Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-05-17 01:33

Uppdateringen till 10.4.1 ger förbättrad tillförlitlighet för Mac OS X 10.4 och rekommenderas för alla användare. Den innehåller förbättringar för:

fildelning med AFP och SMB/CIFS-fildelningstjänster
användning av DHCP i trådlösa nätverk
användarinloggning vid anslutning till LDAP- och Active Directory-tjänster
Core Graphics inklusive uppdaterade ATI- och NVIDIA-grafikdrivrutiner
synkronisering med .Mac
programmen Adressbok, iCal, Typsnittsbok, Mail och Förhandsvisning
Dashboard-widgets: Adressbok, Flight Tracker, Phone Book och Världsklocka
skapa och bränna skivavbilder med Skivverktyg
kompatibilitet med program och enheter från andra tillverkare
Du hittar mer information om uppdateringen på adressen http://www.info.apple.com/kbnum/n301517-sv

Finns på "Programuppdateringen"

/Yankee

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 01:01

10.4.1

Nu finns 10.4.1 i programuppdateraren för alla hungriga Tigrar.

Uppdateringen till 10.4.1 ger förbättrad tillförlitlighet för Mac OS X 10.4 och rekommenderas för alla användare. Den innehåller förbättringar för:

fildelning med AFP och SMB/CIFS-fildelningstjänster
användning av DHCP i trådlösa nätverk
användarinloggning vid anslutning till LDAP- och Active Directory-tjänster
Core Graphics inklusive uppdaterade ATI- och NVIDIA-grafikdrivrutiner
synkronisering med .Mac
programmen Adressbok, iCal, Typsnittsbok, Mail och Förhandsvisning
Dashboard-widgets: Adressbok, Flight Tracker, Phone Book och Världsklocka
skapa och bränna skivavbilder med Skivverktyg
kompatibilitet med program och enheter från andra tillverkare

Yes!!

skönt.hoppas apple har fått rätsida med lite buggar.

Ska bli mycket spännande att se hur detta hjälper till - är själv nyfiken på de nya drivisarna för korten

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-17 01:23

Safari känns absolut snabbare.
Mail startar snabbare.

Yes!!
Yes!!!!

!!#:( arg... va grinig jag blir. Efter uppdateringen och då jag väckt min MDD ur vila och startar Mail.app så krachar Mail - upprepade detta 2 gånger efter varandra och blippade iväg buggrapporten omedelbart. Har innan dess som vanligt kört reparera skivbehörighte som iof inte visade att något behövde fixas.

Ingen förbättring i iChat alltså? F-n här går man och väntar och väntar på att ichat ska börja fungera smärtfritt med AIM video-chat till peze burkar så att jag kan uppgradera till 10.4 igen.

Nåja. får även följa diskussionerna på apple.com och kolla vad som sägs där. *hoppas*

EDIT: Ingen fix i iChat så långt ögat når so far. Men Apple *jobbar på det* enl. diskussionerna för er som är intresserade.

Senast redigerat 2005-05-17 06:01

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301517-sv

Godbitarna:
Improves Dashboard widget compatibility with third-party mice with scroll wheels, and also for PowerBook G4 computers that feature trackpad scrolling.

You can now add a Motorola V180 mobile phone in iSync 2.0 with this update.
Improves iSync 2.0 compatibility for Motorola V551 mobile phones.

Some third-party wireless DHCP servers might not provide an IP address to a computer through AirPort if the computer has a long computer name—this update addresses the issue

Man är ju sugen på att installera direkt, men samtidigt kanske man ska avvakta lite *om* det skulle visa sig ge mer problem än det löser (det är väl inte troligt, men det har hänt).

Jodå, det har hänt!

Ursprungligen av Adrian B:

Man är ju sugen på att installera direkt, men samtidigt kanske man ska avvakta lite *om* det skulle visa sig ge mer problem än det löser (det är väl inte troligt, men det har hänt).

Systemet packade ihop och gick hem! Blå skärm, punkt slut!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-05-17 09:12

Fortfarande ingen aktivering av Quartz 2D Extreme?

-- Patrik

Antar att storleksskillnaden beror på om man gjorde Clean Install eller inte.
Jag har inte hunnit uppgradera ännu eftertsom jag inte haft internet kontakt med PBn min på hela dagen än. snyft.
Men inom ett par timmar så.

Kanske skulle ägna mig åt att ta backup på MySQL databasen tills dess.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2005-05-17 10:50

Inga problem här. 19 mb stor fil och allt verkar fungera efteråt. Märker att fläktarna går mindre ofta på fulla varv, det är positivt.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-17 11:31

Hände mig tidigare (med 10.3.x).
Lösningen tror jag var att stänga av skärmen, dra ur alla anslutna sladdar, kopplar ur skärmsladden, dra ur kontakten - vänta i typ 30 minuter.

Detta "nollställde" skärmen. ?

Sök på forumet efter tråden...

Jag kan inte starta terminalen. Jag är inloggad med ett konto i ett ActiveDirectory. Kontot är admin på min dator och jag har haft terminalen igång i 10.4.0.

Se bifogad fil för mitt felmeddelande. Några tips, jag har reparerat skivbehörigheterna?

Edit: har startat en egen diskussion om detta då det inte verkar vara en vanlig bugg relaterad till 10.4.1. Hjälp är mycket välkommen där:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=76506

Senast redigerat 2005-05-17 13:51
  • Oregistrerad
  • 2005-05-17 11:59

Sådärja, nu segfaultar mitt Carbon Emacs... Underbart!

  • Medlem
  • 2005-05-17 14:32
Ursprungligen av elk:

Sådärja, nu segfaultar mitt Carbon Emacs... Underbart!

Fick precis mail på CarbonEmacs maillista – ny version ute som skall fungera med 10.4.1.

(Har inte vågat uppdatera OS X själv ännu så jag har inte kollat själv.)

  • Medlem
  • 2005-05-17 18:24
Ursprungligen av Pappa:

Fick precis mail på CarbonEmacs maillista – ny version ute som skall fungera med 10.4.1.

(Har inte vågat uppdatera OS X själv ännu så jag har inte kollat själv.)

Länk tack!

  • Medlem
  • 2005-05-17 19:04

Påverkar uppgraderingen det ökade fläktljudet som G5:or (och andra) datorer lider av sedan 13.3.9?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 00:11
Ursprungligen av laax:

Länk tack!

http://home.att.ne.jp/alpha/z123/emacs-mac-e.html

-edit-
Nu har jag testat den nya builden och den fungerar fint. Jag ska kika på AquaMacs också.

Senast redigerat 2005-05-18 00:44
  • Medlem
  • 2005-05-18 09:13
Ursprungligen av elk:

Nu har jag testat den nya builden och den fungerar fint. Jag ska kika på AquaMacs också.

Jag hade problem med nya CarbonEmacs; den stal Cmd+H och gick helt enkelt allmänt slött. Det skall tydligen komma en uppdatering i juni som skall åtgärda vissa av problemen.

Jag fick ett tips om följande Emacs-distro för OS X: http://www.apple.com/downloads/macosx/development_tools/emacsforosx.html. Den fungerar fin-fint även om jag fick strula litet för att få snygga skärmfonter. Den är rapp, men innehåller inte AucTeX etc. som CarbonEmacs gjorde.

AquaMacs gillade jag aldrig. Vad är poängen med att köra Emacs om man mappar om alla kommandon?

Kopiera över gamla program

Några av Apples program pajjade så klart för mig också. Går ej att öppna, preview, mail och dyl. Jag kopierade dem från en annan dator som kör 10.3.9... Nu funkar de, även om de inte är de senaste versionerna. Testade att uppgradera till 10.4.1 igen.. Men den här gången vill uppdateraren inte uppgradera Apple programmen.

Mycket märklig uppdatering tycker jag. Har inte hört talas om lika mycket problem med en uppdatering på länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 10:03

Och jag tyckte det var en helt fantastisk uppdatering. Min iBook har gått segt som smör och hängt sig oavbrutet sen Tiger och jag har bara tänkt att det berott på för lite minne (256), men efter uppdateringen var allt högst märkbart snabbare och mitt tålamod behöver inte påfrestas hela tiden längre. (Och efter det slängde jag i mer minne också så nu är allt sweet :).)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-05-17 14:41
Ursprungligen av elk:

Sådärja, nu segfaultar mitt Carbon Emacs... Underbart!

Använd Aquamacs istället

Mvh, d-bug

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2005-05-17 11:55

Undrar om uppdateringen fixar mitt problem med gammalt ATIkort (XCLAIM 3D Pro/ATI, GT-C)? Använder det till min "slaskskärm" Har försökt med senaste drivisen från ATI, men det funkade inte. Den ska vad jag lyckats läsa mig till ändå vara fullständigare än den som går att hämta hos Apple.
/Hasse S

  • Medlem
  • Öland
  • 2005-05-17 12:26

ni som har problem med denna uppdatering: uppdaterade ni systemet eller körde ni en clean install?

jag uppdaterade och vill veta om det är värt att uppdatera till 10.4.1 eller om man skall skita i det...

//Filip

Uppdaterade... och sedan är det som sagt stora problem med många Apple program.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2005-05-17 12:33

Ingen förbättring i nya versionen vad gäller iSync som fortfarande lägger av vid programstarten.

Ursprungligen av Le:

Ingen förbättring i nya versionen vad gäller iSync som fortfarande lägger av vid programstarten.

Frågan är om detta någonsin fixas...

Jag har samma bekymmer. När jag klickar Synk-knappen kraschar programmet. Detta är ett uppdaterat Tiger-system. Jag installerade ett nytt Tiger-system på en annan partition och synkningen funkar på en gång.

Jag kommer att bita i det sura äpplet (!) och installera om från scratch när jag får tid. Annars kommer man att vara förföljd av de här skitbuggarna till nästa katt kommer om 2 år.

Mina problem med iSync kvarstår, d v s att programmet avslutar sig själv direkt. Allt annat verkar funka. So far....

Bevaka tråden