Jag är mycket förvånad över att inte företag säljer enklare licenser av programmen till hemanvändare, t.ex med förbehållet att programmet inte får användas kommersiellt. Det skulle kunna bli succé om Photoshop såldes i en version med begränsningen att man inte får tjäna pengar på programmet (detta kan kontrolleras med särskilda ID-taggar i dokumentet) för t.ex 500-1000 kronor.
Vill man använda programmet för att tjäna pengar är det bara att köpa den vanliga versionen. Det går att lägga in ID-taggskontroll av dokumenten som gör att det direkt märks om ett företag skulle försöka använda den ickekommersiella varianten till kommersiellt arbete för att försvåra missbruk av denna licensmodell.
Angående Internet: lagliga bandbreddskrävande tjänster kommer, det är på G. Däremot behövs snabbare uppkopplingar. Förutom det är MB-taxa uteslutet. Det blockerar utvecklingen. Jag ser ingen anledning att stoppa den tekniska utvecklingen med argumentet att folk kopierar. Visst kopieras det, men det motiverar inte tröga 0,5 Mbitsuppkopplingar eller MB-taxa.
Dock är det moment 22: utan snabba uppkopplingar kommer inga tjänster och då kommer det inte heller snabba uppkopplingar. Att kunna se streamad HD-video som VoD i min hemmabio är min dröm. Dock raseras det av låg överföringshastighet och MB-taxa om sådant tillåts.