Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken var er första Mac? Och när?

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min första mac, o första gången jag började bry mig om datorer va -97 när jag köpte min första dator en 5500/225, så jag är ganska m0dern av mig

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-23 20:28

When it all began

Ja, just det. 1984 var det för min den. Burken hade ynka 128 k internminne och hårddisk var det inte snack om. Utan man nöjd sig med en diskett på strax under 400 k. Men det räckte för systemet och MacWrite eller MacPaint. Funkade även bra för den tidens spel. Det var härliga tider! Uppgraderade senare burken till en Plus med 512 k internminne och hakade på en 20 Mb hårddisk. Då rockade det ännu värre.

Men det har varit många Macar efter den för min del. Och många fler lär det säkert bli.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 12:23

Min första Mac var en iMac DV SE. Hur fin som helst. Gick som en klocka

Började lyxigt och bärbart: PowerBook 540c med massor av internminne och dessutom i fabriksuppgraderat skick till PowerPC 100Mhz, torde ha varit inköpt i slutet av 1994 för ohemult mycket riskkapitalpengar Klart dyraste dator jag någonsin ägt (tror den rockade loss på 45 papp eller något i den stilen. Inte ens TiBooken inköpt 2001 landade på den summan). Står kvar hemma i en garderob, men funkar gör den fortfarande, och kan till nöds användas som skrivmaskin. Riktig höjdarburk!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-23 12:38

Min första mac.

Min första mac var en begagnad Mac SE. Jag bytte senare upp mig till en Mac Classic 2 när den kom. Blixtsnabb tyckte man då. Minns fortfarande ljudet när man startade den. Klong! ha ha..

lajo

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 13:06

Första Macen jag använde var en Classic II som vi använde i skolan. Fick faktiskt lära oss att använda HyperCard. Där fanns även några LC II och LC III som man kunde spela Hugo på.

Första macen till hemmet blev en Performa 450 med 4 Mb RAM och 120 Mb hårddisk.

• Medlem
  • Landskrona
  • 2005-03-23 13:50

En... Mac II FX? Kan det stämma? Kommer inte ihåg vad den hette, men den var väldigt stor iaf. Dubbla diskettenheter Farsan som skaffade den begagnad till mig i julklapp för längesedan Har också använt en Centris 610 innan jag fick spel-mani och övertalade föräldrarna att skaffa en PC genom personalköp (pappa tog en iMac G3). Switchade tillbaka november 04 till en iBook G4 1,2GHz. Kommer inte ihåg spec. på de gamla Macarna jag hade

F.ö. har jag en fungerande Classic II stående i hyllan, men hårddisken låter som fan, vågar knappt starta den

• Medlem
  • 2005-03-23 13:59

Min första egna Mac var en IIvi som jag köpte begagnat -96, den var på 16(?) MHz, hade system 7.1, 4 MB i minne och RAMDoubler, 80 meg HD samt var fullsmockad med komprimerade program av olika slag. Innan dess hade jag använt lite olika kompaktmacar i datasalar och som lån, vad det var exakt för några minns jag tyvärr inte.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 14:25

Min första Mac var en PowerBook 5300cs med 16Mb Ram och 500mb hdd och färgskärm. Processorn kommer jag inte ihåg, men det var en '95ans modell, till mina föräldrars stora förtret då de slet som djur med PC'n som jag redan då avskydde. PB'n lade av efter ett tag (något år) helt oförklarligt, och på någon Mac-verkstad i Västerås visste dom inte vad felet berodde på, (men när jag pratade med en Amerikansk Mac-kunnig man här om året så sade han att det bara var att byta batteriet i dom så fungerar dom igen..) Så jag gick omedelbart och köpte mig en iMac Rev B med 160mb Ram, 4gb hdd och en G3 på 233mhz, och den står fortfarande kvar nere i källaren i sin kartong, tog upp den i förra veckan och provade om den fortfarande funkade, och den går som ett urverk. iMacen hade jag till 03, då jag köpte denna maskin jag har nu, en Power Mac G3 300mhz, 190mb Ram och 26gb Hdd med en Apple Studio Display 17" för 1300kr (ja, ettusentrehundra kronor).

Har aldrig ägt en mac i hela mitt liv. Pappa hade en ABC80 under sena 80-talet som blev min första datorupplevelse. 5 1/4' disketter, bandenhet och svart/vit skärm. C64 hittade aldrig in i vårt hem, däremot någon gamal Olevetti som jag inte tror körde på 8086 utan nån annan processor. Vidare blev det Spectravideo och mycket programering i Basic där. Därefter fortsatte det med en massa PC's enda tills jag gick en kurs för barn i datorteknik. Man lärde sig rita, skapa filer och förnsterhantering och allt skedde på en Mac, tror det var en Classic (svart/vit skärm, disketenhet och datorn och skärmen satt ihop). Min första kommentar (9 år gamal) blev: "Så ska inte en dator se ut". Utbildningen gick rätt bra minns jag, tror att jag har ett gamalt diplom kvar från det där det står att jag bannemej kan det där med att rita i en dator Därefter föll macen i glömska och intresset återfanns inte förrän i sommras.

Förtillfället är jag en hugad spekulat på både en iBook och en Mac Mini. Väntar väl tills nästa månad och hoppas på att Apple då också släpper Tiger.

Den som lever får se

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 14:44

En LC med 40hd 2ram och syquestläsare

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 15:26

Min första mac...

...köpte jag 1994. Det var en Performa 460. Ljuva minnen! Jag älskar system 7.1. Under stundom längtar jag tillbaka dit. Då slår jag på min Powerbook Duo 270c, köpt begagnad för några hundralappar, bara för att få känna på hur det var. Efter 10 minuter tröttnar jag och återvänder till system 10.2.8 (nej, jag har ännu inte uppgraderat).

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 15:30

Första egna macen (ej jobbdator) var en PowerBook G3 266Mhz 192Mb RAM och 4Gb HD. Jobbade på gamla CMF Data på den tiden (1998) och fick en bra deal i och med hem-pc.......annars hade jag aaaaaldrig haft råd med en sån burk

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 15:54

Jag var 4år, altså 1986. En Macintosh PLUS (uppgraderad från en 512a tror jag) med 2mb RAM och en extern hårddisk som satt som en astronauts ryggsäck. Den beiga varianten, den som fortfarande hade byggarnas signaturer ingraverade på insidan av chassit. Den rekommenderade HP (!) min pappa att köpa för sitt företag. Fy farao vad mycket spel den hade! Det blev även mycket ritande i MacPaint. Men jag fick inte spela shufflepuck så mycket på den för att det kunde "skada musen". Det vet jag inget om nu, eftersom den fortfarande fungerar.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-23 18:20

Familjen köpte en Mac LC (16 Mhz 68020-cpu, 4 MB ram, 40 MB hdd) och på den vägen är det.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 20:49

(1996) En PowerBook 190 med 16 gråskalor på 9 tum, 20? MB RAM, 515MB HD, det blev elfel och så dog den en hastig död (den gav ifrån sig ett rökmoln). Hårddisken lyckades jag dock rädda med en liten konverteringspryl till min nästa mac som blev en (2000) 6400/200... köpte till en CD-brännare, när jag sen fick min (2002) 8600/300 (Sonnetkortsuppgraderad till G3) blev det mer fart och mer utrymme. Den dog den med efter en låååång tid (läs: många användare under årens lopp). Och sist ut (2003) en PowerBook G4 12tum 867MhZ fullt utrustad med det värsta som jag skriver med idag.

Och det här är nog bara början...

En Performa 400 (motsvarade en LC II om jag inte minns fel) med 4MB RAM och 40 MB HD som inköptes hösten 1991 på OnOff på avbetalning. Sålde den fem år senare för 1000 kr då jag själv uppgraderade till en LC 630 med inbyggt 14.4 kbps modem

// Meadred

Min första fick jag på min 12-års dag.
Jag hade hållr på och tjata på min mamma om att jag vill ha en G3a och inte en IBM hemma hos henne.
Och ser man på! man fick sig en fin G3/400, den räckte långt och var väldigt hjälpsam...hoppsan..fel, det var min första riktiga dator, innan det hade jag fått en Performa 6400/200, den dög en stund att spela roliga spel på.

• Oregistrerad
  • 2005-03-23 23:01

Min första Mac var en Yosemite (Blå-vit G3'a), som jag köpte när jag tröttnat på alla synk-problem jag hade med Cubase på min PC, medans mina musiker-polare som körde Mac aldrig förstod vad jag pratade om. Men jag blev inte en riktig "switcher" förrän Mac OS X presenterades, sedan dess ser jag ingen väg tillbaka - nu har jag 4 Mac'ar och en ny är på väg...

en Macintosh IIcx med svart vit A4 skärm köpt 97... finns fortfarande kvar i nån källare. Andra var en Macintosh II med färgskärm... mac II dog tyvärr en plågsam död när ett hårdisks byte resulterade i en kortslutning och den brann upp.
Sen blev det en performa 5200, helt otroligt snabb... om man jämförde med dom tidigare, den finns också nerpackad någonstans.
Sen blev det en iMac rev B år 2000, som jag släppade över till england. (kommer ihåg att en av tjejerna som jag reste med släppade med sin pc... 3 svin tunga kartonger mot min enda. utåt svor jag eftersom jag fick hjälpa till att lyfta... men inombords log jag åt min mac.)
Sen blev det en ny ibook 2002, inköpt för 16000... tre veckor senare släpper apple nya modeller som var billigare.
och nu sitter man på en knappt 2 månader gammal mac mini...

Senast redigerat 2005-06-25 14:44
  • Oregistrerad
  • 2005-03-24 00:18

Första maccen fingrade jag på runt 83-84. Själv var jag inte gammal hade ingen tidigare erfarenhet av datorer, men brorsans maskin kände jag rent intuitivt var cool. Ingen aning om vad det var för modell. Minns dock att jag fick leka med ett någon form av världskarta och att jag blev väldigt fascinerad. Så fascinerad att jag tjatade mig till en C64:a strax efter

Jesus... Över 20 år... Plötsligt känner jag mig sååååå väldigt gammal... :/ Usch... Nu blir jag Amiganostalgisk inombords...

/Y

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 05:11

Började med en Mac Plus hottad med ett special grafikkort för att driva en extern portraitskärm...
Det var ca 1987 och hände på Högskolan i Västerås.

Första inköpet var en Mac SE/30 som införskaffades tillsammans med en Imagewriter II för det facila priset 50000 SEK....

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-03-24 10:42

Jag köpte en Macintosh 128k för 9995 kr hos Akademibokhandeln 1985, som sedan uppgraderades till Plus våren -86 för 6800 kr. Jag köpte även till det större tangentbordet med numerisk del för 1500 kr. En Imagewriter I och en extern diskettstation kompletterade mitt första Mac-system. Någon hårddisk hade jag aldrig till Plus:en.

Några år senare sålde jag datorn till en lärarinna för 13000 kr.
Det lilla tangentbordet har jag kvar ännu. Säljes till högstbjudande!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 11:08

Min far inhandlade en Apple IIIc med grön skärm. Den gick det att spela saftspelet på Själv så knackade han kod för bildspelsstyrning. Den snurrar idag som styrning nånstans för ett bildspel.

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 11:39

Min första Mac

Mac SE som 1990 med två diskettstationer och ingen hårddisk kostade 14.000 kr. Köpte senare för 6.000 kr en hårddisk på 20 MB som jag tycket var onödigt stor. Nålskrivare ImageWriter kostade då 4.000 kr. Det var minst sagt dyrt med Mac på den tiden.

Claes Ericson

Mac 128k var min första erfarenhet ac Mac. Farsan köpte en till jobbet (Fysikum) genom Datum i Uppsala. Detta var 1984 och detta exemplar fungerar fortfarande. Sedemera uppgraderad ett par gånger, först till Mac Plus, senare uppgraderad med en 68030 på 25Mhz. Jag spelade mest Loderunner på den dock. Spelen var bättre på min C64.

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 13:41

Första egna Macen var en SE/30 som jag köpte 1989 för 25-30' vill jag minnas. På jobbet hade jag använt både SE och Macintosh II. Första Apple-burken som jag utvecklade på var en Apple II...

Hemma byttes SE/30an mot en Centris 610 som jag senare uppgraderade till en Powermac 6100. Därefter blev det en Powermac 7220 (tror jag). Nästa dator som blev en blådåre (Powermac G3) har jag fortfarande kvar tillsammans med en imac G5.

Mest nöjd var jag nog med min SE/30. Den rockade på den tiden. Jag höll på rätt mycket med utveckling i HyperCard som flöt på oerhört smidigt på den maskinen.

Det känns som att man blivit bortskämd vad gäller datorer. De impar inte lika mycket på en längre även om designen har blivit oerhört mycket läckrare. Synd att Apple klantade till det med Performa-datorerna i mitten av nittiotalet. Många företag köpte för att de var billiga, men de höll inte alls måttet. Omvänd switching blev följden...

-Bosse

• Medlem
  • Boston
  • 2005-03-24 15:12

Fick en begagnad Mac Classic 4/40 på min artonårsdag 1992 som jag körde fram till 1999. Funkade kanon att skriva papers på universitetet med. Fungerar fortfarande klanderfritt. Tänker hela tiden att jag skulle göra om den till akvarium men kan inte riktigt förlika mig med tanken på att aldrig boota i system 7 igen...

• Medlem
  • 2005-03-24 15:46

Min första egna Mac var Bondie Blue iMac'en 233 Mhz med 64MB RAM och MacOS 8.x 1998. Jag har dock använt Mac till och från sedan sent 80-tal i jobb relaterade sammanhang. Sedan dess har det blivit ett antal iMac's och 2 st iBooks. Nu pensioneras dock min iMac 800mhz Globe som ärvs av min moder. Har beställt min första Powermac i form av 2x1.8Gzh med 1.5GB RAM i veckan.

/Ulf

Dax att bli sentimental...

Första Macen jag kom i kontakt med var en MacII när jag jobbade på ett förlag i Helsingborg. Till denna var det kopplat en Radius jätteskärm, en scanner av ökänt märke, LaserWriterII och en SyQuest-enhet med 44Mb-skivor(!). Andra på firman körde pc med dos, traktorskrivare och monokroma skärmar...

Sedan blev det en SE/30 med 1Mb internminne som jag sedan uppgraderade till otroliga 4Mb! Vad de tre minneskretsarna kostade skall vi inte prata högt om. Skrivaren var en StyleWriter.

Sedan blev det en Performa 460 med extern CD-drive - den svarta single-speed med fjärr som Philips gjorde. Synd att man sålde den... Skrivaren var en HP-bläckis. Bytte till mig en PowerBook 100. Använde den som fax-dator under många år. Den stod och faxade natten genom...

Bytte upp mig till en PM8200 med en 17" skärm, och därefter blev det en PM8600, en kul dator med video in och ut. Skaffade mig en iBook Graphite, utrustade den med mera minne och Airport + en Airport basstation.

När jag fick se en Cube första gången blev jag såld! Denna har uppgraderats med Geforce grafik och mera minne och Airport. Skärmen blev till sist en 15" Studio Display TFT. Aldrig mer CRT!

Våren 2002 blev det en iPod 5Gb, denne stals och jag fick en 15Gb istället. Sneglar just nu efter en iPod Photo...

iBooken blev utbytt mot en iBookG4 1,2 i år. Och en AirportExpress. Och Cuben står och surrar fortfarande. Kanske blir det en Mini mot hösten? Och 20" Cinema Display? Önska kostar ingenting...

Johan

Q: PC or Mac?
A: Mac!

Bevaka tråden