- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2005-05-18 21:19
Ärligen, lägg ner. Nog sjutton måste det vara artisternas val hur de vill sälja sina alster? De kan ju till och med skita i att ge ut dem på skiva, det händer ju det med. Verket är ju deras och bara deras. Jag måste säga att den här debatten om vad artister ska sälja och inte sälja, hur de ska distribuera osv är helt galen. Den artist som väljer att ge ut sina alster på fonografrulle och sen hyr in en mindre armé av advokater för att ingen skall kopiera det har ju all rätt på sin sida.
Som konsument har man ju rätten att INTE konsumera. Finner du artisten/skivbolagets distribueringsformer osmidiga för din "livsstil" så har du ju bara valet kvar att inte konsumera. Allt annat är fel, fel och åter fel. Jag vägrar ge mig in den fåniga diskussionen om att man skulle på något vis ha "rätt" att ladda ner piratkopior av ett verk bara för att man ogillar distribueringsform eller pris. Folk som hyllar och värnar om piratkopieringen får mig att må illa...
Nä, men vänta ett tag nu. Varför är plattor PQ-kodade överhuvudtaget, om nu helheten är så viktig för konstnären? Ett långt jäkla spår vore väl den lämpliga lösningen i så fall, inte att tvinga på folk 15 lösa delar, när de bara vill ha en? Jag tror att det här med "den konstnärliga helheten" till 90 procent blir något man skyller på, för att sälja på folk skräp de inte vill ha, och 10 procent ärliga försök att göra sin konstform rättvisa. Så mycket för artisteri och konstnärlig integritet!
Jag är själv musiker, så jag vet hur känsligt det där kan vara, och jag skulle inte rekommendera någon att lyssna på bara singlespår från Beatles "Sgt Pepper", eller Leftfields "Leftism", men å andra sidan skulle jag säkerligen ordinera motsatsen i väldigt många andra fall hämtade ur min cd-samling. Visst, jag är inte konstnären i det här fallet, men antalet album vars konstnärliga sammansättning motiverar dylika argument i en föränderlig värld som denna, går att räkna på åtminstone två händer.
Jag värnar ingalunda om piratkopiering, jag förlorar själv pengar på den, men anser att det vore ett lika stort svek mot de som konsumerar min musik att tvinga på dem allt eller inget, som när UPC tvingar på sina stackars kabelkunder minst 40 kanaler, när de bara vill ha 1, 2 och 4 digitalt. Fast det är klart - deras tv-paket kanske är en konstnärlig helhet som inte får rubbas på?
Jag förstår vad du säger, men artisterna har ändå förverkat sin rätt att klaga, om de inte säljer något, till följd av att man prompt ska hålla på sin integritet. Och ärligt talat: Jag är smått övertygad om att artisterna inte ligger bakom det här med "album only" på ITMS, utan snarare konservativa skivbolagschefer.
Dessutom: Någonstans får man ju fråga sig hur man ska råda bot på problemet med illegal nedladdning, och försöka attackera det på ett någorlunda nyktert och modernt sätt…inte sitta och pluta surt med sin otidsenliga konstform krampaktigt i famnen.