Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.9 tillgänglig

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av heiko:

Hur är det man gör för att "nollställa" Macen?

Menar du PRAM?
Då är det alt + kringla + p + r när du startar, håll ner två startplong (efter det första). Tveksamt om det hjälper, men det skadar inte. Testa.

Annars får gärna någon UNIX-gura uppebara sig och guida heiko genom de där skumma command-line-uppstartlägena.

En positiv sak har jag märkt av, Opera hänger sig inte längre när man avslutar. Förut kunde det ta en god stund för opera att avsluta och under tiden blev datorn lite allmänt knepig. Har förresten börjat att använda Safari mer och mer. Safarin måste nog vara den rappaste browser jag har testat hitills. Och det är bara Telia webmail som inte har funkat så här långt...

Ursprungligen av heiko:

Om jag kör via ett annat konto?
Hur skriver jag då i Terminalen?

Det är i Ditt konto som plist-filen finns, så det är alltid samma fil du ska kasta.

Skriv då: sudo rm /Users/"ditt namn"/Library/Preferences/com.apple.finder.plist, och sen få du skriva in ditt adminlösenord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 17:44
Ursprungligen av heiko:

Eftersom jag inte kan komma åt programmern via findern så vet jag inte hur man starta Terminalen.

Någon?

Om jag kör via ett annat konto?
Hur skriver jag då i Terminalen?

Men, det är ju jätte enkelt att starta om Findern... cmd+alt+esc och sedan --> Finder --> Starta om.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 18:13
Ursprungligen av iigloo:

Men, det är ju jätte enkelt att starta om Findern... cmd+alt+esc och sedan --> Finder --> Starta om.

Stämmer att det funkar så men eftersom den nyttja CPU:n till 80-90% så funkar den helt enkelt inte.

Nu löste jag det som så att jag gick in på mitt admin konto och öppnade upp preferens katalogen och la tillbaka en backupkopia som jag tog igårkväll och sedan löste sig allt när jag startade om mitt "vanliga konto".

Nu är allt frid och fröjd.

Tack för all hjälp!

ta bort .plist

Ursprungligen av heiko:

Finder går i taket efter uppdateringen.
Den nyttja 70-80% av CPU:n
Försöker att tvångsavsluta den men det hjälper inte.

Ta bort finders .plist fil så funkar det .

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 19:24
Ursprungligen av hansfilipelo:

Ta bort finders .plist fil så funkar det .

Fungerar för mig. CPU:n håller sig på beskedliga 10-20%. Men om man ställer om Finderinställningarna till att automatiskt förhandsvisa symboler (i Finder: kringla-J) så brakar den upp i 100% igen och stannar där...

Fler som upplevt detta?

Ursprungligen av Max Wik:

Gah! Azureus har slutat fungera...

Ursprungligen av bollman:

Jahapp. Så bra var det ju inte. Sidor med Applets tvärkraschar Safari. Nu lär det väl inte dröja många timmar innan nästa uppdatering kommer...

Eftersom båda har med Java att göra, kanske det här kan hjälpa. Där står bl a att applets kraschar Safari, och hur man kan fixa det, under "Broken Java". Om jag hade gett mig på att testa deras lösning, skulle jag nog gjort en kopia av de filer som behöver bytas ut, om ifall något skulle gå snett.

Nåt verkar ha hänt med adressfältet i Safari också. Huvudadressen på en sajt hamnar inte längre högst upp…

Ursprungligen av Laseranders:

Nåt verkar ha hänt med adressfältet i Safari också. Huvudadressen på en sajt hamnar inte längre högst upp…

Fast så har det väl aldrig varit utan det är den adress du oftast surfar till som kommer högst bland förslagen.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-16 14:13

Hm. Det konstiga är detta:
På denna iBook 600 funkar det bra, på morsans iBook 800 går det inte. Hon har garanterat inte något annat är fullständigt standard.
Om ni vill prova själva så ta hennes hemsida:
http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark
För henne så kajkar det med en gång när java-countern ska starta, den nere till vänster.

Ursprungligen av bollman:

Hm. Det konstiga är detta:
På denna iBook 600 funkar det bra, på morsans iBook 800 går det inte. Hon har garanterat inte något annat är fullständigt standard.
Om ni vill prova själva så ta hennes hemsida:
http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark
För henne så kajkar det med en gång när java-countern ska starta, den nere till vänster.

Funkade på min Powerbook 1.33 kanske har det med grafikkortet som sitter i hennes iBook att göra? Eller minnet?

Ursprungligen av bollman:

För henne så kajkar det med en gång när java-countern ska starta, den nere till vänster.

Ser bra ut för mig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 15:04
Ursprungligen av bollman:

Hm. Det konstiga är detta:
På denna iBook 600 funkar det bra, på morsans iBook 800 går det inte. Hon har garanterat inte något annat är fullständigt standard.
Om ni vill prova själva så ta hennes hemsida:
http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark
För henne så kajkar det med en gång när java-countern ska starta, den nere till vänster.

Fetcrash för safari när man kör java sidan ovan.
Kör en 800 mhz G4 PM.

Mvh

Ursprungligen av Zoega:

Fetcrash för safari när man kör java sidan ovan.
Kör en 800 mhz G4 PM.

Mvh

Faktiskt för mig också, på den ena av mina burkar. Faktiskt den som jag INTE körde behörighetsreparation på.

Jag gör det nu, så får vi se...

Tillägg: Funkar fortfarande inte.

Senast redigerat 2005-04-16 15:20
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 16:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Faktiskt för mig också, på den ena av mina burkar. Faktiskt den som jag INTE körde behörighetsreparation på.

Jag gör det nu, så får vi se...

Tillägg: Funkar fortfarande inte.

Jag körde Onyx samtliga underhåll, nu funkar det?!

Otroligt.

Ursprungligen av Zoega:

Fetcrash för safari när man kör java sidan ovan.
Kör en 800 mhz G4 PM.

Mvh

Funkar för mig iaf, både i safari och firefox.
Testat att köra Onyx alla underhålls manus och scripts?

12" PB 1,5ghz f ö.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 20:11
Ursprungligen av bollman:

Hm. Det konstiga är detta:
På denna iBook 600 funkar det bra, på morsans iBook 800 går det inte. Hon har garanterat inte något annat är fullständigt standard.
Om ni vill prova själva så ta hennes hemsida:
http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark
För henne så kajkar det med en gång när java-countern ska starta, den nere till vänster.

Safari dyker för mig med. Sitter på iMac G5 med 2x512 RAM. Får väl också lov att testa att installera om Security Update 002, verkar ju ha löst java-problemet för en del andra.
Upplever ingen jätteskillnad i snabbhet av systemet eller av Safari heller. Men internet har kännts lite segare ända ssen jag installerade min Airport Express för ett par veckor sen. Men det antar jag att det blir när det är trådlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-18 21:18

Kan bara säga som jag gjorde i en annan tråd här tidigare. Efter installation av 10.3.9 crashade safari hela tiden med java scripts m.m. Stora java problem överhuvudtaget, körde onyx samtliga underhållsfunktioner, efter det är alla problem som bortblåsta. Körde dock behörighetsreperation före o efter installation och innan onyx.

Mvh

Tråden som gick under namnet "OS X 10.3.9 är här!" är nu inbäddad i denna.

Läste på MacNytt att man inte kan logga in på sparbanken efter 10.3.9 uppdateringen, så jag väntar nog.

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-16 14:57
Ursprungligen av MauserMan:

Läste på MacNytt att man inte kan logga in på sparbanken efter 10.3.9 uppdateringen, så jag väntar nog.

Funkar hur bra som helst för mig.

Ursprungligen av MauserMan:

Läste på MacNytt att man inte kan logga in på sparbanken efter 10.3.9 uppdateringen, så jag väntar nog.

Märkligt, loggade precis in där med Safarin, funkade klockrent...

Ursprungligen av MauserMan:

Läste på MacNytt att man inte kan logga in på sparbanken efter 10.3.9 uppdateringen, så jag väntar nog.

Fattar inte vad Macnytt yrar om. Både FSBs Internetbank och Bank-ID funkar utmärkt med 10.3.9.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-16 15:48

10.3.9-uppdateringen verkar ha pajat iTunes på det ena av kontona på min dator. Klickar man lite för snabbt i partyblandningen så kommer badbollen fram och vägrar sluta snurra, vilket leder till att man måste tvångsavsluta. Har testat att kasta com.apple.iTunes.plist, utan resultat.

Är det förresten någon som noterat att det inte är samma kortkommando för att växla mellan flikar med svensk och engelsk språkinställning? Irriterande.

Funkar bra mycket bra här
Tror till och med att ljudbuggen från 10.3.6 till MDD är fixad!

... Safari är oxå snabbare...
Detta var en välbehövlig uppdatering

Alla borde installera och köpa Macaroni:
Ful symbol. Utmärkt program!

Det var över ett år sen jag manuellt körde "reparera skivbehörigheter" (Macaroni fixar det själv) och så fort det kommer en systemuppdatering är det bara att köra in den. Inget strul.

Sidan med Java-"appleten" som kraschade Safari för vissa (http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark/) funkar fint här...

Safari är så mycket snabbare på min 1.33 pb, inte en dag för tidigt. Utmärkt uppdatering!

Ursprungligen av star-affinity:

Alla borde installera och köpa Macaroni:
Ful symbol. Utmärkt program!

Det var över ett år sen jag manuellt körde "reparera skivbehörigheter" (Macaroni fixar det själv) och så fort det kommer en systemuppdatering är det bara att köra in den. Inget strul.

Sidan med Java-"appleten" som kraschade Safari för vissa (http://slottet.mine.nu/~mariasdjurpark/) funkar fint här...

Jag gillar också Macaroni. Set and forget. Faktiskt. Men jag körde alla skript manuellt precis efter 10.3.9-uppdateringen bara för att vara på den säkra sidan. Jag tycker att OSet borde innehålla något liknande med samma inställningsmöjligheter.

Min enda oro nu är hur Pro Tools funkar med 10.3.9... måste köra lite sessions.

Kan ju påpeka att Onyx gör precis samma saker som macaroni. OnyX har dock en fördel och det är att programmet är GRATIS.

Bevaka tråden