Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 veckor gammal ibook. Hur fel är det med piratkopierad Tiger?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-20 21:52
Ursprungligen av Olle@mac:

Nix, jag antyder inget sådant - mitt inlägg var bara en generell hur jag ser på fenomenet med att använda något som man inte äger... det är fritt fram om nu någon ändå skulle ta åt sig.

Varför skulle det vara fel att använda något som man inte äger? Äger du syret du förbrukar? Om det är något som är fel så är det väl snarare att stjäla (beröva något från dess rättmäktiga ägare)... men så är ju inte fallet med piratkopiering?

Ursprungligen av tjogin:

Om det är något som är fel så är det väl snarare att stjäla (beröva något från dess rättmäktiga ägare)... men så är ju inte fallet med piratkopiering?

Själva kopieringsförfarandet är knappast olagligt, fast om ägaren fullt medvetet gör kopior som han sedan uppsåtligen och fullt medvetet medverkar till att dom installeras på annan dator än vad avtalet medgav så kan jag inte se annat än att han/hon ovilkorligen har medverkat till en brottslig handling. Som jag ser det så äger man bara rätten att installera på en dator, en rätt som inte kan skrivas bort då man genom köpet har bekräftat att man lovar att följa avtalet. Av detta följer att om man laddat ned t.ex MacOSX Tiger från något obskyrt ställe så är man medveten om att man inte är en rättmätig ägare. Att man därmed inte har ingått ett avtal med t.ex Apple kan knappast fria någon som använder programmet.

Olle

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 01:37
Ursprungligen av tjogin:

Varför skulle det vara fel att använda något som man inte äger? Äger du syret du förbrukar? Om det är något som är fel så är det väl snarare att stjäla (beröva något från dess rättmäktiga ägare)... men så är ju inte fallet med piratkopiering?

Är det inte? Vem går pengarna till när du köper varan? Vem har haft kostnaden för att utveckla mjukvaran? Berövar du inte ägaren möjligheten för kostnadstäckning om du inte betalar för varan?

/ Terhi

Inlägg som inte handlar om trådämnet får ni skapa nya trådar för eller ta i Plusforumet.

"är det egentligen någon större skillnad på att använda ett piratkopierat program eller gå ut och sno en bil - nä faktiskt inte."

Går jag ut och snor din bil så har inte du kvar den sen.

En bättre jämförelse är att säga att det inte är nån större skillnad på att piratkopiera programvara och att inte köpa samma programvara. det är nämligen exakt samma sak.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-21 01:52
Ursprungligen av Laseranders:

En bättre jämförelse är att säga att det inte är nån större skillnad på att piratkopiera programvara och att inte köpa samma programvara. det är nämligen exakt samma sak.

Skulle ingen alls köpa programvaror, hade det inte funnits några att piratkopiera. Vem vill jobba gratis? Kan det vara så att piratkopieringen kanske också påverkar priset på varan? Precis som ökad antal inbrott och skadegörelse höjer försäkringspremien?

/ Terhi

Ursprungligen av Terhi:

Skulle ingen alls köpa programvaror, hade det inte funnits några att piratkopiera. Vem vill jobba gratis? Kan det vara så att piratkopieringen kanske också påverkar priset på varan? Precis som ökad antal inbrott och skadegörelse höjer försäkringspremien?

/ Terhi

Open Source! Som för övrigt ofta är bättre. Men - som motarbetas av många som tillverkar kommersiell programvara.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 02:53
Ursprungligen av statemachine:

Open Source! Som för övrigt ofta är bättre. Men - som motarbetas av många som tillverkar kommersiell programvara.

Hur är det med det där egentligen, kan man leva på det? De som hjälper till och utvecklar OpenSource-program, har troligen andra inkomstkällor, som tex programutvecklare på ett kommersiellt bolag.
Så länge samhället baseras på pengar, så måste någon sälja och andra köpa. Men så finns det alltid de som utnyttjar ev "hål" och förstör för andra. Demokrati?

/ Terhi

Ursprungligen av Terhi:

/ Terhi

Nej, visst, men du vill väl inte införa en lag som säger att man måste köpa alla programvaror? Piratkopieringen av programvaror är lika hemsk och omoralisk som det omfattande ickekonsumerandet av programvaror.
Jämförelsen med inbrott måste vara bland de värdelösaste jag sett. Försäkringar finns ju för att skydda från inbrott och skadegörelse och vad har det med saken att göra öht. Skillnade mellan att piratkopiera ett program och att inte konsumera det är lika med noll. Skillnaden mellan att göra inbrott och att inte gå i närheten av nåns hus är desto större.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 02:34

Jämförelsen med inbrott måste vara bland de värdelösaste jag sett. Försäkringar finns ju för att skydda från inbrott och skadegörelse och vad har det med saken att göra öht. Skillnade mellan att piratkopiera ett program och att inte konsumera det är lika med noll. Skillnaden mellan att göra inbrott och att inte gå i närheten av nåns hus är desto större.

Det jag ville ha sagt är att, orsaken till att man piraktkopierar beror väl oftast på att man tycker priset är för högt. Kanske (jag säger kanske) kunde priset vara lägre om inte så många piratkopierade utan betalade för varan istället, och då skulle behovet av att piratkopiera minska.

/ Terhi

Om du ändå inte ska köpa ett program, vad ska du då med det till?

Alltså - om man inte behöver ett program köper man det väl inte?

And what I do in my house, you might not do in your house!
So what I do in my house is my business!
And the simple fact of it all is that we are bonded by the first amendment!
We have the freedom of expression!
We have the freedom of choice!
And you, chinese, black, green, purple, jew,
You have the right to listen to whoever you want to, and even the 2 live crew!

OK, då är vi överens då.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-20 20:16

Min personliga uppfattning om grundfrågan är att det är lika omoraliskt att använda en medföljande enlicens-skiva för fler datorer, som att köpa enbart en ny enlicens-skiva för flera datorer istället för att köpa flerlicens-versionen. Jag tvekar själv lite på hur jag ska göra i sistnämnda fallet, men det mesta lutar mot att jag köper en flerlicens-version.

Erbjuder inte Apple mot en kostnad att istället för att få en licens till en specifik datormodell får man familjepacket? Låter som att det borde vara lätt ordnat...

Jag använder piratprogramvara dagligen! Ville bara påpeka det

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-04-20 22:23

Men hörrni, det finns ju lösningar på detta. Apple tillhandahåller ju "familjelicenser". Vanlig Tiger kostar 1495, familjepacken med 5 licenser kostar 1995, bara 125:- för de andra licenserna, det är väl en fantastisk deal?
Dessutom kan man ju köpa AMP, Apple Maintenance Program och få alla uppdateringar inom 3 år (om du skyndar dig kan du köpa en sån till din dator och få Tiger "gratis"). Inte så himlans dyrt heller, exakt pris minns jag inte. Om du köper AMP nu så får du 10.4 och garanterat 10.5 också för detta pris.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-04-20 22:56

Aja whatever jag kommer köpa Tiger om jag går över men det var inte det jag menade men jag menar själva mentalitet bland Macanvändare är att många "leker" att vara såå himla ärliga att det blir så att man garvar ihjäl sig. Why the big deal typ. Klart man ska stödja ett vettigt företag som Apple, hoppas ni förstår vad jag menar no offense.

Visst är det olagligt, men allt som är olagligt är väl inte omoraliskt? Och att jämföra det med stöld är bara löjligt.

Visst är det olagligt, men allt som är olagligt är väl inte omoraliskt? Och att jämföra det med stöld är bara löjligt.

I min begreppsvärld så är ett medvetet brott mot lag/avtal omoraliskt, men jag begär självfallet inte att alla ska dela min åsikt.

Ursprungligen av Olle@mac:

I min begreppsvärld så är ett medvetet brott mot lag/avtal omoraliskt, men jag begär självfallet inte att alla ska dela min åsikt.

Så det är omoraliskt av en invånare i Nordkorea att leda ett uppror mot regimen, eftersom det är olagligt att göra detta i Nordkorea?

• Oregistrerad
  • 2005-04-22 19:25
Ursprungligen av statemachine:

Så det är omoraliskt av en invånare i Nordkorea att leda ett uppror mot regimen, eftersom det är olagligt att göra detta i Nordkorea?

Tur att piraternas syften är så ädla.

Om fler köpte varan så skulle priset kanske gå ner, ja…? Är det inte så i alla branscher? Om det inte är så i de flesta branscher varför skulle då mjukvaruindustrin vara annorlunda? Jag förstår inte ens vad det är du vill ha sagt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-04-22 03:03

Jag förstår inte ens vad det är du vill ha sagt.

Nej, jag märker det.
Om du lägger dig själv åt sidan ett tag, och tänker dig i programutvecklarens roll istället. Skulle du fortfarande tycka att piratkopering är fullt acceptabelt?

Men isåfall har du ju svaret på frågan vem som vill jobba gratis…

Ja. De förlorar ju inget på det.

Man kan väl ha användning för ett program även fast man int har råd med det? Precis som med va som helst med skillnaden att programmet kan jag nyttja utan att nån tar ekonomisk skada av det.

Och, nej, om man inte behöver ett program varken köper eller piratkopierar man det.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-22 12:25

Man kan väl ha användning för ett program även fast man int har råd med det? Precis som med va som helst med skillnaden att programmet kan jag nyttja utan att nån tar ekonomisk skada av det.

Och, nej, om man inte behöver ett program varken köper eller piratkopierar man det.

Kan du nämna något program som man "behöver" så mycket att man bara måste ha det och därför kan piratkopiera det med tillräckligt gott samvete?

Varför ska man behöva det så mycket? Det räcker egentligen med att man vill ha det och inte har råd för att man ska kunna piratkopiera det med gott samvete.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-22 12:48

För de flesta människor så finns det ett val på vad man lägger ut sina pengar på.

Behöver jag en programvara för 3500 så får jag ge fan i att gå på puben varje fredag och lördag och supa upp 800 kr per helg i en månad så har jag råd med mjukvaran. Ta med sig mat till jobbet istället för att gå ut och äta lunch. Ge tusan i att köpa flådig slalomutrustning och åka till Åre. Inte köpa 50" plasma och Sony surroundanläggning, utan behålla sin 5 år gamla Philips-tv. Det är val som man kan göra om man inte är en egotrippad skit och ska ha allt.

Har man råd med dator och internetpipa så kan man nog betala för sina programvaror som man använder sig av tycker jag.

Men eftersom det är enklare att ge fan i att betala för mjukvara än det är att undvika att betala för ölen på krogen (såvida man inte är tjej med väl utvecklade attribut) så är det ju praktiskt att inte ha något samvete så att man kan få tag på gratis programvara till sin dator som man gladeligen köpt för 10000-tals kronor (och om det är en pc så pular man i nya leksaker i burken för typ 5000 om året).

Nu ska jag inte komma och påstå att jag aldrig har haft en piratkopierad programvara på mina burk. Eftersom jag inte har lust att köpa grisen i säcken så vill jag gärna prova programvaran innan jag lägger ut pengar på den. De flesta vettiga programmakare har ju tidbegränsade (eller funktionsbegränsade) testversioer av sin softa, men för de som saknar detta så laddar jag med gott samvete ner en crack eller en komplett version för att se huruvida programmet är nåt att ha. Något som man upptäcker rätt snabbt - Bra=Köp programmet, Dåligt=Avinstallera skiten.

/Mats (Lever på att utveckla programvara)

Adobe Illustrator kostar cirkus 7000 spänn. Jag går nästan aldrig på krogen och reser aldrig nånstans. vad ska prioritera bort? Hyran? Eller kanske datorn jag installerar programmen på (som för min del var den billigaste tillgängliga när jag köpte den)?

Det är ganska enkelt. Man får tänka så här (och försöka vara ärlig mot sig själv): hade jag köpt det här om jag inte kunnat piratkopiera det? Om svaret är Ja, så får man försöka betala för det. om svaret är nej spelar det ingen roll alls.

/Anders (som lever på att utbilda sig till en sån som utvecklar en sorts mjukvara, nämligen dataspel)

Bevaka tråden