- statemachine
- Medlem ●
- Jönköping
Min första Mac-upplevelse kan man nog säga var med min morbrors Mac LC någongång i början av 90-talet. Man kunde spela in ljud på den, en oerhört häftig funktion vill jag minnas att jag tyckte att det var! Själv hade jag en Atari ST på den tiden, och jag var ständigt på jakt efter en cartridge-mac-emulator som skulle få den att fungera som en Plus eller vad det nu kan ha varit för modell den emulerade, kom dock aldrig över någon sådan. Eftersom Atarin baserades på samma processor (68000) så gick det rent tekniskt.
Performa 6200 , var första egna macen. En strulig modell som man fick byta logikkortet på.
PM G3 350 rev a , en jäkla massa konstiga frysningar som det tog en massa tid att få ordning på. Knasigt ATA-stöd. Har för mig att man var tvungen att byta något i den också.
15" alu, Powerbook , batteriet återkallat, skärmen flammig och skev, låsmekanismen till locket strular.
Jag har väl inte haft tur direkt.
En annan har ju alltid varit PC-användare (får man säga så i detta forum utan att bli utsparkad tro...) Jag har dock varit sugen på att skaffa mig en Mac i många år, se'n jag pluggade till dataingenjör 88-90, för att se vad det är alla Mac'are yrar om.
Förra året så ramlade jag på ett tillfälle jag inte kunde motstå. Jag köpte då en 'gammal' iBook G4 12" med 800Mhz-CPU, 640MB RAM och Airport Extreme. Vi hade haft den som demomaskin i min butik ett tag och dessutom kom just då lite nya versioner av G4-iBooken. Således kunde jag befria företaget från den hjälplöst gamla demomaskinen för ett överkomligt pris.
(3 månader senare)
Jag pluggade in min gamla PC pga att jag ville utnyttja min 17"-skärms 1280-upplösning då jag hade lite jobb att göra.
Detta är egentligen det enda jag har emot min iBook. Oförmågan att köra högre upplösningar på externa skärmar. Hade det fungerat hade jag aldrig gjort av mig med min iBook.
Just nu så ska jag dock göra mig av med två av mina tre PCar plus min iBook för att uppgradera till en powerbook som jag ska ha som enda hemdator (eller PC som IBM ville kalla det... ) ). Jag kommer fortfarande att ha min multimedia-PC vid TVn/stereon för att spela lite film och musik men det är väl bara en tidsfråga innan det står en Mac Mini där. )
Således har ni nu läst ett inlägg från en överlöpare. 3 PC till 2 Macar på 11 månader!
Gud bevare Ateismen!
/Bakis
Oförmågan att köra högre upplösningar på externa skärmar. Hade det fungerat hade jag aldrig gjort av mig med min iBook.
Aldrig hört talas om Screen Spanning Doctor?
Macintosh LC (eller var det en LCII, inte helt säker) som farsan köpte via jobbet har jag för mig.
Var så länge sedan att jag glömt av helt vad för konfiguration det var (om det ens fanns något mer än en konfiguration av den).
En pizza-kartong - LC II. Köpte den begagnad och mest på grund av att priset var så lågt. Hade den inte så länge och hann endast få lite inblick i Mac OS men inte mer innan jag sålde den. Det dröjde några år innan jag 2001 skaffade min andra och nuvarande Mac, en Power Mac G4 466 MHz. Den har tjänat mig troget och får mig idag att känna mig ganska förankrad i verkligheten jämfört med det den typiska PC / Mac-debatten ofta utstrålar i form av siffer-jidder. Kan jag köra på 466 MHz så ska fan i mig en Mac mini kvala in till skiktet bruksmaskin! Jag har dessutom Quartz på Motorolan eftersom ATI-kortet har för lite minne. Jag skulle kunna utnyttja en hel del mer prestanda, inget snack om den saken, men OS X skalar smidigt ner tempot när det blir mycket och jag blir mer ekonomisk med processerna så att det inte blir olidligt.
Sanning och säga är jag trött på Motorola och skulle gärna vilja ha en G5:a G5 måste vara den mest välkomna processor-generationen någonsin för Mac-användarna. G4 och G5 är så lika men ändå så diametralt olika....jaha första macen var det ja...eh LC II men jag nämner hellre min Commodore 64 som var min första dator. Kassetteband och en basic-tolk som användar-interface. Har funderingar på att skaffa en sådan igen för affektionsvärdet.
Min första Mac var en Macintosh 512k. Hade tänkt jobba med bilder Fick sälja den, var för tidigt ute.... Macen nummer två var en Powerbook 100 som fungerar än idag!! Men den första Macen jag kunde använda för bildbehandling var en Quadra 700. När labbet slängde den för några år sedan tog jag hand om den (ren nostalgi). Den går fortfarande, kan göra det mesta med Photoshop 3 (Monstret hade 64 mb RAM kostade en förmögenhet).
Min första var en Plus, kompletterad med 1 MB RAM och en 20 MB hårddisk. Det kittet kostade mer än den fetaste G5:an idag med 20" Cinema Display.
Jag har Plusen kvar i en hylla, den går fortfarande att använda, trots att den är 20 år sedan jag köpte den. Har även en Mac Portable kvar, batteriet är dött, men den går på nätadapter, tror jag.
Min första kontakt med en mac var med min mors Mac II-nånting..
Min första egna mac var en Powerbook 165.. Mycket senare köpte jag mig en Powerbook G3 (Lombard, 333 MHz), nu har jag sedan länge en Powerbook G4 (Titanium, 550 MHz), och tänker på en ny Powerbook, kanske väntar jag till G5:an?
Plus, Performa 5400, Powermac 5500/275 (svarta!), vit iBook G3, SE
Mmm...minnen! Första macen var alltså en Plus med en diskettstation som snart fick en 45 Mb hårddisk när man tröttnade på diskettbytena, året var 1990. Körde mycket HyperCard och Glider. Var det något man inte kunde göra med den lilla datorn! Ja just det, det var det ju...
Egentligen började det redan 1987 med farsans Plus från jobbet som kånkades hem i en enorm väska Morsan körde visste också mac på jobbet då - vilka tider! Dark Castle var ju det hetaste man kunde spela, och så klart Tetris. Skrev faktiskt en lång artikel om det här om året och intervjuade originalprogrammeraren Roland Gustavsson!
Sen blev det två på raken av de överdimensionerade allt-i-ettmodeller som föregick iMacen (även om den svarta Powermac 5500 var lite fräck!) Nu har jag en iBook med trasig skärm men tänker nog inte sluta än utan en platt iMac på gång Har faktiskt hållit mej "ren" från PC hela livet, i 18 år nu dammit!
Fick en gammal SE i höstas som jag brukar plocka fram och spela Dubbelmoral vid festliga tillfällen. Kul att se inläggen här och där med någon som fick sin första mac typ förra året. Ni har nog mycket kul att se fram mot!
Fick en gammal SE i höstas som jag brukar plocka fram och spela Dubbelmoral vid festliga tillfällen.
Det måste vara ett av de härligaste spel som finns!
På tal om ingenting så spelade jag det faktiskt för första gången på flera år igår...
Det måste vara ett av de härligaste spel som finns!
På tal om ingenting så spelade jag det faktiskt för första gången på flera år igår...
Haha, ja det är tidlös party-action. Talas ju titt som tätt om att göra en ny version men originalet har nog alla nödvändiga delar. Och så är det något speciellt med att spela på en 9" CRT!
Powerbook 165 c tidigt 90 tal, kanske 93.. Före det så körde jag Atari,, och macemu,, system 6. nånting och multifinder... Jag ville ha en mac, men dom var ju så hiskeligt dyra på den tiden och Atari hade nästan samma hårdvara till en bråkdel av priset..
Nästa mac blev en performa 6320, sedan en 7300 en Yikes och nu en Quicksilver
Min frälsning var farfars mac SE (MED hårddisk, 20mb) som jag lekte mycket med som liten.. Gjorde massa häftiga spel i hypercard och körde shufflepuck, stunt copter, prince of persia och tetris. Jag använder den faktiskt fortfarande när ja är hos farfar, men jag har fått byta ut hårddisken två ggr. När min plastfarsa köpte en LC när den kom kändes det ju som världens superdator och den fick jag ta över när han köpte en PM 7500.. Jag har en ruskigt upphottad SE också som jag leker med när jag inte har den som poängräknardator till mitt hemmasnickrade flipperspel
Första Macen jag jobbade på var en SE, tror jag. Den var helt fantastisk! Först fattade jag inte vad det var för tillverkare som stod bakom den. Det vara bara ett äpple på framsidan, inget företagsnamn. Jag fattade ingenting. Men den var helt underbar, fulländad och hypereffektiv. Jag hade sett ljuset. Alla andra datorer var kvar på stenåldern och i praktiken oanvändbara. Första egna Macen var en Performa 460. En mycket trevlig och tyst maskin som hängde med i många år. Köpte en LC 475 och en SE/30 också. På jobbet hade jag bland annat en Power Mac 6100 och en 7600. Oerhört bra maskiner de också. Men de första beiga G3:orna var en revolution. Plötsligt hade man en massa pulver under huven!
Pappa hade först en Ericsson ordbehandlare, monokrom skärm, 5,5" disketter, the works. Men 1988 så skaffade han en sådan här:
Jag och min bror fick förstås iinte röra dyrgripen, men inte kunde man låta bli. Fast min bror tog nog större intryck än mig, han programmerar på Pixar idag...
Pappa blev hånad på jobbet för att han hade slösat så mycket pengar på färgskärm. Vad skulle man med det till när man kan göra allt på en Plus? II:an blev efter något år en IIfx istället, och vilka minnen... När pappa 1989 hade varit i New York så hade han lyckats hitta ett färgspel, sensation: Crystal Quest. Jag borde ha originalförpackningen kvar någonstans. På diskettens fanns också ett operativsystem, men vi hade ju hårddisk på 40mb. Andra tider.
Tangentbordet till den är oöverträffat, tycker jag.
För min del så tog jag över den då ganska krånglande PB 5300c när jag började vid universitetet. Jag minns ärligt talat knappt vad jag gjorde med den, surf och mejl tror jag, med ett gigantiskt modem.
Min första mac jag arbetade vid var en IIfx (en sån som hgus pappa köpte). Den jag jobbade vid var utrustad med en syquest station. Det var grejer det. Min första egna mac kom runt 1995 efter att jag klämt lite på macarna vi hade i skolan. Det var en PowerMac 7200/90 med 40 mb ram.
Det har med åren blivit fler macar. Sitter med en eMac 700 mHz och en PowerBook G4 12" 867 mHz just nu.
Prototyp Mac 128:a. Använde den 1984 för att (parallellt med en Lisa) översätta Macen till svenska. Skiljer lite till den PB 15" G4 jag använder idag.
Imac G5, som jag efter två midplanebyten äntligen har fått fungera utan att väcka grannarna varje gång den slås på. Underbar nu förutom en död pixel...
Annars har man väl trånat efter en mac i minst 5 år iaf, blev såld när kompisen köpt sin sprillans nya powermac g4 500 mhz...för över 20 papp eller nåt sånt.
Jag ockuperade farsans 512K (har jag för mig det var) när jag var 12år ca 1987. Det första jag minns var MacPaint, men när jag så småningom hittadde spelet Defender (kanske var det på MacPlusen) då slaktade jag ett par tangentbord. Det var tider! Ojojoj, och när Dark Castle kom då, då höll man ju på att smälla av av grafiken och ljudet. Jag har stenkastningen WOOF, råttornas pip IIICH och alla andra ljuden i huvet fortfarande.
En annan kul grej jag minns var när farsan köpte en Mac SE i USA och fick en praktiskt bärväska till den. Det var innan MacPortable som ju var riktigt bärbar!
Originalet Macitosh med 128KB minne, med MacWrite och MacPaint, uppgraderad ganska snart till en Plus vilket innebar 1 MB minne.
En diskettstation, ibland fick man på uppmaning byta diskett sådär en 60 gånger när man arbetade med stora dokument och Systemet, program och data låg på disketter.
Såsmåningom innförskaffades en extern HD på 20MB för hur många kr somhelst, otrolisk snabb med outtömligt lagringsutrymme!