Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-29 22:41

ja dvi vore inte fel. eller åtminstonne stöd för dubbla skärmar. annars funkar ju inte min blivande skrivbordslayout med denna med 2x19" och ibook 14"+14"crt

• Medlem
  • Gävle
  • 2004-12-29 22:46

Jag är tveksam till att Apple vill eller klarar av att pressa priserna på en eventuell shuttle/barebones-maskin så att den blir attraktiv jämfört med PC-baserade sådana, eller Xbox. Men man kan ju alltid hoppas, eller nåt.

jag vill inte skrika men...ÄNTLIGEN!

Senast redigerat 2004-12-29 23:43
  • Medlem
  • Solna
  • 2004-12-30 00:30

Detta låter riktigt bra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 01:46

Extra extra!

EXCLUSIVE: Apple to drop sub-$500 Mac bomb at Expo

om ni tittar igen hos ThinkSecret så menar de att "Q88" som den kallas kommer att lanseras redan på MacWorld expo 11 januari!

OMG, this is so cool!!! Fast det visste ni kanske redan, lite oklart vad som diskuteras här

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 08:59

Jag har aldrig förstått mig på B&O. Snygg design kanske, men det finns high end-prylar som är snyggare. Bra ljud och bild kanske, men det finns bättre till lägre pris.

Det intressanta med B&O är att det inte var förrän de höjde priserna som det började gå bra för dem, ungefär som med hästens, ni vet sängarna.

Bilden som Pär la ut ser definitivt läcker ut, ja det borde vara intressant om de gjorde en burk som även kunde användas som ett mediacenter typ.

jag som precis köpte en xbox som "all-in-all"-multimediacentre...:rolleyes:

varför måste man alltid jämföra Mac med den billigaste wintelboxen? som övriga säger här...så är det inte apple's grej. att sälja en LC-iMac för sub 500$ är suveränt. precis vad många wintels behöver för att "testa" OSX...och det räcker långt! OCH - hur läcker kommer den inte vara!? wintels "shuttles" är och ser ut som skräp! har kompisar med sånt...och det är ju ärekränkning att nämna dem i Cube'ns släktskap!

sen håller jag i övrigt med om att - för att locka över PC-heads behövs prisvärda alternativ...men det är ju precis vad iBook, och en headless iMac ÄR. varför klagas det - nu när det huvudlösa lågprisalternativet dyker upp!?

Visst borde Apple "ha råd" med en billig maskin god med fart.
Om man räknar bort kostnaden för skärm på dagens iMac
med priset på vad en lös skärm kostar.

Ta bort stativet och skärmen på dagens iMac och lägg den på skrivbordet
sätt in och ut på sidan; CD; finn ju redan där!

Billigaste iMac 17 tum, kostar; 13.495 - 5.300(bildskärm)=8.195
Dyraste iMac 20 tum, kostar; 19.995 - 14.369(bildskärm)=5.626

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 10:47
Ursprungligen av el gringo:

varför klagas det - nu när det huvudlösa lågprisalternativet dyker upp!?

Vi ÄR glada.

Var glad DU för att det inte bara är halleluja-stämning så här i ryktestider! Då skulle vi verkligen få klankänsla... hurrrf!

[...] varför måste man alltid jämföra Mac med den billigaste wintelboxen? som övriga säger här...så är det inte apple's grej. att sälja en LC-iMac för sub 500$ är suveränt. precis vad många wintels behöver för att "testa" OSX...och det räcker långt! OCH - hur läcker kommer den inte vara!? wintels "shuttles" är och ser ut som skräp! har kompisar med sånt...och det är ju ärekränkning att nämna dem i Cube'ns släktskap!

sen håller jag i övrigt med om att - för att locka över PC-heads behövs prisvärda alternativ...men det är ju precis vad iBook, och en headless iMac ÄR. varför klagas det - nu när det huvudlösa lågprisalternativet dyker upp!?

Nja, "ärekränkning" är väl att ta i, men jag är väl ingen "äkta" macare i grunden trots att jag kört privat-Mac i tio år! Jag lever i och jobbar i en hård bland-pc-miljö och jag ser bara det som pc-nissar ser; prislappen och kompatibilitet. Och det enda som kan få fart på Mac är lägre pris, annars är alternativen minst lika bra. Säg vad man vill, men folk i allmänhet har faktiskt tyvärr accepterat Microsofts sätt att göra OS samt virusproblematiken är ofta "naturlig". Fler fortsätter med Win (och behåller sin hårdvara) än byter till dyrare hårdvara och "okänt" OS (Apple) trots virusattacker och konstiga systemmeddelanden. Så är det bara. De allra flesta som köper "nästan billig" Mac är redan Mac OS-användare.

B&O-jämförelsen är inte helt rättvisande eftersom du kan ha en B&O samtidigt som dina kompisar har billiga Philips- eller Sony-grejer. "Mjukvaran" är samma. Det gör att du fortfarande kan lyssna på dina cd om du vill ha en B&O. Pc-folket får ångest då de inte kan använda sin inkörda mjukvara på en ny Mac. Tröskeln är för hög.

"-Åh, en ny Mac för 5000:-?! -Åh, en snygg liten pc-barebone för 4000:-, kompatibel med mina redan inköpta program." Vad väljer folk, tror ni?

Och; jag tycker faktiskt att många barebone-Windows-pc-maskiner är riktigt snygga. T.ex. Emac, Imac G5 och Imac G3 är i mina ögon opraktiska och ouppgraderbara töntmaskiner...

Jag känner ingen som som faktiskt överväger Mac. Otroligt, men tyvärr sant.

Apple kanske kommer att gå bra i framtiden också, men marknadsandelar kommer de nog tyvärr inte att ta om de inte gör underverk med denna nya mini-Power Mac.

/Powerbook regerar

Senast redigerat 2004-12-30 11:35
  • Oregistrerad
  • 2004-12-30 11:04
Ursprungligen av Alphonze:

-Åh, en snygg liten pc-barebone för 4000:-, kompatibel med mina redan inköpta program."

PC - inköpta program. Är inte det en oxymoron?

Ursprungligen av DaPhox:

PC - inköpta program. Är inte det en oxymoron?

Oxymoron? Fanns inte ens i min ordbok.

Visst säljs det många Windows-pc bara för den psykologiska känslan av att man kan köra alla piratgrejer som finns. Det är ett faktum som är en nackdel för Mac OS.

Och: att sälja en ny dator idag utan DVD-brännare är löjeväckande. Apple MÅSTE få till en flerkompatibel enhet för både DVD-R/RW och +R/RW.

Sanslöst! Apples datorer är ju bara vanlig pc-hårvara men med ett högkvalitativt skal. Det måste gå...

Och: att sälja en ny dator idag utan DVD-brännare är löjeväckande. Apple MÅSTE få till en flerkompatibel enhet för både DVD-R/RW och +R/RW.

Sanslöst! Apples datorer är ju bara vanlig pc-hårvara men med ett högkvalitativt skal. Det måste gå...

ehhh...?

Tycker att det är mer än skalet som gör att jag använder Apple-grejer, tror att ett större antal här håller med

Lite grinig idag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 16:43

Mja, Apples datorer består av till stor del samma komponenter som dess motsv på PC sidan, dvs dom öppna standarderna AGP, PCI, USB, Firewire (förlåt menar IEEE 1394) mm mm men det är inte riktigt samma sak som att säga att det bara är en vanlig PC-hårdvara med ett "Äpplifierat" skal ovanpå.

håller med dig alphonze att "tröskeln" är hög - ofta tyvärr för hög. men en huvudlös - liten - och snygg mac är ett steg på väge att "hämta över" nya och "fräscha" användare till mac-sidan. jag har ännu inte sett ngn snygg schuttle. fast bilden tidigare i tråden på hp's? klient var helt klart trevlig.

hur som helst - ju fler valalternativ vi har - ju mer behov kan bli tillfredställda. jag, med många andra, har länge efterfrågat en billig huvudlös mac. nu får vi förhoppningsvis det! är det under 500 usd kan vi nog med lite studentrabattt hamna på 4-4500 för den burken.

sen är det måååånga som inte "uppgraderar" mer än ram-minnet och hårddisken...de som vill kan ju köpa en wintel-box eller en powermac

[...] sen är det måååånga som inte "uppgraderar" mer än ram-minnet och hårddisken...de som vill kan ju köpa en wintel-box eller en powermac

Jo, jag vet och jag hävdar alltid det när jag får snacka pro-Mac med folk. Ofta behöver man inte alla de uppgraderingsmöjligheter som pc-maskiner ger, men bara vetskapen om att möjligheten finns säljer många wintendo-pc framför "kompaktmaskiner". Ofta behöver man inte det programutbudet som pc/Win-maskiner ger, men bara vetskapen om möjligheten... Ja, ni fattar.

Det är liknande psykologiska fenomen som säljer snurr-mikrovåsugnar istället för ugnar utan snurr-möjlighet. Rent tekniskt behöver man inte snurra maten i mikron, men eftersom alla kunder tror att det hjälper så säljs det många såna.

Det handlar inte om sunt förnuft längre. Folk köper Mac/Apple ofta på grund av "känsla", men samtigt säljs många wintendo på en helt annan "känsla". Skumt, va?

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 11:45

Jo, jag vet och jag hävdar alltid det när jag får snacka pro-Mac med folk. Ofta behöver man inte alla de uppgraderingsmöjligheter som pc-maskiner ger, men bara vetskapen om att möjligheten finns säljer många wintendo-pc framför "kompaktmaskiner".

Till intresserade privatpersoner möjligen - men företag brukar göra ordning en peze och rulla ut den sedan får det gå tre år innan man rullar ut en ny… Det sitter inte många "datorbyggare" ute på företag och skolor (det var länge sedan) utan man köper något som uppfyller en "std.spec" och sedan så får det vara så…
I det sammanhanget passar en miniMac perfa. För janbanan med aldra senaste mugghållaren som bränner både fram och baklänges från lokala pezetrimmaren passar det inte lika bra. Med där finns inte heller pengara. Som så ofta finns det alltid kundgrupper som inte passar in i mallen när man skall leverera färdiga produkter…

Jo, du har nog rätt. Får väl hoppas att det säljs många mini-macar till företagen. Jag är skeptisk eftersom de allra flesta redan är inkörda i win-pc-hårdvara/mjukvara. Man måste i stort sett byta hela parken och mjukvaruanvändandet hos användarna. Men; under har ju skett förr...

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 12:01

Jo, du har nog rätt. Får väl hoppas att det säljs många mini-macar till företagen. Jag är skeptisk eftersom de allra flesta redan är inkörda i win-pc-hårdvara/mjukvara. Man måste i stort sett byta hela parken och mjukvaruanvändandet hos användarna. Men; under har ju skett förr...

Man kan byta en och en om man vill - det som behövs är att site-licensen gäller för båda versionerna (och eftersom det är antal och inte kompilering som är intressant så är det ett litet problem, ett problem är väl möjligen att en winserver inte kan tvinga ut versioner till en OS X -burk men hur mycket problem är det egentligen?).
Problemet med vad man är van vid slipper man aldrig - se bara på DVD+ som ju är ett nyare påhitt men ändå håller alla det som "norm"… …kan skriva fler exempel men skiter i det tills vidare.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 12:16

Problem, problem, problem... ser ni bara problem?

Vill man så kan man. Punkt.

Ursprungligen av Pär:

...se bara på DVD+ som ju är ett nyare påhitt men ändå håller alla det som "norm"…

Ytterligare en grej som Apple missar om de inte hoppar på...fort

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 13:39

Ytterligare en grej som Apple missar om de inte hoppar på...fort

M.a.o. förstod du inte ett dyft av vad jag menade.

(F:ö så klarar en superdrive DVD+ fast det är ju inte lätt att veta om man inte vet…)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-30 15:20
Ursprungligen av Pär:

(F:ö så klarar en superdrive DVD+ fast det är ju inte lätt att veta om man inte vet…)

Ledsen om det inte har med tråden att göra, men den klarar väl inte att bränna DVD+RW... vanliga DVD+R bränner jag med jämna mellanrum, men mina DVD+RW vägrar den att bränna (även en helt tom).

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 22:51
Ursprungligen av Timber:

Ledsen om det inte har med tråden att göra, men den klarar väl inte att bränna DVD+RW... vanliga DVD+R bränner jag med jämna mellanrum, men mina DVD+RW vägrar den att bränna (även en helt tom).

Min SuperDrive klarar DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW. Jag tror att det är så att nyare maskiner har allt inbyggt. Inte så konstigt att nyare grejer klarar mer, utvecklingen går framåt. Jag har en 17-tums PowerBook som är snart 3 månader gammal, alltså relativt ny.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-30 23:14

Kanske kommer den att se lite ut som iMac G5?

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-31 10:12
Ursprungligen av fred123:

Min SuperDrive klarar DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW. Jag tror att det är så att nyare maskiner har allt inbyggt. Inte så konstigt att nyare grejer klarar mer, utvecklingen går framåt. Jag har en 17-tums PowerBook som är snart 3 månader gammal, alltså relativt ny.

Min iBook är lika ny... har du testat att bränna DVD+RW, formaterat den och testat bränna igen. Jag har hört fler som har det problemet, även med helt nya datorer.

Vad gäller den huvudlösa Mac som kanske kommer så skulle ett pris på runt 4000 göra att vi i familjen skulle köpa två stycken för att ersätta två PC-datorer (som vi redan har skärm till).

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 13:30

Skulle apple visa den på sin expo den 11:e januari 2005?
Finns det på film på apples hemsida då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-31 15:11
Ursprungligen av Elajtenworld:

Skulle apple visa den på sin expo den 11:e januari 2005?
Finns det på film på apples hemsida då?

Om den kommer och om den kommer den 11 Jan så kommer det garanterat att finnas en film på hemsidan.

Bevaka tråden