Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa piratkopieringen!!!

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det lär väl mer än jag som antar saker i denna diskussionen. Eller?

/Ola

Antag att 50% av gamers köper spel. Dom köper 5 spel om året. Resterande 50% köper aldrig några spel. Om piraterna skulle sluta pirata och istället köpa spel skulle priset på spel sannolikt kunna sjunka till hälften. Då skulle dom som köpte spel kunna köpa 10 spel om året för samma pengar.

Jag skall inte framställa mig i bättre dager än som är sant. Jag har syndat. Men, jag försöker inte ljuga för mig själv och påstå att piratande inte spelar någon roll.

Det finns mycket att säga om piratkopiering. Ett viktigt argument är helt enkelt att högkvalitativa program kräver att någon betalar lönerna för de hundratals programmerare (bokstavligt talat, nota bene) som gör jobbet , eller mao - ingen som betalar, inget photoshop.

Sen finns det argument som är mycket, mycket viktigare än så: Piratkopiering är stöld. Det är ALLTID fel.

Robin Hood-argumenten är ju jäkligt klena. Det finns nämligen en skillnad - Robin Hood gav åt de fattiga - piratkopierarna stjäl åt sig själva

Med det sagt: Vår metod att stoppa piratkopiering är i första hand att erbjuda bra service och kringtjänster för våra kunder.

Richard Rönnbäck, Adobe Systems Nordic

• Oregistrerad
  • 2002-12-04 21:00
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:
Fundera på detta:
Jag är säker på att om piratkopiering skulle förbjudas på riktigt så skulle...

Så vitt jag vet är piratkopiering förbjuden på riktigt.

[ 04 December 2002, 21:00: Meddelandet ändrat av: mr_oop ]

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-04 21:37
Citat:

quote:tro inte på allt du läser....
skaffa dig egna upfattningar...idiot..

Jag har en egen uppfattning.Lär dig stava....idiot..

[ 04 December 2002, 21:41: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Buckner:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC så förstår du varför.Men om du tycker om att spela med alla detaljer på low och att det går segt och ryckigt så är väll macen ok så speldator.

Läser man inlägg i olika forum så går det inte ens att spela njutbart på nya Power Macar!

tro inte på allt du läser....
skaffa dig egna upfattningar...idiot..

Även jag håller inte alltid riktigt med om Ariels slutsatser som ofta framläggs som "sanning" eller självklart tycker jag inte om att behöva läsa inlägg med tillmälen. Var snäll och unvik det.

Tillmälen har ingen plats här i forumet.

Gambit

[ 04 December 2002, 21:41: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

Citat:

Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC ..
Läser man inlägg i olika forum så går det inte ens att spela njutbart på nya Power Macar!

Kan meddela att på min burk(2x1GHz) funkar det finfint, allt på max och inge lagg.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Morgan Jonasson:
Tänkte genast på Microsofts X-Box. Dom har ju gjort det otroligt lätt att piratkopiera. Den går ju enkelt att chippa och sen kan man köpa en större disk. Bara att ladda ner spel från t.ex. DirectConnect och flytta över från PC´n till X-Boxen.

!OBS! Inget jag stödjer eller rekommenderar.

Anledningen till att jag skriver det är att jag funderar på om Microsoft har gjort det så lätt bara för att dom förmodligen tjänar pengar på piratkopiering. Det ökar ju marknadsföringen för spel till X-Box enormt.

Microsoft förlorar mycke pengar på varje konsol de säljer, för att de skall gå plus kräver det att du köper minst 6 spel(licenspengar...). Så angående X-Box så kan jag lova att det inte finns pengar att tjäna på piratkopiering.

• Medlem
  • Gällivare
  • 2002-12-04 22:10

Det finns en del tänkvärda saker i det Cyrion säger. Hade det inte funnits pirat-Office i vart och vartannat hem så hade det också funnits marknad för billigare (och bättre?) konkurrenter, samma sak med Photoshop. Jag tycker man hör ofta att PC är ju så bra för det är så lätt att få tag på spel och program(underförstått, =gratis)

Däremot är det nog inte så lätt att göra något åt det, en bra sak som Apple har gjort är att dom har skapat iAppsen, som faktiskt åtminstone till viss del uppväger ovanstående.

Det som är intressant är att MS börjar titta på kopieringsskydd på dom områden där dom inte har konkurrens längre, go figure...

Hmm är det bara jag som tycker att databranchen sysselsätter på tok för mycket folk? Hade filbytarnördarna börjat lägga ut ETC i pdf-format på DC hade jag reagerat, men om säg Daydream(vilket passande namn på ett företag där man bara kan just drömma om att producera något vettigt) kånkade av samma anledning så skulle inte jag gråta över det. Lite cred ska de iofs ha för att de släppte allt till mac men faktum kvarstår: Get a real job!

• Medlem
  • 2002-12-04 22:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Anton W:
Daydream(vilket passande namn på ett företag där man bara kan just drömma om att producera något vettigt)

Clusterball är faktiskt ett grymt kul spel! Tråkigt att det inte slagit mer (ganska OT men jag kände att jag var tvungen att säga det)

Jag tror att pirater lurar sig själva att tänka att resultatet av att pirata ett spel endast medför att en fet diriktör på Daydream får äta lite mindre rysk kaviar. Jag tror att det är minst lika sant att resultatet kan bli att en ung programmerare inte får börja sin anställning där. Då är det inte lika mysigt för samvetet längre.

Daydram har haft det väldigt tufft att slå sig in på spelmarknaden, trots coola spel (som Clusterball), så det där snacket om höga marginaler tror jag bara är ogenomtänkt struntsnack. Jag känner folk som fått sluta på just Daydream pga av deras dåliga ekonomi.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 08:41

Jag tror att en del programvaruföretag har ett tveeggat förhållande till pirating (undantaget speltillverkare!). Det är trots allt få företag som använder piratvara och tillverkarna av programvara gynnas av att folk piratar till sin hemdator. Om vi tänker bort piratandet: Om ingen hade office hemma pga det höga priset, utan kanske StarOffice som är gratis, vilket program skulle de då förorda på sin arbetsplats?

M$ har ju en smart lösning här. Om företaget man jobbar på har site-license så ingår det i avtalet att varje anställd får ha en installation på sin arbetsdator och en på sin hemdator! Vips är det inte piratande hemma, och ingen större risk att man försöker sig på en konkurerande produkt.

Vad gäller pc/mac för hemmamarknaden så är det väl just de 2 argumenten: enkelt att skaffa fram nya program/spel gratis och billig hårdvara.

Jag får flera frågor i veckan om hur man hämtar hem det ena eller andra gratis över nätet. Jag börjar tröttna rejält. Den första fråga man brukar få när jag installerar en ny dator är: Hur hämtar jag hem musik och filmer?
På sistone har jag börjat svara: cdon.com säljer cd-skivor över nätet!

En annan sak som gynnar piratandet är ju bredbandsutbyggnaden. Vem som helst kan hämta hem över nätet via sin bredbandsuppkoppling. Överallt hör man arga röster över hur långsam deras koppling är. Frågan jag ställer mig är vad sjutton de hämtar över nätet som går så långsamt? Jag har aldrig märt att det går speciellt långsamt att surfa ens med ISDN, hur skulle ADSL kunna vara sämre? "Nej, nej, men det tar ju så lång tid att hämta hem en film!" brukar svaret bli.
Därav att jag är emot att staten skall betala bredbandsutbyggnad till alla. Så länge det inte finns några vettiga tjänster som utnyttjar bandbredden bättre så ser jag ingen anledning att slänga ut miljarder kronor på ett WaR3Z-nätverk för alla! Telefoni, tv och radio över nätet är än så länge i sin linda (förutom möjligen radio) och behöver ett tag till på sig och under tiden utvecklas nya tekniker för nätverk och utrustningen blir allt billigare. Om 5 år kan vi kanske täcka hela Sverige för en 10-del av vad det skulle kosta idag.

[ 05 December 2002, 08:42: Meddelandet ändrat av: bollman ]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-05 08:50

De som piratar de dyrare programpaketen skulle nog inte ha råd att köpa dem ändå, så det gör ingen skillnad för programföretagen.

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 08:55

Jo, därför att om de har använt programmet hemma vill de ha det på arbetsplatsen också!

• Medlem
  • 2002-12-05 09:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mondo65:
De som piratar de dyrare programpaketen skulle nog inte ha råd att köpa dem ändå, så det gör ingen skillnad för programföretagen.

Det kanske inte drabbar det piratade bolaget, men det drabbar de mindre tillverkarna. När Photoshop är gratis, finns det ingen anledning att titta efter alternativ. Det som händer är att t ex Photoshop helt enkelt inte får någon konkurrens, eftersom det inte går att slå ut dem varken på hemmamarknaden (där det är gratis) eller i jobbet, där det blivit en standard.

Min slutsats är att t ex Adobe och Microsoft skulle varit betydligt mindre idag, ifall de inte hade blivit piratkopierade redan från början. Vi hade haft ett antal mindre tillverkare istället.

Ta Corel, som kämpar i motvind, de hade en bra marknad i småkontor och hemanvändare förut. Den har garanterat krympt, eftersom de har blivit utslagna av gratis Adobe-program. Corel Suite är förövrigt ett otroligt prisvärt programpaket, som alla borde ta sig en titt på.

En produkt är inte värd mer än vad marknaden är beredd att betala. Jag utgör en del av marknaden och jag är inte beredd att betala mer än 295 kr för ett spel.

Om priserna låg på den nivån så skulle jag köpa varenda spel jag ville ha. Idag blir det så att man inte spelar spelet alls eller så spelar man det på ett sätt som är både olagligt och omoraliskt...

Tråkigt men sant...

Om man tittar på svenska BSA´s hemsida så kan man "rapportera piratverksamhet". Där ska man ange företagsnamn, VD, IT-ansvarig o.s.v. Det är tydligt att BSA bara intresserar sig för att sätta dit företag. Varför ger de sig inte på de stora Direct Connect hubbarna i Sverige t.ex.?

Om man låter sin dator vara en "portal" för piratkopiering, i Direct Connect fallet en "hub". Är det lagligt? Behöver lagarna omformuleras?

Ciryon

• Medlem
  • 2002-12-05 09:30

Om man jämför med böcker, så väntar många tills de kommer i pocket. Samma sak händer ju med spel. De paketeras om och säljs billigt efter en tid.

En sak som jag tycker är mycket besynnerlig är att många skivbolag tar fullpris för en två år gammal skiva. Skivbolagen är i mina ögon de riktiga skurkarna, även om speltillverkar inte kommer långt efter.

Hm, ett litet räkneexempel (ex. moms - macoteket):

iMac 16 795 ex moms. Ja, då har vi datorn, som vi kan göra förhållandevis mycket med, med gratis programvara...iMovie, iDVD, iTunes, bränna kan du i systemet, iPhoto, Mail etc. Följer apple works med?

"nödvändig standardmjukvara":

Photoshop: 7495 kr. - elements tillräckligt? = 895 kr.
Office: 5595 kr.
Norton Systemworks: 1495 kr.
Några spel: 2000 kr.
+ ett program for kicks säg för musik el. web produktion: 5000 kr.

= 15 - 20 000 kronor

efter att man har grävt djupt i plånboken för att köpa datorn skall man gräva minst lika mycket till för att få ett i sammanhanget mycket begränsat urval av program...

mina pc-polare ligger mellan 10 - 15 000 kronor när dom köper dator, och då skall det vara med en 17" skärm i det priset. tror knappast att dom lägger ut 20 000 kronor på mjukvara.

jag tar varken ställning för eller emot kopiering. men faktum är trots allt att man köper dator i första hand utifrån pris/prestanda. sen vilka kompisar man har - pc el. mac-headz = som man kan "få" program och hjälp av...man behöver oftast mer hjälp när man har pc - därav flertalet pc-användare - för dom behövs liksom

Med det prisras på PC-datorer som skett de senaste åren så skulle det inte förvåna mig att om några år så får vi gratis dator vid köp av program. Detta har ju egentligen redan skett med mobiltelefonmarknaden.

Eller kanske det blir ett dylikt upplägg: du hyr ett antal skräddsydda program (t.ex Adobe´s Design Collection) med fakturering en gång i månaden och får gratis dator optimerad för just denna typ av arbete.

Apple är ju egentligen redan på väg att bli ett rent mjukvaruföretag – vilket också är det enda riktiga. Framtiden ligger i applikationerna – inte i hårdvaran.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Apple är ju egentligen redan på väg att bli ett rent mjukvaruföretag – vilket också är det enda riktiga. Framtiden ligger i applikationerna – inte i hårdvaran.

Jag håller kanske med dig att framtiden ligger i applikationerna men inte att Apple är på väg att bli ett rent mjukvaruföretag. Titta bara på en framgång som iPod. Eller vilken som helst av datorerna. Även om inte OS X fanns skulle jag köpt en Apple dator och lagt in Linux.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

Med den prissättning som de har så är det inte konstigt att kopieringen ökar.Jämför med svartarbetet.Höga skatter ökar svartarbetet.Höga priser på program och musik cd stimulerar kopiering.

Det där är sant. Men jag tror priserna skulle vara klart lägre om piratkopieringen minskade ordentligt.

Jag tror inte man kan helt bli av med piratkopieringen, men det har liksom aldrig varit så enkelt som nu. Med program som Direct Connect, Kaazaa, Morpheus kan vem som helst nästan utan datorkunskaper hämta piratkopierad mjukvara.

Ciryon

Hönan eller ägget?

PC har ända sedan det började komma kloner av IBM varit den dominerande aktören. Att skylla det på piratkopiering är ganska lamt. Eftersom ett datorprogram inte existerar i fysisk form som andra varor så är det svårt att dra likhetstecken mellan piratkopiering och stöld. Inte juridiskt, men moraliskt och intellektuellt, åtminstone för många. För de flesta resonerar nog: "Ja, men jag skulle ju ändå inte ha köpt programmet/spelet, så då spelar det väl ingen roll".

Jag vet att någon Micro$oft-chef (kommer inte ihåg vem) har sagt att det är bättre att folk piratkopierar Officepaketet än att de använder en konkurrents produkt. Och det är ju sant, för när de sedan väl köper en kopia så blir det M$ Office istället för Openoffice eller Staroffice.

Tror ni att Photoshop och dess likar skulle vara lika stora branschstandarder om de inte gick att piratkopiera? Jag misstänker att då skulle billigare program som Graphicconverter, Paintshop Pro och liknande härska fritt.

Det är egentligen först nu när man kan kopiera musik och filmer som debatten har kommit igång. Jag misstänker att det är för att den typen av bolag inte är vana med ett visst svinn som programutvecklingsföretagen är vana vid (och kallt räknar med).

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2002-12-05 10:12

Nej att PC blev stor berodde nog inte på piratnade utan på att de felsta företag redan var i klorna på IBM. När IBM såg hotet från de billiga hemdatorerna gjorde IBM en "billig" hemdator och skrivbordsdator. De flesta tekniker litade på IBM som även de är bra på FUD-teknik så det var bara att köpa IBM PC. Sedan har det gått som tåget. IBM missade patent, Compaq gjorde kloner. Resten är historia som det så fånigt brukar heta.

• Oregistrerad
  • 2002-12-05 10:23

Vist har jag en pirat photoshop. Jag skulle aldrig (understruket) köpa något annat program. Hade limited photoshop som följde med scannern. Kom snabt fram till att det inte var mycket att hänga i julgranen(årstiden i ära). Jag kommer att köpa photoshop 7 när jag sätter igång det företag som är tänkt. Men som privat person så är jag för pirat kopiering av dom tunga programen. Jag tänker inte investera i ett program som jag inte har provat på till fullo. Hade jag inte haft piratprogramet så hade jag aldrig insett hur jäkla bra photoshop är i full verition. Små program är en annan fråga. Taskigt om någon suttit och hackat fram ett program som skall ta ut programeraren i fråga på marknaden. Fast det är ju PR också. Till viss del. Känns som om problemet är programen som riktar sig till privatpersoner. Om dom piratkopieras så är ju risken att det aldrig kommer att inebära någon vinst. Fast med jättarna är det nog mer PR med pirat. Vem har råd att köpa Maya eller Quark ?! Om man bara skall leka med det hemma. Detta är mina tankar, ta dom inte helt på allvar. Om en månad så har jag ändrat uppfattning. Man utveckas så länge man lever.

Jag håller med Rupp om att det ÄR stor skillnad mellan företag och privatpersoner. Vem har som privatperson råd att punga ut 8000 kr för Photoshop? För ett företag däremot så är det inget större problem. Jag tycker att det är jävligt skamligt när visar sig att företag inte har licens för sina program, så jävla snåla får dom inte vara. De tjänar ju pengar genom att använda programmen, det är ju också därefter som prissättningen är gjord.

Hemanvändare borde kunna köpa en licens på Photoshop för 1000 kr.

Citat:

Jämför ex Warcraft III på en ny Mac och en PC så förstår du varför.Men om du tycker om att spela med alla detaljer på low och att det går segt och ryckigt så är väll macen ok som speldator.

Jag klarade WC3 på en PowerMac 733 med GF2MX. Körde på max inställningar i 1024x768 och det funkade fint. Inte perfekt, men nu är ju GF2MX ett par år gammalt också.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2002-12-05 12:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag klarade WC3 på en PowerMac 733 med GF2MX. Körde på max inställningar i 1024x768 och det funkade fint. Inte perfekt, men nu är ju GF2MX ett par år gammalt också.

Jag spelar också WC III på min Mac,och det funkar helt ok.Att det inte skulle gå har jag aldrig hävdat,tror jag.Det var bara ett svar på Ciryon´s påstående att man lika gärna kan spela på Mac som PC.Det tycker inte jag.PC är roligare att spela på,grafik,ljud,typ 5.1 system ger en större spelupplevelse än på Mac.

Efter vad jag förstått så är jag en idiot som tycker så.Men för mig är det ett faktum,"sanning" eller "självklarhet".PC´n är en bättre speldator än Mac.Tyvärr.

Något mer inlägg i frågan kommer inte från mig

[ 05 December 2002, 12:39: Meddelandet ändrat av: Ariel ]

Jag respekterar din åsik i den frågan Ariel. Men det har ju ingenting med piratkopiering att göra. Det var ju det som den här tråden skall handla om.

Håll er till ämnet; piratkopiering.

Fler inlägg om spelprestanda kommer att tas bort.

Vänligen
Christian Åhs
Moderator Allmänt

[ 05 December 2002, 13:03: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Bevaka tråden