Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker jag retar ihjäl mig på samt saknar på Macen!

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Bör väl starta med att poängtera vilken synnerligen seriös tråd detta kommer bli!

Så, vad saknar ni / retar ihjäl er på hos er Mac?

Själv stör jag mig något kopiöst på:

* navigation fram / bakåt i Safari vid frames

* när fönsterhanteringen får frispel när man alt-tabbar och det står t ex iTunes i filmenyn men man ser Safaris fönster

* att det ska ta en mindre evighet om man råkar klicka på en .avi-fil på 700 MB innan OS X fattar att det inte kan förhandsvisa filen

* att OS'et ska vara så in i h-e känsligt för om man glömmer avmontera mappar som är monterade via nätverket... Enda som i dagsläget brukar sänka min dator...

Saknar:

* möjligheten att själv mixa färger till färgmärkningen (vem vill inte ha svart eller rosa färgmärkning?)...

Hmm... Kommer inte på mer just nu men irriterad känner jag mig Tur man inte kör Wintendo™ för då skulle man ju gå under...

* Att man inte kan stänga alla fönster som är minimerade i docken med ett högerklick.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-01-28 12:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe

* att det ska ta en mindre evighet om man råkar klicka på en .avi-fil på 700 MB innan OS X fattar att det inte kan förhandsvisa filen
* att OS'et ska vara så in i h-e känsligt för om man glömmer avmontera mappar som är monterade via nätverket... Enda som i dagsläget brukar sänka min dator...

Jepp, huvet på spiken...

* Att man inte kan ställa in så att en mapp öppnar ett fönster som alltid visas i samma storlek oavsett hur man tagit sig till denna mapp.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 12:29

Att rutnätet ikonerna låser till på skrivbordet och i fönstren är för glest. Borde gå att välja glest/tätt på samma sätt som i OS9.

Att man inte kan välja om nya mappar ska öppnas med finderbrowser eller klassiskt rumsorienterat läge. Som det är nu får man sitta och fälla ihop alla nya fönster (om man vill ha det så). Dessutom verkar fönsterinställningarna raderas om mapparna flyttas mellan diskar eller mappar ibland. Synnerligen irriterande.

Jag skulle också vilja ha möjlighet till förhandsvisning i öppna-dialoger även om man har listvy valt. Nu fungerar det bara i kolumnvy.

En bra funktion som fanns i 10.1 var att man kunde markera ett gäng mappar och filer, ta visa info och sedan låsa/låsa upp allihopa. Oavsett om det var olika inställningar på filerna/mapparna från början. Nu går det bara med antingen filer eller mappar. Inte både och samtidigt. Irriterande när man får grejer från peseanvändare som kopierat från en CD. För då är allt låst som kommer från dem (idiotisk Wintendo™-funktion).

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 12:33

Tänkte länge och trodde nästan att jag inte kunde komma på något, men:

* att man ofta måste boota om efter programuppdateraren
* att det finns kortkommandon på både "fornminnet" och på "den omkullramlade stolen" (i iTunes ex.v. alt+i retar mig till %&¤#)

Jag vill ha en riktig "Sök & Ersätt" funktion i Finder.

Kom på 2 till:

* att safari väljer längsta möjliga url istället för bara servern.

Exempel: skriver "ver" och vill ha "versiontracker.com" men får "versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/18282" för att jag någon gång laddat hem cocktail...

samt:

* att många program får konstiga kortkommandon som inte går att använda med svensk tangentbordslayout - kortkommandon borde översättas... T ex Cmd + [ eller Cmd + ] i BBEdit...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 21:54
Ursprungligen av scooterbabe:

Kom på 2 till:

* att safari väljer längsta möjliga url istället för bara servern.

Agree
Ja, kag blir förbannad bara jag tänker på det.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-28 12:44

Jag säger bara SNURRHJULET!!!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-28 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Att rutnätet ikonerna låser till på skrivbordet och i fönstren är för glest. Borde gå att välja glest/tätt på samma sätt som i OS9.

Just det. Det bästa jag hittat är att välja att ha filnamnen till höger om ikonerna och tilldela två rader för dom (det sista går att fixa i t.ex. Cocktail, om jag inte minns fel). Då flyttar dom ihop sig ganska bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag skulle också vilja ha möjlighet till förhandsvisning i öppna-dialoger även om man har listvy valt. Nu fungerar det bara i kolumnvy.

Jag har FruitMenu från unsanity.com som gör detta. Fruktansvärt bra haxie. Har ställt in "Contextual menu" så att man bara högerklickar vart som helst, så får man en meny (med undermenyer, naturligtvis) och förhandsvisning med tumnaglar.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Att man inte kan välja om nya mappar ska öppnas med finderbrowser eller klassiskt rumsorienterat läge. Som det är nu får man sitta och fälla ihop alla nya fönster (om man vill ha det så). Dessutom verkar fönsterinställningarna raderas om mapparna flyttas mellan diskar eller mappar ibland. Synnerligen irriterande.

Om jag förstår ditt problem rätt så tror jag att du har en halvdan lösning genom att avmarkera alternativet "Öppna alltid mappar i ett nytt fönster" och sedan hålla ner kommandoknappen och dubbelklicka de gånger du vill ha upp mappen i ett nytt fönster. (Kan dock ha missuppfattat vad du menar med klassiskt rumsorienterat läge.)

Något jag saknar är att inte få en förhandsvisning av textdokument, som visar lite av textens början i kolumnvyer. Det borde väl inte vara omöjligt med åtminstone Textredigerarens dokument?

Att man inte kan stänga fönster direkt när Exposé har radat upp dem. (Ellr kan man det?)

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Något jag saknar är att inte få en förhandsvisning av textdokument, som visar lite av textens början i kolumnvyer. Det borde väl inte vara omöjligt med åtminstone Textredigerarens dokument?

Det gör det väl? I vart fall viisa typer av text (rtf och sådär)

Citat:

Skrevs ursprungligen av pijon
Jag säger bara SNURRHJULET!!!

Avhjälps med mer minne eller snabbare dator.

* Att stopp- och ladda om knappen ska vara samma i safari.

* Navigationsknapparna i Safari när frames används.

  • Medlem
  • 2004-01-28 14:14

När man är uppkopplad till en server, så borde datorn "fuska" för att hantering av filer ska bli snabbare. Finns egentligen ingen anledning att det ska ta två minuters badbollande att få upp en högerklicks--meny på fem filer över ett nätverk. Det verkar som om alla filhanterare, Mac och PC, kontrollerar filer i onödan när allt man vill ha är en ikon som man kan flytta.

Utöver sådant som redan nämnts saknar jag en smidig funktion att döpa om en bunt filer i Finder. Om jag t ex har skapat en mängd samplingar så hade det varit smidigt att kunna döpa allihop "Virvel 01" - "Virvel 12" eller annan indexering. Det går att göra via Graphic Converter, men det hade varit trevligt att ha funktionen direkt i Finder.

/Jack

Att man inte kan leka med en FTP-server direkt i Findern. Man har bara läsrättigheter. Om nån vet varför det är så så vill jag veta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Det gör det väl? I vart fall viisa typer av text (rtf och sådär)

Funkar inte för mig. Närmaste jag kommer är det på bilden nedan. Sparar jag som rtf i Textredigeraren får jag bara upp en ikon, ingen text.

Funkar bara på textfiler, men det verkar inte ha med filändelsen att göra. Jag får förhandsvisning på .php-filer...

  • Medlem
  • 2004-01-28 15:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wirebird
Utöver sådant som redan nämnts saknar jag en smidig funktion att döpa om en bunt filer i Finder. Om jag t ex har skapat en mängd samplingar så hade det varit smidigt att kunna döpa allihop "Virvel 01" - "Virvel 12" eller annan indexering. Det går att göra via Graphic Converter, men det hade varit trevligt att ha funktionen direkt i Finder.

/Jack

Det finns sådana funktioner i Finder-scripts. Aktivera scriptmenyn bara.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-28 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Funkar bara på textfiler, men det verkar inte ha med filändelsen att göra. Jag får förhandsvisning på .php-filer...

Jo, det är väl textinehållet i början på filen han ser i förhandsvisningen - att det är styrtecken som ligger där är ju tough shit

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Funkar bara på textfiler, men det verkar inte ha med filändelsen att göra. Jag får förhandsvisning på .php-filer...

PHP-filer är rena textfiler - enda skillnaden är att de heter .php istället för .txt...

Men visst hade det varit grymt om finder klarade samma format som förhandsvisning, som klarar bl a rtf och doc...

FinderPop, Photoshop Album, en annan indelning av dockan, i pågående aktiviteter och launcher, ännu bättre hantering av windows-nätverk, möjlighet till att automatiskt gömma andra program än förgrundprogrammet.

Rent generellt tycker jag dock att hela konceptet med filnamn som "unique identifier" är helt förlegat. Ett riktigt databasdrivet där jag kan strunta i var filerna ligger, bara använda dem, är vad jag vill ha

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-01-28 16:15

Jag använder TextEdit en hel del och retar mig harmynt på att det öppnar ett nytt, tomt dokument varenda gång.

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
PHP-filer är rena textfiler - enda skillnaden är att de heter .php istället för .txt...

Verkligen?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 16:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Rent generellt tycker jag dock att hela konceptet med filnamn som "unique identifier" är helt förlegat. Ett riktigt databasdrivet där jag kan strunta i var filerna ligger, bara använda dem, är vad jag vill ha

Håller helt med. Filnamnstillägg är nog världens sämsta uppfinning. Mer metadata tack!

Några krönikor för intresserade:

David K. Every, iGeek
File extension or type/creator

John Siracusa, ArsTechnica
The Finder: Powered by Metadata

  • Medlem
  • 2004-01-28 16:40

Det allra roligaste vore väl om Apple och Microsoft gick ihop och gjorde ett filsystem tillsammans. Båda vill använda metadata, men framförallt Apple är oroliga över att Windows-användare inte ska kunna använda filerna.

Båda företagen har säkert bra idéer som gynnar alla. Jag tror faktiskt inte att det ligger så mycket prestige i det heller. Möjligen vill MS binda till sig minneskort och liknande, men eftersom Mac kan läsa dem så är det ju ingen stor grej.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-28 16:46

Läs David K. Everys artikel jag länkar till ovan. Han har en utmärkt lösning i slutet på hur metadata kan hanteras för att kunna passera även över till enkel-forkbaserade filsystem utan att förstöras.

Hans lösning existerar faktiskt redan idag i en variant. Kolla filerna Keynote spottar ur sig. Eller texter med infogade bilder från Textredigeraren. Ypperlig lösning, tycker jag.

Jag vill att dockan ska gå att få ända ut till kanten av skärmen, oavsett hur lite saker jag har i den. Störande att det inte går att få så.

Sen vill jag kunna klicka in vänstermenyn i iTunes helt.

Bevaka tråden