Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.3.9 tillgänglig

Tråden skapades och har fått 127 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macaroni gör det automatiskt

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-04-16 22:25

Tänkte bara sammanfatta mina kortfattade erfarenheter av 10.3.9. Jag installerade det på min 2x2 Ghz G5 för ca 12 timmar sen.

• Jag har inte upptäckt några problem med Java än så länge. (Räknaren på "Marias hemsida" funkade finfint.)

• Jag har inte några problem med FöreningsSparbanken.

• Safari funkar bättre än innan. Alla kommandon är samma som i 10.3.8. Dessvärre är inte PithHelmet kompatibelt med 1.3 än så länge, men det är ju inget man ska tala högt om här.

• Finder tar f.n. 0% cpu.

• Fläktproblemen som introducerades i 10.3.8 tycks vara borta och man kan åter köra på automatisk cpu-hastighet.

Inga som helst problem för min del alltså, utan bara fördelar.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-16 22:32

Utseendet på mina tecken i terminalen ändrades, förut körde jag anti-alias utan att bokstäverna blev helt förstörda vilket de blir nu. Någon annan som uppmärksammat det?

Om man har strul med Safari i 10.3.9 kanske man kan få tips på MacFixit:
http://www.macfixit.com/

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 09:28
Ursprungligen av hugin:

Tänkte bara sammanfatta mina kortfattade erfarenheter av 10.3.9. Jag installerade det på min 2x2 Ghz G5 för ca 12 timmar sen.

• Jag har inte upptäckt några problem med Java än så länge. (Räknaren på "Marias hemsida" funkade finfint.)

• Jag har inte några problem med FöreningsSparbanken.

• Safari funkar bättre än innan. Alla kommandon är samma som i 10.3.8. Dessvärre är inte PithHelmet kompatibelt med 1.3 än så länge, men det är ju inget man ska tala högt om här.

• Finder tar f.n. 0% cpu.

• Fläktproblemen som introducerades i 10.3.8 tycks vara borta och man kan åter köra på automatisk cpu-hastighet.

Inga som helst problem för min del alltså, utan bara fördelar.

Jag kan bara sekondera. 10.3.9 funkar utmärkt här -- inga probs alls!
Jag växlar fortfarande mellan tabbar med Shift + Kanelbulle pil höger/vänster i Safari.
Inga problem med varken java apps eller applets.

Märkligt att de släppt en 'uppdatering' som uppenbarligen beter sej olika på olika maskiner...!
Själv kör jag på en 12" pb på 1.33Ghz

mvh/jensa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-04-17 09:39

Samma här, installerade 10.3.9 igår och har inte haft något som helst strul varken med Safari eller Java. Har en iBook G4 12" 800MHz.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-04-17 09:47

Hos mig krånglade det med java.
(Om)installation av http://www.apple.com/support/downloads/securityupdate2005002macosx1034orlater.html så funkar allt med java igen

/ E

Hm, måste tillägga att jag numera faktiskt också kan växla tabar med den gamla kombinationen. Men förut gick det ju inte? Mystiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 12:05

Det enda strul jag stött på är att badbollen dyker upp när jag startar datorn. Det tar rätt lång tid innan allt är i gång. Vet inte om det är ett tillfälligt problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 12:33

Jepp, det var ett tillfälligt problem. Kastade Finder-inställningarna (com.apple.finder.plist). Nu fungerar det fint igen. Jag har inte installerat om systemet sedan oktober-november 2003, men snart kommer ju Tiger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 12:39

Här kan man läsa om de säkerhetsuppdateringar som ingår i Mac OS X 10.3.9
Om jag har förstått det rätt så rör det sig inte om gamla säkerhetsuppdateringar utan om nya hål som lagas.

Bankid på Sparbanken Finn har slutat fungera sedan uppdateringen. Får följande meddelande:Internetbanken stödjer inte din webbläsare.
Dock inga problem på skatteverket.se

  • Oregistrerad
  • 2005-04-18 08:11
Ursprungligen av Mackult:

Bankid på Sparbanken Finn har slutat fungera sedan uppdateringen. Får följande meddelande:Internetbanken stödjer inte din webbläsare.
Dock inga problem på skatteverket.se

Mina problem är exakt likadana som dina när det gäller Sparbanken Finn. De brukar dock vara blixtsnabba när det gäller att implementera förändringar när Apple släpper nya versioner av Safari.

Den här gången är det kanske lite mer komplicerat eftersom det hela verkar vara ett fel av något slag. Jag har försökt köra den där "gamla" säkerhetsuppdateringen, utan resultat.

Ojdå, jag ska läsa tråden lite mer noggrant. Jag ska testa att nergradera Safari till 1.2...

Jaha, då var Safari "nergraderad" från 1.3 till 1.2 och allt fungerar som vanligt. Bra! Sparbanken Finn borde fixa kompatibilitet inom någon vecka eller så. Vi får se. Nu fungerar det i alla fall.

Senast redigerat 2005-04-18 09:23
  • Oregistrerad
  • 2005-04-22 09:26
Ursprungligen av Martin Steffen:

Jaha, då var Safari "nergraderad" från 1.3 till 1.2 och allt fungerar som vanligt. Bra! Sparbanken Finn borde fixa kompatibilitet inom någon vecka eller så. Vi får se. Nu fungerar det i alla fall.

Aha! Nu har Sparbanken FINN sagt så här: "Safari 1.3 för Mac är nu godkänd för användande av Internetbanken". Har ännu inte hunnit testa dock. Goda nyheter är det trots allt. Det tog inte många dagar så hade dom fixat det. Toppen!

BankID på fsb.se funkar. Skumt.

Slängde safari och satte in en äldre version så nu fungerar det igen. Sparbanken Finn verkar bara stödja Safari 1.2

Efter att ha använt 10.3.9 några dagar nu måste jag säga att den ger en rejäl "vitamininjektion" till minin i alla fall. Safari, Expose, ja över huvud taget hela datorn tycks fungera snärtigare. Har iofs. flyttat installationen till en extern 7200-varvare också, vilket kanske gör sitt till för "snärtigheten"

Senast redigerat 2005-04-17 13:47

Mackult, har du testat debug-menyn och User Agent?

Ja, men Finn var inte så lättlurad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 15:03

PithHelmet är släppt i en ny version som funkar i Safari 1.3. Hämtas här.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 16:02

Jag installerade upddateringen och har inte direkt märkt någon skillnad, allt tickar på som vanligt.

Ursprungligen av ihks:

Jag installerade upddateringen och har inte direkt märkt någon skillnad, allt tickar på som vanligt.

Vad har du för mac? Jag har märkt av klara prestandalyft på alla macar jag uppdaterat både stationära och bärbara.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 16:40
Ursprungligen av Simon Templar:

Vad har du för mac? Jag har märkt av klara prestandalyft på alla macar jag uppdaterat både stationära och bärbara.

Jag har en PowerMac G5 1,8 Ghz med 1 GB Ram och ATI Radeon 9600 XT och en 160 GB disk.
Jag menade inte att det blivit sämre, säkert går det några nanosekunder snabbare med allt möjligt men jag kan inte påstå att jag märkt någon stor skillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-17 17:57
Ursprungligen av acke:

PithHelmet är släppt i en ny version som funkar i Safari 1.3. Hämtas här.

Härligt!

Inte ett dugg skillnad här heller, hade hoppats på att fläktljudet skulle försvinna, men icke.
Inga prestandalyft eller nya bekymmer heller. (Dual 2,5 GHz, 2,5 GB RAM).

Ursprungligen av bedrockstudios:

Inte ett dugg skillnad här heller, hade hoppats på att fläktljudet skulle försvinna, men icke.
Inga prestandalyft eller nya bekymmer heller. (Dual 2,5 GHz, 2,5 GB RAM).

En viss skillnad borde du ju märka systemet flyter bättre på nästan alla punkter och program som Safari Mail m.fl. har ju märkbart snabbats upp. Testade en uppdaterad 2X2Ghz mot en ouppdaterad dito samma konfiguration och kan konstatera att det handlar inte om någon placeboeffekt.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-17 17:56
Ursprungligen av Simon Templar:

En viss skillnad borde du ju märka systemet flyter bättre på nästan alla punkter och program som Safari Mail m.fl. har ju märkbart snabbats upp. Testade en uppdaterad 2X2Ghz mot en ouppdaterad dito samma konfiguration och kan konstatera att det handlar inte om någon placeboeffekt.

Jag förstår inte hur man märker skillnad, allt var redan snabbt innan. Förutom Safari som jag inte tycker har blivit speciellt mycket snabbare. Men jo, kanske en liten liten skillnad men det skulle likagärna kunna vara inbildning ^__^.

Ursprungligen av ihks:

Jag förstår inte hur man märker skillnad, allt var redan snabbt innan. Förutom Safari som jag inte tycker har blivit speciellt mycket snabbare. Men jo, kanske en liten liten skillnad men det skulle likagärna kunna vara inbildning ^__^.

Skillnaden för Safari efter uppdateringen är riktigt stor förr så kunde ju vissa sidor ta flera sekunder att uppdatera vilket var rätt irriterande nu går det ju blixtsnabbt plus mycket annat flyter på som aldrig förr.

Citat:

En viss skillnad borde du ju märka systemet flyter bättre på nästan alla punkter och program som Safari Mail m.fl. har ju märkbart snabbats upp. Testade en uppdaterad 2X2Ghz mot en ouppdaterad dito samma konfiguration och kan konstatera att det handlar inte om någon placeboeffekt.

Kan nog vara så att skillnaderna finns där iofs. Dock använder jag bara datorn som Workstation för videoredigering, kanske först när man kommer till de vanliga applikationerna som man märker skillnad.

Att installera Security Update 2005-002 igen (ovanpå 10.3.9) löste alla Java-problem här...

Bevaka tråden