- Joacim Melin
- Medlem ●
- joacimmelin.se
PowerBook G3 (Lombard). Köpte den begagnad 2000 har jag för mig.
Min första Mac var en SE som jag och brorsan (Patnil) delade på, vi gav ca. 6000:- var. Den hade två fdhd-diskettstationer och ingen hårddisk. Vi köpte den 1989 eller 90.
När System 7 kom var vi tvingade att skaffa en hårddisk som jag installerade internt ovanför diskettstationerna, bakom skärmen, och extra minne. Snacka om att det var lite plats i lådan. Hårddisken var på 51 MB, fick den för 2100:-
SE:n är nu uppgraderad till en SE/30 och står i källareförrådet. Jäklar vad snabb den var, jämfört med SE:n.
Kör nu en Gigabit Ethernet G4:a och.kan inte fatta att jag tyckte SE:n var snabb.
Har även en 6400 som inte används.
Jag kommer aldrig att glömma min första s/v Macintosh Classic 16 Mhz... Det är iofs det enda jag kommer ihåg... Förutom att jag lirade Stunt Chopter, Tetris å gjorde feta grejer i Claris Works och HyperCard Synd att det klassiska kvack-ljudet inte finns med i OS X. Nån som kan skicka det till mig?
Hamnade framför en G4 350 mhz 2001, sitter fortfarande med den
Väntar dock på att min nya Imac 20" ska levereras
Min första Mac var en Macintosh II med en ful 16" färgskärm. Fungerade jättebra och jag var jättestolt. Måste varit 1989 tror jag.
Mina föräldrar köpte en Mac LC runt -93 någon gång tror jag det var.
Efter några år blev det en Performa 6200 (skitdator egentligen, men då tyckte man den var hur grym som helst, när man var van vid LC:n).
Den första jag hade själv var en beige G3:a, som med lite schyssta trimm tuffade fram i 400 MHz.
Jag köpte en PowerMac 7200/90 med 40 mb internminne -95 eller -96 tror jag att det var. Sen dröjde det tills 2001 innan det blev en ny dator. En iMac 600 MHz som tyvärr dog i förtid. (Åskan slog ner i datorn.) Sen har det blivit en eMac 700MHz och en PB 12" 867 MHz i rask takt efter varann.
Det var en Mac SE 30
Den första var en Mac Classic, sen blev det en performa 460 med 160Mb!! HD och 36 Mb internminne,otroligt stort......då.
Sedan har jag averkat en 6400/180 som blev uppgraderad ett par gånger.
Nu har jag precis sålt min Sawtooth G4/400 uppgraderad till 1.2 GHz och köpt en G5 1.8GHz, plus att jag har en PB 667 som jag har bytt moderkortet på, så nu är det en 800 MHz DVI PB.
( ja jag gillar att mecka)
Mats B
Karlstad
Min första Mac beställdes någon dag efter att APPLE och Lunds Universitet slöt sitt avtal (1984). Den fick jag dock bara packa upp och funktionstesta, sedan skulle min chef "testa" den över julen. Hon behöll den, tänka sej. Jag fick min (samma modell, 128K) i början av 1985 efter att ha meddelat att jag tänkte sluta. Efter det var det jag som fick de nya macarna i takt med att fler köptes. Min 128K byttes mot en 512K, sedan en "Plus", SE/DD (dubbla diskdrive), SE/HD (var det 5MB eller 20MB?) och sedan SE/30. Där blev det en lång "paus", jag lämnade nämligen för ett annat jobb. Där lyckades jag så småningom övertala chefen om att vi skulle köpa en LC, en scanner och en Laserwriter för våra kunder (arbetslösa akademiker). Efter kontorstid kunde jag jobba på den. Det var för övrigt första gången jag stötte på Microsofts sammansvurna sällskap. Den regionala datoransvarige försenade inköpet med cirka tre månader, eftersom APPLE inte var "standard". Att det överhuvudtaget inte fanns en PC/MS baserad lösning som tillät att vanliga dödliga, om än förlästa, att med 10 minuters utbildning göra sina egna personliga brev (att sända till arbetsgivare) med samma kvalitet som en trycksak? Fullständigt irrelevant för MS-mobben. Jag bytte jobb igen, fick en rejäl löneförhöjning, köpte en gubbsportbil och en Quadra AV "pizza" med färgskärm. SE/30n har jag kvar än idag, men jag jobbar mest på en Powerbook 17". Bättre finns inte!
Den första macen var en Mac 512 KE som jag, min syster och mina föräldrar köpte gemensamt 1986 sedan vi lyckades övertala föräldrarna att vi visst behövde en dator för att klara av högskolestudierna. Sedan satt vi hela julen och spelade Enhanced Scepters. "'Har, har', the pirate laughs".
Den första egna macen var en Mac SE 1989, med både hårddisk och 2,5 Mb minne. Då fick föräldrarna ta hand om gammelmacen...
Pappsens första var en Classic. Sen kom Classic II, PowerBook 100, Color Classic (satan vad man runkade till färgerna!), Performa 5200 (Eller nåt...), PowerMac 9600/300, grön G3 iBook, G4 Cube. Sen har han tjackat på sig nummer 1 av nån anniversary (stavas hur?) mac som kom typ -96 och nu senast en iMac 20 tum. Min första egna mac är en iBook G4 12 tum som jag fick julen 2003. Den har för övrigt paj hårddisk nu verkar det som... :/
Min första mac är den jag använder nu (iMac 20" / 1.25 GHz / 1024 RAM / 160 Gb HD / OS X 10.3.5). Den är bara några få månader gammal. Innan dess körde jag PC/Windows sedan urminnes tider. Tröttnade på en massa saker med Windows, testade Linux (men det var lite för krångligt) och blev sedan sugen på mac. Såg en reklamfilm för OS X och var såld. Läste på. Switchade. Det bästa jag gjort!
-- Patrik
PowerBook 1400cs/117 nu med maxat ram och 786mb hårddisk som skolan egentligen äger (kanske någon som hört talas om Färila projektet) användes regelbundet tills för två veckor sedan då jag fick skolans "nya" PB 3400/240 med 144MB RAM! (den som skickade in bäst motivation till att byta fick den resten av sin tid på skolan) har även några andra macar också se prylar.
Är det någon som inte har plats för sin gamla mac så är jag redo att ställa upp (är intresserad av gamla macar) åtminstonde om det är någon riktigt gammal.
[EDIT]Ska tillägga att 1400 i princip är min nu, och att skolan fått tillbaka 3400:an då jag köpt en dasslock 466mhz[EDIT]
P.S tråden bör kanske flyttas?
Classic II var starten på den vingliga väg jag hittills utan avsteg beträtt.
Många dyrköp har det blivit sedan dess. Den nu personalköpsbeställda iMac G5 20'' kommer bli den billigaste datorn någonsin jämförelsevis.
Men om sanningen nu måste fram har ungarna en personalköps-PC. Trefalt tvi!
(Nå'n som vill ha min hottade DP 450 med 17'' TFT förresten.....? Och en del grejor därtill. 8500 SEK)