Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.9 tillgänglig

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 12:05

Nu har jag uppdaterat till 10.3.9.

Safari stänger ner sig om man försöker öppna en sida med Java-applet. Irriterande!!!

Samma resultat både på en PowerBook 12" 1GHz och en iBook (dual firewire) efter uppdatering.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 12:08

Åhhh... dessutom har skivbehörigheterna löpt amok på Powerbooken. En halv A4-sida med röda varningar när jag reparerar.

Något mer har blivit knas för nu är belastningen på CPU:n 100% hela tiden. Fläkten går med 7720 rpm.
Något är definitivt galet.

Uppdatera INTE om du har en Tiger på gång är mitt tipps.

Trackpaden på min 12" PB 1,5ghz funkar mycket bättre nu, så det stämmer bra. Sen så är inte systemet sådär mycket snabbare, men lite. Om det beror på min långa uptime förut (14 days) och att jag startat om X eller uppdateringen är svårt att avgöra.

Ursprungligen av Tjacke:

Trackpaden på min 12" PB 1,5ghz funkar mycket bättre nu, så det stämmer bra. Sen så är inte systemet sådär mycket snabbare, men lite. Om det beror på min långa uptime förut (14 days) och att jag startat om X eller uppdateringen är svårt att avgöra.

Systemet känns otvivelaktigt snabbare på de macar jag uppdaterat (iBook och Powerbook).Klart raskare än efter fräsch uppstart i 10.38.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 13:38
Ursprungligen av Simon Templar:

Systemet känns otvivelaktigt snabbare på de macar jag uppdaterat (iBook och Powerbook).Klart raskare än efter fräsch uppstart i 10.38.

Skillnaden i snabbhet kan bero på att hårddisken optimeras i slutet av installationen. Det gör bl a att program öppnas snabbare.

Ursprungligen av Mondo:

Skillnaden i snabbhet kan bero på att hårddisken optimeras i slutet av installationen. Det gör bl a att program öppnas snabbare.

Jo fast nu är det helt klart nästan hela systemet som är snabbare vilket inte beror på hårddiskoptimeringen utan på OSX-fix. Klart bästa uppdateringen på länge, fast man kanske ändå inte skulle ha updaterat eftersom prestandalyftet med Tiger nu inte kommer bli lika stort som från 10.38.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-16 12:59

Cmd + click ger länk i ny ej aktiv tabb
Shift + cmd + click ger länk i ny aktiv tabb

Har ingen aning om hur det var tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 19:49
Ursprungligen av memark:

Cmd + click ger länk i ny ej aktiv tabb
Shift + cmd + click ger länk i ny aktiv tabb

Har ingen aning om hur det var tidigare.

Så var det tidigare, men nu funkar inte min Safari!

Ominstallerat, men lika knäpp!

Men håller jag ner kommando och _dubbelklickar_ på länken så funkar det!!

Weird!

Dubbelklicka!?!?

Vet inte vad jag fick Tiger ifrån..ska vara 10.3.4

Var väl trött och irriterad efter alla omstarter och reparationer som inte hjälpte.
Men så kom lösningen....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-04-16 13:20

Gah! Azureus har slutat fungera...

Växla mellan tabar i Safari gör man numera med kringla + måsvinge. Med svensk tangentbordslayout är det likvärdigt med det kommando som jag hade satt på Back/Forward. Tog ett tag att fatta varför det inte längre gick att backa och sånt med musknapparna.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Växla mellan tabar i Safari gör man numera med kringla + måsvinge. Med svensk tangentbordslayout är det likvärdigt med det kommando som jag hade satt på Back/Forward. Tog ett tag att fatta varför det inte längre gick att backa och sånt med musknapparna.

Gör man? Hos mig växlar det mellan fönster. Om du menar kringla+<

Växla mellan tabbar gör jag med kringla+skift+pil höger eller vänster.

Ursprungligen av Rickard A:

Gör man? Hos mig växlar det mellan fönster. Om du menar kringla+<

Växla mellan tabbar gör jag med kringla+skift+pil höger eller vänster.

Nej, måsvingen är {. kringla { eller } är tabväxling i Safari 1.3. Pröva.

Tangentkombinationen blir shift + alt + kringla + 8/9.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-16 13:55

Jahapp. Så bra var det ju inte. Sidor med Applets tvärkraschar Safari. Nu lär det väl inte dröja många timmar innan nästa uppdatering kommer...

Ursprungligen av bollman:

Jahapp. Så bra var det ju inte. Sidor med Applets tvärkraschar Safari. Nu lär det väl inte dröja många timmar innan nästa uppdatering kommer...

Kan det inte vara så att du har några OSX hack installerade?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 14:01

Finder går i taket efter uppdateringen.
Den nyttja 70-80% av CPU:n
Försöker att tvångsavsluta den men det hjälper inte.

Ursprungligen av heiko:

Finder går i taket efter uppdateringen.
Den nyttja 70-80% av CPU:n
Försöker att tvångsavsluta den men det hjälper inte.

Jag har uppdaterat två macar till 10.39 utan märkbara problem, har du några OSX hack installerade?

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 14:22
Ursprungligen av Simon Templar:

Jag har uppdaterat två macar till 10.39 utan märkbara problem, har du några OSX hack installerade?

Nej, det ska jag inte har gjort...
Jag har kört skivhanteran unte något resultat.

Fortfarande i taket...

Ursprungligen av heiko:

Finder går i taket efter uppdateringen.
Den nyttja 70-80% av CPU:n
Försöker att tvångsavsluta den men det hjälper inte.

Är inte detta brukligt efter uppdatering? Systemet städar upp i 10-15 minuter. Sen ska det vara lugnt och tyst.

Ursprungligen av Patrik G:

Är inte detta brukligt efter uppdatering? Systemet städar upp i 10-15 minuter. Sen ska det vara lugnt och tyst.

Möjligtvis att systemet gör det, men inte finder.

Detta är en känd bugg, som brukar släppa efter att man tvångsavslutar och kastar finders .plist-fil.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Möjligtvis att systemet gör det, men inte finder.

Detta är en känd bugg, som brukar släppa efter att man tvångsavslutar och kastar finders .plist-fil.

Fast "buggen" måste ju bero på något datorspecifikt eftersom den inte drabbar alla. Kanske något USB tillbehör eller PCI kort som ställer till det?

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast "buggen" måste ju bero på något datorspecifikt eftersom den inte drabbar alla. Kanske något USB tillbehör eller PCI kort som ställer till det?

Möjligt. Eller så är det Murphy som är i farten.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 14:32
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Möjligtvis att systemet gör det, men inte finder.

Detta är en känd bugg, som brukar släppa efter att man tvångsavslutar och kastar finders .plist-fil.

Jag har provat att tvångsavsluta den ett flertal gånger utan något resultat
Hur kommer jag åt den?
Jag kan inte öppna min finder eftersom den svara inte.

Hur gör man via Terminalen?

Ursprungligen av heiko:

Jag har provat att tvångsavsluta den ett flertal gånger utan något resultat
Hur kommer jag åt den?
Jag kan inte öppna min finder eftersom den svara inte.

Hur gör man via Terminalen?

Var 10.39 färdiginstallerat? I så fall kan du köra en hård omstart och se om problemet kvarstår. Går cpu.n i taket då också släng finderns .plist

Ursprungligen av heiko:

Hur gör man via Terminalen?

Skriv

ps ax

Se vilket nummer Finder har (använd sökfunktion). Skriv:

kill "numret"

Nu ska finder vara avslutat. Edit: Asch, för mig startas det bara om. Men det kan ju hjälpa det med.

Skriv:

rm ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

för att ta bort plist.

Starta Finder från docken.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 14:59
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skriv

ps ax

Se vilket nummer Finder har (använd sökfunktion). Skriv:

kill "numret"

Nu ska finder vara avslutat. Edit: Asch, för mig startas det bara om. Men det kan ju hjälpa det med.

Skriv:

rm ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

för att ta bort plist.

Starta Finder från docken.

Eftersom jag inte kan komma åt programmern via findern så vet jag inte hur man starta Terminalen.

Någon?

Om jag kör via ett annat konto?
Hur skriver jag då i Terminalen?

heiko, blir det likadant om du gör en hård omstart? Isf får vi överlåta problemet åt de stora gurusarna, och köra helt CLI.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 15:04
Ursprungligen av marcushedenstrom:

heiko, blir det likadant om du gör en hård omstart? Isf får vi överlåta problemet åt de stora gurusarna, och köra helt CLI.

Hur var det man gjorde en hård omstart?
Det var så länge sedan jag gjorde detta.

Ursprungligen av heiko:

Hur var det man gjorde en hård omstart?
Det var så länge sedan jag gjorde detta.

Ja, det är ju en sällsynt företeelse.

Håll ner startknappen (på burken) i tio sekunder, så stänger den av sig, sen får du trycka igen så att den startar.

Har du bärbar är det givetvis ctrl + kringla + startknapp som gäller, och det behöver inte hållas nere.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 15:13
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Ja, det är ju en sällsynt företeelse.

Håll ner startknappen (på burken) i tio sekunder, så stänger den av sig, sen får du trycka igen så att den startar.

Har du bärbar är det givetvis ctrl + kringla + startknapp som gäller, och det behöver inte hållas nere.

Självklart!
Jag har även gjord detta.
Hur är det man gör för att "nollställa" Macen?

Bevaka tråden