Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken var er första Mac? Och när?

Tråden skapades och har fått 219 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-03 17:53

1989 fick farsan låna hem en Apple IIe som jag snabbt betraktade som min (delvis för att ingen annan i familjen fattade hur man använde den och inte ens försökte ta den ifrån mig...). Började leka runt med BASIC och lyckades strax innan lånetiden (ett år) var slut producera mitt första (och hittills enda) virus.

Strax efteråt lånades det hem en Macintosh Plus som det hård-spelades Social Climber på.

Har alltid betraktat mig som Mac-användare trots att jag stått ut med PC sen Plusen lämnades tillbaka. Men, om ett par veckor anländer min tredje - en iBook G4! (och då åker PCn ut)

min första

Min första mac var en Quadra 800 från 93 med 33 Mhz processor.

http://www.apple-history.com/frames/?

Det ÄR väl din första mac Fille? =D

Du hann skaffa mac innan mig, fan!

Vet inte om jag kvalificerar i denna diskussion, men min första mac blev en G5 Dual 2,5. Om ett par år kanske man kan le gott åt det också

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-03 22:38

Första dator jag körde var en Macintosh 128k !
Ritade man för mycket i MacPaint så tog minnet slut och programmet kraschade !

Sedan har haft/kört många Macar i alla dessa år !

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 12:31

En Macintosh Classic,, typ 1990..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-08 14:19

LC475 var min första egna, även om jag jobbat med macar flera år tidigare.

• Oregistrerad
  • 2005-04-09 22:51

Min första mac är den jag använder nu. Switchade i oktober ifjol då jag köpte en begagnad G4 Quicksilver 733 mhz. Jag är skitnöjd.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-09 23:17

Mina macar:
IIsi
IIfx
Centris 610
Quadra 700
Powermac 6100
Uppehåll från Macar...

Sedan:
iMac G4 800 15"
Powerbook 12" 867

Macintosh II

1987 kom Mac II med datorbox och separat skärm, så man kunde få större yta att jobba på än de futtiga 9" som fanns i den klassiska Macen. Och då lämnade vi de sorgliga 8088 PC med två floppystationer som vi hade skrivit på innan. Om jag minns rätt kostade de nya Macarna knappt 50.000:-/st! Jag har min kvar, och startar den ibland för att se om den fortfarande fungerar. Sedan hade jag en Mac LC som hemmadator, och den var väl aldrig riktigt bra. Nästa Mac blev en klon, Power Computing PowerTower, och sedan följde PB 5300, iMac DV, PB G3 Bronze, Cube G4 och, senast, en TiBook 667 som jag har som huvuddator. Den är tre år snart, men den får nog hänga med ett tag till…

Bevaka tråden