- Ciryon
- Medlem ●
- 2002-12-04 01:48
Fundera på detta:
Kalle ringer dig en kväll och frågor om hjälp med sin dator eftersom du "kan så mycket om datorer". Han har får lite "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" och hans nya grafikkort har problem med drivrutinerna i Windows XP. Du försöker väl hjälpa honom, men förklarar också "Kalle, om du hade köpt en Mac istället så skulle du inte haft de här problemen. Allting hade bara fungerat med en gång.". Han svarar förstås "Men jag har min dator för att spela spel. X finns inte till Mac, och inte Y heller. Dessutom känner jag ingen som har Mac spel.". Du suckar och tänker "Använder han verkligen bara datorn för att spela spel? Skulle det verkligen inte vara bättre med en Mac ändå?".
Nu är det så att Kalle alltid har de senaste spelen som han hämtar på Direct Connect. Han hämtar praktiskt taget alla nya spel som kommer och fastnar för vissa. CD-stället hemma hos Kalle är fullt av Verbatim-skivor innehållande spel.
Någon som känner igen detta? Jag gör det i alla fall. Jag är helt övertygad om att piratkopieringen av Windows-mjukvara skadar Apple. Låter det konstigt? Men om Kalle inte kunde piratkopiera så skulle han vara tvungen att köpa sina spel. Plötsligt är det gigantiska utbudet av spel inte lika viktigt för nu köper han bara de allra bästa. De allra bästa spelen finns med mycket stor sannolikhet även för Mac. Borde det inte vara bra för Kalle att köpa Mac i så fall?
* Piratkopiering är fel.
* Piratkopiering är stöld.
* Piratkopiering måste förbjudas.
Märkligt nog är det för de flesta okej att piratkopiera. Man ser det inte som en brottslig handling. Man tycker att spelföretagen tjänar pengar ändå blah blah blah... vilket bara är bortförklaringar för att komma bort från det moraliska dilemmat.
Jag är säker på att om piratkopiering skulle förbjudas på riktigt så skulle
* Apple få betydligt större marknadsandel
* Windows dominansen minska
* MS Office dominansen minska
* Internet Explorer dominansen minska
* gratis/öppen mjukvara (som t.ex. Linux, OpenOffice) öka
* mjukvara komma till fler plattformar (t.ex. mer spel till Mac)
Någonting är verkligt sjukt som det är nu. Det är ren anarki. Jag bodde för ett tag sedan i ett studentområde i Lund. Piratkopieringen var massiv. Det fanns Direct Connect hubbar, FTP´er, websidor med sökmotorer till FTP´er, Webforum där man kunde requesta olika mjukvaror... och det utnyttjas. Ett tag var Lunds Universitet tvungen att spärra portar för att en överlägsen majoritet av bandbredden användes av fildelningsprogram. Så mycket att "utbildningen blev lidande".
För allas bästa måste denna digitala anarki ta slut så att det kan bli konkurrens på allvar. Microsoft tycker förstås det är jättebra som det är nu, annars skulle de gjort någonting ordentligt för att stoppa det.
Jag manar därför till kamp mot piratkopieringen. Var/hur man ska börja vet jag inte.
Ciryon
Disclaimer: Skrev detta mycket sent när jag egentligen borde sova. Argumenten kanske inte är de bästa.. men fundera vad du egentligen tycker om piratkopiering.