Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.1

Tråden skapades och har fått 128 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-05-19 14:20

- jag körde clean install på en "nollad" hd, dvs skrev nollor över hela disken via osx install skivverktyget.
- jag har låtit osx stå helt själv & spotlight indexerat allt 100% sen startat om flera gånger, laggar fortfarande.
- har inte lagt in filer eller program
- min egen hd är 30 gig stor
- F9 laggar med bara 2 fönster igång
- f11 flyter på perfekt, samt alla effekter på dashboard, det är främst dockan & f9 animationen som är småhackig
- det är inte bara jag utan folk med dual g,4, dual g5, imac g5 & powerbook g4 som har problem med exakt samma sak!!!!!!

Ursprungligen av P3t3r:

- jag körde clean install på en "nollad" hd, dvs skrev nollor över hela disken via osx install skivverktyget.
- det är inte bara jag utan folk med dual g,4, dual g5, imac g5 & powerbook g4 som har problem med exakt samma sak!!!!!!

Kanske är det så att det är de som inte har uppdaterat från 10.3 utan gjort en "ren" installation som har fått problemen du skriver om. Våra macar har som sagt var uppdaterats allihopa med utmärkt resultat.

Till P3t3r:s försvar vill jag säga att jag precis har samma seghet i exposé. Animeringen för visa fönster går ryckigt, oavsett hur många program som är öppna.

Jag har en iMac G5 med 768 MB i minne och 50 GB ledigt hårddiskutrymme. Ren installation. Kom inte och säg att det inte beror på Tiger.

Ursprungligen av Kristian B:

Till P3t3r:s försvar vill jag säga att jag precis har samma seghet i exposé. Animeringen för visa fönster går ryckigt, oavsett hur många program som är öppna.

Jag har en iMac G5 med 768 MB i minne och 50 GB ledigt hårddiskutrymme. Ren installation. Kom inte och säg att det inte beror på Tiger.

Provade själv nyss på en iMac G5 1.6Ghz med 1024MB minne. Exposé fungerar klockrent. Men den är som sagt uppdaterad från 10.3x till Tiger.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 14:55

För att göra det hela lite mer intressant kör jag Tiger på en 'clean' install. Hos mig hackar inte exposé eller några effekter. Det är på en 1.5 ghz PB G4.

Om vi tar era upplevelser som fakta finns det inte mycket att gå på. I så fall avgörs skillnaden inte av om man uppdaterade till Tiger eller gjorde en clean installation. Inte heller av vilken hårdvara man har, eftersom Simons maskin är nästintill identisk med min, förutom internminnet. Om det nu inte är den som är boven.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 15:53

Struntar nog i Tiger ett tag som det verakr

Sitter med iMac globe 700 Mhz o 768 minne. Fick svaret på Apple discussions att Tiger borde göra min dator snabbare om jag ser till att Spotlight indexerar ordentligt och om jag inte har för många widgets uppe. Men när man läser detta forum verkar det som om jag gör klokast i att behålla Panther. Sedan 10.1.5 har det bara gått snabbare och snabbare för varje uppdatering, men efter det här verkar det behövas en häftigare dator, eller vad säger ni?

Ursprungligen av benela:

Sitter med iMac globe 700 Mhz o 768 minne. Fick svaret på Apple discussions att Tiger borde göra min dator snabbare om jag ser till att Spotlight indexerar ordentligt och om jag inte har för många widgets uppe. Men när man läser detta forum verkar det som om jag gör klokast i att behålla Panther. Sedan 10.1.5 har det bara gått snabbare och snabbare för varje uppdatering, men efter det här verkar det behövas en häftigare dator, eller vad säger ni?

Jag tror nog att du kommer bli nöjd även med Tiger om du uppdaterar. Fast du kanske behöver sätta i lite mer minne.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-19 21:00

1 Gig minne är max

Ursprungligen av Simon Templar:

Jag tror nog att du kommer bli nöjd även med Tiger om du uppdaterar. Fast du kanske behöver sätta i lite mer minne.

Jag tror att 1 Gig minne är max i min burk. Har uppgraderat med 512 Mb så nästa steg är att byta ut originalminnet från 256 till 512. Det minnet är ganska dyrt tror jag och man kan inte sätta in det själv. Jag kan inte öka med mer än 256 till. Gör det så stor skillnad? 768 eller 1 gig, alltså?

Ursprungligen av benela:

Jag tror att 1 Gig minne är max i min burk. Har uppgraderat med 512 Mb så nästa steg är att byta ut originalminnet från 256 till 512. Det minnet är ganska dyrt tror jag och man kan inte sätta in det själv. Jag kan inte öka med mer än 256 till. Gör det så stor skillnad? 768 eller 1 gig, alltså?

Beror på vad du använder datorn till, kör du inga jättetunga program så duger 768MB. Mer RAM är iofs aldrig fel. Testade en Tigeruppdaterad eMac 700Mhz tidigare idag fungerade hur bra som helst med 768MB.

Ursprungligen av Kristian B:

Om vi tar era upplevelser som fakta finns det inte mycket att gå på. I så fall avgörs skillnaden inte av om man uppdaterade till Tiger eller gjorde en clean installation.

Instämmer. Och just därför börjar jag undra om inte tilltron till clean install är överdriven, för att inte säga "mytisk". P3t3r uttrycker sig ju ungefär som att han "tog det säkra före det osäkra" när han nollade hd:n. Men det kanske finns en poäng i att Apple rekommenderar en enkel, rak uppdatering framför clean install?

  • Medlem
  • 2005-05-19 17:23

Stinky du är fortfarande ute på fel spår, 1:a gången jag installerade va det upgpradering, expose laggade, sen ren installation, expose laggar, sen nollad hd & clean install, samma problem...

Ursprungligen av P3t3r:

Stinky du är fortfarande ute på fel spår, 1:a gången jag installerade va det upgpradering, expose laggade, sen ren installation, expose laggar, sen nollad hd & clean install, samma problem...

Det kan inte vara så simpelt att du inte har haft processorn inställd på högsta prestanda i strömspararen?

Jag testade med att ställa om min Powerbook G4 1.33Ghz och då blev Exposè F9 något segt.

Ursprungligen av P3t3r:

Stinky du är fortfarande ute på fel spår, 1:a gången jag installerade va det upgpradering, expose laggade, sen ren installation, expose laggar, sen nollad hd & clean install, samma problem...

Det är nog du som är inne på fel spår med ditt allmänna korståg mot "keffa" Tiger. På forum som detta och andra mac-forum samlas givetvis folk som fått problem. Själv känner jag inte en enda människa som haft problem med Tiger, och då har ända hela min familj, åtskilliga kompisar samt hela min arbetsplats (30 pers) Mac med uppdaterade Tigrar.
Sanningen är nog snarare att du, som Simon Templar gissar, har toppat processorn i strömspararen, eller råkat ha någon annan, mer eller mindre udda, inställning som gett dig problem – eller haft ren otur med program, inställningar, drivrutiner etc i precis vilken kombination som helst...

  • Medlem
  • 2005-05-19 21:54

Stinky, jo du har nog något rätt, jag måste ha gjort fel när jag installerade tiger eftersom det inte ens har flyt direkt efter instalationen då spotlight är klar *ironi*

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-19 22:55

Tiger är uppenbart inte en klockren uppdatering för alla - och det måste väl vara ok att anse det även på 99mac?!?

Det mesta funkar bra (utom ex exposé F9) - men då och då tar datorn små oförklarliga pauser, inte längre än att det skapar känslan av "men kom igen då!" Lite som typ 10.2. Särsklilt där Safari och Mail är med i leken.

Det är tråkigt, och jag funderar faktiskt på att lägga in 10.3.9 igen - men det känns som ett sådant "nederlag" och som om jag vänder ryggen mot den frontlinje man ju vill vara vid

Ursprungligen av Micke F:

Tiger är uppenbart inte en klockren uppdatering för alla - och det måste väl vara ok att anse det även på 99mac?!?

Visst men man kan ju fundera över varför det fungerar utmärkt på de allra flestas macar. Det kan ju faktiskt vara så att de datorerna som drabbats har hårddiskfel grafikkortsfel minnesfel nätfel logikkortsfel eller något annat hårdvarufel. Inte alla fel gör att datorn dör utan kan ställa till med småhyss.
Även trådlösa tangentbord möss och USB Firewireenheter kan ställa till det.

Att enkom påstå att det är Tiger 10.4 det är fel på håller inte när det fungerar för de flesta. Har själv idag provat nästan 30 macar från en enkel gammal ibook g3 till nyare G5 Powermacar alla uppdaterade till Tiger och på alla fungerade Expose perfekt utan att lagga.

Härligt!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-05-17 07:59

Någon förbättring i spel med de nya drivrutinerna?

Hörde att storleken på updaten varierar mellan 19 eller 37 mb.

Vilken storlek hade ni?

19,x MB

Brukar vara försiktig med uppdateringar, men nu körde jag på. Skulle inte...
Åtminstone iChat, Safari, Skivverkyg, vägrar starta, avslutas direkt!
Hm...

Suck! Reparerade rättigheterna och uppdaterade min Dual G5:a. Allt verkar bra tills jag ska sätta burken i vila (genom att trycka på strömbrytaren på Cinema Displayen). Funkar inte! Givetvis funkade det i 10.4.0

"Quality Control" anyone??

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-05-17 11:06
Ursprungligen av Jernberg:

Suck! Reparerade rättigheterna och uppdaterade min Dual G5:a. Allt verkar bra tills jag ska sätta burken i vila (genom att trycka på strömbrytaren på Cinema Displayen). Funkar inte! Givetvis funkade det i 10.4.0

"Quality Control" anyone??

Har du kollat Systeminställningar -> Strömsparare -> Alternativ -> Övriga alternativ -> "Tillåt att datorn sätts i vila med strömbrytaren"?

Ursprungligen av Spooky:

Har du kollat Systeminställningar -> Strömsparare -> Alternativ -> Övriga alternativ -> "Tillåt att datorn sätts i vila med strömbrytaren"?

Ska kolla detta när jag kommer hem ikväll. Den var inte ikryssad före uppdateringen iaf... Men tack för tipset.

Ursprungligen av Martin Frykberg:

Brukar vara försiktig med uppdateringar, men nu körde jag på. Skulle inte...
Åtminstone iChat, Safari, Skivverkyg, vägrar starta, avslutas direkt!
Hm...

Körde du en clean install då du drog in 10.4?

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Körde du en clean install då du drog in 10.4?

Nej, jag körde arkivera och uppdatera. Reparerade behörigheter före uppdatering till 10.4.1. "Allt" fungerade i 10.4, nu fungerar inte tidigare nämnda program + i varjefall Textredigeraren. Verkar bara vara Apple program som har problem, men några rullar, mail och iPhoto i varje fall.
Hur gör man nu för att nergradera? Är det en ny installation med Tigerskivan som gäller?
Tillägg krånglande program: Programuppdatering,

  • Medlem
  • 2005-05-17 12:38

Inga tokigheter här inte Uppdaterade efter att först kört skivverktyg och min Tigerinstallation var från scratch när jag installerade. Gjorde från början misstaget att tro att det gick att uppdatera Panther direkt. Resulterade i tecknet för parkering förbjuden och sen var det bara att börja om och göra rätt

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-05-17 12:49

Nån som har några erfarenheter av arbete med Adobe Creative Suite 1 och MS Office i Tiger? Funkar allt som det ska?

Ursprungligen av hugin:

Nån som har några erfarenheter av arbete med Adobe Creative Suite 1 och MS Office i Tiger? Funkar allt som det ska?

Inga konstigheter alls såvitt jag kan se. Möjligtivs lite snabbare, men det kanske inte stör...

Bevaka tråden