Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples ursäkt för x86 en lögn

Tråden skapades och har fått 311 svar. Det senaste inlägget skrevs .

x86 - Darn! Jag känner mig sviken!

Jag som såg fram mot en laptop med Dual G5 med ett separat vätskekylningstorn som samtidigt kunde kylt min Coca Cola när jag ligger ute och solar i sommar!

Aldrig får man vara riktigt glad..

Jag tycker att det borde satsas statliga pengar på en Mac x86 Stödgrupp för att hjälpa till att bearbeta detta fruktansvärda trauma!

Bara Apple inte överger enkappsmusen också! Då blir det tilt i hjärnan! Det är det enda jag har att klamra mig fast vid nu, suck

Ursprungligen av Macce65:

x86 - Darn! Jag känner mig sviken!

Jag som såg fram mot en laptop med Dual G5 med ett separat vätskekylningstorn som samtidigt kunde kylt min Coca Cola när jag ligger ute och solar i sommar!

Aldrig får man vara riktigt glad..

Jag tycker att det borde satsas statliga pengar på en Mac x86 Stödgrupp för att hjälpa till att bearbeta detta fruktansvärda trauma!

Du kan köpa ett vattenkylningstorn ändå om du vill:

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=63&code=021

Ursprungligen av Andersson:

Du kan köpa ett vattenkylningstorn ändå om du vill:

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=63&code=021

Du kan t o m köpa den av grannen till Inlife på Sveavägen :

http://www.mycom.se/produkt/zalman_flaktlos_vattenkylning_reserator_26578.html

MEN det är inte samma sak som om Apple designat den till iBook Dual G5! Då hade det säkert funnits en snygg ölburkylare att sätta på den Appleblå kylslangen, som tillbehör!

För övrigt vill jag bara säga att jag inte är det minsta lilla inronisk nu!

  • Medlem
  • 2005-06-13 12:36

Här är en annan intressant teori, som faktiskt skulle göra Jobs "ursäkt" till en "lögn";
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20050609.html

..."what's behind the announcement is so baffling and staggering that it isn't surprising that nobody has yet figured it out until now.
Apple and Intel are merging."

Ursprungligen av SirN:

Här är en annan intressant teori, som faktiskt skulle göra Jobs "ursäkt" till en "lögn";
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20050609.html

..."what's behind the announcement is so baffling and staggering that it isn't surprising that nobody has yet figured it out until now.
Apple and Intel are merging."

Intressant tanke, men inte så trolig fullt ut. Se Daring Fireballs kommentar till Cringelys text: Together We Can Rule the Galaxy

  • Medlem
  • 2005-06-13 13:52
Ursprungligen av Adrian B:

Intressant tanke, men inte så trolig fullt ut. Se Daring Fireballs kommentar till Cringelys text: Together We Can Rule the Galaxy

Det var via Daring Fireball jag hittade originaltexten faktiskt :rolleyes:
Men å andra sidan tillhörde han, bland många andra, de som argumenterade emot x86 in i det sista. Och hade fel...

Att tro att VD:n för ett stort företag som Apple ställer sig och berättar Sanningen, Hela Sanningen och Inget Annat än Sanningen är naivt. Apple är ingen välgörenhetsorganisation, de är ett kommersiellt företag och uttalar sig naturligtvis på de sätt som gagnar företaget bäst. Även jag kan inte riktigt se Tjackes/Anvils påstående som "bevisade", men tänker då rakt inte avfärda de som osanna bara för att Steve Jobs sagt det och det, än mindre ser jag ålder/bostadsort som någon slags mått på tillförlitlighet.

Den som lever får se!

Ursprungligen av SirN:

Det var via Daring Fireball jag hittade originaltexten faktiskt :rolleyes:

Vadå, menar du att du missade min länk till artikeln?

Ursprungligen av SirN:

Men å andra sidan tillhörde han, bland många andra, de som argumenterade emot x86 in i det sista. Och hade fel...

Jo det hade han faktiskt. Han gör vettiga analyser och argumenterar bra, men han har inte alltid rätt. Men hey, inte ens *jag* trodde riktigt på x86...

Ursprungligen av SirN:

Att tro att VD:n för ett stort företag som Apple ställer sig och berättar Sanningen, Hela Sanningen och Inget Annat än Sanningen är naivt. Apple är ingen välgörenhetsorganisation, de är ett kommersiellt företag och uttalar sig naturligtvis på de sätt som gagnar företaget bäst. Även jag kan inte riktigt se Tjackes/Anvils påstående som "bevisade", men tänker då rakt inte avfärda de som osanna bara för att Steve Jobs sagt det och det, än mindre ser jag ålder/bostadsort som någon slags mått på tillförlitlighet.

Jo, att ta allting Jobs säger som Sanningen vore naivt helt klart. Man får filtrera det genom ett viss mått av skeptisism och försöka fundera på om det är vettigt. Rena lögner har ju en tendens att krypa fram och bita tillbaka såsmåningom och jag har inte för mig att Jobs är känd för att ljuga rakt ur. Däremot brukar han berätta en selektiv sanning. Som t.ex. att han gärna gjort prestandamätningar på scen när läget varit till Apples fördel (som när G5 kom) och sen inte göra det när det sett mörkare ut.

Själv tror jag att det är rätt rimligt att framtida roadmaps var viktigare för Apple än dagens G5-läge. Jag tror också att IBM verkligen var rätt ointresserade av att satsa på persondatorprocessorer, iaf utan tillskott från Apple finasiellt.

Hela Intelbytet framstår faktiskt allt mer som väldigt logiskt och bra. Det stör mig att jag inte kunde se det innan. Var jag hjärntvättad då eller är jag det nu?

Det är i alla fall betryggande att utvecklarna rapporterar att anpassningen av program går ytterst smidigt och att de är redo för Intelbytet redan nu.

Jag tror att det är så att Apple redan IDAG tycker att det vore bättre med x86-proppar i maskinerna. Framförallt bärbara. Snacket om roadmap är ingen lögn, men det är en marknadsmässig twist för att få det hela att verka som att PPC är bäst i Macar i precis ett år till, och i samband med att man är klara att lansera x86-burkar och dom flesta utvecklarna har hunnit kompilera om/porta sina program så kan man precis deklarare i just denna sekund har x86-proppar blivit bättre. Pust! Vilken timing va?

Det var väl den stora anledningen att Apple inte kunde tala om hur jäkla effektivt det är med os x på x86 redan idag. Det skulle sänka dagens försäljning ännu mera. Roadmap-snacket är ett giltigt argument för att byta till x86, men det finns akuta skäl redan idag att byta, men Apple kan inte tala om dom skälen utan att förlora ansiktet.

Ursprungligen av ace4711:

Jag tror att det är så att Apple redan IDAG tycker att det vore bättre med x86-proppar i maskinerna. Framförallt bärbara. Snacket om roadmap är ingen lögn, men det är en marknadsmässig twist för att få det hela att verka som att PPC är bäst i Macar i precis ett år till, och i samband med att man är klara att lansera x86-burkar och dom flesta utvecklarna har hunnit kompilera om/porta sina program så kan man precis deklarare i just denna sekund har x86-proppar blivit bättre. Pust! Vilken timing va?

Men tror du inte att det är så att Apple helst vill hoppa på Intel-tåget först med de kommande processorerna bortanför återvändsgränden P4? Att det är först med de roadmaps som finns som Intel blivit riktigt intressant. När de dumpar Netburst och så vidare. Pentium M är ju redan idag intressant för bärbart och minin, men för PowerMacen är det väl ändå inte så akut?

Ursprungligen av Adrian B:

Men tror du inte att det är så att Apple helst vill hoppa på Intel-tåget först med de kommande processorerna bortanför återvändsgränden P4? Att det är först med de roadmaps som finns som Intel blivit riktigt intressant. När de dumpar Netburst och så vidare. Pentium M är ju redan idag intressant för bärbart och minin, men för PowerMacen är det väl ändå inte så akut?

På många sätt är en G5 mycket bättre än en P4, visst är det så. Men jag tror det är lite bedrägligt att jämföra just dom. Visst skulle Apple må bra av Pentium-M i dom bärbara redan idag (ja, i förrgår faktsiskt). Men, vi får inte glömma bort att en eMac med G4 (som Apple säljer idag) skulle få rumpan smiskad röd av en Pentium.

Apple kommer sannolikt lansera någon ny tuff propp från Intel med buller och bång, det kommer att göra att alla vi Mac-ägare kommer att få en känsla av att stjärnglansen och superdatormagin gnuggar av sig på oss. Trots att vi köper "mellanmodellen" som är mycket billigare. Apple har varit duktiga på det tidigare, och dom kommer att fortsätta vara duktiga på det. Intel vill antagligen ta del av Apples hip-faktor, och det i sig ger dom mervärde än själva försäljningen bara till Apple.

Jag hoppas att Apple inte lovat Intel exklusivitet något längre tag, för själva fördelen med x86-lägret är ju att man systemleveratör kan byta processorleverantör, bara den är x86-kompatibel.

Jag tror att Apple har lovat Intel exklusivitet under en period, och Intel har sockrat sig erbjudande och säljer inte bara proppar, utan kan erbjuda Apple moderkort/grafikkort/wifi och marknadsföringsbidrag och gud vet allt.

För att avrunda själva trådens "nyhet" -- Att Apple har ljugit om bytet. Så är alltså inte fallet. Det som har hänt är att Apple är besvikna på IBM och bytt leverantör till Intel istället. På IBM är man besvikna över det. Precis som man kan anta att man på Intel är glada. Men jag tycker inte det har så mycket nyhetsvärde....

Personligen tror jag att "läckan" som Tjacke et al har refererat till är äkta. MEN, läcken kommer varken med några häpnadsväckande påståenden alls, eller är illojal mot sin arbetsgivare. Måhända bryter han mot något NDA.

Senast redigerat 2005-06-14 13:19
Ursprungligen av ace4711:

På många sätt är en G5 mycket bättre än en P4, visst är det så. Men jag tror det är lite bedrägligt att jämföra just dom. Visst skulle Apple må bra av Pentium-M i dom bärbara redan idag (ja, i förrgår faktsiskt). Men, vi får inte glömma bort att en eMac med G4 (som Apple säljer idag) skulle få rumpan smiskad röd av en Pentium.

Jo, men eMacen är ju en sorglig skapelse på så många punkter... Men ja, skulle nog också må väldigt bra med Petium M i sig.

Ursprungligen av ace4711:

Apple kommer sannolikt lansera någon ny tuff propp från Intel med buller och bång, det kommer att göra att alla vi Mac-ägare kommer att få en känsla av att stjärnglansen och superdatormagin gnuggar av sig på oss. Trots att vi köper "mellanmodellen" som är mycket billigare. Apple har varit duktiga på det tidigare, och dom kommer att fortsätta vara duktiga på det.

Ja, är det något dom är bra så är det detta. Men från och med nu kan de inte överraska längre på samma sätt. Eftersom Apple bara är en (och en väldigt liten dessutom) av alla Intels kunder så har jag svårt att tänka mig att de kan hemlighålla utvecklingstakten som de kunnat tidigare. Jag tror att det lite oftare än tidigare kommer att låta såhär i mackretsar: "Nu har Intel släppt processor X med hastighet Y, när ska vi få se den i en mac?"

Å andra sidan, emellanåt är Apple väldigt snabba på att ta till sig nya produkter (t.ex. var de väldigt tidiga med trådlöst nät (802.11b)), så de kanske kan bli de som leder den här utvecklingen i PC-världen, vem vet...

Ursprungligen av ace4711:

Intel vill antagligen ta del av Apples hip-faktor, och det i sig ger dom mervärde än själva försäljningen bara till Apple.

Ja, försäljningen lär knappast spela speciellt stor roll. Men Apples "media impact" är enormt (se bara hur den här nyheten med bytet till Intel fått rubriker i hela världen), så det är nog som du säger hip-faktorn. Jag läste även nån som skrev att Intel tar fram nya häftiga tekniker, men de tar lång tid att nå ut i den lätt konservativa PC-världen. Därför kan Apple, som gärna ligger i framkanten att utnyttja teknik till nya produkter, vara en bra samarbetspartner för Intel ur den aspekten.

Ursprungligen av ace4711:

Jag hoppas att Apple inte lovat Intel exklusivitet något längre tag, för själva fördelen med x86-lägret är ju att man systemleveratör kan byta processorleverantör, bara den är x86-kompatibel.'

Jag tror att Apple har lovat Intel exklusivitet under en period, och Intel har sockrat sig erbjudande och säljer inte bara proppar, utan kan erbjuda Apple moderkort/grafikkort/wifi och marknadsföringsbidrag och gud vet allt.

Ja, som jag förstått det så är det nog Intels förmåga att producera hela kit (processor, chipset osv) som är väldigt attraktivt för Apple (och ett av skälen till att välja Intel före AMD i dagsläget). Men i och med att det hela är baserat på x86-plattformen har Apple alltid möjligheten att byta, om de skulle vilja det i framtiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 10:10

Jag är i alla fall övertygad om att Apple kommer at få ta del av någon ny teknik som vi inte vet något om ännu,

Det som talar för det är att Intels position som processortillverkare stärks väldigt mycket av att just Apple kommer att köra Intel procesorer i sina burkar, därav tror jag att Apple har fått första tjing på att använda en ny form av processor.

Annars är jag bara konspirrationsteoretiker och positiv, eller kanske fått en släng av önsketänkande ?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Jag är i alla fall övertygad om att Apple kommer at få ta del av någon ny teknik som vi inte vet något om ännu,

/Tangen

Det vore ju fantastiskt om Apple skulle få ensamrätt till nån kommande, okändaspetsteknologin från Intel som andra, gamla, jättestora kunder som handlat av Intel i 10 år? inte skulle få ta del av..

Världen kretsar KANSKE inte runt Apple med en världsmarknadsandel på 1.8%..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 11:13

Jag tänker - därför är jag deprimerad

- Men jag tror att Apple´s marknadsvärde som standalone aktör på en marknad är otroligt stark. Det ska man inte glömma...

/Tangen

  • Medlem
  • 2005-06-13 18:45
Ursprungligen av Adrian B:

Vadå, menar du att du missade min länk till artikeln?

Jo det hade han faktiskt. Han gör vettiga analyser och argumenterar bra, men han har inte alltid rätt. Men hey, inte ens *jag* trodde riktigt på x86...

Jo, det missade jag faktiskt, har inte orkat mig igenom alla trådar om MacTel-härvan...

Det jag är lite förundrad över är att så många tar för givet att IBM inte lyckats prestera snabbare processorer än vad som finns i dagens Macar - vore det egentligt så konstigt om de faktiskt erbjudit Apple snabbare prylar men Apple av någon anledning tackat nej? Det kan vara något så enkelt att de blivit för dyra att köpa in. Jag tänker då inte vara så snabb med att avfärda Tjacke och Anvils uppgifter, även om Tjacke har fel i att det skulle vara en direkt lögn...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 16:28
Ursprungligen av SirN:

Här är en annan intressant teori, som faktiskt skulle göra Jobs "ursäkt" till en "lögn";
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20050609.html

..."what's behind the announcement is so baffling and staggering that it isn't surprising that nobody has yet figured it out until now.
Apple and Intel are merging."

Den som lever får se!
Jag hörde också att Elvis tydligen lever och han kommer bli Jobs höra hand i detta företag..

Tjacke:
Tack, tack för att du gjort min annars så tråkiga vardag rolig igen. Tack för att du efter att ha snackat med någon från IBM som spontat säger att allt är en stor lögn berättar det på ett seriöst forum. Tack för att du berätta vilket tekniskt geni du är som vet hur en Mac fungerar(btw jag och säkerligen många andra bryr oss inte ett skit). Tack för att du gång på gång trissar upp diskusitionen med att påstå att alla är idioter eftersom dom inte tror på någon 17åring som läst lite på IRC.
Tack för alla glada skratt

// En annan 17åring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 18:21

Lite Se & Hör varning på alla rykten som alla säger sanningen,

Daniel Nylén vad säger du om allt detta?..

Senast redigerat 2005-06-13 18:52

Våra amerikanska vänner har ett skönt talesätt:

"In God we trust, from all others we require evidence"

Det är väl det som ifrågasättandet går ut på, att man vill ha lite mer handfasta bevis. Inget av de argument som framförts av Tjacke & Co har imponerat på mig.

  • Medlem
  • 2005-06-13 19:33
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Våra amerikanska vänner har ett skönt talesätt:
"In God we trust, from all others we require evidence"
Det är väl det som ifrågasättandet går ut på, att man vill ha lite mer handfasta bevis. Inget av de argument som framförts av Tjacke & Co har imponerat på mig.

Problemet är väl att det blivit lite mycket "In Steve Jobs we trust, from Tjacke we require unquestionable evidence". Visst, de uppgifter som lagts fram här är inte tillräckliga för att jag ska se det som "sanning", men ifrågasätta måste man göra åt alla håll - det finns inga bevis för att IBM inte har erbjudit Apple snabbare processorer, så i mina ögon är frågan helt enkelt öppen. Det är inte på något sätt orimligt att IBM har fräckare teknik tillgänglig, vilket kanske inte ligger i Apples intressen att diskutera.

Sådär OT så tycker jag att en av de saker som gör 99mac till ett så bra forum är avsaknaden av personliga påhopp och åldersrasism (eller vad man ska kalla det...), så jag tycker faktiskt det är rätt så tråkigt att en del medlemmar gått så hårt fram som de gjort.

SirN, som kräver bevis även av Gud.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-06-13 20:24
Ursprungligen av SirN:

Problemet är väl att det blivit lite mycket "In Steve Jobs we trust, from Tjacke we require unquestionable evidence". Visst, de uppgifter som lagts fram här är inte tillräckliga för att jag ska se det som "sanning", men ifrågasätta måste man göra åt alla håll - det finns inga bevis för att IBM inte har erbjudit Apple snabbare processorer, så i mina ögon är frågan helt enkelt öppen. Det är inte på något sätt orimligt att IBM har fräckare teknik tillgänglig, vilket kanske inte ligger i Apples intressen att diskutera.

Hur som helst too little, too late, inte sant?

Ursprungligen av SirN:

Sådär OT så tycker jag att en av de saker som gör 99mac till ett så bra forum är avsaknaden av personliga påhopp och åldersrasism (eller vad man ska kalla det...), så jag tycker faktiskt det är rätt så tråkigt att en del medlemmar gått så hårt fram som de gjort.

Mja, jag tror inte det är någon som misstror Tjacke personligen; jag tror åtminstonde på varje ord han säger, dock litar jag inte på hans källa.

Ursprungligen av SirN:

SirN, som kräver bevis även av Gud.

Jag också.

Ursprungligen av SirN:

Problemet är väl att det blivit lite mycket "In Steve Jobs we trust, from Tjacke we require unquestionable evidence". Visst, de uppgifter som lagts fram här är inte tillräckliga för att jag ska se det som "sanning", men ifrågasätta måste man göra åt alla håll - det finns inga bevis för att IBM inte har erbjudit Apple snabbare processorer, så i mina ögon är frågan helt enkelt öppen. Det är inte på något sätt orimligt att IBM har fräckare teknik tillgänglig, vilket kanske inte ligger i Apples intressen att diskutera.

Sådär OT så tycker jag att en av de saker som gör 99mac till ett så bra forum är avsaknaden av personliga påhopp och åldersrasism (eller vad man ska kalla det...), så jag tycker faktiskt det är rätt så tråkigt att en del medlemmar gått så hårt fram som de gjort.

SirN, som kräver bevis även av Gud.

När det gäller vissa ämnen och personer så verkar de så bittra att man kan tror att de bli bespottade dagligen för att de bestämt sig för att använda mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-13 20:58

Lägg ner det här nu!!
Men inte fan lär Apple vänta till i slutet på 2007 innan dom uppgraderar Powermacen, så det lär komma en PM G5 2x3GHz förr eller senare, och om den fanns på IBMs ritbord i vintras spelar fan ingen roll, för det är vad som ligger ,, eller inte ligger i deras pipline i framtiden som inte passar det Apple söker...

. slut så var denna saga slut..

  • Oregistrerad
  • 2005-06-13 23:26

Denna tråd är underhållande att läsa, men egentligen vad har den gett er alla som vara med

Har ni inget annat att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-15 06:07
Ursprungligen av donper02:

Har ni inget annat att göra?

Det har tydligen inte vi som läser den i heller

Jag undrar när i hela tiden den här tråden ska sluta? Jag menar, 9 SIDOR?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 10:49

…därav tror jag att Apple har fått första tjing på att använda en ny form av processor.

Möjligt, men tja... Tveksamt. Varför ge Apple första tjing på en CPU när de kanske kan sälja 500 000 enheter av den och en konkruent till Apple, säg Dell, kan sälja 2-10 ggr så många?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-16 10:52
Ursprungligen av Erik.dv:

…därav tror jag att Apple har fått första tjing på att använda en ny form av processor.

Möjligt, men tja... Tveksamt. Varför ge Apple första tjing på en CPU när de kanske kan sälja 500 000 enheter av den och en konkruent till Apple, säg Dell, kan sälja 2-10 ggr så många?

Det är en så stor händelse att Apple går över till Intelsidan - Marknadsvärdet på det är så stor att det förmodligen väger upp att ge Apple första tjing, men kanske bara under ett halvår eller dyl
.

/Tangen

Ursprungligen av Erik.dv:

…därav tror jag att Apple har fått första tjing på att använda en ny form av processor.

Möjligt, men tja... Tveksamt. Varför ge Apple första tjing på en CPU när de kanske kan sälja 500 000 enheter av den och en konkruent till Apple, säg Dell, kan sälja 2-10 ggr så många?

För att bleeding-edge-nylanserade-proppar alltid kommer ut i små serier... Det är egentligen en av de få fördelarna med att vara en mindre aktör, nämligen att du behöver reservera färre enheter än din 10 ggr så stora konkurrent. Det var ju bland annat därför Appleklonerna kunde vara snabbare än Apple på den gamla tiden. Nu skulle den effekten kunna användas av Apple mot Dell. Dell kanske måste ha 3 000 000 enheter av MegaBlonk(tm) för att genomföra en världslansering, och Apple kanske klara sig med 500 000 enheter.

Jag tror att den ovanstående effekten är riktig, men kanske inte så stor som en annan effekt. Apple som operativsystemstillverkare och hårdvarukrängare kan jobba med Intel som OEM för att lansera nya tuffa saker som förenar hårvara och mjukvara till en produkt. Det räcker att Apple och Intel vill samma sak i ett projekt för att det skall hända. Men, pcvärlden är lite mer komplicerad därför att det inte räcker med en aktör. Intel kan inte göra nåt riktigt tufft med Dell utan att MS stödjer dom. Och MS kan väl inte stödja dom utan att ge samma stöd åt HP.

Jag tror att detta är lockande för Intel. Jag tror inte att vi som gillar Mac kommer att köra med mycket snabbare x86-hårdvara än våra pc-kusiner. Men, jag tror att nästan allt som gör att jag gillar Apple kommer att finnas kvar i en x86-Mac.

Bevaka tråden