Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny billig huvudlös mac på gång?

Tråden skapades och har fått 164 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 20:16

Jag har för mig att hårddiskar inte gillar att både stå och ligga ned lite hur som helst. Dvs, har man "kört in" en hårddisk liggande så ska man inte köra den upprätt. Är detta sant?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-01 20:24
Ursprungligen av acke:

Jag har för mig att hårddiskar inte gillar att både stå och ligga ned lite hur som helst. Dvs, har man "kört in" en hårddisk liggande så ska man inte köra den upprätt. Är detta sant?

Nej det är inte sant, sista gången jag vet att det var så var i början av 90-talet, då var hårddisk teknologin inte riktigt lika avancerad som idag (upphängning mm)

från Telegraph iPod creator unveils the £260 computer

om man nu ska tro på dem

Jag tror att den kommer att locka möjliga switchers eller rättare sagt de som redan bestämt sig. Däremot är det produkter som iMac, iBook osv. som får folk att vilja switcha. Snygga rena till ett bra pris.

Risken är ju att Apple kommer att börja tumma på kvaliten och det är livsfarligt för dem.

Trots vad vi tror så är faktiskt dagens moderna PC-datorer med Win XP väldigt bra. Både mac och PC användare slåss med gammla argument som var sanna förr. (men det är ju en helt annan diskussion)

Jag hoppas på denna dator eftersom den är ett bra alternativ för den som inte är så värst intresserad av datorer och som har en liten plånbok (detta är ju faktiskt en kategori som apple inte riktat in sig på)

Sorry för mina utsvävningar

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-01-03 11:52
Ursprungligen av Kellogs:

Risken är ju att Apple kommer att börja tumma på kvaliten och det är livsfarligt för dem.

Det känns väldigt otroligt att Apple skulle göra i det här läget. Med alla iPod-användare som idag är PC-användare och potentiella switchers låter det inte alls troligt att Apple tummar på kvalitén.

Den här slimmade datorn kan ju i praktiken innehålla en iBook men utan skärm. Med minst en fördubbling av produktionen av samma komponenter kan man sätta ett annat pris på en sån produkt. Det riktigt spännande är ju nästa version av denna slimmade dator!

• Medlem
  • Boston
  • 2005-01-03 14:11

Måste bara säga att jag är så nyfiken att jag har svårt att koncentrera mig första dagen tillbaka på jobbet på det nya året... Känns som om det blir ett spännande key-note...

Som sagt, jag skrev "smartare". Det betyder att de bygger in känsla i burkarna och det tar de betalt för, men för mycket enligt mig.

En reservbackspegel till en Ferrari är egentligen inte dyrare än till en Volvo, det är i princip samma verktygskostnad. Skillnaden är att Ferrari inte vill ha större marknad så de tar betalt som de vill. Apple säger (tolkar jag det som ibland) att de vill ta "pc-marknadsandelar", då kan man inte komma med Ferraribackspegelpriser...

Skillnaden mellan en stationär dator och en bil eller telefon är väl att bilen och telefonen använder man "aktivt". En stationär dator behöver inte ha "världens bästa" byggkvalitet om den ändå levererar (läs Mac OS).

Apple bygger datorer som de själva vill se, inte vad marknaden vill ha. I och för sig ganska behjärtansvärt att de vågar göra det... Men personligen är jag tacksam att Mac OS finns...än så länge.

Senast redigerat 2005-01-03 17:22
  • Oregistrerad
  • 2005-01-03 16:34
Ursprungligen av Alphonze:

...det är i princip samma verktygskostnad.

k= re+fe/e Om fe = konst. innebär inte k = konst.

Ursprungligen av Pär:

k= re+fe/e Om fe = konst. innebär inte k = konst.

Jo, jag vet att man företagsekonomiskt lägger verktygskostnaden på varje tillverkad enhet, men någonstans måste man ju börja. Vill man kapa marknadsandelar är det ganska enkelt att lägga priset i nivå med konkurrenterna eller lägre. I slutändan är ofta priset ren politik och då är de beslutsgrundande ekonomiska kalkylerna näst intill ointressanta.

En Volvo XC90 V8 kostar i Amerikatt strax över300.000 SEK i dagens penningvärde, medan i Svedala kostar den nästan det dubbla. Det är politik blandat med dollarras. Inget annat. Kalkylerna gjordes för flera år sedan.

Som sagt, jag skrev "smartare". Det betyder att de bygger in känsla i burkarna och det tar de betalt för, men för mycket enligt mig.

En reservbackspegel till en Ferrari är egentligen inte dyrare än till en Volvo, det är i princip samma verktygskostnad. Skillnaden är att Ferrari inte vill ha större marknad så de tar betalt som de vill. Apple säger (tolkar jag det som ibland) att de vill ta "pc-marknadsandelar", då kan man inte komma med Ferraribackspegelpriser...

Skillnaden mellan en stationär dator och en bil eller telefon är väl att bilen och telefonen använder man "aktivt". En stationär dator behöver inte ha "världens bästa" byggkvalitet om den ändå levererar (läs Mac OS).

Apple bygger datorer som de själva vill se, inte vad marknaden vill ha. I och för sig ganska behjärtansvärt att de vågar göra det... Men personligen är jag tacksam att Mac OS finns...än så länge.

Är du=marknaden? Eller är marknaden en shapeshifter, där du är en av flera (möjliga) aktörer? Om du inte vill betala är du ingen marknad för APPLE, så enkelt är det ....

Din bild av prisbildning (!) är naiv. Vad är "egentligen"? En pryl är så DYR som PRISET anger. Ferrari har säkert inget emot en större marknad, men de har helt säkert andra idéer om sin position än att sälja till dig och andra som vill pressa priset. Marknaden är inget annat än en abstrakt idé som existerar genom TILLGÅNG och EFFEKTIV EFTERFRÅGAN. Ferrari är tillräckligt intelligent för att agera på marknaden och tjäna de pengar de behöver för att göra det de vill (deras syfte). De är inte tillräckligt för Ferrrari att kränga backspeglar. Inte för Volvo heller, men deras tröskel är lägre, antar jag. Och då menar jag inte tröskeln in i bilen.

Jag förstår inte hur du kan ha någon glädje av Mac OS X om du inte använder din dator aktivt. En stor del av skillnaden mellan en PC/Windows burk och en APPLE-dator är ju att den senare kan användas aktivt och då FUNGERAR. Fundera på vad det kan vara värt!

En varierande andel av "marknaden" (egentligen KÖPARNA) vill uppenbarligen ha APPLEs datorer. Av och till är köparna fler än de APPLE kan leverera till. Så har det varit för mig flera gånger genom åren. Jag har betalt och ändå inte kunnat få min dator när jag ville, dvs omedelbart. Senast var det en Powerbook jag fick vänta på. Ja, jag har läst att den var "för dyr" enligt någras tyckande. Vi som köade, enligt APPLEs leverantör Kullander&Kullander, var då ett beaktansvärt antal. Att mot den bakgrunden hävda att APPLE inte bygger de datorer marknaden vill ha framstår som ett minst sagt märkligt påstående. Om du inte menar just att de inte hinner med att leverera. Jag läser ditt inlägg som att det inte är det du syftar på.

Ursprungligen av Sven-ErikOlsson:

Är du=marknaden? Eller är marknaden en shapeshifter, där du är en av flera (möjliga) aktörer? Om du inte vill betala är du ingen marknad för APPLE, så enkelt är det ....

Din bild av prisbildning (!) är naiv. Vad är "egentligen"? En pryl är så DYR som PRISET anger. Ferrari har säkert inget emot en större marknad, men de har helt säkert andra idéer om sin position än att sälja till dig och andra som vill pressa priset. Marknaden är inget annat än en abstrakt idé som existerar genom TILLGÅNG och EFFEKTIV EFTERFRÅGAN. Ferrari är tillräckligt intelligent för att agera på marknaden och tjäna de pengar de behöver för att göra det de vill (deras syfte). De är inte tillräckligt för Ferrrari att kränga backspeglar. Inte för Volvo heller, men deras tröskel är lägre, antar jag. Och då menar jag inte tröskeln in i bilen.

Jag förstår inte hur du kan ha någon glädje av Mac OS X om du inte använder din dator aktivt. En stor del av skillnaden mellan en PC/Windows burk och en APPLE-dator är ju att den senare kan användas aktivt och då FUNGERAR. Fundera på vad det kan vara värt!

En varierande andel av "marknaden" (egentligen KÖPARNA) vill uppenbarligen ha APPLEs datorer. Av och till är köparna fler än de APPLE kan leverera till. Så har det varit för mig flera gånger genom åren. Jag har betalt och ändå inte kunnat få min dator när jag ville, dvs omedelbart. Senast var det en Powerbook jag fick vänta på. Ja, jag har läst att den var "för dyr" enligt någras tyckande. Vi som köade, enligt APPLEs leverantör Kullander&Kullander, var då ett beaktansvärt antal. Att mot den bakgrunden hävda att APPLE inte bygger de datorer marknaden vill ha framstår som ett minst sagt märkligt påstående. Om du inte menar just att de inte hinner med att leverera. Jag läser ditt inlägg som att det inte är det du syftar på.

Med marknad menar jag alla de som ännu inte vet hur bra (och kanske dåligt) Mac OS är. Men de vågar inte testa på heltid eftersom hårdvaran är för dyr. Jag, du och alla andra som redan använder Mac köper dyr hårdvara eftersom vi "måste".
Naiv? Nja, Apples prisbild av gamla Cuben var naiv, om något. Jag relaterar till verkligheten vad många potentiella pc-köpare är beredda att betala för en (okänd) dator (läs: mjukvara).

Med "egentligen" menar jag nåt liknande i följande exempel:
Skulle köpa nya ventiler till min ovanliga bilmotor och åkte till de jag trodde var de enda som hade det jag sökte. Jag köpte alltså "original-delar" till min Volvomotor hos Bilia.
Senare skulle jag ha fler ventiler, men jag vände mig istället till en pirat-återförsäljare och upptäckte att det var exakt samma prylar i en annan kartong till mindre än halva priset. Hur kul är det?

Öppna en Apple-dator och öppna sen en motsvarande s.k. pc och tala om för mig om du ser nån större skillnad bakom alla fläktar och kyltunnlar?

Inse att Apple inte har övernaturliga mojänger i sin burkar. De vinner på att de kan optimera sin mjukvara till sin egenkomponerade pc-hårdvara. Och det tar de betalt för.

Vill de ta marknadsandelar från "pc-sidan" så bör de nog göra nåt liknande som Microsoft blev tvungna att göra med X-box, dvs dumpa priset på politiska grunder och inte kalkylera för mycket.

F.ö. så vill Ferrari inte ha större marknadsandel än vad de har nu. Däremot så säger Apple att de visst vill ta "pc-marknad", med det syns tyvärr inte i deras produkter - än.

Money talks!

Tycker dom ska inspireras utav B&O's BeoCenter 2.

Ursprungligen av Ovsing:

"ThinkSecret discusses the possibility of a cheap, headless Mac, similar in scope and target to the one we wishfully thought all the past year."

Kan det vara sant att den äntligen är på väg?

Kanske man skall vänta ett par veckor med nya macar till klassrummen?! :eek:

• Oregistrerad
  • 2005-01-07 10:11
Ursprungligen av Solitere:

Kanske man skall vänta ett par veckor med nya macar till klassrummen?! :eek:

Absolut. Skolan flödar över av gamla bildskärmar och skruttiga windowsmaskiner - kanske får man användning av bildskärmarna ...

Kan detta vara "huvudlös"?
http://page2.macrumors.com/

Kolla iHome Image

• Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-01-08 00:14
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Kan detta vara "huvudlös"?
http://page2.macrumors.com/

Kolla iHome Image

fejk fejk fejk. Sätt nu inte igång ngt... centre/center? Papper på en ibooklåda!

Ursprungligen av William Naversten:

fejk fejk fejk. Sätt nu inte igång ngt... centre/center? Papper på en ibooklåda!

Det är tydligen alltid i hissar saker händer.

• Medlem
  • 2005-01-08 01:25
Ursprungligen av Rickard A:

Det var det första jag tänkte med ..........men då visade det sig att den var väldigt likt iMac G5 ..

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-08 01:42

Dessutom var lådan alldeles för "bloatad" med bilder för att kunna vara en Apple-förpackning.

• Medlem
  • 2005-01-08 09:38

Jag har aldrig sett en hiss som ser ut så... däremot har jag sett hörn på kontor som ser ut så.

Hur som helst är det ju ett fint jobb, men garanterat fejk. Skulle Apple klämma in ett äpple, som knappt får plats, ovanför DVD-sloten? Nja...

Varför står det en trave tomma kartonger plus en olanserad produkt i ett hörn någonstans? De andra kartongerna innehåller garanterat ingenting.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-01-08 10:19
Ursprungligen av stfm:

Varför står det en trave tomma kartonger plus en olanserad produkt i ett hörn någonstans? De andra kartongerna innehåller garanterat ingenting.

Särskilt inte de kartongerna som återförslutits med silvertejp...

Ursprungligen av stfm:

Jag har aldrig sett en hiss som ser ut så... däremot har jag sett hörn på kontor som ser ut så.

Jag har aldrig sett ett hörn på ett kontor som ser ut så... däremot har jag sett en hiss som ser ut så.

• Medlem
  • 2005-01-08 17:43

Jag har aldrig sett ett hörn på ett kontor som ser ut så... däremot har jag sett en hiss som ser ut så.

Med heltäckningsmatta, utan räcken och med socklar? Ja, jag vet inte, men jag tycker att det ser ut som en extremt trist kontorslokal...

Tråden är upprensad efter diverse påhopp och avstick från ämnet. Ämnet är "Ny billig huvudlös mac på gång?".

Imponerande att nån orkar dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-08 00:27

Ja... ganska dålig fejk oxå eftersom den är gjord i frigolit om man ser i högra hörnet på den så är den kantstött! Men en bra idé!

men...videon ser ju väldigt "äkta" ut...:rolleyes:

iHome? konstigt namn! osexigt...

om det är fake...är det någon som verkligen har lagt ner jobb på det...precis - att man orkar

Det vore verkligen toppen om de hade gjort en mediacenter burk som dessutom kan vara en billig instegsmodell för exempelvis switchers.

men först och främst om det ska vara en media center burk, ja då måste bra programvara finnas och detta bör då komma samtidigt, det andra är att jag undrar om S. Jobs helt har gått ifrån att han inte vill se en dator i vardagsrummet. Han kan ändra sig, det har han bevisligen gjort förut.

Att detta är fake är rätt självklart.

Ursprungligen av Draags:

Det vore verkligen toppen om de hade gjort en mediacenter burk som dessutom kan vara en billig instegsmodell för exempelvis switchers.

men först och främst om det ska vara en media center burk, ja då måste bra programvara finnas och detta bör då komma samtidigt, ... [...]

Ja, varför inte? Var hemma hos en riktigt pc-fierad polare i nyår och han hade en liten Windowsburk i stereo-/tv-hyllan med nåt Windows-mediacenterprogram. Man kunde spela in tv-program och eftersom burken naturligtvis var nätverkskopplad med övriga datorer kunde han kolla in alla andra filer/bilder/filmer/musik på nätverket. Mycket tjusiga funktioner även om det var lite Windows Teletubbies i utseendet (XP). Han mobbar mig alltid för att Apple/Mac "alltid ligger efter pc" och då menade han även Itunes förmåga att INTE kunna automatiskt ladda in albumens omslagsbilder som Windows Media Player kan.

Detta har Macen/Apple att konkurrera med förutom hårdvarupriset.

Jag hoppas verkligen att den nya mini-Power Macen klarar detta. Då kanske... Men blir det en "gammal" processor så blir det fortfarande tyvärr "efter" för Apple jämfört med många andra pc-tillverkare.

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 17:33

…då menade han även Itunes förmåga att INTE kunna automatiskt ladda in albumens omslagsbilder som Windows Media Player kan.

Hur bär man sig åt för att inte få det att funka?
Har man "egenrippad" musik så är det inget problem…

Bevaka tråden