Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.2 är ute.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inte så stor som det ryktats om 21.5mb bara här.

Hoppas den fixar massor av buggar nu

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 22:52

Gött!!! Hoppas att jag inte får något moppeljud eller något bara.. hehe

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-07-12 22:57

10.4.2-uppdateringen ger förbättrad tillförlitlighet och kompatibilitet för Mac OS X 10.4 och rekommenderas för alla användare. Den innehåller förbättringar för:

fildelning med AFP och SMB/CIFS-fildelningstjänster
autentisering med endast en lösenordsangivelse och tillförlitlig anslutning till Active Directory-servrar
autoinloggning för administrerade användarkonton
AirPort och trådlös anslutning
Core Graphics, Core Audio och Core Image inklusive uppdaterade ATI- och NVIDIA-grafikdrivrutiner
Finder-uppdateringar inklusive sökning efter typ och bildspelsanvändning
iDisk-synkronisering via .Mac
installationstillförlitlighet
hantering av Dashboard-widgetar
programmen Adressbok, Automator, iCal, iChat, Mail, Safari och Kom-ihåg-lappar
kompatibilitet med program och enheter från andra tillverkare
Du hittar mer information om uppdateringen på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n301722-sv

Mer information om säkerhetsuppdateringar hittar du på adressen: http://www.info.apple.com/kbnum/n61798-sv

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-07-12 23:00

Min är 44,0 mb stor står det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 23:05

Jag kleta ihop ett nyhetstips kanske som någon admin bara kan lyfta upp?

Whoaw! Nu fick min PB 12" 1 GHz de där *ringarna på vattnet* rörelserna i sina Widgets, tackar tackar...nu måste jag även uppdatera min MDD och se om jag får det där också.

Uppdatering:

Nix så blev det inte på MDD 2x1 GHz... strunt samma, jag använder sällan några Widgets och kan leva ut dessa.

Senast redigerat 2005-07-12 23:38
  • Oregistrerad
  • 2005-09-05 15:54
Ursprungligen av Olle@mac:

Whoaw! Nu fick min PB 12" 1 GHz de där *ringarna på vattnet* rörelserna i sina Widgets, tackar tackar...nu måste jag även uppdatera min MDD och se om jag får det där också.

Uppdatering:

Nix så blev det inte på MDD 2x1 GHz... strunt samma, jag använder sällan några Widgets och kan leva ut dessa.

Jag har en iBook G4 12" 1.2Ghz. Har nyss installerat Mac OS X Tiger 10.4.2. Jag får inga ringar på min skärm efter widgetarna. Eller ska man göra på något speciellt vis för att frammana ringarna?
Tycker också att badbollen har börjat synas lite oftare nu, skulle inte maskinen bli piggare av OSX Tiger? Har 768Mb ram.

Hmm, på PowerMacen var den på 22.5mb, men på min PowerBook G4 så är det först 10.4.1 på 37.7mb samt sen 10.4.2 på 57.5mb. Ren install av Tiger nyss då, eftersom jag körde Panther på den tills igår. Varför är uppdateringarna olika stora? Kör inte Apple "universala binärer" fortfarande som det var i Panther? Eller är Programuppdatering uppdaterad i o m Tiger? Att den plockar bara hem de paketen som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-12 23:24
Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Varför är uppdateringarna olika stora? Kör inte Apple "universala binärer" fortfarande som det var i Panther? Eller är Programuppdatering uppdaterad i o m Tiger? Att den plockar bara hem de paketen som behövs.

Kolla här

Den där widget-hanteraren är fantastisk, en knapptryckning och alla mina viktiga kom-ihåg-lappar försvann direkt!

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-07-12 23:30
Ursprungligen av Kristian B:

Den där widget-hanteraren är fantastisk, en knapptryckning och alla mina viktiga kom-ihåg-lappar försvann direkt!

Precis som den där "tömma papperskorgen" funktionen, alla filer jag hade där i försvann direkt... :rolleyes: Ursäkta min sarkasm där, men är det inte ganska givet att det som avaktiveras försvinner? Fast visst hade det väl inte gjort något om texten var kvar när man åter aktiverade widgeten igen iofs.

-- Patrik

Ursprungligen av Snooze:

Precis som den där "tömma papperskorgen" funktionen, alla filer jag hade där i försvann direkt... :rolleyes: Ursäkta min sarkasm där, men är det inte ganska givet att det som avaktiveras försvinner? Fast visst hade det väl inte gjort något om texten var kvar när man åter aktiverade widgeten igen iofs.

-- Patrik

Jag tänkte att "avaktivera" inte är detsamma som "ta bort permanent". Papperskorgen frågar först om innehållet ska tas bort.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-07-12 23:37

Faan vad underbart det blev att scrolla i Safari helt plötsligt

Ursprungligen av xtimmyx:

Faan vad underbart det blev att scrolla i Safari helt plötsligt

Jasså?
Själv tycker jag det blev sämre. Längre fördröjning från att man rulla på hjulet tills scrollningen tar vid. Dessutom är scrollbuggen jag tidigare postat på Apples diskusstionsforum är kvar:

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.68afa59a

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 23:37

VAR lade jag Powerbooken?... Måste genast uppdatera.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2005-07-12 23:43

Bättre framerate i iChat tycker jag var suveränt!

-- patrik

Inga negativa rapporter än så länge? Man är ju sugen på att köra in det direkt, men sunt förnuft säger att man ska vänta en dag åtminstone...

  • Medlem
  • 2005-07-13 07:06
Ursprungligen av Adrian B:

Inga negativa rapporter än så länge? Man är ju sugen på att köra in det direkt, men sunt förnuft säger att man ska vänta en dag åtminstone...

Det har rullat på bra här förutom det första jag välkomnades av under omstarten efter installationen var en kernel panic.
Men efter yttligare en omstart har allt fungerat.

Jag är dock besviken att ingen av dom buggar jag rapporterats har blivit fixad; Men får väl hoppas dom kommer i 10.4.3...

Synd att SE K750i fortfarande orsakar Kernel Panic när den varit ansluten med USB-sladden.

/M

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-12 23:49

Happ. Uppgraderade från 10.3.9 till 10.4. Dax att blåsa den och intstallera allt på nytt så den är som ny. Men det får nog vänta, till sämre väder eller nått. Inte okej att sitta inne en hel dag bara för att fixa datorn... Ge mig regn!

  • Oregistrerad
  • 2005-07-12 23:52
Ursprungligen av Martin Belak:

Synd att SE K750i fortfarande orsakar Kernel Panic när den varit ansluten med USB-sladden.

/M

Då antar jag att det är samma med v800.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 00:08

En fråga är det bara min PB 1.25 alu rev.1 som blir stek het efter uppdateringen till 10.4.2?
Så trist det känns den är så varm nu att jag kan koka och steka en hel middag på den!!!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-07-13 00:20

Hade en hjärncell som hade hoppats på att iTunes 5.0 också skulle komma. Inte för att de andra cellerna vet varför. Men det skulle lixom varit trevligt med två stora uppdateringar i en. Vad jag saknar som inte finns i 4.9 vette katten.

Undrar lite över när vi får den uppdaterade versionen av safari som klarar acid 2 testet...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 00:38
Ursprungligen av m_beckman:

Undrar lite över när vi får den uppdaterade versionen av safari som klarar acid 2 testet...

Vad är Acid 2?

Ursprungligen av Kristjan:

Vad är Acid 2?

Acid2 is a webpage designed to "push the limits of HTML, CSS, and PNG support in browsers and authoring tools". It was created by the Web Standards Project, and follows an earlier test known as Acid.
http://www.answers.com/topic/acid2

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 01:07
Ursprungligen av Kristjan:

Vad är Acid 2?

Kolla här

Ursprungligen av m_beckman:

Undrar lite över när vi får den uppdaterade versionen av safari som klarar acid 2 testet...

Firefox klarar inte heller testet...

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 20:07

Tycker att fläktarna får jobba väldigt mycket med den nya uppdateringen.

Kör med en iMac G5 20 tummare.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 21:27
Ursprungligen av heiko:

Tycker att fläktarna får jobba väldigt mycket med den nya uppdateringen.

Kör med en iMac G5 20 tummare.

Det beror nog mer på den varma sommaren heiko!

Bevaka tråden