Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av P3t3r:

uppgradering bör man aldrig göra, dömt att misslyckas

Äh det du skriver är enormt överdrivet. Att uppgradera har funkat bra för mig sedan OS X kom på ett flertal olika macar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-18 15:53

Skaffa tiger eller inte...?

Jag sitter med en eMac 700 MHz som är ett par år gammal. Den kom med system 10.2 som jag har uppgraderat till 10.2.8. Jag köpte aldrig 10.3 eftersom jag kände mig ganska nöjd med mitt system. Nu undrar jag... Är min eMac för gammal och slö för Tiger eller kommer den att funka bättre?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 13:20

Hej! För mig funkar Exposé i och med med 10.4.1 lika fint som 10.3.9, dvs. inget "lagg".

/Fredrik

  • Medlem
  • 2005-05-18 13:31

mm, vet, verkar bara 50% som har problem & 50% som har samma flyt som vanligt

Ger samma tips en gång till: börjar badbollen komma upp titt som tätt och hela GUI:et börjar att sega, reparera skivrättigheterna. Efter att jag gått tillbaks (igen!) till Tiger har den börjat sega ordentligt några gånger, och varje gång har skiverktyget hittat rättighetsfel i /library och /usr och såna centrala kataloger. Efter reparation har det funkat allright igen. Men det är skumt att Tiger verkar så känsligt för fel på rätttigheterna. Även med Panther kunde ju rättigheterna bli fel ibland, men utan att datorn började krångla å det grövsta. Nån som har nån hum om vad det kan vara för fel som gör Tiger så känsligt?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 15:39

Min dator krascha direkt efter installation Känns inte bättre på något sätt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-18 17:06

Hör till dem som inte har haft ngr som helst problem, varken med 10.4 eller 10.4.1...

Gjorde i o f sig en "clean install" med 10.4, och innan jag installerade 10.4.1 så körde jag cocktail.

Men som sagt inga problem alls för mig!

//mmi

  • Medlem
  • 2005-05-18 15:50

känns som att dra lott, det bästa är ju att köra clean install, varför riskera tjaffs

  • Medlem
  • 2005-05-18 16:00

verkar vara 50% chans år varje håll gunek

min 800 mhz ibook är slöare av tiger som satan, medan några andras blir snabbare, fattar inte varför.

gäller samma sak med imac g5 & powermag g4 & g5...så maskinerna är ju inte för slöa...
något luktar skunk i tiger

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-05-18 16:05

Tiger eller inte...

Jag väntar väl ett tag och ser hur det blir. Eller så slår jag till och köper en ibook med tiger. Måste bara vinna på tipset först. :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 17:06

P3t3r, du kanske använder jobbigare program samt har mindre minne än andra? Tänkt på det?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-18 17:10

Inga problem alls efter 10.4.1

Visst är vi unika eller datorerna åtminstonde, vissa får bara problem efter uppdatering vissa inte alls...Ändo samma system...
Jag kör på en macmini och gjorde arkivera/installera på tiger och fick nu en 37 MB uppdatering efter den funkar allt som förut märker inga problem, en aning snabbare att öppna program (kan vara inbillning)fast jag får fortfarande inte iSync att funka, den dyker efter uppstart.... Tänkte när ja får tid och lust:-) installera om allt....det är ju trots en liten stunds jobb...
Problem med mail som några fått har ja intemärkt av(ännu)...
Det emda lustighet ja märkte av va att när ja starta 10.4.1 för första gången starta även assistenten och ville att ja skulle registrera mej och ansluta till internet och allt det där......

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-19 12:21
Ursprungligen av P3t3r:

verkar vara 50% chans år varje håll gunek

min 800 mhz ibook är slöare av tiger som satan, medan några andras blir snabbare, fattar inte varför.

gäller samma sak med imac g5 & powermag g4 & g5...så maskinerna är ju inte för slöa...
något luktar skunk i tiger

Håller med. Det laggar oroväckande mycket jämfört med Panter - det verkar som om Apple (än en gång?) slagit sig för bröstet lite för tidigt...
Tycker inte Tiger gjort OS X upplevelsen bättre i paritet med hypen (men det handlar förståss om marknadsföring).
Snarare Mac OS ZZZZZ...
Nåja. Inte alltid, men ibland är det bara för segt! (Kör Tiger, ny dator (Mini 1,42 512).

  • Medlem
  • 2005-05-18 17:18

Wheat, jag kör absolut inga konstiga program eller tillbehör

640 mb ram, har lagt in macromedia studio, adobe cs & micorosoft office paketet...
men expose laggar ju direkt efter instalationen av 10.4 när jag tom bara har 2 st finderfönster över varandra, så din teori fungerar nog inte där

Ursprungligen av P3t3r:

Wheat, jag kör absolut inga konstiga program eller tillbehör

640 mb ram, har lagt in macromedia studio, adobe cs & micorosoft office paketet...
men expose laggar ju direkt efter instalationen av 10.4 när jag tom bara har 2 st finderfönster över varandra, så din teori fungerar nog inte där

Inte undra på att du har problem. Vet du hur mycket virtuellt hdminne och vanligt RAM minne de program du använder kräver totalt?
Mer än du har i din iBook för att fungera riktigt bra, och MS programvarors dåliga rykte har orsaker. Själv har jag undvikit MS kanske därför jag nästan aldrig har problem med mina macar.

  • Medlem
  • 2005-05-18 17:52

men åhhh, dels så handlar mitt problem om exposé laggar, F9 varianten asså, dessutom som jag sa i mitt tidigare inlägg:

"expose laggar ju direkt efter instalationen av 10.4 när jag tom bara har 2 st finderfönster över varandra" det vill säga innan jag ens installerat ett enda program

sen är det ju inge bar ajag med min över 2 år gamla ibook som har problem har jag märkt, trots att inte många verkar tro mig, jag har vittnat om folk som beskriver samma problem med dina dual g4 powermac, dual g5 powermac & imacar & både de & jag har gjort clean installation.

dessutom så flyter programmen på perfekt under 10.3 medan det knappt går att arbeta om man råkar ha itunes i bakgrunden som kör en låt. 640 mb ram räcker ju gott & väl, säger ju inte att jag kör alla 10 program samtidigt shit

Ursprungligen av P3t3r:

640 mb ram räcker ju gott & väl

Tydligen inte.

  • Medlem
  • 2005-05-18 18:00

vadå tydligen inte, vad har jag för problem med min dator som gör att 640 mb ram inte räcker till?
läste du ens det andra jag skrev om?

Ursprungligen av P3t3r:

vadå tydligen inte, vad har jag för problem med min dator som gör att 640 mb ram inte räcker till?
läste du ens det andra jag skrev om?

Jo jag läste det du skrev att expose laggar för dig men det kan mycket väl bero på att du har för lite minne och för många tunga program installerade som tar plats och resurser från din iBook. 640MB minne är hyfsat men knappast optimalt. Apple själva höjde minimiminneskravet för 10.4 till det dubbla 256MB vilket verkligen är ett minimikrav eftersom bara operativet då tar nästan allt minne...

Högerklicka ett gäng bilder i Finder och välja Bildspel funkar nu. Jäklar vad snyggt de gjort med inbyggd Exposé och allt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-05-18 18:14

Ander Täpp,
kan du förklara vad du menar för mig som inte hittat alla finesserna, ännu?
"Jäklar vad snyggt de gjort med inbyggd Exposé och allt."

Yes!!

Ursprungligen av Anders Täpp:

Högerklicka ett gäng bilder i Finder och välja Bildspel funkar nu. Jäklar vad snyggt de gjort med inbyggd Exposé och allt.

Det fungerade redan i 10.4.0 för mig (men jag har för mig att andra hade problem). Det är snyggt, men jag önskar verkligen att Apple kunde göra en inställning så man slapp den där overlay-rutan om man navigerar med pil-tangenterna (samma önskan gäller även iPhotos bildspel förövrigt).

Ursprungligen av Yes:

Ander Täpp,
kan du förklara vad du menar för mig som inte hittat alla finesserna, ännu?
"Jäklar vad snyggt de gjort med inbyggd Exposé och allt."

Starta ett bildspel från Finder (markera ett gäng bilder, högerklicka och välj "Bildspel"). Rör på musen så att du får fram overlay-rutan. Klicka på "Indexark".

  • Medlem
  • 2005-05-18 18:15

jazzper, för tredje gången nu!
expose laggar tom direkt efter 10.4 blivit installerad!!! har ju inte ens lagt in program då!
dessutom är det folk med 1-2 gig som det laggar för... förstår du nu? 640 mb ram som hela osx själv kan få tugga upp...och det laggar ändå...ok?

anders, ja, snyggt de har gjort det, och expose där och de andra animationerna flyter på perfekt för mig, men inte vanliga expose

  • Medlem
  • 2005-05-19 12:27

håller med micke F, äntligen nån på detta forumet som inte helt dissar mig & mina seghetsupplevelser med 10.4.

jag är kinkig för lilla misnta lagg & ryck, märker detta speciellt när man arbetar i tunga problem, känns som att något i osx 10.4 snor massa extra cpu kraft, har kikat men inte lyckats hitta en enda sak som drar massa kraft, verkar vara fint fördelelat på alla osx´s´trådar...
mina arbetsprogram drar inte mer än i 10.3... BLÄ!

P3t3r:
Problemet folk kanske har med dina inlägg är att du skriver så kategoriskt – att dina problem inte är specifika alls utan snarare inbyggda med Tiger. Vilket jag inte tror på. Varken jag eller någon jag känner alt. jobbar med har haft några större problem med Tiger, dessutom har de flesta av oss kört uppdatering i stället för Clean install. Så snacket om att det är "fifty-fifty" är kraftigt överdrivet.
(För övrigt installerade jag Tiger på min dotters eMac, första generationen, och uppdaterade till 10.4.1, ej heller hon har fått problem.)

Ursprungligen av P3t3r:

håller med micke F, äntligen nån på detta forumet som inte helt dissar mig & mina seghetsupplevelser med 10.4.

Jag har vissa seghetsupplevelser, framförallt denna: När jag skriver in text går det otroligt segt emellanåt. Jag kan ibland skriva in en hel mening innan den visas. Jag har för mig att jag haft problemet förut, men jag tror nån uppdatering av Panther fixade det. Men nu är det tillbaka.

  • Medlem
  • 2005-05-19 13:09

Stinky, sök på slow & expose & poor i apples egna ddiskussionsforum på 10.4 avdelningen så kanske du får en annan bild...

en nätpolare har problem med både dual g4 powermac & 12" powerbook när det gäller seghet & F9 lagg, och detta hände även när 10.4 är installerat på clean hd innan man ens pillat på det...

så klart det måste vara 10.4, frågan är bara vad det är & denna 10.4.1 uppdatering verkar inte hjälpa vad jag läst här på 99mac forumen eller apples diskussionforum

Ursprungligen av P3t3r:

Stinky, sök på slow & expose & poor i apples egna ddiskussionsforum på 10.4 avdelningen så kanske du får en annan bild...

en nätpolare har problem med både dual g4 powermac & 12" powerbook när det gäller seghet & F9 lagg, och detta hände även när 10.4 är installerat på clean hd innan man ens pillat på det...

så klart det måste vara 10.4, frågan är bara vad det är & denna 10.4.1 uppdatering verkar inte hjälpa vad jag läst här på 99mac forumen eller apples diskussionforum

P3t3r det kan inte vara 10.4 det beror på eftersom det rullar hur bra som helst på de uppdaterade datorer jag och mina kollegor jobbar med (ett trettiotal g3 g4 och G5:or) Exposé laggar inte ens på första generationens iBook.
En sak som alla våra datorer har gemensamt är att det finns gott om ledigt hårddiskutrymme och relativt mycket minne i datorerna sånt gillar OSX. Plus att vi inte har Microsoft Office installerat eller alldeles för många typsnitt.

  • Medlem
  • 2005-05-19 13:59

säkert 4:e eller 5:e gången jag säger detta

det laggar för mig & flera innan man ens installerat några program eller lagt in filer...
så det kan inte vara något annat än självaste 10.4 som är keft

Ursprungligen av P3t3r:

säkert 4:e eller 5:e gången jag säger detta

det laggar för mig & flera innan man ens installerat några program eller lagt in filer...
så det kan inte vara något annat än självaste 10.4 som är keft

Du är medveten om att Spotlight kan påverka prestandan rätt ordentligt direkt efter installationen?

Eftersom 10.4 verkar fungera utmärkt på de flesta macar inklusive t.o.m. sådana som är äldre än din så kan jag inte hålla med dig om att det är keft. Kanske har du en iBook med smådefekt moderkort?

När du har installerat OSX har du först raderat hårddisken ordentligt?
Hur stor hårddisk har du förresten och hur mycket utrymme har du egentligen ledigt borträknat swapminnet.?

Bevaka tråden