åka runt och lyssna på allt som alla olika ÅF'ar och entusiaster har att erbjuda.

Men man får väl ta sig en rejäl funderare inför nästa högtalarinköp (i vår).

En fråga också. Skiljer sig dessa LTS modeller från dem modeller från herr Öhman som nämnts tidigare i tråden (och som jag läst om på annat håll)? Eller är det samma typ av element osv? (hifikit som inköpskanal)

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-08 23:11

De om I Ö säljer genom sitt företag InoAudio (stavning?) har få el inga komponenter gemensamt med LTS-högt. Han har måånga modeller att välja på, både för hem och studio, i prisläge från någon el några tusen till många tiotusen.

På tal om B&O Beolab 5

http://www.bang-olufsen.com/sw2212.asp

någon som vet hur de låter - om de är värda pengarna?

Citat:

HiFi kit gör LTS en tjänst genom att sälja LTS modeller och som gentjänst får en reklamsida på molt. Något mer är det inte från LTS sida. Allt detta för att göra det enkelt för medlemmarna att komma och lyssna och handla. LTS är ju en ideell förening. Välkommen till LTS! Tidningens utgivningstakt är inte alltid punktlig!

LTS-modellerna och InoAudio-modellerna har samma konstruktör men med olika målsättning och nedlagda resurser. Det betyder inte att LTS-modellerna är dåliga högtalare för dom är nog trevliga att bygga och njuta av för dom som gillar sådant i kombination. Inos modeller är dock i sin egen klass för mina ändamål, vilket är att återge ljudet på skivorna.

• Medlem
  • International user
  • 2004-01-09 13:10

Tack John. Ser fram emot nästa nummer av MuLT som sagt.

Var kan man läsa mer om InoAudio modellerna John? Görs de även i stativutförande eller endast som golvmodeller? Det jag vill uppnå är ett välavstämd ljud med bra detaljer och lagom djup bas. Därmed inte sagt att det behöver vara en stor golvhögtalare för att klara av jobbet. Såg att LTS hade några stativmodeller i programmet på Hifikit, men de tycks inte riktigt uppfylla mina krav.

Man kanske är tvungen att kontakta Ingvar direkt för information om InoAudio modeller och priser? Tänkte att det kunde vara bra med lite förhandsinfo innan man tog kontakt med den seriöse herr Öhman.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-09 16:27

Det kommer en aktiv sub som komplement till det mindre LTS frontsystemet.

För InoAudios produkter får du kontakta I Ö, ingen websajt finnes.

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-09 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
På tal om B&O Beolab 5

http://www.bang-olufsen.com/sw2212.asp

någon som vet hur de låter - om de är värda pengarna?

B&O har inte tillverkat några modeller för seriös HiFi på många år, denna modell utgör inget undantag är min uppfattning.

De är spektakulära i många avseenden och fyller sin nich på markanden väl, men du får mer välljud om du spenderar samma summa annorstädes.

Vissa vill ju ha B&O bara för design och allt runt omkring, då är de säkert ok.

Så här skrev Ingvar Öhman om Beolab 5:

Jag var inbjuden på Sverigepremiären (dagen före den stora pressvisningen!:-).

De låter väldigt "laid back", nästan som om musiken spelar i ett annat rum.
Det blir lätt så när en högtalare sprider väldigt mycket. Basåtergivningen
låter dessutom tämligen högdistorderande, och är också lätt att överstyra, men det är inte ovanligt med sådana här konstruktioner med intinsiskt extremt låg verkningsgrad (stort baselement i en extremt liten sluten låda) och förstärkar-effekt i massor för att ändå få ut något ljud. Effektiva skyddskretsar är absolut nödvändiga för att inte elda upp baselementens talspolar.

Dock är bandbredden imponerande, de låter aldrig "öronbedövande vasst"
och de har en bra "musik till arbetet"-potential. Man kan gå omkring och
lyssna på dem medan man gör annat, utan att de stör med att musiken blir "för intressant". Ganska perfekt för den tilltänkt målgrupopen får man förmoda.

Ni vet väl att B&O gjort en studie där de konstaterat att den normala B&O-
kunden vid varje skede av sitt liv bara spelar sex olika skivor, och nästan
till 100% har musiken spelande utan att de sitter och lyssnar på den. Det är
även därför B&O valt att göra CD-spelare med plats för just 6 stycken
skivor.

Det räcker för B&O-kunden. Skivorna kan sitta i i månader innan någon eller
flera behöver bytas. När m,an inte tillhör den gruppen häpnar man förstås
över idén att 6 skivor skulle räcka. Man vill ju ha alla tusen att välja
mellan, varje dag, varje gång man byter skiva.

Men, de är onekligen duktiga B&O på att göra apparater perfekta för sina
kunder, men bland dessa hittar man inte så många typiska musikälskare.
Det vill säga de som har sin musikanläggning för att kunna sätta på en skiva
och sätta sig ned och intresserat verkligen LYSSNA på den. Såsom de allra
flersta LTS-medlemmar nog gör. Eller tittar/lyssnar på en film.

• Medlem
  • 2004-01-09 17:05

Meyer sounds
Miljöskadad av livemixning är min dröm att köpa dessa processorstyrda högtalare från Meyer som i övrigt gör världens bästa PAsystem.http://meyersound.com/products/studioseries/x-10/index.htm

Citat:

Tack John. Ser fram emot nästa nummer av MuLT som sagt.

Var kan man läsa mer om InoAudio modellerna John? Görs de även i stativutförande eller endast som golvmodeller? Det jag vill uppnå är ett välavstämd ljud med bra detaljer och lagom djup bas. Därmed inte sagt att det behöver vara en stor golvhögtalare för att klara av jobbet. Såg att LTS hade några stativmodeller i programmet på Hifikit, men de tycks inte riktigt uppfylla mina krav.

Man kanske är tvungen att kontakta Ingvar direkt för information om InoAudio modeller och priser? Tänkte att det kunde vara bra med lite förhandsinfo innan man tog kontakt med den seriöse herr Öhman.

Det finns både fullregisters stativ och golvmodeller och aktivt delade system med stativ eller golvmodeller med olika basmoduler att välja på. Dessutom finns det bakkanalsmodeller och center för flerkanaligt. För senaste information om Inos grejor och för demolyssning bör du som tidigare sagts kontakta Ingvar.

Är inte Öhman vår alldeles egna Van Däniken?

• Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2004-01-10 11:15

Det är upp till var och en att bedöma de åsikter och produkter I Ö framför.

Jag anser honom vara en mycket skicklig högtalarkonstruktör, elementdesigner och mycket påläst inom allt vad audio och video gäller. Han kanske t o m är en av värdens 5-10 bästa inom högtalarkonstruktion. Många uppfattar personer med kompetens och starka åsikter som skrämmande och hotfulla. Man får analysera och utvärdera, allt kanske inte passar. Jag finner det alltid intressant att höra åsikter som inte är färdigtuggade av likriktade journalister styrda av annonsavdelningar.

Åsikter går alltid isär, Win el Mac, Ferrari el Porsche. Mitt system använder rörförstärkare och Carlsson högt (som I Ö faktiskt designat diskantelementet på för Stiftelsen Stig Carlssons räkning). Transistorsteg och InoAudio Pi60 ger en helt annorlunda upplevelse, mycket bra fast annorlunda.

Edit: Stavfel

Bevaka tråden