Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker jag retar ihjäl mig på samt saknar på Macen!

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 16:59

*i safari kan man snabbt och smidigt gå bakåt med "radera", dock ej i finder vilket jag saknar..

*jag är switcher nu men, jag förstår mig inte på att när man stänger programmet med den röda pricken,,, så göms det bara undan.detta varierar mellan olika program men vill jag dölja det kan jag använda minimera.. bara jobbigt att gå gå i menyn och pillra med avslutning eller ta ALT+Q

* att man inte kan klippa ut och klistra in filer i findern,

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-28 17:00

Otroligt irriterande studsande ikoner i Dockan när gömda program vill ngt (och att inte Dockdetoxifier från Unsanity som fixar detta uppdaterats för 10.3 ännu)

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
* att man inte kan klippa ut och klistra in filer i findern,

Håller helt med. Här är ett AppleScript som förbättrar situationen. Öppna Manusredigeraren/Script Editor, klistra in nedanstående i ett nytt dokument och spara som ett program som du lägger i dockan, i scriptmenyn eller i Finders verktygsfönster.

tell application "Finder"
	try
		set myFile to choose file with prompt "Välj den fill du vill flytta" with multiple selections allowed without invisibles
		set myDestinationFolder to choose folder with prompt "välj var du vill lägga filen" without invisibles
		move myFile to myDestinationFolder
	on error
		display dialog "Filen/filerna kunde av okänd anledning inte flyttas " with icon stop
	end try
end tell
  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 17:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
möjlighet till att automatiskt gömma andra program än förgrundprogrammet.

"fornminne"+"kullvältstol"+h?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
*jag är switcher nu men, jag förstår mig inte på att när man stänger programmet med den röda pricken,,, så göms det bara undan.detta varierar mellan olika program men vill jag dölja det kan jag använda minimera.. bara jobbigt att gå gå i menyn och pillra med avslutning eller ta ALT+Q

Du tänker på windowsvis, det är därför du upplever det konstigt. Fönster är inte samma sak som program i macen. Därför är det en fullständigt logisk reaktion att endast dokumentfönstret stängs när du stänger det. Program som beter sig på windowssätt (som Real player och Windowsmedia) är otroligt irriterande anser jag.

Självklart kan jag vilja öppna en ny film i Real efter att jag spelat en. Men stänger jag fönstret stängs programmet och måste startas om när jag öppnar nästa film. Ologiskt. Tidsödande. Dåligt.

Även i Windows tycker jag det här är ett problem. säg att jag sitter i Dreamweaver och har en sida öppen. Jag stänger den för jag vill öppna en annan. Då frågar programmet om jag vill avsluta. Nej, jag vill öppna ett nytt dokument svarar jag (trycker nej). Då öppnar programuslingen ett nytt tomt dokument. Men, vafan, tänker jag och stänger det. Då vill programmet avslutas igen.
Så enda sättet är att öppna ett nytt dokument när det redan finns ett öppet, och sedan stänga det jag inte vill ha öppet längre. Eller, alternativt, avsluta programmet och öppna det igen. Snacka om ologiskt! :rolleyes:

Edit: Sorry för winbashing. Ville bara förklara vad jag menar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
"fornminne"+"kullvältstol"+h?

AUTOMATISKT...

  • Medlem
  • 2004-01-28 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
AUTOMATISKT...

Med exempelvis TransparentDock kan du aktivera något som kallas Single application mode. Inget i min smak dock.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 18:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
AUTOMATISKT...

Kan inte påstå att jag fattade så mycket om vad du egentligen ville
Det lilla jag fattade var "möjlighet till /.../ automatiskt" och det har du ju där

  • Medlem
  • 2004-01-28 18:30

Att hålla in cmd-alt medan man klickar på ikonen i dock funkar bra, förutsatt att man är någorlunda ambidextruös. Om vänsterhanden är upptagen på annat håll, eller rent av saknas helt, så får man lalla upp till programmenyn och välja "göm övriga". Tycker jag funkar tillräckligt bra.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 18:30

Jag tror att det Richard är ute efter är en funktion som gömmer alla andra program automatiskt när man växlar program. Funktionen fanns tidigare i Programswitcher under OS9 och återfinns idag i bland annat Liteswitch.

Jag tycker också att den funktionen borde ingå i operativsystemet. Skulle inte för mitt liv kunna leva utan den.

  • Medlem
  • 2004-01-28 18:44

Problemen med delade mappar/diskar som var monterade på skrivbordet och gjorde att Finder frös ett antal minuter/hängde hela skiten verkar vara borta i och med 10.3 där det endast kommer upp en ruta som meddelar att den har tappat anslutningen och frågar om man vill avsluta den. I jaguar hade i alla fall jag ett väldigt problem med detta, särskilt när man ansluter sig mot bärbara burkar som folk stänger ner luckan på då och då.

Några saker jag stör mig på:

* Ingen history i iCal, det är ganska basic kan man tycka igentligen. Jag är tankspridd så jag glömmer av vad jag har och inte har sagt ibland, history hade varit fint.

* Att iCal inte har "riktigt" stöd för ICQ.

* Vid varje uppgradering av OS X (10.2.8 > 10.3) så introduceras ett antal nya buggar som hade rätats till tidigare, exempelvis Panthers nätverksproblem. Ska man verkligen behöva vänta till version 10.X.3 ungefär innan man kan uppgradera utan problem?

* Att ett nytt grafikkort till Mac kostar ungefär TRE gånger så mycket som ett likadant till PC. Det enda som skiljer är en ADC-kontakt och biosen. Varför inte göra cross plattform bios, eller lägga in stöd för PC-grafikkort i OS X?

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Det finns sådana funktioner i Finder-scripts. Aktivera scriptmenyn bara.

Ah, tack för tipset

/Jack

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Att man inte kan leka med en FTP-server direkt i Findern. Man har bara läsrättigheter. Om nån vet varför det är så så vill jag veta.

Därför att apple vill att du ska använda deras .Mac, eller iaf webdav

Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
*i safari kan man snabbt och smidigt gå bakåt med "radera", dock ej i finder vilket jag saknar..

*jag är switcher nu men, jag förstår mig inte på att när man stänger programmet med den röda pricken,,, så göms det bara undan.detta varierar mellan olika program men vill jag dölja det kan jag använda minimera.. bara jobbigt att gå gå i menyn och pillra med avslutning eller ta ALT+Q

* att man inte kan klippa ut och klistra in filer i findern,

1. Jo bakåt knapp finns

2. Det e ju det som e så bra, att stänga ett fönster bör _inte_ stänga av ett program

3. äpple + c sedan äpple + v

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 21:32

* Safari (behövs det sägas mer)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sundevall
Några saker jag stör mig på:

* Ingen history i iCal, det är ganska basic kan man tycka igentligen. Jag är tankspridd så jag glömmer av vad jag har och inte har sagt ibland, history hade varit fint.

Vet inte om det är det du menar, men...
iChat->Inställningar->Meddelanden->Spara chattavskrifter automatiskt

Kryssa i rutan och välj önskad mapp och du har din historia...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 21:43

1. Saknar den fantastiska funktionen att kunna starta datorn med knapp på tagentbordet. Varför avskaffa en så elegant funktion och just på G5:an som inte så självklart står helt lättillgänglig.

2. Varför vara så snål och bara ha ett mediefack. Tröttsamt med en massa lösa lådor och dosor.

I övrigt en kanonmaskin!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 22:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per S
Saknar den fantastiska funktionen att kunna starta datorn med knapp på tagentbordet.

Inte skal ldu stänga av - ställ i vila och sedan väcker du med en bump på musen (eh...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-28 22:08

Att ändrar man bränningshastighet i iTunes har man kvar den gamla hastighetens "återstående tid"-inställning bara det att den räknar fortare eller långsammare med följden att det är omöjligt att veta! Riktigt komiskt...

  • Medlem
  • 2004-01-28 22:27

jag skulle vilja kunna avbryta en aktivitet utan att behöva tvångsavsluta hela programmet. När badbollen dyker upp vill jag kunna gå tillbaka till precis före det stadium där det sket sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
* att det ska ta en mindre evighet om man råkar klicka på en .avi-fil på 700 MB innan OS X fattar att det inte kan förhandsvisa filen

Rätta mig om jag har fel med det där försvinner väl om man installerat DivX-pluggen?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Isbiten
1. Jo bakåt knapp finns

2. Det e ju det som e så bra, att stänga ett fönster bör _inte_ stänga av ett program

3. äpple + c sedan äpple + v

1. Bakåtknapp finns, dvs vilken är det? Om du syftar på den knappen som jag måste åka med musen hela vägen til vänster så står jag över...
Vill ha som i safari, osv,,, likabra att vara konsekvent,,, safari har et så likt gränssnitt att de kunde baka in saken i findern också.. DVS backspace på tangentbordet...

2. Men varför ha två knappar som utför ungefär samma sak, "gul" och "röd" knapp.. visst vissa applikationer

3. Jo jag var nästan säker på att jag hade testat det, fick det inte o funka som jag ville... vipps så funkar det... jaja tryckte säkert CTRL+C , CTRL+V (Windooz)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 00:18

*Att inställningarna för strömspararen inte sparas. Brukar ställa in processorhastighet till reducerad på batteridrift, men när man öppnar inställningarna är den på högsta fart igen...
*Att inte alla sajter inte funkar med Safari.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-29 00:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av jockeleu
1. Bakåtknapp finns, dvs vilken är det? Om du syftar på den knappen som jag måste åka med musen hela vägen til vänster så står jag över...
Vill ha som i safari, osv,,, likabra att vara konsekvent,,, safari har et så likt gränssnitt att de kunde baka in saken i findern också.. DVS backspace på tangentbordet...

håller med. Safari och Findern borde ju funka på samma sak.
Har en Logitech MX500 med sidoknappar mappad till bakåt o framåt i Safari. Hade ju varit skjyst om de funkade i Finder oxå.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Rätta mig om jag har fel med det där försvinner väl om man installerat DivX-pluggen?

Borde göra det, men vem orkar med det? Tycker det är en dum lösning att QT måste scanna hela filen bit för bit innan den inser att den inte kan läsa .avi-filer...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Isbiten
3. äpple + c sedan äpple + v

Klistrar inte ut - kopierar bara...

  • Medlem
  • 2004-01-29 02:03

vad hände med shift+backspace? Den saknar jag på min Lombard.

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-01-29 02:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
möjlighet till att automatiskt gömma andra program än förgrundprogrammet.

vad sägs om AutoHide?

Ursprungligen av Jånte:

vad sägs om AutoHide?

Det där var ett riktigt bra litet "tillägg" måste jag säga. Tackar ödmjukast för det tipset. Tack:et sträcker sig också till Kalle W som tipsade om ett annat program (LiteSwitch X) som tillåter samma funktion.

Bevaka tråden