Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivbolagen förstör ITMS - främjar fildelning.

Tråden skapades och har fått 98 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I en del fall är det så, men väldigt ofta är det bara utfyllnad på det som inte är marknadsföring.

Och jag kan lova att i fallet med nio skivor av tio så kommer alla listorna ha minst ett singelspår på sig.

Ursprungligen av Laseranders:

Och jag kan lova att i fallet med nio skivor av tio så kommer alla listorna ha minst ett singelspår på sig.

Kanske det, men tänk om det inte släppts någon singel från skivan? Det händer faktiskt ibland.

• Medlem
  • 2005-05-15 13:59
Ursprungligen av jazzper:

Kanske det, men tänk om det inte släppts någon singel från skivan? Det händer faktiskt ibland.

Ett snabbt överslag av min egen (tämligen omfattande) skivsamling; max 1/10 av alla skivor innehåller ett spår som getts ut som singel. Ser vi till den totala mängder skivor som ges ut, inklusive klassiskt, jazz etc, så skulle det förhållandet bli ännu lägre. Exempelvis Laseranders resonemang kan ha viss giltighet rörande toppliste/radio-energy-musik, men speglar inte på något sätt musikbranschen totalt sett.

Men, som sagts innan, det är artistens/bolagets val och inte vårt, passar det inte är det bara att låta bli att köpa. Om det visar sig att endast-album-försäljning sker av rent ekonomiska skäl, och dessa album säljer dåligt, så kan ni lita på att bolagen ändrar sig efterhand.

Om man räknar den musiken som är aktuell i det här fallet, dvs den som mest piratkopieras, alltså.

och att konsumenter låter bli att köpa är ju precis det som händer just nu och det är det som musikbranschen inte kan svälja.

Om person loggar in på ITMS och vill köpa en låt men snart upptäcker att man måste köpa hela skivan så låter den personen bli att köpa skivan. Om fler och fler personer gör det så måste skivbolagen tänka om och börja gilla nya läget. Vi konsumenter har makt!!

Skivbolag och artister måste acceptera att det är nya tider nu. Tiden då alla går och köper en cd är borta. Gilla läget och ta till sig tekniken och ge det som vi konsumenter efterfrågar.

Ursprungligen av wrongturn:

Om person loggar in på ITMS och vill köpa en låt men snart upptäcker att man måste köpa hela skivan så låter den personen bli att köpa skivan. Om fler och fler personer gör det så måste skivbolagen tänka om och börja gilla nya läget. Vi konsumenter har makt!!

Skivbolag och artister måste acceptera att det är nya tider nu. Tiden då alla går och köper en cd är borta. Gilla läget och ta till sig tekniken och ge det som vi konsumenter efterfrågar.

Den tiden är inte alls förbi, lika lite som tiden när alla köpte sin musik på vinyl är förbi. Dom som tycker att det digitala formatet erbjuder kass ljudkvalitet i jämförelse med CD/LP kommer fortsätta köpa sin musik på de fysiska formaten. Att nästan alla skivor som ges ut idag går att få tag på LP förutom CD, SACD och DVD-A är ju ett bevis för att nya format inte innebär dödsstöten för dom gamla. Att majoriteten kommer att köpa sin musik via nätet är mer eller mindre självklart, men jag är tveksam till att det i framtiden kommer finnas personer som inte äger en musikinspelning i ett fysiskt format.

• Oregistrerad
  • 2005-05-16 16:54
Ursprungligen av Mechanix:

Den tiden är inte alls förbi, lika lite som tiden när alla köpte sin musik på vinyl är förbi.

Jo, de tiderna är förbi. Tiderna när ALLA köpte vinyl, eller ALLA köpte CD, är faktiskt borta för längesedan.

Det syns ju mycket tydligt på försäljningen.

Jag vet hur många pizzahandlare som helst som inte låter dig bestämma vad som ska finnas på pizzan, speciellt vid lunchtid. Men betalar du extra, och handlar på en annan tid på dygnet, så går det ju bra. Precis som det går bra att köpa sin kompletta CD i en skivaffär.

• Medlem
  • Borås
  • 2005-05-16 14:05

jag tycker att jag som konsument har rätt att välja vad jag vill köpa, och att inte sälja delar av ett album när det i princip inte innebär någon som helst extra produktionskostnad tycker jag är dumt.

jag har aldrig hört en pizzabagare bli förnärmad när jag vill ha en pizza med annorlunda indgredienser trots att man får bättre utbyte av pizzan om den är som han vill ha den. jag har aldrig hört malaco gnälla för att man kan köpa lösgodis även om deras färdiga påsar ger bättre utbyte av godiset. jag kan välja att köpa alla starwars filmer utom episod 1 om jag inte tycker den är tillräckligt bra, george lucas kommer inte storma in med piketen i mitt hus och slå mig för att man får bättre utbyte av att se alla filmer utan att hoppa över en.
varför ska inte musik fungera så? kan inte musikbranschen göra som alla andra och anpassa sig?

Ursprungligen av öwall:

jag tycker att jag som konsument har rätt att välja vad jag vill köpa, och att inte sälja delar av ett album när det i princip inte innebär någon som helst extra produktionskostnad tycker jag är dumt.

jag har aldrig hört en pizzabagare bli förnärmad när jag vill ha en pizza med annorlunda indgredienser trots att man får bättre utbyte av pizzan om den är som han vill ha den. jag har aldrig hört malaco gnälla för att man kan köpa lösgodis även om deras färdiga påsar ger bättre utbyte av godiset. jag kan välja att köpa alla starwars filmer utom episod 1 om jag inte tycker den är tillräckligt bra, george lucas kommer inte storma in med piketen i mitt hus och slå mig för att man får bättre utbyte av att se alla filmer utan att hoppa över en.
varför ska inte musik fungera så? kan inte musikbranschen göra som alla andra och anpassa sig?

Skillnaden är väl den att musiker (nästan alla iaf) skapar sin musik för sig själva, och Du och jag, konsumenterna, är sekundära. Så är ju inte fallet för en pizzabagare eller annan näringsidkare, där är konsumenten primär, men vad han själv får ut av att skapa produkter/tjänster är sekundärt.

Bevaka tråden