Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 veckor gammal ibook. Hur fel är det med piratkopierad Tiger?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .

OBS - JAG KÖR PANTHER. MIN FRÅGA ÄR RENT HYPOTETISK

2 frågor

Mest intresserad över om det finns en glidande skala i den här frågan över hur pass fel det vore, och debatten som följer.

fråga 1 - Hur pass fel är det att lägga in en piratkopierad version av tiger om man precis missade datumet för att få den med datorn?

Min pappa köper snart en mini och man kan ju aldrig vara så säker att inte den letar sig in i min ibook. men hur det skulel ske har jag ingen aning om.

så till fråga 2

hur fel vore det att använda den tigerversionen till en till dator?

• Medlem
  • 2005-04-19 23:33

Rent juridiskt är det fel eftersom det är piratkopering, om du inte låter farsan ta din Panther i stället.
Moraliskt är det väl bara att fråga ditt samvete.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 23:43

zingoalla,

Vad tycker du själv...?

Personligen tycker jag att om man kopierar hej vilt med syfte att testa produkten ifråga så begår man inget "brott", men om man däremot använder programvaran regelbundet, utan att betala, ja då räknar jag det till piratkopierng.

-Torkel

Ursprungligen av Torkel:

zingoalla,

Vad tycker du själv...?

Personligen tycker jag att om man kopierar hej vilt med syfte att testa produkten ifråga så begår man inget "brott", men om man däremot använder programvaran regelbundet, utan att betala, ja då räknar jag det till piratkopierng.

-Torkel

Ja det är ett udda dilemma. Rent objektivt så äger jag naturligtvis ingen rätt till Tiger på nåt sätt. Jag visste att den snart skulle komma. Apple gick ju inte ut med exakt datum direkt vid den tiden jag köpte min. Mitten av året lutade det åt. Vet inte om 29 april hade fått mig att vänta heller direkt. Men ändå känns det på nåt sätt som man har betalat för operativsystemet och när det är så här nära inpå så svider det såklart extra. Men nja jag tror de måste dra gränsen nånstans.

egentligen så tycker jag nånstans att det inte vore fel att vare sig använda min pappas tiger eller en version från nätet (same shit anyway) Men jag vill ju att min dator ska vara en helhetsupplevelse. Jag vill inte göra den billig och slampig genom en massa piratskit som på Pezesidan.

Hur gör Microsoft förresten? Lanserar dom ett datum för nya OS långt tidigare än apple?

• Medlem
  • 2005-04-20 09:42
Ursprungligen av zingoalla:

Hur gör Microsoft förresten? Lanserar dom ett datum för nya OS långt tidigare än apple?

Ja det gör de. Longhorn t ex har redan varit ute på marknaden i ett par år enligt den första prognosen. Apple är ovanligt tighta med information, för att slippa spekulationer som påverkar aktien bl a. En ganska ovanlig inställning, och förmodligen inte bara bra, men deras inställning är att inte prata med pressen om de inte har något att lansera.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-19 23:42

Min pappa köper snart en mini och man kan ju aldrig vara så säker att inte den letar sig in i min ibook. men hur det skulel ske har jag ingen aning om.

så till fråga 2

hur fel vore det att använda den tigerversionen till en till dator?

Så här står det i singel-licensen för Panther:

2. Permitted License Uses and Restrictions.

A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one computer at a time,and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time. You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the original.

/ Terhi

Ursprungligen av Terhi:

Så här står det i singel-licensen för Panther:

2. Permitted License Uses and Restrictions.

A. This License allows you to install and use one copy of the Apple Software on a single Apple-labeled computer at a time. This License does not allow the Apple Software to exist on more than one computer at a time,and you may not make the Apple Software available over a network where it could be used by multiple computers at the same time. You may make one copy of the Apple Software (excluding the Boot ROM code) in machine-readable form for backup purposes only; provided that the backup copy must include all copyright or other proprietary notices contained on the original.

/ Terhi

Så mao är det olagligt att ha OS:et installerat, på originalskivan + backup på originalskivan samt en backup av det installerade OS:et på en extern disk? Nätverksdisk eller server verkar ännu olagligare.

Då får vi nog sluta diskutera backup här

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-19 23:54

jag är i samma sits. köpte en ny mac för nån månad sedan. det känns jävligt surt att punga ut en dryg tusenlapp till för tiger.. får se hur det blir. man vill ju vara trogen mot apple också

det borde gå att köpa uppgraderingar, så att man bara betalar hälften om man har panther t.ex...

Ja, det är naturligtvis upp till var och en. Om du ställer frågan så finns det väl inget problem eftersom du inte har nån princip för eller emot. Låt då det praktiska bestämma. Vad blir billigast?

Varför blir en dator billig och slampig med piratprylar?

Ursprungligen av Laseranders:

Varför blir en dator billig och slampig med piratprylar?

det bara är så tror jag

skulle du ligga med en sån dator?

det bara är så tror jag

Inte en dator...

Jag tror inte att Tiger som följer med Mini går att installera på en iBook. De "bundlade" systemen brukar vara maskinspecifika.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 07:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag tror inte att Tiger som följer med Mini går att installera på en iBook. De "bundlade" systemen brukar vara maskinspecifika.

Nej, det är de inte. De bundlade programmen däremot.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-20 09:16
Ursprungligen av C-mon:

Nej, det är de inte. De bundlade programmen däremot.

Jodå, Johan har rätt. Det är OS:t som är skräddarsytt för just den hårdvaran (till skillnad från retail-kartongerna som är generella). Dom bundlade programmen (Graphic Converter, Omni etc) har ingen hårdvaruberoende i sig. Dessutom saknas dessa i retail-versionerna av OS:t.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 09:48
Ursprungligen av frazze:

Jodå, Johan har rätt. Det är OS:t som är skräddarsytt för just den hårdvaran (till skillnad från retail-kartongerna som är generella).

Det här har vi nyligen diskuterat i en annan tråd, där jag och flera andra berättade att vi inte haft några som helst problem med att tex använda* iBook G4-installationsskivor för att installera 10.3 på andra macar som tex G4 Quicksilver, iBook G3, iMac G3 och B/W G3.

Kanske det bara är vissa modeller (förslagsvis G5?) som levereras med hårdvaruspecifika installationsskivor?

*enbart i testsyfte, givetvis.

Original-systemet (OS 9) till en ye olde G4 gick inte att installera på en iMac G3 (Tangerine). (Också detta givetvis i testsyfte). Har hört (men inte själv testat) att detta även gäller i olika varianter av OS X.

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 11:04

det bara är så tror jag

zingoalla, Jag tror du borde vårda ditt språk lite bättre. För det första förstår jag inte var du ser kopplingen mellan datorer och sex. För det andra. Kan du inte använda andra synonymer än billig och slampig för en dator med piratkopierade program.
Slampig är ett negativt ord som nog mest förknippas med kvinnor och det känns som ett bra sätt att skrämma bort alla kvinnor från Mac-världen genom att även här objektifiera dem.

Jag förstår att det kanske inte var det du menade men det är något att tänka på.

/ Anders

Ursprungligen av rubing:

zingoalla, Jag tror du borde vårda ditt språk lite bättre. För det första förstår jag inte var du ser kopplingen mellan datorer och sex. För det andra. Kan du inte använda andra synonymer än billig och slampig för en dator med piratkopierade program.
Slampig är ett negativt ord som nog mest förknippas med kvinnor och det känns som ett bra sätt att skrämma bort alla kvinnor från Mac-världen genom att även här objektifiera dem.

Jag förstår att det kanske inte var det du menade men det är något att tänka på.

/ Anders

Då måste jag fråga dig Anders
Varför sätter du likhetstecken mellan orden "billig", "slampa" och kvinnor?

Jag gjorde aldrig den kopplingen, underligt vad folk läser in i saker.
Helt utan sammanhang.
Förörvigt så tror jag att 99 % förstod att jag skämtade.
Och det var riktat mot laseranders som förövrigt brukar förstå det här med ironi

anyway

jag är som sagt mest intresserad var gränsen går i det här fallet. Och jag säger tydligt att jag inte anser att jag rent juridiskt äger rätten till tiger. Men att det kanske kan vara legitimt att använda en tigerversion med tanke på att jag köpte en dator nyligen. Hade jag väntat 6 veckor hade jag ju fått tiger.

Kanske inte helt klockren argumentation, jag vet.. men det är är diskussionen kommer in

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 11:37

jag är som sagt mest intresserad var gränsen går i det här fallet. Och jag säger tydligt att jag inte anser att jag rent juridiskt äger rätten till tiger. Men att det kanske kan vara legitimt att använda en tigerversion med tanke på att jag köpte en dator nyligen. Hade jag väntat 6 veckor hade jag ju fått tiger.

Jag vill naturligtvis också ha Tiger, och min ekonomi skulle må mycket bättre om jag _inte_ köpte det, men samtidigt så känns det som att Tiger är en produkt jag vill betala för, för att stödja Apple. Men i ditt fall så tycker jag nog att du har stött Apple ändå den senaste tiden.

Alla har vi våra egna moraliska värderingar. Personligen så skulle jag inte tycka att det vore moraliskt förkastligt av dig att ladda hem Tiger.

Ursprungligen av tjogin:

för att stödja Apple. Men i ditt fall så tycker jag nog att du har stött Apple ändå den senaste tiden.

Att "stödja apple" tycker jag är den minst avgörande anledningen till varför man köper en produkt.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-04-20 13:08
Ursprungligen av tjogin:

Jag vill naturligtvis också ha Tiger, och min ekonomi skulle må mycket bättre om jag _inte_ köpte det, men samtidigt så känns det som att Tiger är en produkt jag vill betala för, för att stödja Apple. Men i ditt fall så tycker jag nog att du har stött Apple ändå den senaste tiden.

Alla har vi våra egna moraliska värderingar. Personligen så skulle jag inte tycka att det vore moraliskt förkastligt av dig att ladda hem Tiger.

ännu ett helt urbota korkat uttalande om att man vill stödja apple. Dom är väl för fan inga välgörare förutom att dom gör schyssta datorer och mp3-spelare. Det är dags att folk slutar snacka om detta GIGANTISKA ocker-företag som vore det Frälsis. Lägg av! Bara en sådan grej med deras support....90 dagar vid nyköp. det är så snålt så det saknas ord. Det är fanimig ingen som snackar om McDonalds eller Coke på samma sätt, även om majoriteten av alla ungkarlar med datorintresse har en fablaisse för american cousine....och förresten apple står och faller inte med Tiger!!!

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 14:24
Ursprungligen av babyman:

ännu ett helt urbota korkat uttalande om att man vill stödja apple. Dom är väl för fan inga välgörare förutom att dom gör schyssta datorer och mp3-spelare. Det är dags att folk slutar snacka om detta GIGANTISKA ocker-företag som vore det Frälsis. Lägg av! Bara en sådan grej med deras support....90 dagar vid nyköp. det är så snålt så det saknas ord. Det är fanimig ingen som snackar om McDonalds eller Coke på samma sätt, även om majoriteten av alla ungkarlar med datorintresse har en fablaisse för american cousine....och förresten apple står och faller inte med Tiger!!!

Det är alltså "korkat" att vilja stödja ett företag vars produkter man tycker om? Eller menar du att det är "korkat" att inte tycka exakt som dig i allt? Korkat? Korkat!

Helt utan sammanhang.
Och det var riktat mot laseranders som förövrigt brukar förstå det här med ironi

anyway

Kanske inte helt klockren argumentation, jag vet.. men det är är diskussionen kommer in

En sån dator sätter jag gärna på

• Medlem
  • International user
  • 2005-04-20 14:07

Helt utan sammanhang.

Om du läser mitt inlägg ser du att det bara var slampig jag sa kunde förknippas (inte likhetstecken) med kvinnor.

Sen förstod jag också att det var ett skämt men det handlar ändå om att bekräfta en struktur i samhället.

Nu ska jag sluta moralisera här på 99mac, Jag tycker att det är ett väldigt bra forum med många intressanta ämnen.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-04-20 14:39

Då måste jag fråga dig Anders: Varför sätter du likhetstecken mellan orden "billig", "slampa" och kvinnor?

Här vill jag först och främst svara för mig själv, men ändå ge en liten vink om vad det handlar om:

Samhället har en vedertagen koppling mellan slampa och kvinna i en negativ bemärkelse. Den vedertagna kopplingen kan du inte sätta ur spel bara för att komma undan kritik. Oavsett område - teknik eller annat - så finns den kopplingen med hela tiden. Andra kallar denna typ av kopplingar för normer eller gränser.

Jag gjorde aldrig den kopplingen, underligt vad folk läser in i saker. Helt utan sammanhang.

Den kommentaren tycker jag vittnar om en lite väl naiv inställning till normer. Att så slarvigt slänga sig med så laddade ord är inte alltid så lyckat.

Många av oss insåg, men kanske inte förstod, att det var menat som ett skämt. Dessvärre ett mindre bra skämt. Om du ger uttryck för denna (kvinno)syn så finns risken att den kan uppfattas som norm på 99mac. Den utvecklingen är inte bra, och är inte i linje med (åtminstone min) öppenhet och fördomsfrihet.

Och det var riktat mot laseranders som förövrigt brukar förstå det här med ironi.

Även om den var riktad mot laseranders och han tolkade den på rätt sätt så är det även andra som deltar i detta forum. Dom kanske tar illa upp. Tänk på dom och inte bara på dig själv.

Ursprungligen av frazze:

Här vill jag först och främst svara för mig själv, men ändå ge en liten vink om vad det handlar om:

Samhället har en vedertagen koppling mellan slampa och kvinna i en negativ bemärkelse. Den vedertagna kopplingen kan du inte sätta ur spel bara för att komma undan kritik. Oavsett område - teknik eller annat - så finns den kopplingen med hela tiden. Andra kallar denna typ av kopplingar för normer eller gränser.Den kommentaren tycker jag vittnar om en lite väl naiv inställning till normer. Att så slarvigt slänga sig med så laddade ord är inte alltid så lyckat.Många av oss insåg, men kanske inte förstod, att det var menat som ett skämt. Dessvärre ett mindre bra skämt. Om du ger uttryck för denna (kvinno)syn så finns risken att den kan uppfattas som norm på 99mac. Den utvecklingen är inte bra, och är inte i linje med (åtminstone min) öppenhet och fördomsfrihet.Även om den var riktad mot laseranders och han tolkade den på rätt sätt så är det även andra som deltar i detta forum. Dom kanske tar illa upp. Tänk på dom och inte bara på dig själv.

Haha men herregud

Jag är redan insatt i hur strukturer och normer/värderingar bla bla fungerar. Har läs t o m d-nivå i sociologi på Uppsala Universitet.

Jag behöver ingen föreläsning av dig

och jag säger som David Brent i The Office

Chill out, trust me this (humor) this is what I do

• Oregistrerad
  • 2005-04-20 15:02
Ursprungligen av frazze:

Samhället har en vedertagen koppling mellan slampa och kvinna i en negativ bemärkelse. Den vedertagna kopplingen kan du inte sätta ur spel bara för att komma undan kritik. Oavsett område - teknik eller annat - så finns den kopplingen med hela tiden. Andra kallar denna typ av kopplingar för normer eller gränser.Den kommentaren tycker jag vittnar om en lite väl naiv inställning till normer. Att så slarvigt slänga sig med så laddade ord är inte alltid så lyckat.Många av oss insåg, men kanske inte förstod, att det var menat som ett skämt. Dessvärre ett mindre bra skämt. Om du ger uttryck för denna (kvinno)syn så finns risken att den kan uppfattas som norm på 99mac. Den utvecklingen är inte bra, och är inte i linje med (åtminstone min) öppenhet och fördomsfrihet.Även om den var riktad mot laseranders och han tolkade den på rätt sätt så är det även andra som deltar i detta forum. Dom kanske tar illa upp. Tänk på dom och inte bara på dig själv.

Fortsätt. Det här blir bara roligare & roligare.

"Folk är inte så dumma som man tror, de är..."

(Dessutom tycker jag att vi slutar att använda ord som "frysa", "krasch" & "bomba" när vi pratar datorer. Tänk på alla människor som varit med om ett världskrig. Har ni ingen respekt!?.
Dessutom "känner" jag en "frazze" som som var en storslagen mobbare när jag var liten så jag tycker du kan föregå med gott exempel & byta användarnamn & inte posta inlägg & såra folk med det).

Senast redigerat 2005-04-20 15:17
  • Oregistrerad
  • 2005-04-20 15:21

När det gäller kopiering av musik och liknande är det väl tillåtet inom familjen? Faller mjukvara inom samma ramar? För det är väl ändå svensk lagstiftning som smäller högre än användningsavtalet som nämndes innan?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-20 15:43
Ursprungligen av Daniel R:

När det gäller kopiering av musik och liknande är det väl tillåtet inom familjen? Faller mjukvara inom samma ramar? För det är väl ändå svensk lagstiftning som smäller högre än användningsavtalet som nämndes innan?

Nej, det är separat lagstiftning för mjukvara. Kopior är inte tillåtna i någon form utöver licensavtalet, förutom backuper.

Bevaka tråden