Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Pär:

Hur bär man sig åt för att inte få det att funka?
Har man "egenrippad" musik så är det inget problem…

Det har jag missat. Vilken server ska man då ställa in i Itunes? Jag har bara Cddb och den tankar bara ner låtarna, inga bilder. Så kan jag knäppa min pc-polare på nosen...

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 17:58
Ursprungligen av Alphonze:

Det har jag missat. Vilken server ska man då ställa in i Itunes? Jag har bara Cddb och den tankar bara ner låtarna, inga bilder. Så kan jag knäppa min pc-polare på nosen...

Den har omslag oxå, har du visa bildmaterial (äpple G) på?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 18:11

Med tanke på att man idag kan få en eMac för 6745:- har Apple visat att de kan bygga billiga datorer. Iofs måste man ha tillgång till Mecenatrabatten för att få det priset. Ta bort den trista crt-skärmen och förpacka det i en snygg låda så har i en iHome, iCentre eller vad den nu kommer att kallas för ca 5000:-.

Jag hoppas att det inte lanseras en iHome då jag kommer att vara tvungen att leva på nudlar en lång tid framöver eftersom jag bara måste ha en sådan och dessutom vill ha en iPhone..

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-08 14:59

Ditt resonemang håller bara om Apple skulle konkurrera på de grunder du talar om - priset. Men Apple har aldrig strävat efter att slåss i lågprissegmentet, att vara en Dell-konkurrent, eller slåss mot no-name-producenterna. Apple säljer p g a att de levererar en överlägsen helhetslösning och -upplevelse. Hade Apple sålt sina maskiner med Windows i hade ditt resonemang varit värt någonting, men så är det inte.
Köper du en Apple-maskin får du inte "samma grejer i en annan förpackning", där håller inte din jämförelse.

Jo, Apple gör en bra helhetslösning, men vad hjälper det om "ingen" köper. Eftersom det inte (enkelt) går att räkna datorstrul i kronor och ören så köper folk det de ser direkt; hårdvarans pris.

Jo, Apple gör en bra helhetslösning, men vad hjälper det om "ingen" köper. Eftersom det inte (enkelt) går att räkna datorstrul i kronor och ören så köper folk det de ser direkt; hårdvarans pris.

På samma sätt som folk går till den billigaste frisörsalongen i staden? Eller köper de billigaste byxorna? Eller...

Jag säger inte att Apple ska börja sälja det billigaste av det billigaste, bara att tröskeln för "pc-användarna" är för hög idag. Priset är en tröskel som enkelt kan sänkas bara. Pc-användarna vet ungefär vad de får för sina "pc-pengar". Om Apple kan börja sälja en "pc-lik" maskin, men då naturligtvis överträffa kundens förväntningar med sin braiga mjukvara så kan Apple börja smyghöja priserna efterhand när ev. fler och fler gillar Mac.

Vanligt folk vet idag inte vad Mac är och det lär de aldrig få veta utan lägre "instegspriser" och bra hårdvara.

Enkelt, va'?

Senast redigerat 2005-01-08 20:14

alphonze - jag håller med dig i ditt senaste inlägg. men - det är väl precis vad apple gör om dom släpper en "headless".

mycket snack nu...

• Medlem
  • 2005-01-08 17:16

Problemet är inte alls priset. Folk köper svindyra PC-burkar. Problemet är att Apple inte lyckats förmedla vad de är bra på.

Ofta säger folk "-Windows XP är faktiskt väldigt bra, jag har nästan inga problem alls."

Efter ett tag kryper det ofta fram att "-Det har jag aldrig riktigt fått att funka" eller "-Ibland måste man starta om." Men de upplever det som väldigt problemfritt jämfört med Windows 98. Jag har inte haft ett endaste problem med min Powerbook sedan jag fick felaktiga minnen utbytta. Ingenting. Det är den verkliga betydelsen av ordet problemfritt, och inte jämfört med något tidigare helvete.

Apple är helt ensamma om att erbjuda "zero configuration". Har man .Mac måste man bara registrera sitt konto, sedan är allt klart. Välkommen, publicera dina bilder på nätet, surfa och skicka mail.

Det är det som är skillnaden, och det är delvis det vi betalar för.

Ursprungligen av stfm:

Problemet är inte alls priset. Folk köper svindyra PC-burkar. Problemet är att Apple inte lyckats förmedla vad de är bra på.

Ofta säger folk "-Windows XP är faktiskt väldigt bra, jag har nästan inga problem alls."

Efter ett tag kryper det ofta fram att "-Det har jag aldrig riktigt fått att funka" eller "-Ibland måste man starta om." Men de upplever det som väldigt problemfritt jämfört med Windows 98. Jag har inte haft ett endaste problem med min Powerbook sedan jag fick felaktiga minnen utbytta. Ingenting. Det är den verkliga betydelsen av ordet problemfritt, och inte jämfört med något tidigare helvete.

Apple är helt ensamma om att erbjuda "zero configuration". Har man .Mac måste man bara registrera sitt konto, sedan är allt klart. Välkommen, publicera dina bilder på nätet, surfa och skicka mail.

Det är det som är skillnaden, och det är delvis det vi betalar för.

Du har rätt, men jag säger att priset också är ett problem för Apple. Vad beträffar Windowsproblemen du exemplifierar känner jag naturligtvis igen i flertalet av pc-användarna i min närhet. Men tyvärr har åtminstone jag även skumma konstiga mjukvarufel med min fina Powerbook ibland. Senast idag efter uppdatering till Mac OS 10.3.7: Min Ipod ville inte synas i Itunes. Jag nollställde Ipoden och startade om Powerbooken. Helt vanligt "pc-Windows-beteende". Du har nog haft tur.

Ursprungligen av stfm:

Problemet är inte alls priset. Folk köper svindyra PC-burkar.

Jag håller inte med. Priset är en viktig faktor. För mellan 3000 och 4000 får man en fullt acceptabel budget-PC (utan skärm), inte väldigt snabb men användbar. Folk med stram ekonomi tycker naturligtvis att det är lättare att köpa den än en Mac för 9000 och uppåt. En Mac utan skärm på sådär 5000 skulle öppna dörren till många av dessa. Även skolor skulle ha lättare att stanna vid Macen eller rentav byta till den.

Naturligtvis finns det också en massa värstingar som ska ha senaste allting och lägger upp 30000 plus priset för största skärmen, men den kategorin är inte en budget-Mac riktad mot.

Jo, bildvisaren har jag alltid på. Problemet är ju att jag (hittills?) alltid har lagt till bilden i efterhand genom att söka reda på den nånstans, typ Cdon.com el. likn. Windows Media Player är ju kopplad till nån databas och bilden laddas in automatiskt för varje cd som man importerar.

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 18:24

Jo, bildvisaren har jag alltid på. Problemet är ju att jag (hittills?) alltid har lagt till bilden i efterhand genom att söka reda på den nånstans, typ Cdon.com el. likn. Windows Media Player är ju kopplad till nån databas och bilden laddas in automatiskt för varje cd som man importerar.

Jo det var så jag menade, kanske med skillnaden att bilden inte sparad…
Men vill man så kan man ju skriva ut det

Typ:
(Nä, den blev ju givetvis för stor, och orka ställa om egenskaperna för pdf-utskrifter )

Jag skriver aldrig ut cd-omslag när jag gör kopior. Däremot skulle jag (ibland) kunna vilja se albumbilden i Ipoden. Men det kanske går i Ipod Photo (som för övrigt blev årets flopp i Ny Teknik)?

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-09 20:00

Jag skriver aldrig ut cd-omslag när jag gör kopior. Däremot skulle jag (ibland) kunna vilja se albumbilden i Ipoden. Men det kanske går i Ipod Photo (som för övrigt blev årets flopp i Ny Teknik)?

Har ni kollat *några* av de tusentals tillbehörsprogram som finns kring iTunes? Sök på Doug's iTunes Script page. Ett annat program som gör det ni efterfrågar tror jag är "Clutter". Versiontracker.com... iPod Photo-kompabilitet lär dock dröja ett tag...men Apple måste definitivt jobba *mycket* mer med iPod Photo-programvaran. Den suger fett. Jag har en.

Bevaka tråden