Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: OS X 10.4 'Tiger' kommer i April

Tråden skapades och har fått 292 svar. Det senaste inlägget skrevs .

*suck*
De har kört betor av systemet i minst ett år.
Att då få retail lådan med det riktiga systemet är inte dåligt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-30 11:00
Ursprungligen av Mattias Hedman:

*suck*

Tror ni att 256 ram räcker för att kunna köra tiger?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 11:07
Ursprungligen av adzam 1:

Det lär fungera, men vara ganska slött. I synnerhet om du kör flera program samtidigt.

Vänligen, Ylan

En av mina kontakter ska ha kört en beta av Tiger på en Mini med 256mb ram.
Så det bör fungera

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-30 12:07
Ursprungligen av Elo:

En av mina kontakter ska ha kört en beta av Tiger på en Mini med 256mb ram.
Så det bör fungera

Allt går om man vill. Jag kan försöka putta bilen från Göteborg till Stockholm, men det är roligare att ha bensin i den och köra.

Jag skulle inte rekommendera någon att köra varken 10.4, 10.3 eller 10.2 på så lite minne, då blir datorn mopedstrypt så att säga.

Angånde Tiger så läste jag förresten en intervju med Jonathan ‘Wolf’ Rentzsch, en doldis men ändå känd i rätt kretsar i macvärlden som en av de skarpaste macprogrammerarna. Han sa i alla fall att det klart bästa med 10.4 är Core Data: In my eyes, Core Data is the single most important feature of Mac OS X 10.4. Which is telling, since it certainly doesn't get top billing (although I will confess Core Image is as sexy as hell and a genuine breakthrough). Core Data's purpose is to handle your application's data model, and the effect is profound.

Han tipsar också om en annan intervju där Brent Simmons (NetNewsWire) ger en bra förklaring till vad Core Data är. För oss vanliga användare är det nog svårt att greppa fördelarna, men det kan ju vara bra att veta att det finns viktiga saker under huven i Tiger när nån klåpare kommer och säger att det bara är bling-bling utan innehåll... (Och tro mig, nån kommer att säga det.)

Ursprungligen av Adrian B:

Jag skulle inte rekommendera någon att köra varken 10.4, 10.3 eller 10.2 på så lite minne, då blir datorn mopedstrypt så att säga.

Angånde Tiger så läste jag förresten en intervju med Jonathan ‘Wolf’ Rentzsch, en doldis men ändå känd i rätt kretsar i macvärlden som en av de skarpaste macprogrammerarna. Han sa i alla fall att det klart bästa med 10.4 är Core Data: In my eyes, Core Data is the single most important feature of Mac OS X 10.4. Which is telling, since it certainly doesn't get top billing (although I will confess Core Image is as sexy as hell and a genuine breakthrough). Core Data's purpose is to handle your application's data model, and the effect is profound.

Han tipsar också om en annan intervju där Brent Simmons (NetNewsWire) ger en bra förklaring till vad Core Data är. För oss vanliga användare är det nog svårt att greppa fördelarna, men det kan ju vara bra att veta att det finns viktiga saker under huven i Tiger när nån klåpare kommer och säger att det bara är bling-bling utan innehåll... (Och tro mig, nån kommer att säga det.)

Quicksilvers utvecklare verkar rejält kåta på Coredata. Nästa version (B40) kommer endast till Tiger.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-30 20:44
Ursprungligen av Leftrustle:

Quicksilvers utvecklare verkar rejält kåta på Coredata. Nästa version (B40) kommer endast till Tiger.

Kan inte bärga mig inför vad Quicksilver i kombination med Spotlight och CoreData innebär. Plus godiset med CoreImage, som det inte är så lite sugna på att leka med också.

Ursprungligen av skamuel:

Kan inte bärga mig inför vad Quicksilver i kombination med Spotlight och CoreData innebär. Plus godiset med CoreImage, som det inte är så lite sugna på att leka med också.

utvecklaren uttryckte dock en förväntan att tiger inte släpps i April

• Oregistrerad
  • 2005-03-31 21:31
Ursprungligen av Adrian B:

Han sa i alla fall att det klart bästa med 10.4 är Core Data

Låter kool. Vet man om Core Data kommer exponeras i Java? Eller "bara" Objective-C?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

*suck*

Såja, sucka inte... Blir så tråkig stämning då. Var med oss och dela rykteshysterins glädje istället!

Once you go rumor, you never go back, som en vis filosof en gång sa

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 11:16

viss stavas med två s och inte vis
(för om han sa så så var den vissa filosofen inte vis)
Men det visste du väl givetvis

/wisserschmitt Pär

Vissna kanske? Nä, så många bokstäver kan jag inte ha missat.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 15:09

Den info jag fick idag av systemkraven är:
Datorn ska ha FireWire (utesluter första iMac, PowerBook Lombard och första upplagan av första iBooken) USB, 256MB ram (med andra ord är det alldeles för lite med tanke på att Panther kräver 128, vilket är i stort sett oanvändbart), 3GB disk samt DVD-spelare (Tiger levereras alltså på DVD, men det går att installera via FW-läge från annan dator alternativt remote install om man inte har DVD-spelare, som i t.ex. många snål-iBook G3).

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 15:29
Ursprungligen av bollman:

Den info jag fick idag av systemkraven är:
Datorn ska ha FireWire (utesluter första iMac, PowerBook Lombard och första upplagan av första iBooken) USB, 256MB ram (med andra ord är det alldeles för lite med tanke på att Panther kräver 128, vilket är i stort sett oanvändbart), 3GB disk samt DVD-spelare (Tiger levereras alltså på DVD, men det går att installera via FW-läge från annan dator alternativt remote install om man inte har DVD-spelare, som i t.ex. många snål-iBook G3).

Kan egentligen inte se någon anledning varför FireWire skulle vara ett krav, mer än att Apple vill sälja nya datorer. Ska bli intressant att se ifall Apple byggt in någon teknisk spärr mot att installera på datorer utan FW, eller om det enbart är ett papperskrav.

Panther krävde USB, men det går att gå runt vill jag minnas.

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-03-30 16:17

Ja, med XPostFacto. Nånting säger mig att killen bakom programmet sannolikt filar på Tigerstöd för icke-FW-datorer också...

Nämnas skall att det inte alltid funkar felfritt, det är antagligen inte bara så att de vill kränga nya datorer, det har med övrigt hårdvarustöd också. Jag har försökt installera Panther på en beige G3 mha XPostFacto, med kernel panic vid uppstart av datorn som följd efter varje försök.

Min teori är att de kör med snacket om krav på USB och/eller FireWire för att slippa speca ut varje liten hårdvarudetalj som inte funkar bra ihop med Panther/Tiger. Men det är bara en teori.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-30 17:03

grafik kort?

Några nyheter om reviderad grafik korts lista? Någon som sett något om vad man går misste om man inte har något av de listade korten?

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 17:04

Har visst varit i den här diskussionen förut , http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=47096

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 17:16

Funkar å funkar, det handlar väl oftast om att äldre modeller har en massa kretsar på sig som Apple helst vill slippa stödja i all oändlighet.
Kan ju hälsa att 10.4 rullar fint här på min G5a Och nej, det är inte en piratad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 18:00

bollman: berätta mer!

Ursprungligen av 20Hz:

bollman: berätta mer!

Allt står i andra forum och sidor på internet om du Googlar. Vad är det du vill veta?

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 18:07

Kan inte. NDA.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-30 21:11

Kan inte. NDA.

Bollman har redan berättat för mycket, under Apples NDA får du inte ens bekräfta att du är med som testare.

Så var det i alla fall för något år sedan..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 18:43

bollman: utvecklare? läckert

Mats Börjesson: Menade just kanske varför han körde med en skarp version osv.. men nu förklaras lite

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 19:42

Nåja, det handlar inte så mycket om programeringskunskaper som om pengar. Ett ADC Select kostar $500/år vilket ger tillgång till "seed release".

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-03-30 21:51

Mnja, nu minns jag inte vad det står, men eftersom det står klart och tydligt på Apples sida att alla seed-byggen ingår i ett ADC select så kan de väl inte hindra en från att säga att man har betalat för ADC select, sen kan väl folk räkna ut resten själva

Mnja, nu minns jag inte vad det står, men eftersom det står klart och tydligt på Apples sida att alla seed-byggen ingår i ett ADC select så kan de väl inte hindra en från att säga att man har betalat för ADC select, sen kan väl folk räkna ut resten själva

Sant

Om vissa kan sprida beta versioner utan att bli straffade så kan du nog berätta att du har Tiger.

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2005-03-30 22:23

Jag kommer nog inom den närmsta framtiden att beställa en powerbook på apple.se och undrar hur länge man kommer att måsta vänta innan tiger versonen sätts in på datorerna?

Bevaka tråden