- Samuel K
- Medlem ●
- Umeå
Ouch, hårda ord. Ungefär lika hårda som de i alla PM jag fått. Jag säger det ingen, det är inga no-name källor som jag har fått höra det. faktum är att fler än jag som vet om det. Om ni kollat runt lite på vissa andra forum så släppte de samma nyheter dagen efter jag skrev det här på 99mac. Och det är från andra källor än mina.
Tycker inte att Christopher var särskilt hård mot dig, tycker snarare att hans resonemang är fullt rimligt. Det är självklart tråkigt att du inte kan ta den kritiken, men jag ställer mig helt på hans sida. Jag hoppas bara att du inte tar även detta personligt, för det är inte min avsikt.
För att hårddra lite: Du kommer med ett påstående om att Apple har en dold agenda, övriga hävdar att de inte har det. Bevisbördan ligger helt enkelt hos dig i det fallet; du kan inte vänta dig att bli trodd om du kommer med en spektakulär teori men utan att kunna presentera några bevis, trovärdiga källor eller ens indicier. Det enda du har kvar då är mer eller mindre grundlösa påståenden, och det räcker tyvärr inte för att uppnå någon trovärdighet.
Ouch, hårda ord. Ungefär lika hårda som de i alla PM jag fått. Jag säger det ingen, det är inga no-name källor som jag har fått höra det. faktum är att fler än jag som vet om det. Om ni kollat runt lite på vissa andra forum så släppte de samma nyheter dagen efter jag skrev det här på 99mac. Och det är från andra källor än mina.
Däremot tycker jag det är jävligt lågt att skriva hotfulla PM till mig, näste person som gör vidarebefodrar jag till MatsB & co.
Hej Tjacke!
Internet och dess forum florerar ständigt av rykten. För att hålla ordning på allt brukar man ägna sig åt källkritik och och sortera bland källor som man bedömmer som mer eller mindre trovärdiga. Din i det här fallet ringa ålder, samt ovilja att "avslöja din källa", gör att trovärdigheten känns betydligt lägre än hos AppleInsider, ThinkSecret, CNet m.fl som de facto gång på gång visat på att man besitter kontakter hos den innersta Applekretsen.
Såtillsvida att din kontakt inte är en respekterad toppjournalist på en större tidning, vilket också känns föga troligt, har denne heller ingen anledning att respektera källskydd eller att hålla sin källa hemlig.
Om apple har begått kontraktsbrott med IBM är det inte omöjligt att företaget överväger rättsliga åtgärder. Om apple har sagt upp kontraktet alternativt valt att inte förnya/förlänga - vilket är det troliga (det kan faktiskt förehålla sig så att även Apple har en företagsjurist eller två) - är allt i sin ordning.
I korthet: din trovärdighet är totalt 0. Det är inget personangepp, det är ett faktum (därmed inte sagt att du för den saken nödvändigtvis har fel. Recitering av ryktessajter är näppeligen något som kräver kontakter eller akademisk utbildning).
Mvh
FrrH
Jag påstår inte att du ljuger. Men du kan ju aldrig ta en ickenamngiven källa från IRC och presentera som fakta?
Du skriver på sådant sätt att allt är utom rimligt tvivel. Och angående Transitive, har det snackats om rätt så länge innan du sa det. I mina ögon kan lika gärna din IRC polare snappat upp ryktena, och presenterat det som fakta. Och har gjort en luckyshot.
Jag har gissat mig till rätt så mycket om kommande produkter, genom att tolka ett visst rykte. Många gånger har jag haft rätt, och ibland har jag haft fel.
Likadant med vad IBM kommer att säga. Det behövs ju inte så mycket slutledningsförmåga för att gissa sig till att IBM knappast kommer att säga att dom suger.
IBM HAR haft problem med att leverera processorer. G5:orna är ett typexempel. G5 PM 2.5 Ghz t.e.x kom först 6 månader efter den skulle vara i butik. Förrutom något enstaka parti som det dessutom ofta var fel på just processorena.
Säger inte att din IRC polare är fejk. Och att du, 17 år från Boden sitter på mer hotstuff än hela världens samlade IT-journalister, som bör ha rätt så många fler trovärdiga källor än du?
Vad skulle du själv tro eller säga?
Presentera det som rykten, inte fakta. Fakta blir det först allting är i det öppna. Inte innan. Då slipper du flaimbaits.
Och det faktum att mina källor är samma son Anvils? Jag råkar nämligen känna Anvil, så ifall du inte riktigt förstår det så är det inga No-name källor. citerar Anvils inlägg förut i tråden. "Detta har blivit verifierat av Danny B Lange från IBMs Research Center och kan läsas här
http://forums.somethingawful.com/sh...=#post300001514
Jag har även fått det bekräftat privat av Benjamin Herrenschmidt även han på IBM Research Center.
" Benjamin jobbar för med GCC, så icketrovärdiga källor är väl inte precis ett argument som håller i längden? Och jag kan även säga att jag hörde det av Anvil först, men sen fick vi reda på mer av Ben.
Och ja, världen är lite. Men ifall folk vill snacka processor arkitektur så är det upp till dem, hade du haft de minsta kunskap i tekniken bakom allt så hade du kanske också fått veta lite av folk som är väl insatta. Men nu är du och OLLE@mac bara helt vanlig macfanatiker. Om ni har jobbat med media/foto/mac whatever i x antal år rör mig inte i ryggen. Ni har fortfarande inte en susning om hårdvara och tekniker bakom OSX.Så låt mig göra det jag är bra på, hårdvara och teknik så kan vi snacka exponeringsläge i nån annan tråd. Sen måste jag påpeka att mac fanatikerna, NI är helt j ***a otroliga, först säger ni att det är världens undergång med x86 och Intel. Sen när SteveJ predikar att så kommer det bli, ja då följer ni blint. Snacka om väckelse-möte WWDC måste vara.
Undrar ifall man kan klassa Apple som en religion?
Menar, jag hade gärna betalat den avgiften istället för till svenska kyrkan.
Som slutkommentar ang att jag bor i Boden. Du vet, det finns nåt som kallas Internet. Det gör att folk över hela världen kan kommunicera med varandra i realtid. Säkert en fluga som kommer dö ut inom en snar framtid. Menar, vem sjutton vill göra det?
Och det faktum att mina källor är samma son Anvils? Jag råkar nämligen känna Anvil, så ifall du inte riktigt förstår det så är det inga No-name källor. citerar Anvils inlägg förut i tråden. "Detta har blivit verifierat av Danny B Lange från IBMs Research Center och kan läsas här
http://forums.somethingawful.com/sh...=#post300001514
Jag har även fått det bekräftat privat av Benjamin Herrenschmidt även han på IBM Research Center.
" Benjamin jobbar för med GCC, så icketrovärdiga källor är väl inte precis ett argument som håller i längden? Och jag kan även säga att jag hörde det av Anvil först, men sen fick vi reda på mer av Ben.
Hörru Tjack(e), kul och se att du äntligen drog upp det gamla tricket att börja name-droppa. Det har använts i alla tider för att ge tyngd åt skitsnack och det funkar fortfarande lika dåligt. Men fortsätt du övertyga oss. Det är riktigt roligt.
Hörru Tjack(e), kul och se att du äntligen drog upp det gamla tricket att börja name-droppa. Det har använts i alla tider för att ge tyngd åt skitsnack och det funkar fortfarande lika dåligt. Men fortsätt du övertyga oss. Det är riktigt roligt.
Snälla lilla... Och ja, jag menar dig.
Namedroppa, jag säger bara att är det så otroligt att en 17 årig kille råkar veta lite mer än dig?
Som sagt, vi har fått det bekräftat från oberoende källor. Och det var EFTER jag skrev här på 99mac. Jag förstår fortfarande inte varför det är så otroligt att förstå...
Om du hade haft lite tid att läsa igenom tråden så hade du kunnat koppla ihop 2 och 2. 2+2=4 sist jag kollade. Sen kan jag påpeka att Anvil heter fredrik och jag har snacka CoreImage teknik med han. T o m då började vi fundera eftersom den tekniken inte är 100% med PPC och Altivec. Redan då såg han mönster på att det kanske skulle bli ett byte till x86. Och jag håller med han på den punkten. Som sagt, ifall du har koll på lite grundläggade processor arkitektur så hade du också sett mönstret.
Allt är inte bara rykten, den smarte kan se mönstren.
Kan vissla på Anvil ifall du/ni vill ha en redogörelse om lite basic knowledge. Men jag tror det går över huvudet på dig/er.
Du får tro vad du vill, men ett personangrepp och det blir reprisalier från min sida.
Hahahaha!!! Har du kontakter inom ryska maffian också eller? Lova och berätta vad det är du kommer göra!
Tillåt mig hånle åt ditt trams.
Vi får ju inte glömma att Apple jobbat med Intel i FEM år. Därför skulle en avbeställning mot IBM i jul enbart vara ett naturligt steg i en långsiktig plan för ett processorbyte. Man förberdde ett byte och sen när man ansåg att IBM inte kunde producera en hållbar långsiktig lösning bytte man över till Intel som hade det. Det handlar, tror jag, inte egenltigen ett skit om 3.0GHz i G5:an eller inte. Utan snarare G6 och framåt. Så en lögn var det inte, möjligen en kanske lite svag ursäkt för att göra slag i saken med Intel.
Vi får ju inte glömma att Apple jobbat med Intel i FEM år. Därför skulle en avbeställning mot IBM i jul enbart vara ett naturligt steg i en långsiktig plan för ett processorbyte. Man förberdde ett byte och sen när man ansåg att IBM inte kunde producera en hållbar långsiktig lösning bytte man över till Intel som hade det. Det handlar, tror jag, inte egenltigen ett skit om 3.0GHz i G5:an eller inte. Utan snarare G6 och framåt. Så en lögn var det inte, möjligen en kanske lite svag ursäkt för att göra slag i saken med Intel.
Hur då jobbat med? Vad jag förstod så såg de till att porta sina program till befintlig hårdvara. Eller?
Jag tror inte heller på tjacke, om du nu är 17 år så är väl din bästa kompis runt 17 han med, jag vet inte men jag litar inte på tonåringar, trots att även jag är 17 No offense...
Det är iof möjligt att Apple sagt nej, men jag tror inte på att Apple skulle säga nej till 3ghzarna om IBM hade levererat dem i tid, men ett år försenat, då får Apple ju lov att vara sura.
Jag tror inte heller på tjacke, om du nu är 17 år så är väl din bästa kompis runt 17 han med, jag vet inte men jag litar inte på tonåringar, trots att även jag är 17 No offense...
Det är iof möjligt att Apple sagt nej, men jag tror inte på att Apple skulle säga nej till 3ghzarna om IBM hade levererat dem i tid, men ett år försenat, då får Apple ju lov att vara sura.
läs igen, min källa JOBBAR på IBM. och ja, jag har kontakt med flera på olika företag. Mest pga av att jag är mycket ute på IRC samt har kunskap om hårdvara. Folk pratar om samma ämnen, sen så har inte min ålder med saken att göra. Finns t om yngre som har gjort mer än jag någonsin kommer göra.
Det avgörande var nog inte om IBM i julas kunde leverera en 3 GHz G5:a eller inte. Det avgörande var nog om IBM kommer att kunna leverera tillräckligt strömsnåla varianter på G5:an framöver. Troligtvis ej. Apple har nog insett att det aldrig blir någon PowerBook G5 med IBM-processor. (men fan vet?)
Men Steve ljög inte när han sa att APPLE inte kunde leverera en PM G5 när de hade lovat. Den skulle ha varit ute nu.
Om nu 2,7 GHz eller 3 GHz har en sån stor betydelse. Det tycker inte jag.
IBM har över 240.000 anställda varav högst något tiotal lär ha haft någon detaljkännedom om den här affären. Med all respekt för Tjacke, 17 år från Boden, så tror jag inte någon av dem skulle ha intresse av att diskutera konfidentiella storaffärer med honom.
IBM har över 240.000 anställda varav högst något tiotal lär ha haft någon detaljkännedom om den här affären. Med all respekt för Tjacke, 17 år från Boden, så tror jag inte någon av dem skulle ha intresse av att diskutera konfidentiella storaffärer med honom.
Perspektiv är underbart..
vad jag har läst har IBM vägrat att förhandla om priset när det gäller processorerna. Apple har inte varit ett tillräckligt stort konto hos IBM och dom små volymerna har gjort det omöjligt att gå ner i pris utan att gå back.
Jag tror heller inte att IBM har velat spendera dom pengarna som behövts för att nå 3GHz och få fram en G5:a för bärbara av just samma anledning.
Detta var ett 100% korrekt drag från Jobs&Co tycker jag, vi kommer säkerligen få se lägre priser och en växande userbase nu.
Hjärtat i Mac:en är ju MacOS, och det i kombination med den underbara designen av datorerna gör Apple till vad det är. Inte processorn som utför arbetet under huven.
Priserna på allt som rör datorerna lär ju sjunka till en human nivå nu... och äntligen kommer man kunna köpa ett grafikkort för 3000kr som är cutting edge istället för 3-4 år gammalt(ATI 9800 Pro, kostar 3800kr nu va?)
Det är ljusa tider nu!
Priserna på allt som rör datorerna lär ju sjunka till en human nivå nu... och äntligen kommer man kunna köpa ett grafikkort för 3000kr som är cutting edge istället för 3-4 år gammalt(ATI 9800 Pro, kostar 3800kr nu va?)
Det är ljusa tider nu!
Nej, eftersom Apple kommer att köra eget bios så är man stekt på den biten.
Men, användarskaran kan växa om man kör win på machårdvara vilket jag tror många kommer att göra. Det finns många som är beroende av program på windowsplattformen (och spel) som inte går över till mac av den anledningen.
Personligen hoppas jag att linux får ett uppsving när det gäller spel/komersiella program då fler företag kommer att släppa program (antagligen) till en linuxkusin.
Nej, eftersom Apple kommer att köra eget bios så är man stekt på den biten.
Men, användarskaran kan växa om man kör win på machårdvara vilket jag tror många kommer att göra. Det finns många som är beroende av program på windowsplattformen (och spel) som inte går över till mac av den anledningen.
Personligen hoppas jag att linux får ett uppsving när det gäller spel/komersiella program då fler företag kommer att släppa program (antagligen) till en linuxkusin.
Nu har jag kanske inte samma info som du verkar ha. Att Apple kör eget BIOS beror knappast på att man vill att macfolk ska köpa DYRARE grafikkort som Apple ändå inte har några marginaler på, eller i många fall inte ens tjänar pengar på (Då det är tredje-parts).
Jag är mer övertygad om att det handlar om bitkonverteringen som måste göras då INTEL processorer och PPC inte använder samma sätt att skicka dom stackars byte'en i PCI/EXPRESS bussarna.
Nu när det problemet är borta så borde det vara hur lätt som helst att stoppa i ett PC kort i en mac, och för ATI att supporta det, vare sig Apple vill eller inte.
Jag tror IBM's oförmåga att nå ett givet mål (3Ghz inom 12 månader) hade en stor påverkan. G5:an hade vi lansering en LJUS framtid som sakta men säkert visade sig vara sämre än trott. Även om man nu nått 3Ghz spelar nog lite mindre roll för man har helt klart hamnat efter i utveckligen. 2.7Ghz efter 24 måndare istället för 3Ghz efter 12 månader är ett dåligt facit.
Sedan tror jag Apple är små-trötta på opålitliga leverantörer av Motorola/IBM's kaliber. Deras sammarbete med INTEL kommer antaligen inte göra den speciellt unika hårdvarumässigt men de kommer i vart fall stå på en STABIL plattform för en gångsskull. Nu måste Apple verkligen lägga i högväxeln för att få till så OSX faktiskt håller den högre standarden att folk byter från Windows till OSx86. Det intressanta blir att man troligen kan köra både OSx86 och WindowsXP/Longhorn på framtidens Apple-burkar. DET kan mycket väl borga för fler switchers och på sikt ett mkt bittern Microsoft…
Time will tell. Jag ser absolut inget negativt i övergången så lägne det inte leder till avhopp från utvecklare.
Delvis en aning off topic, sorry.
Vad jag tycker suger är att jag, vana trogen, satt och väntade på en ny
modell att byta ut min gamla powerbook med. (1 Ghz).
Allt från dubbla G4:or eller vätskekyld G5:a till CELL fanns i mina drömmar,
-och nu efter så lång tid så borde det smälla till!
Men jag fick ingenting. Ett svart mörker om något..
(en känsla Apple antagligen delar)
Nu är det bara vacum, och ett år innan man vet om Steve
Jobs fortfarande spelar med på den ljusa sidan eller har gjort
en Anakin Skywalker.. i väntan på något annat..
Säkert att det var 3 GHz G5 och inte något annat som Apple avbeställde?
Jag vill veta innan episod (processorleverantör) nr 3 kommer om 10 år.
Alltså det låter som många känner sig "kränkta" av Apple Intel-övergång, att Apple dödat deras "hopp" om en "bättre" plattform. Faktum är att Apples PPC-plattform bitvis varit snabbare och "innovativare" än x86 och bitvis legat enormt mycket efter. Läget idag är ganska dåligt, speciellt på den portabla sidan. Och antaligen är det som Steve Jobs säger att framtiden ser ännu mörkare ut för Apple/PPC.
Allt från dubbla G4:or eller vätskekyld G5:a till CELL fanns i mina drömmar
Dubbla G4:or fanns och var med i en av Macens mörkaste tid rent prestandamässigt, Dual Core G4:or lär vi nu nog aldrig få uppleva på Macen... Ev. en sista update på PowerBook-sidan.
Vätskekyld G5:a har redan kommit också, vissa hävdar ett desperat försök av Apple att klocka CPU:er från IBM. Hur som haver ligger G5:an helt okej till nu men har inte utvecklat i samma takt som Intel/AMD. Deras dual-core CPU:er som kommer nu slår på G5:an på fingrarna, helt klart, inte för att tala om deras portabla CPU:er kontra G4:an.
CELL-processorn är jätteball för specifika ändamål - typ en consol. Summeringen är att allt du har här är "drömmar". Drömmen om en "överlägens PowerPC plattform" där Apple står i spetsen. Drömmen om att en dag kommer nog Apple ändå segra med en snabbare och mer modert val. Tyvärr har ju historien visat att Intel med sina ofantliga resurser spränger barriär på barriär i prestanda med sin, tyvärr, ganska fula standard. Gammal och "dum", men funkar gör den bevisligen. Till skillnad från Motorola och IBM så LEVERERAR Intel. Skulle de få strul finns alltid AMD att vända sig till på samma sida om ån.
Jag ser inget negativt i Intel. Det är hårdvara, precis som ett grafikkort från ATI eller nVidia. Jag är mer rädd för mjukvarukonsekvenserna av övergången. Kommer MS bli "rädda" och döda Office för Mac? Kommer Adobe lägga ner CS för Mac? Kommer en Windows VM för MacOSX komma så inga OSX-specifka lösningar (bortsätt från Apple själva) kommer ut om 5-7 år?
Time will tell... Gått över till mörka sidan har inte Apple gjort förrän det står "Designed for Windows" på deras maskiner och mjukvaror. DÅ har det gått långt...
Jag ser inget negativt i Intel. Det är hårdvara, precis som ett grafikkort från ATI eller nVidia. Jag är mer rädd för mjukvarukonsekvenserna av övergången. Kommer MS bli "rädda" och döda Office för Mac? Kommer Adobe lägga ner CS för Mac? Kommer en Windows VM för MacOSX komma så inga OSX-specifka lösningar (bortsätt från Apple själva) kommer ut om 5-7 år?
Men varför i all världen skulle Adobe och Microsoft göra det. det blir ju lättar för dem att kompliera sina program nu. Adobe-killen på WWDC undrade ju till och med varför inte apple gjort bytet tidigare...
Nej självklart får vi se deras program för mac även i framtiden!
Time will tell...
Oavsett om Steve överträffar sig själv i att vara pragmatisk och revolutionär, så är det tyvärr alldeles för mycket "SEN" och för lite "NU" i nyheten om bytet från PPC.
Det känns som det varit nog med "time" nu. Jag vill ha nu, och det enda jag vet är att det blir ännu ett extra år av extra osäkra prognoser på en extra instabil ersättare till min gamla, av nya skäl, värdelösa powerbook.
Om Intel/Apple lever upp till allas förhoppningar - så är det kanske värt väntan..
-men mindre naiv än jag var för tre dagar sen, så är mina drömmar lika mycket mardrömmar numera.
Time will tell...
Jag vill ha nu, och det enda jag vet är att det blir ännu ett extra år av extra osäkra prognoser på en extra instabil ersättare till min gamla, av nya skäl, värdelösa powerbook.
Om Intel/Apple lever upp till allas förhoppningar - så är det kanske värt väntan..
-men mindre naiv än jag var för tre dagar sen, så är mina drömmar lika mycket mardrömmar numera.
Men varför har din powerbook blivit värdelös nu. Det är ju än jättebra dator. Hade du inte tyckt att den blivit värdelös om apple inte bytt till intel å fortsatt med ppc (och då troligen blivit omsprugna av andra processortillverkare).
Ta det lite lugnt nu. Våra appledatorer som vi har idag kommer inte att bli värdelösa inom ett par år och när vi verkligen tycker att dom blivit för gamla och långsamma så får vi köpa nya snabbare. Vad spelar det då för roll vad processorn heter???
Men varför har din powerbook blivit värdelös nu.
Jag överdriver när jag skriver värdelös.. men tro mig, jag minns EXAKT hur det var när jag studerade och drömde om min första macintosh. Samtidigt med att PPC(601) kom och ersatte 68k.
En Quadra 950 (=top of the line) gick ner i pris från i genomsnitt 35-40 tkr begagnad -94, till 15-20 tkr begagnad -95, och då var den ändå möjlig att uppgradera.
Jo, en tår i ögat får man allt..
Det är verkligen bra att vi hackar ner på dom som släpper rykten här på forumet. Då slipper vi höra något innan det det är officiellt släppt från Apple eller någon annan leverantör. Eller är det så att vi bara litar på Apple?
Rykten kan vara sanna eller falska. Det ligger i själva begreppet rykten. Låt oss istället vara tacksamma för att vi för höra något. Det är sedan upp till varje enskild person att granska och bedöma var han eller hon tror är sant.
Jag tror själv att IBM kan leverera 3 GHz processorer. Till vilket pris är en annan sak. Jag tycker dessutom att Apple är korkade om de inte prövar om marknaden vill acceptera priset på en sådan produkt. Apple måste ha intresse av att sälja maskiner fram till sommaren 2006.
Exakt. Folk blåser upp detta med "oj, hjälp, min dator är världelös nu!" på tok för mycket. En Intel-Mac kommer komma om c:a 12 månader. Den intel-macen tror jag INTE jag skulle vilja köpa då. En PPC-Mac kommer troligen funka bättre närmsta 12-24 månaderna, utan tvekan. Om inget annat vet du exakt vad du kan och kommer kunna göra med den i dag och om 2-3 år. En intel-mac kan få "oanade" begränsningar vad gäller emulationen av gammla PPC-program.
Men varför i all världen skulle Adobe och Microsoft göra det. det blir ju lättar för dem att kompliera sina program nu
Apples Intel Mac kommer troligen ha native-stöd för Windows. Om man inte har native Windows stöd kommer en jävligt snabb "emulator" komma (aka Wine i Linux). Varför lägga ner 6 månader på utveckling av ett program för OSX när man kan, i stort, emulera det rak av från Windowsversionen?
Redan idag är utvecklare skitdåliga på att utnyttja native-OSX teknologier. Får se hur detta vänder i framtiden…
Ja, Adobe sa att de ska stöjda plattformen, ja, det "stödjer" också OSX-plattformen, men de är fortfarande en huvudutvecklare för Windows som "portar" till Mac. Det är lite kasst och när Apple kör en Intel-plattform så kanske man blir än mer förslappad.
"…för mycket "SEN" och för lite "NU" i nyheten om bytet från PPC"
Men NU är det inget som direkt drar akut till x86 mer än PowerBook fronten, för 2 år sen var G5:an revolutionernade, idag är den "bland alla andra high-end maskiner". Om 1 år tror jag den kommer ligga bra efter, inte för att tala om G4:an (igen). Vad vill du att Apple ska göra? Släppa en Intel-burk i morgon?
Det Apple BORDE gör är att få upp en site för "Apple moving to Intel" med frågor/svar så man kanske känner sig lite "tryggare". Just nu råder en viss förvirring känns det som.
studiox: Jag har hört precis samma sak. Vi kan ju alltid hoppas i vart fall. Givetvis kommer en drivrutin krävas, men det är nog ett MINDRE problem i sammanhanget och något Apple ev. levererar en bredare variant av med OSX i framtiden.
Om Tjacke har rätt eller fel kan inget "bevis" här så det är lika bra att lägga ner den diskussionen tills lite mer substans kommer där.
Om vi "antar" att han har rätt så kommer nog Apple spela ett ful-spel och INTE uppdatera G5:an så mycket som de ev. skulle kunnat. Man har nog vänt skutan och sattsar all hårdvaruuteckling på Intel-Macen. Dock är det jäkligt synd om det är sant att en Dual Core G5 på 3.0 Ghz finns att leverara idag. Frågan är väl kanske till vilket pris man skulle få den också... Men men, kanske det kommer en sista G5-update med denna? Kanske inte...