Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2004-12-31 18:50
Ursprungligen av Timber:

Min iBook är lika ny... har du testat att bränna DVD+RW, formaterat den och testat bränna igen. Jag har hört fler som har det problemet, även med helt nya datorer.

Japp, funkar hur bra som helst för mig! Det kanske beror på vilka skivor man använder? Själv har jag några Magnex DVD+RW som funkar utmärkt att bränna, radera och bränna. Om och om igen.

Ursprungligen av Fred123:

Japp, funkar hur bra som helst för mig! Det kanske beror på vilka skivor man använder? Själv har jag några Magnex DVD+RW som funkar utmärkt att bränna, radera och bränna. Om och om igen.

Det var mer än jag visste. Då är det bara att gratulera Apple till slut. Det står faktiskt fortfarande på Apples egna specar om Superdrive (i Power Mac G5) att den stöder DVD-R/CD-RW, inte +R/RW. Min gamla combo (CD-RW/DVD-läsare) i min Powerbook kan i alla fall INTE läsa DVD+R eller +RW.

http://www.apple.com/se/powermac/specs.html

Om Powerbook med Superdrive står inte ett pip om DVD+:

http://www.apple.com/se/powerbook/superdrive.html

Ursprungligen av Pär:

M.a.o. förstod du inte ett dyft av vad jag menade.
(F:ö så klarar en superdrive DVD+ fast det är ju inte lätt att veta om man inte vet…)

Nja, hälften kanske...

Ursprungligen av Kitesurf:

ehhh...?
Tycker att det är mer än skalet som gör att jag använder Apple-grejer, tror att ett större antal här håller med
Lite grinig idag?

Hehe! Grinig? Jag? Jo, lite, ibland, kanske...
Nja, skämt åsido. Apple gör pc-burkar bara, så enkelt är det. Det enda de lyckas med, rent byggnadsmässigt, är att de ibland dämpar gnissel och bygger smartare så att grejerna inte skramlar lika mycket som vissa Wintelstationer. Men den som inbillar sig att Apple gör underverk är "livsstils-lurad". Det Apple gör bra är Mac OS och det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra på en "vanlig" pc - om det bara gick...

Senast redigerat 2005-01-03 15:46
  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 15:36
Ursprungligen av Alphonze:

Nja, skämt åsido. Apple gör pc-burkar bara, så enkelt är det. Det enda de lyckas med, rent byggnadsmässigt, är att de ibland dämpar gnissel och bygger smartare så att grejerna inte skramlar lika mycket som vissa Wintelstationer. Men den som inbillar sig att Apple gör underverk är "livsstils-lurad". Det Apple gör bra är Mac OS och det skulle jag mycket väl kunna tänka mig att köra på en "vanlig" pc - om det bara gick...

Så med andra ord är en telefon en telefon (skiter väl i fabrikat...), en bil en bil (vadå stå något på bakluckan?), choklad är choklad (ljus och mörk? äh, det är ju mest bara kakaofett ändå...), buss som buss (skiter väl i om det står 11 eller 3 på spårvagnen på järntorget, jag kommer tids nog till domkyrkan ändå...)

Ursprungligen av Alphonze:

Hehe! Grinig? Jag? Jo, lite, ibland, kanske...

Lurad på livstil? Jag?

Min Macar är underverk, så enkelt är det.

• Medlem
  • 2005-01-08 01:06
Ursprungligen av kitesurf:

Lurad på livstil? Jag?

Min Macar är underverk, så enkelt är det.

Kunde inte sagt det bättre själv!

klart man är "skeptisk" till "förändringar"...jag instämmer i det att ex. vårt företag sent kommer byta ut till mac. vi utvecklar enbart till PC (ekonomisystem) och mac finns inte på världskartan.

men - nu börjar det bli tjatigt - men...vad skall apple göra!? de har lyckats med iPod...folk är benägna att betala 2500 till 6000 kronor för en mp3-spelare....just för att den är "skön" - cool - användbar etc - jag menar ta bara navigeringen via scrollhjulet! jag har "konverterat" 4 pc-kollegor att köpa iPod och - surprice - dom är övernöjda...och vad man än säger så har ena ögat öppnats för mac...den finns på kartan nu i alla fall...

det handlar ju precis om det...känslan...och det tar tid för folk att få och förstå den...

jag är också skeptisk till apple's möjligheter till "att bryta monopolet" men...det börjar i alla fall röra sig...och en billig, "skön", huvudlös iMac med "tillräcklig" kräm tror jag kan bidra mkt till "switcher" - egentligen lika mycket eller mer än iMac TFT...

Det viktiga är kanske inte att Apple erövrar kontorslandskapen utan jag ser hellre att de försöker hålla kvar de som jobbar inom media, alltså film, tv, ljud, musik, desktop osv.

Sen att de kommer in i hemmet och visar hur skönt det är att ha en burk som slipper strul, detta kan i längden smitta av sig på att de tar med sig den kunskapen till jobbet.

Får Apple över 10-15% så ska vi nog vara nöjda

Ok tillbaka till trådens ursprung.

Om denna burk kan användas som en mediacenter - vilken mjukvara saknas då som Apple borde presentera samtidigt?

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 14:22
Ursprungligen av draags:

Om denna burk kan användas som en mediacenter - vilken mjukvara saknas då som Apple borde presentera samtidigt?

Med tanke på hur många som ser wellton way som frälsningen så borde väl AtEase vara givet…

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2004-12-30 15:15
Ursprungligen av draags:

En ny medlem i iLife - kanske iTV?

Nej men allvarligt

och - allvarligt...kopplar man en 20" Cinema Display till den? Borde inte apple sälja en lämplig skärm till denna skapelse - typ 17" widescreen för XXX$

även om den kanske är riktad till windows-switchers...så vill man kanske ha med sig en ny fräsch TFT till sin nya fräscha iMac decapitated

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-30 15:27
Ursprungligen av el gringo:

iMac decapitated

Ursprungligen av el gringo:

och - allvarligt...kopplar man en 20" Cinema Display till den? Borde inte apple sälja en lämplig skärm till denna skapelse - typ 17" widescreen för XXX$

även om den kanske är riktad till windows-switchers...så vill man kanske ha med sig en ny fräsch TFT till sin nya fräscha iMac decapitated

En Appledesignad 12" TFT med upplösningen 1024 x 768 skulle ju kunna skickas med för en spottstyver som option. Tror att det skulle kunna vara en succé.

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 15:56
Ursprungligen av Olav Rust:

En Appledesignad 12" TFT med upplösningen 1024 x 768 skulle ju kunna skickas med för en spottstyver som option. Tror att det skulle kunna vara en succé.

Det är en succé - iBook heter den…

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 16:00
Ursprungligen av Pär:

Det är en succé - iBook heter den…

:D...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 17:27

Man köper väl inte en Mac på grund av dess prestanda i första hand utan därför att operativsystemet är överlägset bäst, att systemet, hårdvaran och programmen fungerar i symbios med varandra och på grund av de smarta lösningarna. Macarna är unika, inte dussinmaskiner. Mac OS är ett operativsystem, inte ett tekniskt problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-30 18:20
Ursprungligen av Mondo:

Man köper väl inte en Mac på grund av dess prestanda i första hand

Nu förstår jag inte riktigt, vem har pratat om prestandan i den här tråden?

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-12-30 18:54

Jag hoppas detta blir sant.
Det blir perfekt för mig som inte riktigt har råd med en iMac (eller jo, men jag vill kunna använda skärmen till mina andra maskiner också!).

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-30 23:16

nått som vore så jävla apple skulle vara att göra logon kullagrad med en blyvikt i botten så äpplet är åt rätt håll oavsett om den står eller ligger

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:39

Jag är GRYMT sugen på den datorn.
Vad kommer den att kosta?

Vilka specs har den?
Kan man bygga ut den med större hd och bättre grafikkort?

Räcker 1.25Ghz med 768mb ram och ett radeon 9800 till att spela BF med alla moddar med bra grafik utan lagg?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-30 23:42

tror den kommer hamna runt 4500 eller nått. men det är bara en personlig chansning. tvivlar på att det går att byta grafikkort i den faktiskt. men med dom specsen som du räknade upp bprd einte BF vara några problem.

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:44
Ursprungligen av xtimmyx:

tror den kommer hamna runt 4500 eller nått. men det är bara en personlig chansning. tvivlar på att det går att byta grafikkort i den faktiskt. men med dom specsen som du räknade upp bprd einte BF vara några problem.

oki. Skitbra. så då kommer den att kosta 3500 med csnkort?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-30 23:45

faan vad alla yrar om sina csn-kort :O. man behöver inte det för att få rabatt. såvida dom inte gjort om nått nu på senare tid.

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:49

faan vad alla yrar om sina csn-kort :O. man behöver inte det för att få rabatt. såvida dom inte gjort om nått nu på senare tid.

enligt Kullander&Kullander så kunde jag fått min Ibook G4 12" 1000kr billigare ifall jag haft CSN kort.

Då antar jag att samma gäller den nya macen?

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-30 23:52

men apple har ju en "student-store" på sin sida där man bara fyller i sin skola och det så får man 10% rabatt. tvivlar på att man kan använda både csn och studentrabatten och därmed få 20%

• Oregistrerad
  • 2004-12-30 23:53

men apple har ju en "student-store" på sin sida där man bara fyller i sin skola och det så får man 10% rabatt. tvivlar på att man kan använda både csn och studentrabatten och därmed få 20%

det är csn kortet som ger denna rabatten du talar om. 10%.

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2004-12-31 00:00

förut har det ju gått utan csnkort. ska kolla igen.

*edit
går ju visst. dock måste man vara 18 och studera på högskola. det kanske itne gäller för csnkortet?

• Oregistrerad
  • 2004-12-31 00:02

förut har det ju gårr utan csnkort. ska kolla igen.

oki...=)

• Medlem
  • Malmö
  • 2004-12-31 10:10

förut har det ju gått utan csnkort. ska kolla igen.

*edit
går ju visst. dock måste man vara 18 och studera på högskola. det kanske itne gäller för csnkortet?

Student-sektionen av apple store ligger rabatten på 5% (33% på mjukvara), men med CSN-kort ligger den på 10% (50% på mjukvara).

Det går inte kombinera.

Bevaka tråden