Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X 10.4 'Tiger' kommer i April

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 16:13
Ursprungligen av Leftrustle:

Kanske närmar sig?

http://www.apple.com/downloads/macosx/games/

Kolla i menyn till höger, nya rubriker: Automator Actions, Dashboard Widgets, Spotlight Plugins.

Döda länkar, men de finns.

Jo, fast det säger ju egentligen ingenting om den kommer i april eller juni.

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 16:35
Ursprungligen av ajaxx08:

Iofs men iom att funktionerna i Tiger finns som "hjälpfilmer" under OSX så är det väl mest en fråga om när Apple vill och inte när det är klart
Exemplevis synken med .Mac

Ursprungligen av ajaxx08:

Nej visst, tyckte bara att det var onödigt att öppna en ny tråd om det

Ursprungligen av Leftrustle:

Kanske närmar sig?

http://www.apple.com/downloads/macosx/games/

Kolla i menyn till höger, nya rubriker: Automator Actions, Dashboard Widgets, Spotlight Plugins.

Döda länkar, men de finns.

Vad menar de med Spotlight plugins?

På vilket sätt kan de användas?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-06 10:59

Vet nån hur mycket hårddiskutrymme tiger kommer att ta?

Ursprungligen av adzam 1:

Vet nån hur mycket hårddiskutrymme tiger kommer att ta?

Runt 4- 5gb kanske

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-06 11:07
Ursprungligen av draags:

Kan tänka mig att det är tillägg för nya filformat bl.a.

Ursprungligen av draags:

Det är plugins för att Spotlight ska kunna indexera filer som inte stöds av systemet som standard. Läs mer: http://developer.apple.com/macosx/tiger/spotlight.html
under "Meta-data importers"

Slutet av mars hörde jag igår från en vanligtvis tillförlitlig källa.

Ryktet om att det skulle komma i april härrör säkert från ryktet om att nästa version Final Cut Pro, Motion och iDvd ska släppas på NAB i början av april. Dessa sägs kräva Core Video som ingår i Tiger och då kan det ju tyckas rimligt att Tiger är tillgängligt. I så fall gissar jag att det är 19 dagar kvar till lansering, eftersom 10.0 kom den 24 mars.

Å andra sidan kan det mycket väl vara så att de bara visar upp FCP, Motion och iDvd, men att lanseringen dröjer tills Tiger släpps först på WWDC om vi har otur.

Ursprungligen av ohennig:

Ryktet om att det skulle komma i april härrör säkert från ryktet om att nästa version Final Cut Pro, Motion och iDvd ska släppas på NAB i början av april. Dessa sägs kräva Core Video som ingår i Tiger och då kan det ju tyckas rimligt att Tiger är tillgängligt. I så fall gissar jag att det är 19 dagar kvar till lansering, eftersom 10.0 kom den 24 mars.

Å andra sidan kan det mycket väl vara så att de bara visar upp FCP, Motion och iDvd, men att lanseringen dröjer tills Tiger släpps först på WWDC om vi har otur.

Vafan, så man måste ha en "ny" dator för att kunna använda sig av FCP i framtiden? Vad dåligt.

Ursprungligen av blodsugare:

Vafan, så man måste ha en "ny" dator för att kunna använda sig av FCP i framtiden? Vad dåligt.

Du kommer nog att kunna köra nästa version av FCP på äldre maskiner också, så länge de uppfyller kraven för Tiger. Hur pass bra lär vi inte veta innan det är släppt, så det är väl lite tidigt att börja svära nu.

• Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2005-03-06 00:06

Jag hoppas iaf på Tiger i April, så jag hinner få med det till min beställda iMac genom HemPC erbjudandet som levereras under Maj månad...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-05 19:07

Vart har du fått det ifrån??

• Oregistrerad
  • 2005-03-05 19:16
Ursprungligen av Fredric:

Vart har du fått det ifrån??

Han kanske har ett riktigt gammalt härke utan FW-portar…

• Oregistrerad
  • 2005-03-06 16:26

Min lilla teori är att de hela tiden syftat på First financial half of 2005, vilken slutar i mars, tror jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-11 23:17

Nu säger Think Secret att Mac OS X 10.4 kommer i April. Låter bra!

Verkligen! Dags att börja spara, 1200 hostar jag inte upp på ett försök....

Det är skönt att det finns så många uppdateringssugna. Min PB går så bra i 10.3.8 så jag tar nog i lugn och ro del av era erfarenheter innan jag uppdaterar.

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-11 23:56

Måste säga att de är helt uppåt vägarna att man måste köpa ett nytt operativsystem var 18 månad för att uppdateringar till andra program ska fungera optimalt.

Inte f.n har M$ tagit betallt för SP1-2 till XP, rätt mig om jag har fel!

Köpte 10.1 när de kom funkade lagom länge innan programvarorna krävde 10.2.
Ta tex FCP HD, kräver 10.3.2.

Ursprungligen av Gluffs:

Måste säga att de är helt uppåt vägarna att man måste köpa ett nytt operativsystem var 18 månad för att uppdateringar till andra program ska fungera optimalt.

Inte f.n har M$ tagit betallt för SP1-2 till XP, rätt mig om jag har fel!

Köpte 10.1 när de kom funkade lagom länge innan programvarorna krävde 10.2.
Ta tex FCP HD, kräver 10.3.2.

Nej de har de inte men skillnaderna mellan 10.1 - 10.2 - 10.3 - 10.4 ÄR bra mycket större än mellan SP1 och SP2

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 11:55
Ursprungligen av draags:

Nej de har de inte men skillnaderna mellan 10.1 - 10.2 - 10.3 - 10.4 ÄR bra mycket större än mellan SP1 och SP2

De jag irriterar mig på är prislappen kontra uppgradering.
Apple tvingar användaren att köpa ett "nytt" OS för varje decimaltals uppgradering ( 10.x ). 1500:- spänn är vansinne, 300-400 hade varit förstårligt. MEN vid varje heltals uppgradering (1x.0) hade jag gladligen betalt 1500:- eller mer.

Ursprungligen av Gluffs:

De jag irriterar mig på är prislappen kontra uppgradering.
Apple tvingar användaren att köpa ett "nytt" OS för varje decimaltals uppgradering ( 10.x ). 1500:- spänn är vansinne, 300-400 hade varit förstårligt. MEN vid varje heltals uppgradering (1x.0) hade jag gladligen betalt 1500:- eller mer.

Jo det kan tänkas mycket att betala 1500:- för varje uppgradering - men 300-400 är inte mycket alls, en kväll på krogen typ.

Kanske borde de lugna ner sig lite mellan 10.4 och 10.5 - det finns alltid en risk med att också släppa för tätt inpå.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 12:43

Till saken hör också att Apple bestämde sig för att gå över från heltal till decimaler i samband med att Mac OS X lanserades. Således är egentligen Panther Mac OS 13 och Tiger Mac OS 14.

Ursprungligen av draags:

Jo det kan tänkas mycket att betala 1500:- för varje uppgradering - men 300-400 är inte mycket alls, en kväll på krogen typ.

Kanske borde de lugna ner sig lite mellan 10.4 och 10.5 - det finns alltid en risk med att också släppa för tätt inpå.

ha ha, 1500 är mer som en kväll på krogen.

Men jag håller med att det tar emot lite ändå.

Ursprungligen av Chaosstar:

ha ha, 1500 är mer som en kväll på krogen.

Men jag håller med att det tar emot lite ändå.

haha - jo det kan ibland bli åt det hållet när man har kortet i fickan.

Faktum är att jag säkert mår mycket bättre dagen efter ett inköp av Tiger än dagen efter jag spenderat 1500:- på krogen.

Ursprungligen av draags:

Har inte SJ sagt att det kommer att ta betydligt längre tid mellan 10.4 och 10.5?

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 12:52
Ursprungligen av Gluffs:

Apple tvingar användaren att köpa ett "nytt" OS för varje decimaltals uppgradering

Hur tvingar Apple användaren menar du?

• Medlem
  • Örebro
  • 2005-03-12 15:47
Ursprungligen av DaPhox:

Hur tvingar Apple användaren menar du?

Som mitt exempel ovan, för att lira FCP HD måste man ha Kissemiss 10.3.2. De räcker alltså inte att köpa en licens av dom för många tusenlappar och sen hoppas på att de ska funka...de krävs att man köper ännu en licens/uppgradering. SUCK!

Va har hänt egentligen sen 10.1?

Rätt mig om jag har fel!
Quartz
Filevault
Core
Exposé

Låter mer som om vi lirar på en beta licens som vi betalt för.
Oj - där stack man ut hakan.

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 16:26
Ursprungligen av Gluffs:

Som mitt exempel ovan, för att lira FCP HD måste man ha Kissemiss 10.3.2. De räcker alltså inte att köpa en licens av dom för många tusenlappar och sen hoppas på att de ska funka...de krävs att man köper ännu en licens/uppgradering. SUCK!

Ok, missade det.

Kan hålla med. Själv känner jag att jag inte behövt uppgradera sen 10.2. Lullull intresserar mig mindre & mindre så länge det funkar.
Som sagt, kommer inte köpa 10.4 om man inte tvingas till det med tanke på QT7, men jag hoppas de släpper det fritt ändå. Likaså verkar det som 10.4 kommer suga mer minne & prestanda. Det tänker jag definitivt undvika i det längsta...

Bevaka tråden