Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa piratkopieringen!!!

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fundera på detta:

Kalle ringer dig en kväll och frågor om hjälp med sin dator eftersom du "kan så mycket om datorer". Han har får lite "programmet har utfört en förbjuden åtgärd" och hans nya grafikkort har problem med drivrutinerna i Windows XP. Du försöker väl hjälpa honom, men förklarar också "Kalle, om du hade köpt en Mac istället så skulle du inte haft de här problemen. Allting hade bara fungerat med en gång.". Han svarar förstås "Men jag har min dator för att spela spel. X finns inte till Mac, och inte Y heller. Dessutom känner jag ingen som har Mac spel.". Du suckar och tänker "Använder han verkligen bara datorn för att spela spel? Skulle det verkligen inte vara bättre med en Mac ändå?".

Nu är det så att Kalle alltid har de senaste spelen som han hämtar på Direct Connect. Han hämtar praktiskt taget alla nya spel som kommer och fastnar för vissa. CD-stället hemma hos Kalle är fullt av Verbatim-skivor innehållande spel.

Någon som känner igen detta? Jag gör det i alla fall. Jag är helt övertygad om att piratkopieringen av Windows-mjukvara skadar Apple. Låter det konstigt? Men om Kalle inte kunde piratkopiera så skulle han vara tvungen att köpa sina spel. Plötsligt är det gigantiska utbudet av spel inte lika viktigt för nu köper han bara de allra bästa. De allra bästa spelen finns med mycket stor sannolikhet även för Mac. Borde det inte vara bra för Kalle att köpa Mac i så fall?

* Piratkopiering är fel.
* Piratkopiering är stöld.
* Piratkopiering måste förbjudas.

Märkligt nog är det för de flesta okej att piratkopiera. Man ser det inte som en brottslig handling. Man tycker att spelföretagen tjänar pengar ändå blah blah blah... vilket bara är bortförklaringar för att komma bort från det moraliska dilemmat.

Jag är säker på att om piratkopiering skulle förbjudas på riktigt så skulle

* Apple få betydligt större marknadsandel
* Windows dominansen minska
* MS Office dominansen minska
* Internet Explorer dominansen minska
* gratis/öppen mjukvara (som t.ex. Linux, OpenOffice) öka
* mjukvara komma till fler plattformar (t.ex. mer spel till Mac)

Någonting är verkligt sjukt som det är nu. Det är ren anarki. Jag bodde för ett tag sedan i ett studentområde i Lund. Piratkopieringen var massiv. Det fanns Direct Connect hubbar, FTP´er, websidor med sökmotorer till FTP´er, Webforum där man kunde requesta olika mjukvaror... och det utnyttjas. Ett tag var Lunds Universitet tvungen att spärra portar för att en överlägsen majoritet av bandbredden användes av fildelningsprogram. Så mycket att "utbildningen blev lidande".

För allas bästa måste denna digitala anarki ta slut så att det kan bli konkurrens på allvar. Microsoft tycker förstås det är jättebra som det är nu, annars skulle de gjort någonting ordentligt för att stoppa det.

Jag manar därför till kamp mot piratkopieringen. Var/hur man ska börja vet jag inte.

Ciryon

Disclaimer: Skrev detta mycket sent när jag egentligen borde sova. Argumenten kanske inte är de bästa.. men fundera vad du egentligen tycker om piratkopiering.

Just nu är piratkopieringen stor, men fildelningsprogram och sånt har bara funnits några år. När jag började med mac 1991 så var Apple en lika liten aktör som nu (ungefär) och det berodde inte på piratkopieringen, det är jag rätt säker på. Visst, det fanns BBS:er, men det var för de invigda få. Inte som idag när varenda pc-användare använder fildelningsprogram.

är det svårare att få tag på mjukvara/spel via filesharing på mac än vad det är på pc?
min erfarenhet av pc världen är ytterst begränsad men när jag köpte min första mac för drygt 1 år sedan så insåg jag snabbt att det inte var några problem att få tillgång till gratis aps.(om så önskas) till min data. det var enkelt att få macvänner med fullastade servrar.
självklart innebär piratkopiering att det säljs mindre spel i handeln. jag tror dock inte att slutet på piratkopiering skulle leda till att macens marknadsandelar ökade. kan inte riktigt se sambandet

macen lever tack vare att amerikanska "konkurrensmyndigheten" var ett problem för bill gates & co. vill man på allvar få ett slut på microsofts dominans borde man väl önska att "konkurrensmyndigheten" skärpte sin inställning mot microsoft ytterligare.

som jag har förstått är det inte längre macens hårdvara man som användare bör bejaka utan macens OS. jag tror att det bästa fär macen vore om dess hårdvara blev samma som pc:ns. det skulle finnas bra många fler OS X användare då. jag vet inte i vilken utsträckning Mac OS X:s förträfflighet är beroende av macens hårdvara men min uppfattning är att de flesta anser att pc hårdvaran nu för tiden inte endast är mer prisvärd utan även bättre. rätta mig om jag har fel!

mitt resonemang kanske haltar. kanske är jag för dåligt insatt. en sak jag har tänkt på bara...

Citat:

quote: Jag är säker på att om piratkopiering skulle förbjudas på riktigt...

har länge trott att piratkopiering var förbjudet på riktigt. man ska inte tro allt man ser på tv!

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-04 06:56

Om (att) windows (pc) sidan är stor och detta beror på piratkopieringen, då kanske vi mac användare skulle "pirata" mera

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:
Om (att) windows (pc) sidan är stor och detta beror på piratkopieringen, då kanske vi mac användare skulle "pirata" mera

Tror det skadar Mac-samhället mer än det gör någon nytta

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 08:15

Tanken var väl att ett stort argument för Windows är dess enorma utbud på program(spel).
Detta enorma utbud begränsar sig oerhört när man måste betala för programmen, argumentet svalnar.

Jag håller med.
& jag håller med att piratkopiering är fel men det är ett övergående problem, inom snar framtid äger vi väl inte ett enda program utan hyr.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 08:23

Även om de bästa spelen finns till Mac så är det inget särskilt kul att spela spelen på mac.Därtill är hårdvaran för dålig.
Piratkopiering beror väll också på programvaruföretagen själva?

Med den prissättning som de har så är det inte konstigt att kopieringen ökar.Jämför med svartarbetet.Höga skatter ökar svartarbetet.Höga priser på program och musik cd stimulerar kopiering.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Även om de bästa spelen finns till Mac så är det inget särskilt kul att spela spelen på mac.Därtill är hårdvaran för dålig.

Heh, Baldur´s Gate II funkar underbart på min Mac. UT likaså. Så visst funkar hårdvaran till de bästa* spelen.

*) smaken är som baken.

• Medlem
  • International user
  • 2002-12-04 08:53

ja jag tror faktiskt att pc-plattformen är så pass mycket större än mac, till en viss del pga att d finns en större mängd piratkopier och är väldigt lätt att få tag i dem till den plattformen... tyvärr...

(är inte heller nån förspråkare av piratning, men alla har inte en guldsked i munnen när dem föds)

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-04 09:10
Citat:

Även om de bästa spelen finns till Mac så är det inget särskilt kul att spela spelen på mac.

Va? För att?
Varför är Ghost Recon, Max Payne, Warcraft III, Diablo II eller whatever roligare att spela för att det står Intel Inside på lådan som du har kopplat in tangentbordet i?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 09:28

Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC så förstår du varför.Men om du tycker om att spela med alla detaljer på low och att det går segt och ryckigt så är väll macen ok som speldator.

Läser man inlägg i olika forum så går det inte ens att spela njutbart på nya Power Macar!

[ 04 December 2002, 21:44: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

Citat:

Med den prissättning som de har så är det inte konstigt att kopieringen ökar.Jämför med svartarbetet.Höga skatter ökar svartarbetet.Höga priser på program och musik cd stimulerar kopiering.

Det där är sant. Men jag tror priserna skulle vara klart lägre om piratkopieringen minskade ordentligt.

Jag tror inte man kan helt bli av med piratkopieringen, men det har liksom aldrig varit så enkelt som nu. Med program som Direct Connect, Kaazaa, Morpheus kan vem som helst nästan utan datorkunskaper hämta piratkopierad mjukvara.

Ciryon

Citat:

Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC så förstår du varför.Men om du tycker om att spela med alla detaljer på low och att det går segt och ryckigt så är väll macen ok så speldator.

Men om man inte tycker WC3 är "bra" så faller ditt argument. DU pratade om "de bästa spelen" eller?

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-04 09:42
Citat:

Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC så förstår du varför.Men om du tycker om att spela med alla detaljer på low och att det går segt och ryckigt så är väll macen ok så speldator.

Läser man inlägg i olika forum så går det inte ens att spela njutbart på nya Power Macar!

Det är möjligt att det funkar bättre i Windows än på en Mac, jag har inte tillräckligt på fötterna för att uttala mig. Jag kan bara säga att jag har klarat Mohaa och Ghost Recon, tagit mig till Hell i Diablo II och klarat några kampanjer i WCIII. Visst har det varit segt ibland, men det skyller jag inte på Macen, utan på att jag sitter med ett 16 MB Rage-kort på en gammal G4/450.

Edit: ändrade "Mac OS" till enbart "Mac".

[ 04 December 2002, 10:00: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Citat:

quote: Visst har det varit segt ibland, men det skyller jag inte på Mac OS, utan på att jag sitter med ett 16 MB Rage-kort på en gammal G4/450.

Jag sitter med 100 MHz mindre men med samma kort och jag klagar inte

Nämnvärt kan vara att de flesta PC´s inte klarar de senaste spelen utan att man måste köpa nya grafikkort stup i kvarten. Det är här de "billiga" PC-burkarna snabbt blir mycket kostsamma.

OT: Jag har en polare som är besatt av "prestanda" som han kallar det, han moddar, överklockar, bygger enorma kylaggregat och köper in nya prylar för hur mycket pengar som helst. En dag ska jag räkna ut hur många Macar han kunde fått

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 09:56

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
[QUOTE]Det är möjligt att det funkar bättre i Windows än i Mac OS, jag har inte tillräckligt på fötterna för att uttala mig. Jag kan bara säga att jag har klarat Mohaa och Ghost Recon, tagit mig till Hell i Diablo II och klarat några kampanjer i WCIII. Visst har det varit segt ibland, men det skyller jag inte på Mac OS, utan på att jag sitter med ett 16 MB Rage-kort på en gammal G4/450.[/quote]Jag skyller inte heller på MacOs,det är Apple´s föråldrande hårdvara som är boven.Jag har en ny eMac med 640mb ram,WC III funkar,men inte mer.

Mina ungar spelar samma spel på en PC P4 1.8 med Geforce 4MX.Det är större skillnad än vad man skulle kunna tro faktiskt.

>>Ciryon
Jag tror inte priserna skulle bli lägre faktiskt,argument för att tjäna pengar finns det gott om.Piratkopieringen är ett.
Inte för att jag försvarar den,men jag förstår den.När det gäller sharewareprogram är jag benhård,de licenserna ska betalas.Att folk nallar lite från ex jättar som MS eller Adobe för hemmabruk kan jag se mellan fingrana med.Kalla det gärna dubbelmoral,för det är vad det är.

• Medlem
  • Lund
  • 2002-12-04 10:01

Det var en miss av mig att skriva "Mac OS". Jag skyller helt enkelt inte på något annat än att jag har ett gammalt och trött grafikkort.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 10:23

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Andersson:
[QUOTE]

Nämnvärt kan vara att de flesta PC´s inte klarar de senaste spelen utan att man måste köpa nya grafikkort stup i kvarten. Det är här de "billiga" PC-burkarna snabbt blir mycket kostsamma.

OT: Jag har en polare som är besatt av "prestanda" som han kallar det, han moddar, överklockar, bygger enorma kylaggregat och köper in nya prylar för hur mycket pengar som helst. En dag ska jag räkna ut hur många Macar han kunde fått

[/quote]Det måste väll vara bättre att kunna byta grafikkort än att inte kunna det?Geforce2 mx som de flesta macar levereras med är ju gammalt från början,och de går inte att byta ut.Att spel prestanda på en PC är bättre än på en mac ska väll inte vara så svårt att komma överens om.

Likadant att kunna uppgradera när behovet uppstår är bättre än att inte kunna.Till en rimlig summa.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: lionfromzion:

(är inte heller nån förspråkare av piratning, men alla har inte en guldsked i munnen när dem föds)

Jaha, innebär det att vi som inte är födda med guldsked i munnen får stjäla lite som vi vill då?

Citat:

quote:(är inte heller nån förspråkare av piratning, men alla har inte en guldsked i munnen när dem föds)

Det var synd om piraten Orvar, han föddes med en guldsmed i munnen.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 11:02

Hur många tänker på att man inte får installera ett program på mer än en dator/licens.Det gäller även hemma.Gör man det har man väll piratkopierat också.

Om han föds med en Guldsmed i munnen så ÄR det synd om honom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Fundera på detta:

Disclaimer: Skrev detta mycket sent när jag egentligen borde sova. Argumenten kanske inte är de bästa.. men fundera vad du egentligen tycker om piratkopiering.

Slutsatsen att Apple förlorar på piratkopieringen av Windows-program och att vi därför ska stoppa piratkopieringen för att rädda Apple förstår jag inte riktigt. Enligt ditt resonemang kan ju piratkopieringen likaväl rädda Apple så varför inte skapa en tråd där du är FÖR istället. Apple kan ju implementera ett iTunes (som har fått musikbranschens kritik för att locka till kopiering) för program så att alla lättare kan kopiera varandras spel, etcetera.

När det gäller hönan-eller-äggetfrågan om de höga priserna på spel och program kan jag bara referera till cd-försäljningen.

Kom ni ihåg argumenten vid introduceradet av cd-skivor? Då sa man att priserna på cd-skivor skulle gå ner kraftigt efter ett tag, de var ju billigare att tillverka än en LP. Inte fan sänkte något skivbolag priserna. De ökande vinstmarginalen istället.

De som tillverkar program tjänar fortfarande pengar, likaså de som tillverkar spel. Det lider ingen nöd på dem. Att det sedan finns färre spel på macen beror på antalet användare och att användarna tillhör en annan kategori människor, enligt min mening.

Piratkopiering har inte bara negativa effekter för mjukvaruföretagen. Men det är klart de blir nog glada om alla köper deras program. Jag tror inte priserna kommer att sjunka däremot, ett spel till C64 kostade ungefär lika mycket som ett spel till PC idag. Det har funnits en kraftig vinstmarginal hela tiden.

/Ola

Det går inte att säga att vinstmarginalen på spelet Splatter Joe för 599 kronor är hög eftersom CD i volym bara kostar 1 krona att pressa.

Kostnaden för att utveckla ett spel och marknadsföra det är oftast i mångmiljonklassen. Den vinst som eventuellt görs står alltså i direkt relation till hur många spel som säljes. Någonstans finns det en "break even". Säljs det färre en det antalet går spelet med förlust. Säljs det fler går spelet med vinst.

Sedan kan man antagligen säga att dom spel och program som drabbas mest av pirater antagligen är sådana spel som är populära, och därmed antagligen gått med vinst. Men, det finns förståss alltid spel/program på marginalen. Dom som gick med lite förlust (kanske tack vara piratkopiering) och ägarna av företaget inte väljer att tillverka fler spel.

Det är ganska uppenbart att om vi konsumenter skicka in 50% mer pengar in i spelbranschen så skulle vi få ut fler och eller bättre spel.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Det har funnits en kraftig vinstmarginal hela tiden.

Vet du detta, eller är det nåt du bara antar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-04 11:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Det där är sant. Men jag tror priserna skulle vara klart lägre om piratkopieringen minskade ordentligt.
Ciryon[/QB]

Men då tycker man att Gamecube spel borde vara billigare än PS2 och Xbox eftersom deras format (vad jag vet) inte går att kopiera. Men spelen är lika dyra för det. Dock så har de generellt väldigt hög kvalite på sina spel och det kan ha en stor bidragande orsak av att de verkligen får tillbaks sina investerade pengar. Så om kanske inte billigare program eller fler Macar men så kanske bättre program, mer utmanande ideer.

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: david_v:
[QUOTE]Men då tycker man att Gamecube spel borde vara billigare än PS2 och Xbox eftersom deras format (vad jag vet) inte går att kopiera. Men spelen är lika dyra för det. Dock så har de generellt väldigt hög kvalite på sina spel och det kan ha en stor bidragande orsak av att de verkligen får tillbaks sina investerade pengar. Så om kanske inte billigare program eller fler Macar men så kanske bättre program, mer utmanande ideer.[/quote]Allting beror på vad marknaden är villig att betala. När det gäller TV-spel har priskriget mer gått ut på att ha låga priser på själva konsollen. Spelpriserna har hamnat i bakgrunden.

Ciryon

Tänkte genast på Microsofts X-Box. Dom har ju gjort det otroligt lätt att piratkopiera. Den går ju enkelt att chippa och sen kan man köpa en större disk. Bara att ladda ner spel från t.ex. DirectConnect och flytta över från PC´n till X-Boxen.

!OBS! Inget jag stödjer eller rekommenderar.

Anledningen till att jag skriver det är att jag funderar på om Microsoft har gjort det så lätt bara för att dom förmodligen tjänar pengar på piratkopiering. Det ökar ju marknadsföringen för spel till X-Box enormt.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-04 20:23
Citat:

tro inte på allt du läser....
skaffa dig egna upfattningar...idiot..

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola Oscarsson:
Det har funnits en kraftig vinstmarginal hela tiden.

Vet du detta, eller är det nåt du bara antar?

Det är självklart ett antagande. Jag baserar det på att det har funnits ett svinn hela tide och att det överhuvudtaget finns företag som säljer spel som jag inte tror håller på med välgörenhet.

Bevaka tråden