Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker jag retar ihjäl mig på samt saknar på Macen!

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2004-01-29 09:50

Kanske en bagatell men ändå inte logiskt

I Textredigeraren och Mail kan man öka textgraden med äpple+plustecken
Det funkar inte i Kom-i-håg-lappar.

/Bauer

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Borde göra det, men vem orkar med det? Tycker det är en dum lösning att QT måste scanna hela filen bit för bit innan den inser att den inte kan läsa .avi-filer...

Den som obehindrat vill titta på filmer på webben borde ju orka installera DivX-pluggen... gratis är den ju också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-29 11:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
*Att inställningarna för strömspararen inte sparas. Brukar ställa in processorhastighet till reducerad på batteridrift, men när man öppnar inställningarna är den på högsta fart igen...
*Att inte alla sajter inte funkar med Safari.

Instämmer på båda punkterna.

Det där med högsta och reducerat processorhastighet har jag alltid undrat om det var nått fel på min PB eller om det var en bugg. När du också nämner det verkar det vara det senare.

Tyvärr är det inte bara Safari som felar. Inte så få sidor fungerar bara korrekt på Windows med IE. Riktigt sorgligt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Vet inte om det är det du menar, men...
iChat->Inställningar->Meddelanden->Spara chattavskrifter automatiskt

Kryssa i rutan och välj önskad mapp och du har din historia...

Där ser man. Då kan vi stryka den punkten från min lista

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Den som obehindrat vill titta på filmer på webben borde ju orka installera DivX-pluggen... gratis är den ju också.

Jag visste inte ens att det fanns en DivX-pluggin till QuickTime (?). Vart hittar man den?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 11:39

Såg någon i diskussionen som saknade ett bra sätt att döpa om filer.
Har du då prövat ABFR (A Better Finder Rename)? Ett kanonverktyg tycker jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-29 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
1. Bakåtknapp finns, dvs vilken är det? Om du syftar på den knappen som jag måste åka med musen hela vägen til vänster så står jag över...
Vill ha som i safari, osv,,, likabra att vara konsekvent,,, safari har et så likt gränssnitt att de kunde baka in saken i findern också.. DVS backspace på tangentbordet...

2. Men varför ha två knappar som utför ungefär samma sak, "gul" och "röd" knapp.. visst vissa applikationer

1. Jo, det finns, men nä, det är inte helt konsekvent: Det konsekventa är Shift-Kringla-Ö och Shift-Kringla-Ä som fungerar i både Finder o Safari men är inte särskilt intuitivt. De mera intuitiva Suddabakåt och Shift-suddabakåt i Safari fungerar inte i Finder.

2. Att stänga ett fönster är inte samma sak som att dölja det (i dockan). Har du stängt ett dokumentfönster med röd knapp är dokumentet stängt. Har du tagit ner den i dockan med gul knapp är den fortfarande öppen (och kan normalt inte öppnas från ett annat program) och kan innehålla ej sparade ändringar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-29 11:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av nightjar
Såg någon i diskussionen som saknade ett bra sätt att döpa om filer.
Har du då prövat ABFR (A Better Finder Rename)? Ett kanonverktyg tycker jag!

R-Name gör mycket av det jobbet, fast gratis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Jag visste inte ens att det fanns en DivX-pluggin till QuickTime (?). Vart hittar man den?

www.divx.com

Citat:

Skrevs ursprungligen av jazzper
Avhjälps med mer minne eller snabbare dator.

Har max minne - 1GB i en PBG4/667 - och badbollen dyker ändå upp även då jag använder "enkla" program som Word och Safari. Hur mycket processorkraft skall det behövas för att skriva "badboll"?

Jag skulle vilja att fönsterhanteringen var mer konsekvent, så att fönstren i den tillämpning som är "aktiv" i övre listen också alltid är de som är främst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
...Jag skulle vilja att fönsterhanteringen var mer konsekvent, så att fönstren i den tillämpning som är "aktiv" i övre listen också alltid är de som är främst.

Testa att trycka F10 i Panther.

Senast redigerat 2004-01-29 12:26
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-29 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Jag skulle vilja att fönsterhanteringen var mer konsekvent, så att fönstren i den tillämpning som är "aktiv" i övre listen också alltid är de som är främst.

Det valet finns också i Liteswitch. Kolla min post ovan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
www.divx.com

Innehåller Mac-klienten adware som den till PC gör? Isf slipper jag nog..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Innehåller Mac-klienten adware som den till PC gör? Isf slipper jag nog..

Kan inte svara på den frågan. Jag har petalat för pro-versionen.
Någon som vet?

Det finns ju även varianten 3ivx.

www.3ivx.com

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 12:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Har max minne - 1GB i en PBG4/667 - och badbollen dyker ändå upp även då jag använder "enkla" program som Word och Safari. Hur mycket processorkraft skall det behövas för att skriva "badboll"?

Kolla i system.log om det håller på och "pre_binde:ar" varje gång du öppnar...
Badboll skall man inte behöva se på den konfigurationen om man inte har jätteprogram/dokument igång samtidigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 13:11

Det värsta med OS X är, att när folk klagade på OS 9 så hade man alltid svar på tal, det fanns alltid en lösning som den som klagade hade bortsett från. Men med OS X så har man inte det. Det ni säger stämmer ju... vilket är trist. Man hade gärna velat kunna hoppa in och skriva: "men vänta nu, ni har missat att bocka i rutan "be a nicer mac" i den där kontrollpanelen"... typ!

  • Medlem
  • 2004-01-29 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Det värsta med OS X är, att när folk klagade på OS 9 så hade man alltid svar på tal, det fanns alltid en lösning som den som klagade hade bortsett från. Men med OS X så har man inte det. Det ni säger stämmer ju... vilket är trist. Man hade gärna velat kunna hoppa in och skriva: "men vänta nu, ni har missat att bocka i rutan "be a nicer mac" i den där kontrollpanelen"... typ!

Ja, det stämmer väl delvis... men jag vet inte om du någon gång har haft tilläggskonflikter? Då får man aktivera ett tillägg åt gången och starta om. Det kan ta flera dagar i värsta fall. Oftast var ju konflikter kända, eftersom så många människor använde samma program, men i annat fall...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-29 13:29

Det var väl sällan man hade gränssnittsproblem i OS9. Problemen var väl snarare mjukvarurelaterade. Som tilläggskonflikter, minnesadresseringsfel (fel av typen 1 och 2) och totalfrysningar av systemet.

Nu är det i större utsträckning gränssnittsbuggar tycker jag. Antingen avsaknaden av ett gränssnitt (fildelning av mappar efter eget huvud) eller dåligt gränssnitt (nätverksnavigationen i 10.3). Saker som händer utan att man har fullständig kontroll över det, som hur ett fönster öppnas om jag dubbelklickar på en mapp. Öppnas det som browser eller inte, i lista, kolumn eller ikonvy och hur stora är ikonerna och var ligger de placerade i fönstret (om ikonvy)? Och hur stort är fönstret?

Gränssnittet har stora problem om inte frågorna ovan kan bli besvarade utan minsta tveksamhet. Jag saknar hårdheten och tyngden i gränssnittet i OS9. Man visste vad som skulle hända om man gjorde en viss sak.

I X är det mer som lite fjädrar ovanpå skrivbordet. Nyser man vet man aldrig var fjädrarna hamnar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Nu är det i större utsträckning gränssnittsbuggar tycker jag. Antingen avsaknaden av ett gränssnitt (fildelning av mappar efter eget huvud) eller dåligt gränssnitt (nätverksnavigationen i 10.3). Saker som händer utan att man har fullständig kontroll över det, som hur ett fönster öppnas om jag dubbelklickar på en mapp. Öppnas det som browser eller inte, i lista, kolumn eller ikonvy och hur stora är ikonerna och var ligger de placerade i fönstret (om ikonvy)? Och hur stort är fönstret?

---

I X är det mer som lite fjädrar ovanpå skrivbordet. Nyser man vet man aldrig var fjädrarna hamnar.

Bang on target! Jag skriver under petitionen!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-01-29 14:03

Jag kom på en sak nyss som jag stör mig på.
Om jag ansluter till en server som har några olika volymer utdelade att välja på, och jag vill ansluta den första och den sista i listan - hur tusan gör jag då?
Om jag först markerar den översta och sedan håller in skift och klickar på den nedersta markeras ju de mellan dem också.
Och att behöva välja "anslut till server" två gånger känns ju lite omständigt, likaså att välja alla och sedan avmontera de jag inte behöver...

Håll ner Command (kommando, äpple, fornminne) i stället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Jag kom på en sak nyss som jag stör mig på.
Om jag ansluter till en server som har några olika volymer utdelade att välja på, och jag vill ansluta den första och den sista i listan - hur tusan gör jag då?
Om jag först markerar den översta och sedan håller in skift och klickar på den nedersta markeras ju de mellan dem också.
Och att behöva välja "anslut till server" två gånger känns ju lite omständigt, likaså att välja alla och sedan avmontera de jag inte behöver...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-02-17 15:27
Ursprungligen av exzero:

Håll ner Command (kommando, äpple, fornminne) i stället.

Såg detta svaret alldeles nyss, perfekt! Tackar!

Att bl.a. klockan och telefonluren till höger i menyraden ofta saggar i uppdateringen. Ibland blir klockan telefon, ibland blir den högtalare, ibland blir högtalaren Classic-9:a osv. Detta skiftar alltså beroende på vilket program som är aktivt (olika program har ju olika breda menyer, så klockan, Classic-9:an, högtalaren osv får inte alltid plats allihopa. När man klickar på ikonen byter den dock till sin sanna gestalt, men visst känns detta som en ovanligt billig bugg. Den fanns f.ö. redan i Jaguar.

//S.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-29 15:35

Bra uttryckt där, Kalle W - håller med dig. Övergången är alltjämt jobbig, inte vid första, andra, eller tredje anblick. Men fjärde. Vilket är synd.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-29 16:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Innehåller Mac-klienten adware som den till PC gör? Isf slipper jag nog..

Nej

  • Oregistrerad
  • 2004-02-06 16:37

Angående det där med Div-X är det många som missar att den gamla, icke-adware-versionen av Div-X fortfarande går att ladda ner för PC, även om Div-X har gjort länken väldigt liten och lagt den under alla "vanliga" val man kan göra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-17 11:10

Thomas artikel har många bra synpunkter. Alltid bra med konstruktiv (till viss del) kritik. Sen har han lite andra synpunkter som jag inte delar.

19. The Finder presents a non-spatial interface by default. Those people most likely to need the simplicity and realism of a spatial interface are those least likely to realize it exists or how to achieve it.

Kan inte annat än att hålla med. Jag tycker absolut att det rumsorienterade gränssnittet borde vara förvalet (som jag nämnt ovan). En fil-browser är typisk hardcoreanvändarorienterat. Inte bra.

22. Unlike the Trash in Mac OS pre-X, and even the Recycle Bin in Windows, the Trash in Mac OS X has no idea where any of the items inside it came from. Only the most recently trashed item can be restored to its previous location (unless you remember the location and drag it there yourself), and even that can only be done (using the Undo command) if trashing that item was the most recent action performed in the Finder.

Hmmm... Så har det väl alltid varit, eller? Skulle papperskorgen »komma ihåg« var filerna i den kommer från? Har jag aldrig varit med om. Däremot att man kan ångra (äpple+z) på skrivbordet efter att man släppt något i papperskorgen går väl inte i andra operativ. Det är en klar positiv utveckling.

26. It is impossible to view, let alone modify, an item’s color label from its Info window.

Håller med om att det är märkligt.

27. Disks cannot be given color labels, for no apparent reason.

Fel. Det går visst.

Det finns mycket förbättringar man kan göra i OS X gränssnitt. Både små och stora. Det är bra att de uppmärksammas också. Förhoppningsvis gör det att Apple fortsätter sin tradition av att sätta användaren i centrum. Och jag kan hålla med om liknelsen vid Churchills uttalande om demokrati; »the worst possible system, except for all the others«.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 11:13

Det stämmer nog att papperskorgen i gamla Mac OS inte heller visste varifrån filerna kom, men det är faktiskt rätt bekvämt att det funkar så i Windows XP. När man går igenom papperskorgen för att hitta nåt man slängt är det bara att välja "återställ" så skickas hela mappstrukturer upp tillbaka till sin ursprungliga plats.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 12:42

Papperskorgen i MacOS 9 kommer visst ihåg var filerna kom från.

Öppna papperskorgen, markera en fil och tryck Kommando-Y (lägg tillbaka i Arkiv-menyn) så hoppar den tillbaka.

Bevaka tråden