Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker jag retar ihjäl mig på samt saknar på Macen!

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-17 15:16
Ursprungligen av Sverker Hahn:

Papperskorgen i MacOS 9 kommer visst ihåg var filerna kom från.

Öppna papperskorgen, markera en fil och tryck Kommando-Y (lägg tillbaka i Arkiv-menyn) så hoppar den tillbaka.

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag.

Har en del saker som stör mig.

- Ikon cache/laddning. Exempel: Du öppnar ett fönster med 1000 filer. Lokalt eller nätverk. Det tar TID att få upp fönstret. Även om du nu får upp det snabbt, så är det riktigt segt att scrolla. På andra OS så flyger fönstrerna upp, och har inte alls samma seghet.

- Popup menyer. Exempel: Photoshop's typsnitts meny. Säg att du har en mängd typsnitt. Inte smidigt. Eller många webbsidor med en landslista i en popup meny. Etc etc. OS X typsnitts meny för Cocoa applikationer är smidig. Men det behövs ett ytterligare läge, och ett som fungerar i Carbon. Firefox, och en del andra program kör med "egna" varianter som är mycket smidigare. Se bifogad fil.

- Överlappande fönster från olika program. Har blivit bättre. Men det händer fortfarande att ett fönster (t.e.x Safari) hänger med fast jag jobbar i TextEdit, som om Safari vore ett fönster i TextEdit. Förvirrande och störande.

- Att man inte kan välja egna mappar som man vill dela ut via kontrollpanelen.

- Att en del "kärn" program som t.e.x Quicktime player fortfarande känns som ett MacOS 8 program.

- Att man inte kan välja skärmdumpsformat själv. PDF är fint, men är knappast inte ett bildformat, utan ett dokumentformat.

- Att man inte kan skriva in sökvägen direkt i finderfönstret (Power user pryl, jag vet)

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Har en del saker som stör mig.

- Popup menyer. Exempel: Photoshop's typsnitts meny. Säg att du har en mängd typsnitt. Inte smidigt. Eller många webbsidor med en landslista i en popup meny. ...

Nu kanske jag är ute och cyklar men om man snabbt vill välja Sweden i en lång lista med länder så är det ett klick på popup-knappen för att aktivera listan, sen skriver man några inledande bokstäver swe... och sen slår man retur (Safari)

Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu kanske jag är ute och cyklar men om man snabbt vill välja Sweden i en lång lista med länder så är det ett klick på popup-knappen för att aktivera listan, sen skriver man några inledande bokstäver swe... och sen slår man retur (Safari)

Nja, så fungerar det visserligen i vissa program. Men inte alla. Sen händer att man skriver in de först bokstäverna, så väljs Swaizland och man går vidare. Mycket störande. Varför inte ha som "icke-standard"? Mycket smidigare i alla dagar i veckan. Där har du den funktionaliteten + att du i lugn och ro kan använda piltangeten upp och ner eller scrollhjulet på musen, och få bra översikt. Visst, du kan göra det i Safari också. Men det är ju så mycket krångligare att först highlighta och sen snabbt scrolla längst ner med musen. Applicera det sedan på ett Carbon program som t.e.x Photoshop med många typsnitt installerat.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Har en del saker som stör mig.

- Att man inte kan skriva in sökvägen direkt i finderfönstret (Power user pryl, jag vet)

Menar du Kommando - Shift - G ?

Ursprungligen av Anders Täpp:

Menar du Kommando - Shift - G ?

Inte samma sak. Jag vill ha den direkt i finderfönstret som i KDE/Gnome/Windows etc etc.. Givetvis inte som standard. Men valfrihet smakar gott.

  • Medlem
  • 2004-02-17 15:28

Öppnande av gamla dokument.....

Jag använder olika program.... dock har det alltid retad mig i Claris / Apple works när man har bytt version och har gamla dokument av olik anledning.

Då kommer ett upplysande fönster om att det hela kommer att öppnas som ett nytt dokument, som är helt OK, men jaf vill ha möjligheten att avbryta!!!!! för med stor sannolikhet så är det inte rätt dokument om det är från en gammal version.....

Skicka det till Will Maloney på Apple, Cork Jag sade till på hösten 2000.......
Och like förbannat irriterande...

(Och för ni som skrattar åt en dåre som använder AppleWorks.... Jag fixar allt mitt administrativa, rubb och stubb i det programmet. MS och Office; släng är i väggen!)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-18 00:41

* iSync som buggar ur ibland

* Inget stöd för 3G-telefoner (det enda som hindrar mig från att skaffa en Tre-telefon just nu)

* Känslig för nätverksmonteringar

* Finder som kan hänga sig ibland

* Vill ha stöd för AFS - världens bästa nätverksfilsystem

* En fullständig uppsättning man-sidor, tack

Och så en till som skulle göra det mer intressant för mig att utveckla för Mac:

* Återintroducera Cocoa för Windows (fanns tidigare, under Next-namnet). Skulle göra det mycket enklare att utveckla för både Mac och Windows. Som det är nu får man i princip välja och då blir det tyvärr ofta Windows eftersom det tar för mycket resurser att utveckla samma program två gånger (en gång i C++ eller C# för Windows och en gång i Objective-C/Cocoa för Mac).

Översätt era åsikter till engelska och skicka iväg på:
http://www.apple.com/macosx/feedback/

Annars händer det nog inget...

Önskar också att det var mer konsekvens i OS:et.
Och att det fanns flera inställningsval. Mera "options" åt folket! Det är himla spartanskt nu.

•Man borde verkligen kunna trycka "kringla, punkt " eller "esc" när badbollen dyker upp för att kunna stoppa verksamheten, vad den än är. (kanske inte när en hårddisk spinner upp, men...)

•Vill kunna radera saker med "del" knappen i Finder (funkar ju i iTunes) men gärna med en varning eftersom det bara är 1 knapp som trycks ned.

•Vill kunna programmera "fram" o "bak" som fungerar i Finder på min flerknappsmus fastän jag har engelska i menyerna fast svensk tangentbordslayout. Det går inte.

•Varför kan man inte "komma ur" att listan med enheter i Finderns sökfönster är den aktiva med hjälp av tab- tangenten? Ni vet när man valt att söka i "specifika platser".

•Tycker att det ska vara tydligare när man använder tab-tangenten för att fokusera på olika ställen i ett program/fönster. i iTunes tex. avänder jag ibland tab för att hoppa mellan de olika områdena, men det är svårt att fatta när det är listan med låtar som är aktivt. Borde blinka till en blå ram (som sen försvinner) runt listan så att man ser att den är aktiv. Programmet Mail beter sig också löjligt vad gäller detta. (förstod man?)

•Kontextmenyer på fler ställen! vill ha kopiera, klistra in, klipp ut även när jag markerar namnet på enn mapp i Finder, exempelvis.

•"Senaste mappar" under "Gå"-menyn i Finder, men jag vill ha den direkt i ett fönster i övre listen bredvid kugghjulet exempelvis.

•Klick på gröna zoom-knappen i Finder borde få fönstret att "passa" fastän man har valt att visa innehållet som lista. Nu funkar det bara om man inte har grått fönster (klickat på den vita knappen uppe till höger).

•Jag tycker att saker och ting ska uppdateras i ett program fastän man håller ned scroll-listen eller har en meny framme. Det är faktiskt 2004 och OS X är "världens mest avancerade OS".

•Min gamla klassiker om att pekarmarkören alltid ska uppdateras beroende på vad som är under tycker jag är värd att poängtera.

Jaja. Det finns mycket...
Men skriv till Apple!

Bevaka tråden