Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stoppa piratkopieringen!!!

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mja, butikerna ogillar det åtminstone och sätter gärna upp stora lappar med texten "Köp innan du läser".

Läste precis detta på idg.se:

"RIAA:s taktik att skrämma/stämma fildelare verkar ha gett resultat. Enligt webbanalysföretaget Nielsen/NetRatings har antalet personer i USA som varje vecka använder Kazaa minskat från 7 miljoner i juni till 3.2 miljoner nu i slutet av oktober."

Fel metod enligt många, men det ser ut att ge resultat.

Jag är mycket förvånad över att inte företag säljer enklare licenser av programmen till hemanvändare, t.ex med förbehållet att programmet inte får användas kommersiellt. Det skulle kunna bli succé om Photoshop såldes i en version med begränsningen att man inte får tjäna pengar på programmet (detta kan kontrolleras med särskilda ID-taggar i dokumentet) för t.ex 500-1000 kronor.

Vill man använda programmet för att tjäna pengar är det bara att köpa den vanliga versionen. Det går att lägga in ID-taggskontroll av dokumenten som gör att det direkt märks om ett företag skulle försöka använda den ickekommersiella varianten till kommersiellt arbete för att försvåra missbruk av denna licensmodell.

Angående Internet: lagliga bandbreddskrävande tjänster kommer, det är på G. Däremot behövs snabbare uppkopplingar. Förutom det är MB-taxa uteslutet. Det blockerar utvecklingen. Jag ser ingen anledning att stoppa den tekniska utvecklingen med argumentet att folk kopierar. Visst kopieras det, men det motiverar inte tröga 0,5 Mbitsuppkopplingar eller MB-taxa.

Dock är det moment 22: utan snabba uppkopplingar kommer inga tjänster och då kommer det inte heller snabba uppkopplingar. Att kunna se streamad HD-video som VoD i min hemmabio är min dröm. Dock raseras det av låg överföringshastighet och MB-taxa om sådant tillåts.

• Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-31 23:18

Saken är väl den att datorer och tillhörande program börjar bli som fast telefoni är, det är ett måste ! att inha för att kunna göra sitt arbete/skolarbete eller bara kunna leva ett "normalt" liv.
Hur många företag eller myndigheter hänvisar inte till sina hemsidor numera? Internet kommer om en generation vara ett MÅSTE i varje persons liv för att kunna fungera i sitt arbete eller vardagsliv, precis som den fasta telefonin är ett måste idag. För 50 år sedan var inte det lika självklart att ha en telefon. Idag måste du ha det för att kunna hålla kontakt med företag och myndigheter.

Tänk om det kostade 75kr/ min att ringa. Vad skulle vi göra?
Gå till Skellefteå Kraft i Norrland för att tala om att elen inte fungerar för vi har inte råd att ringa?!

Det jag vill komma till är att vi vare sig vi vill eller ej blir beroende av datorer och dess mjukvara, vad ska man då göra om man inte har råd att köpa Windows med tillhörande Explorer för att kunna göra sin felanmälan till företag X ?
Senast jag skulle anmäla en sak till Tele 2 hänvisade de till sin webbsida, det gick INTE att göra det via telefon!

Piratkopiering är i grund och botten fel men priserna i dag på vissa mjukavaror är rent absurda.

• Oregistrerad
  • 2003-11-01 00:49

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson

"RIAA:s taktik att skrämma/stämma fildelare verkar ha gett resultat. Enligt webbanalysföretaget Nielsen/NetRatings har antalet personer i USA som varje vecka använder Kazaa minskat från 7 miljoner i juni till 3.2 miljoner nu i slutet av oktober."

Det skulle ge ganska bra resultat att döda alla som piratkopierar också! Har jag knäckt lösningen? Får jag beröm nu?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 03:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av apeir0n
Något som tycks ha glömts bort i denna tråd är att många av nämnda programvaror ÄR verktyg för yrkesfolk! Alltså inte något du ska köpa och använda för privat bruk.

Helt rätt. Adobe har ju också Photoshop Elements 2, som jag tycker är ett kanonprogram, och det kostar strax under tusenlappen. OK, jag tycker väl egentligen att Adobe borde sänka priset till 650 kr eller så, men det är i realiteten nästan samma sak som proffsversionen som kostar sex gånger mer, och fullt tillräckligt för hemanvändare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Helt rätt. Adobe har ju också Photoshop Elements 2, som jag tycker är ett kanonprogram, och det kostar strax under tusenlappen. OK, jag tycker väl egentligen att Adobe borde sänka priset till 650 kr eller så, men det är i realiteten nästan samma sak som proffsversionen som kostar sex gånger mer, och fullt tillräckligt för hemanvändare.

Och - i det priset ingår också tryckt handbok (riktigt bra f.ö.) samt fri teknisk support!

Det har alla råd att betala

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 09:50

En annan bra sak är att man får Mac- och Windows-versionen på en och samma CD. (Jag antar att man har rätt att använda båda versionerna.) Sen finns det en massa guider och grejsimojs på webben också. Bra tycker jag!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-11-01 09:54

Jag använder PE 2.För de flesta användare som det riktas till är det bättre än storebror.Photoshop är inte direkt självförklarande.Med PE 2 kan man som lekman använda på ett enkelt och begripligt sätt.

Den dag PE 2 inte längre räcker till,då går det att uppgradera.

Ariel skrev att apples datorer är undermåliga rent tekniskt i jämförelse med en pc.

tycker i o för sig inte G5an är undermålig!!!

Och om man köper en playstation så undrar jag hur den står sig i jämförelse med en mac dator. som exempelvis en imac eller emac?

och hur är det med xbox i jämförelse rent tekniskt.

playstation 2 köper folk utan att fundera på de tekniska specificationerna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Det finns ändå gott om gratis alternativ som tyvärr inte får chansen ordentligt idag. (T.ex. Gimp istället för Photoshop, OpenOffice istället för MS Office, Linux istället för Windows)

Ciryon

Ciryon har helt rätt det är omoraliskt och helt onödigt för dom flesta att kopiera program. Jag känner en hel drös av människor som har ps, ingen har köpt det och ingen har behov av det. Den vanliga ursäkten är att det är bäst. Men det ligger bara på deras burkar och skräpar. Det verkar finnas många andra program både free/ shareware och andra billigare program som skulle kunna fylla majoritetens behov. Om programmen inte varit så lätt kopierade hade nog fler köpt och därigenom gett andra aktörer på marknaden möjlighet och ekonomi att utveckla sina program.

Detta betyder inte att jag aldrig kopierat program. Men jag vet att jag har gjort fel och allt färre program på min burk blir olagliga. När jag var yngre var det så att jag samlade pirat program på cd med tanken "dom kan vara bra att ha" men jag använde verkligen få. Jag insåg sedan att jag inte hade behov för dom som jag avände.

Daniel

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson

I USA, där alla kan stämma varandra, är det i regel lättare att hoppa på privatpersoner än företag av den enkla anledningen att de förstnämda i regel saknar "rättsskydds försäkringar"(sic).
Då är det enklare att bara gå med på RIAAs krav än att betala en massa till Advokater & co

Funkar lyckligtvis inte så i sverige, därav BSAs intresse för företag...

Vad jag tror...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 13:15

Men det ligger nog en poäng i att den dominerade plattformen tjänar på piratkopieringen iom att konurrenter har svårt att komma in....

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
En annan bra sak är att man får Mac- och Windows-versionen på en och samma CD. (Jag antar att man har rätt att använda båda versionerna.) Sen finns det en massa guider och grejsimojs på webben också. Bra tycker jag!

Tja, det beror på det...
sånt brukar stå i licensavtalen (där man klickar "vidare" eller "accept")...
men rent generellt tycker jag att man som ensam användare borde få använda licensen på både mac o PC, eftersom man faktiskt köper rätten att använda programmet, inte själva progrrammet i sig självt.
om man köper ett program så kan man ju pilla sönder koden eller liknande just för att du äger programmet.
äger man en licens på ett program så äger man rätten att utnyttja programmets funktioner och således så borde man få lov att användadet på 2 datorer så länge det inte är någon annan där och använder just din licens.

det är lite detsamma som om man tar körkort för bil, men det gäller bara för din egen saab, så du får inte lov att köra grannens volvo...
det är ju ändå ditt körkort liksom.
OK, kanske inte skarpaste liknelsen, men ni fattar poängen med resonemanget...

det är bara en tanke runt det hela med mac och PC...

M

Bevaka tråden