Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.2 är ute.

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 13:04
Ursprungligen av Jan-Åke N:

Jag tycker inte det är så festligt...

Jag börjar nästan tro att det är nåt knas med uppdateringen...

Samma sak händer för mig! Om och om igen, både på TiBook och dual-G4-an och gamla Quicksilvern. (Alla har 10.4.1)

Och både om jag går in under blå äpplet och väljer Programuppdatering, och om jag går via Systeminställningar - Programuppdatering och klickar på "Uppdatera nu"!!! Jämt!!! Varje gång!!!

Efter 3/4 av "Status: Letar efter nya program" kraschar det, och sedan kommer meddelandet att "Programmet Systeminställningar avslutades oväntat".
Jodå, det märkte jag...

Om jag klickar "Försök igen" så får jag ett meddelande att "New settings have been created for this application", och om jag väljer att använda dem, så kraschar det lik förbannat nästa gång jag försöker...

Verkar ju otroligt att alla burkarna skulle ha fått samma fel samtidigt... de har väldigt olika programinnehåll.
Via apple.com/downloads funkar allt, men inte via programuppdatering...

Mysko-mysko...

Jag har precis samma problem som dig. Tråkigt tycker jag. Hoppas Apple fixar detta innan jag har kommit hem från jobbet idag!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 09:21

oj, det var inte på. litade bara på hastigheten. satan, det är rejäl skillnad. kan de inte fixa detta nu?

Som Martin Belak säger... det går enormt snabbt med nya 10.4.2an och flash 8. wow

  • Medlem
  • Aneby
  • 2005-07-13 11:02

finfin uppdatering tillsammans med flash
mail och safari är nu responsiva, all grafik flyter. inte en dag försent. som en ny dator!

: )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 11:08

Allt funkar för mig. Men jag börjar bli trött på att Mac OS X drar åt så många olika håll i gränssnittet. Senast så får Widget Manager som lägger till ännu ett nytt utseende till Mac OS X gränssnitt.
Kan de inte hejda sig lite och använda Aqua och kanske skapa ett Pro val baserat på Apples Pro-apps? Måste vi ha så många fler utseenden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 13:18
Ursprungligen av acke:

Men jag börjar bli trött på att Mac OS X drar åt så många olika håll i gränssnittet. Senast så får Widget Manager som lägger till ännu ett nytt utseende till Mac OS X gränssnitt.

Men... Widget Manageren är ju mer som en Widget... så varför ska den ha Aqua (eller så) gränssnitt? Den ska ju se ut som apples Dashboard websida: http://www.apple.com/downloads/dashboard/...

Men det vore coolare om widget managern använde sig av ''Bezel'' looken som Plus tecknet, och ''Hantera widgetar'' knapparna har i Dashboard:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 13:49
Ursprungligen av iigloo:

Men... Widget Manageren är ju mer som en Widget... så varför ska den ha Aqua (eller så) gränssnitt? Den ska ju se ut som apples Dashboard websida: http://www.apple.com/downloads/dashboard/...

Ok, men då kan man se det så här. Varför ser Dashboard ut som det gör? Varför har det gett Mac OS X ännu ett ansikte? Dessutom är det bara en av alla de sakerna som "stretar"! Sådetså!

Känns som att Apples gränssnittsnissar fått för mycket att säga till om. Naivt hoppas man på att de gör det för att testa olika förslag och lösningar. Någonting säger mig att så inte är fallet.

Edit: stavning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 11:20

Håller med Acke på utseendefronten - Apple måste skärpa sig.

Att AQUA utvecklas med varje OS-revision ser jag som rel. naturligt. Men att ha AQUA, AQUA-METAL, "NEW AQUA/MAIL-LOOK" och sedan ett par olika "pro-app-looks"... Det är bara dumt och förvirrande.

Lustiga är att i ex. FCP5 har olika boxar olika utseenden. Ur ett GUI perspektiv är det pinsamt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 11:37

Skulle inte det bästa vara att man kunde få välja vilket GUI man ville använda, Alu, Aqua, eller Pro. För som det ser ut nu så är OSX som en påse Gott & Blandat.

Jag tycker inte det gör så mycket att programmen ser olika ut. Exempelvis så är Mail ändå Mail. Ett enskilt program. Kan gärna få ha eget utseende för mig.

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 12:17

här kommer lite Quartz 2D Extreme spekulationer. tidigare kunde man b.la editera en pref i biblioteket som hette com.apple.windowserver.plist och skriva YES på Quartz 2D Extreme enabled.

den prefcen verkar inte finnas längre. Quartz Debug programmet som man tidigare kunde sätta på och av Quartz 2D Extreme med fungerar fortfarande, men vare sig man har på eller av klara jag av att stressa min CPU belastningen över 60-70 % hur mycket jag drar i fönster och gör annat som tidigare borde dra CPU. Quartz Debug programmet verkar inte göra nån nytta - kanske därför att vår efterlängtade funktion kanske har slagtis på ? eller kanske delvis om det är möjlight?

lägg därtill egna och andras rapporter om att allt är betyligt rappare. Har nån testat H264 filmerna som tidigare inte fungerat för g4 ägare? jag tycker att dom fungerar bättre nu, men det kan vara inbillning.

Alla Apples Pro Appar har fått uppdateringar också och är mer eller mindre beroende av Quartz 2D Extreme i vissa lägen

det var lite funderingar,

förresten vad menas med" ..på iconen idockan står det QX2D om det är aktiverat. och QX om Quartz Extreme är igång." ?

npt

com.apple.windowserver.plist

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 12:24

Alla Apples Pro Appar har fått uppdateringar också och är mer eller mindre beroende av Quartz 2D Extreme i vissa lägen
Jasså? Detta var då en nyhet! Att de har "krav" av Quartz Extreme visste jag, men Quartz 2D Extreme tror jag inga program har krav för mer än Motion 2 (om det nu använder det vete sjutton men det är samma hårdvarukrav där - de andra programmen kräver bara ett QE-kort).

Vore klart intressant om någon kunde säga "vad som gäller" runt Quartz 2D Extreme alltså... WWDC 2004 prata man massor av om det, borde det inte varit på agendan i år också?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 12:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Alla Apples Pro Appar har fått uppdateringar också och är mer eller mindre beroende av Quartz 2D Extreme i vissa lägen
Jasså? Detta var då en nyhet! Att de har "krav" av Quartz Extreme visste jag, men Quartz 2D Extreme tror jag inga program har krav för mer än Motion 2 (om det nu använder det vete sjutton men det är samma hårdvarukrav där - de andra programmen kräver bara ett QE-kort).

Vore klart intressant om någon kunde säga "vad som gäller" runt Quartz 2D Extreme alltså... WWDC 2004 prata man massor av om det, borde det inte varit på agendan i år också?

Jag pratade lite med Apple om detta på NAB, men nu blev jag osäker, det kanske var Quartz 2 D? Motions RT funktioner är ju som du säger b.la resultat av avancerad GPU hantering.

som sagt spekulationer, Apple repr. på plats verkade också lite fundersamma i vilken teknik som de olika programmen utnyttjade på djupet. Jag spekulerar vidare och tror att viss teknik införs delvis utan att officellt bekräftas.?

förresten alla Terminal knackare, var/ hur kan man se Quartz 2D Extreme status i terminalen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 12:40

Jo, Motion använder ju GPU:n extremt mycket. Programmet "funkar" i stort sätt inte utan GPU:n (det funkar men kan bugga ur och/eller bli extremt slött.

Motion 2 har i vart fall effekter som baserar sig just på CoreImage. CoreImage har samma grundkrav som Quartz 2D Extreme på GPU:n. Men om det använder det är en annan femma (inte för att det egentligen spelar så stor roll, men men ) Quartz Extreme används nog flitigt också (det används sedan länge i FCP som jag uppfattat det, dock använder FCP GPU:n väldigt DÅLIGT i jämförelse med Motion 2). Viss färghantering går över på GPU:n i FCP också... Men Quartz 2D Extreme tror jag inget app använder ännu.

Det "flumsiga" är ju att du i SYSTEM PROFILER kan se:

Color LCD:
Display Type: LCD
Resolution: 1024 x 768
Depth: 32-bit Color
Built-In: Yes
Core Image: Not Supported
Main Display: Yes
Mirror: Off
Online: Yes
Quartz Extreme: Supported

Men inget om Quartz 2D Extreme. Sob sob

På tal om "flummiga" saker i OSX/Apples programvärld så borde FCP få en lite "upphåttad" miljö - på grafiskt/compositing men även interface/GUI. Keyframeeditorn är buggig i FCP4.5 i vart fall och FCP5.0.2 lider fortfarande av blandat GUI (ett härstammar från OS9 och ett från OSX/DVDSP 2.0). Varför styrs inte detta på system/OS nivå?

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 12:58

japp, och slår man igång Quartz 2D Extreme funktionen så står det också att den stöds där.

och i aktivitets kontrollen så verkar windowserver funktionen belastas mindre, men men..

det är väl någon annan optimerings som gör att allt går fortare kanske då?

hur som helst, hurra

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 13:50

Ja, och jag motsätter mig till vis del att Widgetar ser ut som en leksaksaffär. Finns det någon egentlig anledning att iTunes kontrollen ska se sämre (och annorlunda ut) som widget än "in real life?" Varför får vi en extremt ful kalkultor som widget när vi har en stilren sådan som app?

Sedan är Widgetmanagern en Widget, ja, men det är en "system wide" inställning och borde då följa någon av Apples standarder. Dash-boards (i bl.a. Motion) ser ut på ett visst sätt - vissa delar av Dashboard i systemet håller denna standard, kanske intsällningarna för widget's skulle göra detsamma?

Enlighet och konsekvens leder till att man "lär" sig sin datormiljö snabbare och bättre - och "trivs" bättre där. Det är grunder Apple forskat fram över 20 års tid men mer och mer verkar glömma i och med OSX (såg lite gamla "tech-gui-utbildningsfilmer" från 1986 - där prata med vett och etikett vad gäller GUI design, mycket som man helt verkar glömt idag bara för man "kan" flasha till det).

Jag vet att GUI och GUI-consistensy var en av det STORA övertagen Apple hade under 90-talet mot Windows där olika program tom kunde ha olika kortkommandon.

Jag säger att utseeden och kortkommandon "bör" hållas så lika det bara går. Vissa program har rätt att skilja sig givetvis. Att en mediaspelare eller något annat som efterliknar något i vår vardag ser ut som en "metalplatta" känns okej, men när program som Safari och Finder fått detta utseende, som inte är speciellt genomtänkt för ex. en filhanterare, så har det gått för långt. När Mail får ett helt eget utseenden så har något gått snett. Varför ska inte det funka som alla andra program för?

Okej att man har en serie olika teman. Generella program (Mail, Safari etc.) håller sig till Aqua, pro-apps (DVDSP Pro, Motion m.m.) håller sig till ett "Pro Aqua" (de gör NÄSTAN det idag, men ändå inte riktigt... Compressor 1.0 hade ju ett metal-utan-metal tema, var kom det i från? ) och sist ev. ett "metalbox" tema för ex. iTunes, DVD-player, QT-player. Men att hitta på egna halvlösningar till varje program känns galet och inkonsekvent bara. Dashboards "look" (dvs de som "flyter upp" i ex. Motion) är rel. genomtänkta och ett inovativt steg frammåt från solida "info-paletter". Men ex. Finders övergång till "metalbox" är nog bland det dummaste apple gjort på länge. Tur att jag sitter med väldigt mycket skärmyta dagligen idag

Senast redigerat 2005-07-13 14:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 14:09

Bra inlägg Erik.dv!
Har en liten fundering. Undrar om det inte har att göra med att Apple börjat göra mer program på de senaste åren och att de olika teamen är åtskilda?
Kan man inte säga att Apple har haft två "programtoppar" Första på mitten av 80-talet och en bit in på 90-talet med alla Macxxx program och hela Claris-biten.
Den andra från som började med Final Cut Pro och fram till idag. Tittar man på Apples utbud av program så är det väl bara Appleworks (gamla clarisworks), Apple Remote Desktop (gamla ANAT) och självklart det ständigt uppdaterade QuickTime VR Authoring Studio som är äldre än -99.

Kan avsaknad av klara interna GUI-regler, åtskilda utveckarteam, släpande gränssnitt från uppköpta program och till viss del övergången från Classic och Carbon till Cocoa vara boven?

Edit:stavnung

  • Avstängd
  • International user
  • 2005-07-13 15:06

En glad nyhet är att Carbon Copy Cloner fungerar igen!

http://forums.bombich.com/viewtopic.php?t=5264

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 15:50

Kan avsaknad av klara interna GUI-regler, åtskilda utveckarteam, släpande gränssnitt från uppköpta program och till viss del övergången från Classic och Carbon till Cocoa vara boven?
Visserligen kommer utvecklingsteam eller egna utvecklare "hitta på" lösningar för deras program som de anser funka bäst. I vissa sammahang "bör" man rent av hoppa bort från standarden. Ex. ser jag det som självklart att pro-appsen får sitt egna interface men att de alla borde hålla samma interface i sådant fall. Minst skulle man i vart fall INOM ett program hålla samma, enhetliga, interface. Men nej...

Det är därför man bör, som Apple tidigare gjort med sin Human Interface Guidlines, centralisera det hela och styra upp "per pixel" hur saker bör se ut (inte måste, men bör). I vart fall borde man själv följa dessa regler.

Men ja, det märks att det är lite olika team bakom olika program. Man känner en klar skillnad i att jobba i ex. Keynote kontra TextEdit kontra DVD Studio Pro kontra Mail. Generella likheter finns trots den olika typen av program men liknelser skulle kunna finnas.

Apple har viss konsekvens i sitt GUI:ande men de skulle nog behöva en viss "diktatorisk makt" ovan allt som görs idag som styr upp det lite bättre tror jag!

Men givetvis måste programtillverkar få "leka lite" för att ev. komma fram med nya, innovativa idéer och funktioner. Flera saker som blivit standard idag i OSX kommer ju från "smarta" programtillverkare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-13 15:55

Det går att få Qartz 2D extrem genom att knacka i Terminalen:

sudo defaults write /Library/Preferences/com.apple.windowserver \ Quartz2DExtremeEnabled -boolean YES

En länk om detta: http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2005/5/2/193

Var försiktigt att leka med det......

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 16:02

Vissa av felen de beskriver där har jag sett i OSX 10.4.1 på min PB UTAN Quartz 2D Extreme (maskinen har inte ens stöd för det ). Grafiska "buggar" när man har många apps/fönster uppe osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 20:32

Lite OT
Men jag kom att tänka på en grej, jag har iaf ett minne av att när Steve Jobs presenterade dashboard på någon keynote så var hela väder widgeten mer eller mindre animerad, dvs om det var regn så regnade ikonen, var det dimma så var det dimma som rörde sig..

Har jag drömt detta??

  • Oregistrerad
  • 2005-07-13 20:54
Ursprungligen av Fredric:

Lite OT
Men jag kom att tänka på en grej, jag har iaf ett minne av att när Steve Jobs presenterade dashboard på någon keynote så var hela väder widgeten mer eller mindre animerad, dvs om det var regn så regnade ikonen, var det dimma så var det dimma som rörde sig..

Har jag drömt detta??

Vissa symboler rör på sig, vissa gör det inte. Håll nere alt-cmd och klicka på vädersymbolen.

Edit: Verkar bara vara dimman som rör på sig, iaf på min Mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 21:09

Kollar man i väder-widgeten så ser man att det bara är dimman som rör sig. Synd, hoppas de lägger till rörelse på alla. Got to love that kind of eye candy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-13 21:41
Ursprungligen av acke:

Kollar man i väder-widgeten så ser man att det bara är dimman som rör sig. Synd, hoppas de lägger till rörelse på alla. Got to love that kind of eye candy.

Oj vad man gillar allt onödigt nödigt..
Men jag är nästan helt säker på att även regn, snön var animerad på steves keynote..

..jag kanske borde sluta med drogerna..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-14 23:52
Ursprungligen av Fredric:

Oj vad man gillar allt onödigt nödigt..
Men jag är nästan helt säker på att även regn, snön var animerad på steves keynote..

..jag kanske borde sluta med drogerna..

Har fått för mig att det beror på hur "stark" dator man har, eller i varje fall vilket grafikkort det är i burken. Jag sitter på en gammal (ett halvår) iBook och min polare (Orreborre) på en ny PowerBook och han har animationer som inte jag har.

Han retas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-15 00:32
Ursprungligen av Lahitraho:

Har fått för mig att det beror på hur "stark" dator man har, eller i varje fall vilket grafikkort det är i burken. Jag sitter på en gammal (ett halvår) iBook och min polare (Orreborre) på en ny PowerBook och han har animationer som inte jag har.

Han retas...

Hos mig är det bara dimman
Det är lika på både min powerbook 1,5 och min powermac 2x2..

ska nog ta lite droger så grejerna börja röra på sig mer..

  • Oregistrerad
  • 2005-07-15 11:39
Ursprungligen av Fredric:

Hos mig är det bara dimman
Det är lika på både min powerbook 1,5 och min powermac 2x2..

ska nog ta lite droger så grejerna börja röra på sig mer..

Jag tog själv lite droger och hittade den absolut bästa väderanimationen någonsin! Jag titta ut genom fönstret...

Definitivt full Os X klass på Tigern nu. Precisa så stabilt som man förväntar sig.

Ursprungligen av acke:

Got to love that kind of eye candy.

Speaking of eye candy. Kollade in vädret i Los Angeles tidigare (runt 8-tiden) och la märke till en "skön" halo-effekt runt solen i väder-widgeten. Verkar som när vi har klarblå himmel här i sverige så har de ännu bättre i kalifornien. Kolla in när tid ges.

Come to me UV!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-07-13 23:15

Kristian B:

Den här nya saken i dashboard, vad exakt gör den? Ersätter den dashboard-dock? Kan man dra ut nya widgets ur den? Slänger man widgeterna genom den (de där skyltarna), och vad menas med att bock-allternativet brevid? Hoppas nån kan förklara!

Bevaka tråden