Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

5 veckor gammal ibook. Hur fel är det med piratkopierad Tiger?

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-22 13:03
Ursprungligen av Laseranders:

Det är ganska enkelt. Man får tänka så här (och försöka vara ärlig mot sig själv): hade jag köpt det här om jag inte kunnat piratkopiera det? Om svaret är Ja, så får man försöka betala för det. om svaret är nej spelar det ingen roll alls.

Logisk riktlinje tycker jag (som dock förutsätter att man inte ägnar sig åt självbedrägeri). Samtidigt så är det nog lätt att "gränsen" flyttas mer och mer.

/Tomas (lever på att utveckla webbapplikationer)

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-22 13:06

Man kan också fundera på om man som amatör behöver använda sig av Illustrator för 7000 kr. (Jag kan nog med rätt stor säkerhet säga att du inte är professionell eftersom du isådana fall får betalt för dina alster i Illustrator och därför borde kunna köpa det.)

Har du inte råd med det "bästa" (om nu Illustrator är det - har ingen aning själv) så lär det finnas billigare program som gör i stort sett samma sak fast inte är lika flådiga. Varför anväder du inte ett av desas program som du har råd med?

Har man inte råd med en BMW760i så får man nöja sig med en gammal Volvo240 eller en Golf gti, som gör samma sak. Tar sig från punkt A till punkt B, lite långsammare och mindre flådigt förståss, men utan att behöva tillgripa olagligheter.

• Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-04-22 13:17

Anders: Jag såg nu i din editerade text att du utbildar sig till dataspelsprogrammerare. Det är ju lite lustigt att tänka sig att en som förhoppingsvis ska leva på programmering inom något/några år försvarar piratkopiering.

Vad skulle du själv tycka att ett av dina framtida alster (som egenföretagare) som används av 100000-tals personer runt om i världen bara betalats av 20% användarna? Eller om företaget som du jobbar hos blir tvungen att lägga ner verksamheten för att folk hellre piratkopierar spelet än att köpa det för 495 kr?

Jag förmodar att du inte går på en "riktigt utbildning" eftersom dessa normalt antingen förser eleverna med den mjukvara som behövs för utbildningen och/eller ser med väldigt obilda ögon på piratkopierad mjukvara? (Inget fel i att självutbilda sig å andra sidan...)

Man jag sa ju nyss att det inte spelar nån roll om man verkligen behöver det eller ej. Och jag kanske behöver det till skolarbete som jag inte får ett öre för. Jeeez! :rolleyes:

Ska jag vara helt ärlig så har jag fått betalt för mina verk i Illustrator, dock inte tillräckligt för att köpa det och de gjorde jag dessutom på min arbetsgivares dator med min arbetsgivares Illustrator.
Kan dock tacka piratkopieringen för att jag behärskar programmet tillräckligt mycket för att få ett jobb.

20% av användarna med piratkopiering är väl typ samma personer som 99% av användarna utan piratkkopiering, men då sprids inte mina alster till lika många.
Jag går en högskoleutbildning på 120 poäng och kommer att ta en kandidat examen och jag har aldrig hört talas om att lärare på en seriös utbildning bryr sig om vad studenterna gör på sina datorer hemma.
De flesta i klassen tycker att piratkopiering är helt OK och jag har aldrig hört ett negativt ord om det från nån av lärarna. Igår hade vi två föreläsare som bland annat sa att de tyckte det var jättebra med piratkopiering (visserligen av musik då, men ändå).
Om många piratkopierar spel så blir marknaden rättvisare och de bra spelen kommer fram bättre och pirater betalar gärna för det de tycker är värt pengarna.
Röj upp i din världsbild föreslår jag. Livet är inte så enkelt som du tycks tro.

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-04-22 13:27

Om man köper en licens och sen installerar den på båda sina burkar är så mycket bättre än att inte betala något alls.
Jag tycker att huvudsaken är att man stödjer tillverkarna på något sätt.

Jag, en av dem beryktade fjortonåringarna, piratkopierar inte speciellt mycket. Det beror främst på min hårddisk kapacitet (6.01 GiB), ifall jag hade större HDD kan jag erkänna att jag skulle ladda hem väldigt mycket musik, spel och program. På min dator har jag endast en sak som tar rejält med plats, det är mitt piratkopierade Windows 98.

Det här kanske bara förstärker bilden av att vi ungdomar piratar så mycket vi bara kan men jag kan berätta en sak; När programmen är tillräckligt bra är åtminstånde jag redo att betala.

Jag satt och kikade lite på The PirateBay här om dagen. Ganska snabbt hittade jag Apples iWork, "åh, vad bra! Bara att tanka ner när jag har köpt macen!", tänkte jag när jag fick syn på programmet. Min glädje byttes dock snabbt ut mot en jobbig känsla som sa till mig att det var fel.

Andledningen till den obehagliga känslan är väldigt enkel.
Programmet är från Apple.
Den lilla erfarenhet jag har av Apples produkter säger mig att det är kvalité till ett rimligt pris, det är jag redo att betala för, jag är inte beredd att betala för dåliga program från Microsoft som knappt fungerar (mitt "piratade" Win 98)!

Så, ifall folk vill att jag ska betala för programmen då får programmen se till att vara väl utvecklade!

Angående inlägg om Open Source; Jag tror att Open Source är framtiden, främst av följande två andledningar.

1. Dem som vill ha 100% service kan få det.

Ifall man vill ha en plastskiva, manual och service hemskickade till sig går det alldelles utmärkt, det kostar dock pengar vilket är ganska självklart.

2. Dem som vill ha programmet gratis kan få det gratis!

Lägg upp en länk på nätet och låt oss som klarar oss utan support (främst på grund av brist på pengar) ladda ner det gratis!

Hoppas att mitt inlägg går att förstå, efter att ha läst det själv ser jag att det är långt ifrån perfekt skrivet...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-22 18:22
Ursprungligen av Svampisen:

Jag satt och kikade lite på The PirateBay här om dagen. Ganska snabbt hittade jag Apples iWork, "åh, vad bra! Bara att tanka ner när jag har köpt macen!", tänkte jag när jag fick syn på programmet. Min glädje byttes dock snabbt ut mot en jobbig känsla som sa till mig att det var fel.
Andledningen till den obehagliga känslan är väldigt enkel.
Programmet är från Apple.

Jag håller inte med. Apple borde verkligen tillhandahålla utvärderingsversioner av sina program, så länge de inte gör det får de finna sig att deras program hamnar på pirate bay. Själv köpte jag iWork efter att ha kört en "ful-version" ett antal veckor. Inte en chans att jag skulle gjort det om jag inte fått möjlighet att testa programmet innan.

ok en Update -

Nu har jag alltså köpt Tiger. Den levereras den 29:e. Sweet sweet

så till ännu ett dilemma

fråga 4

Är det OK att lägga in Tiger GM redan nu om man lyckats få tag i den vill säga?

Så allt man gör måste vara lika ädelt som att göra uppror mot nordkoreanska regimen för att rättfärdigas?

Bevaka tråden