Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ursäkt för x86 en lögn

Tråden skapades och har fått 311 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, jag påpekade det i en annan tråd. Codename "Yonah", dualcore baserad på Dothan samt med mediaspecifika instruktioner. Läs Intels roadmap så får du se delar av deras planer. Ett hett tips

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Ja, jag påpekade det i en annan tråd. Codename "Yonah", dualcore baserad på Dothan samt med mediaspecifika instruktioner. Läs Intels roadmap så får du se delar av deras planer. Ett hett tips

Men av senaste dagarnas rykten verkar det som om Intel ska släppar nyheter om en ny generation av processorer, som de tidigare inte har presenterat. Huruvida det är så, eller om det är Yonah, Conroe och de andra tidigare diskuterade processorerna som ryktena handlar om, återstår att se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 20:44
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Läs Intels roadmap så får du se delar av deras planer. Ett hett tips

Har du någon länk?

Ursprungligen av Fredric:

Har du någon länk?

http://developer.intel.com/products/roadmap/index.htm

Dock syftade jag inte på den, utan en annan som publicerades på någon av de stora siterna. Dock kan jag inte minnas vilken :/

Ska försöka leta efter den, dock har jag ont om tid. Jag är fullt upptagen med att fixa allt tills på tisdag.

EDIt: Hittade lite om yonah, dock inte dne artikeln jag läst. http://www.x86-secret.com/?option=newsd&nid=899

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 20:41

** He expects the new technology to begin arriving in computers in about 18 months.

** I assume they will be able to go from two to four to eight cores on a chip in a fairly smooth and nondisruptive manner," Mr. Brookwood said.

Låter inte så illa..

Den generationen måste dock vara baserad på x86, (läs:baserad) Generation, skulle nog kunna vara processor specifika instruktionssätt. Iofs så använder Mac OS X kanske bara de nyaste SSE,SSE2 samt SSE3 i Tiger för x86. Skulle nog vara lätt att använda samma i deras nya "generation".

Intressant aspekt, för ifall Apple får egen typ av processor som operativsystemet utnyttjar till fullo, ja då kan det bara bli ännu bättre. Personligen tippar jag dock på att den s.k. nya generation bara är de mediaspecifika instruktionerna. Nåt som kommer utnyttjas mycket i 10.5 om jag har förstått rätt.

Men vem vet, kan bli vad som helst. Dock är nog det ganska klart att den nya kommer ha många gamla x86-instruktioner. Men inte nödvändigtvis alla från 386 tiden. Kanske bara 686 instruktionerna. Såsom SSE-SSE3.

Vem vet, kanske en PPC lliknande x86. Där de använder de bästa delarna från varje arkitektur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-13 20:56

du behöver inte leta..

AnandTech har en (som vanligt) utmärkt artikel om intels senaste roadmap, där de diskuterar den nya, omtalade arkitekturen (Conroe) och spekulerar lite kring den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-14 12:06

Vilken processor är det detta gäller, Yonah eller Conroe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-23 22:43
Ursprungligen av Fredric:

Ja det stod ju en del intressant där bl.a. följande

"The reduction in power will enable a new class of devices to be created at the 0.5W marker - the Handtop. The Handtop is basically a very small PC, that may end up being what everyone envisioned the Tablet PC as being"

0.5 W skulle möjliggöra en Psion liknande clamshell dator

Bevaka tråden