- Picasso
- Medlem ●
- Karlstad
Jag är en switcher sedan några månader tebax, faktiskt efter övertalning av trevliga Ot-användare då jag tvekade en aning.....men, nu äger jag en PowerBook 12´ och är jättenöjd! Förutom en enda liten detalj som jag saknar, och det är "delete", alltså att kunna radera framåt i en text.
Varför finns inte denna funktion i en mac, när allt annat är så bra? Någon som vet?
Tycker att det är hemskt på bärbara PC när delete och dom där Home o.s.v sitter brevid Enter(Return), baksteg och shift, har bestämt mig hela tiden för att dom knapparna sitter längst ut på skrivytan.
Tycker att det är hemskt på bärbara PC när delete och dom där Home o.s.v sitter brevid Enter(Return), baksteg och shift, har bestämt mig hela tiden för att dom knapparna sitter längst ut på skrivytan.
Går ju som tur är att ställa om de knapparna så slipper man trycka fel.
OT, men vadå... Hur skuttar man längt bak resp. längst fram i en textrad oberoende av vilket program det är i?
Kringla+vänsterpil/högerpil skuttar till början respektive slutet av raden.
Alt+vänsterpil/högerpil skuttar ordvis.
edit: förtydligade lite
och varför vill man radera framåt?
Ställ dig på högra sidan texten och använd backsteg (ovanför retur) och backa bort texten. Det där ni gör i Windows är som en dammsugare som suger in text. På macvis blir analogin bättre då man "slår" bort tecknen.
Kan även vara bra att lära sig den tangenten för övriga program. Kommando + backsteg är t ex radera fil i Finder.
För att man står med markören framför texten? För att man vill radera de X första tecknen i varje rad? För att man...
Ställ dig på högra sidan texten och använd backsteg (ovanför retur) och backa bort texten. Det där ni gör i Windows är som en dammsugare som suger in text. På macvis blir analogin bättre då man "slår" bort tecknen.
Vilken analogi är det som blir bättre? Och finns det inte en delete-åt-höger på (fullstora) Apple-tangentbord oxå?
En diskussion om det är bättre att radera från vänster eller höger... wow...
Men hallå Anders, om man använder backsteg eller fn+backsteg beror väl på var i texten man står. Om man skriver löpande text är det ju naturligt att använda backsteg för att rätta det man just skrev men om man som jag, många gånger skriver programkod eller annan motsvarande text är det ju ibland så att man råkar ha markören placerad framför texten som skall tas bort eller ändras. Då är ju fn+backsteg att föredra.
Så jag använder nog backsteg och fn+backsteg lika mycket.
Kanske beror mitt arbetssätt på att jag nästan till 100% använder en bärbar utan extra mus..
Men hallå Anders, om man använder backsteg eller fn+backsteg beror väl på var i texten man står. Om man skriver löpande text är det ju naturligt att använda backsteg för att rätta det man just skrev men om man som jag, många gånger skriver programkod eller annan motsvarande text är det ju ibland så att man råkar ha markören placerad framför texten som skall tas bort eller ändras. Då är ju fn+backsteg att föredra.
Så jag använder nog backsteg och fn+backsteg lika mycket.
Kanske beror mitt arbetssätt på att jag nästan till 100% använder en bärbar utan extra mus..
Det du beskriver är inte det jag hängt upp mig på. Jag säger inte att ni som programmerar gör fel som kör med delete. Jag har ingen erfarenhet av det fallet. Jag har nog mer pratat om text man skriver som ska läsas av någon.
Det jag hängt upp mig på är bl a när någon upptäcker ett fel längre bort från markören. Att då välja att gå in med delete mitt i ett ord för att ta bort det från höger är för mig en krångligare metod som kräver mer precision och koncentration. Det är i mina ögon lättare att hitta ingången där ordet tar slut vid mellanslaget än precis mitt emellan två bokstäver inuti ordet.
Varför är det här en konstig diskussion? Ni får ju fler moment så som ni gör.
Om jag skriver in text och snubblar och gör ett fel så jag t ex har fått "diskusion" så står markören efter n:et. Jag trycker 3 ggr på backsteg och fortsätter skriva.
Hur gör ni som raderar från andra hållet? Ni ska först flytta markören in i den felaktiga texten och dessutom hitta rätt ställe innan ni kan börja radera. Eller trycka 3 ggr med vänsterpilen, sen radera. Hur ni än gör så gör ni ett extra moment som inte behövs.
Att lära sig Mac OS handar inte om att lära sig köra PC på en Mac. En del saker gör vi annorlunda men det kan finnas förklaringar till det.
Givetvis är det smidigare att använda backsteg om man håller på att skriva text och skriver fel. Men det finns andra tillfällen när det är smidigare att radera framåt. Förstår inte varför du gör det till en PC vs Mac diskussion då båda funktionerna finns på båda plattformerna.
Alla jag träffat på som kör Windows raderar text med delete framifrån. De ska först leta fram en isättspunkt, sen börjar de radera. När de väl börjar radera hade jag redan varit klar. Sen stannar de gärna till mot slutet av momentet innan de slutför. Radera de sista tre bokstäverna går i slow motion. Troligen för att texten/ordet blir rätt rörig när den ändras inifrån istället för utifrån så att säga.
Jag har aldrig träffat på någon med Mac OS som raderar text på det sättet.
Om du sen vill kalla det en PC-Mac-diskussion så visst, men varför inte kalla det en radera text smartare-diskussion.
Alla jag träffat på som kör Windows raderar text med delete framifrån. De ska först leta fram en isättspunkt, sen börjar de radera. När de väl börjar radera hade jag redan varit klar. Sen stannar de gärna till mot slutet av momentet innan de slutför. Radera de sista tre bokstäverna går i slow motion. Troligen för att texten/ordet blir rätt rörig när den ändras inifrån istället för utifrån så att säga.
Håller helt med dig att det verkar vara ett inneffektivt sätt att jobba på.
Jag har aldrig träffat på någon med Mac OS som raderar text på det sättet.
Och jag har aldrig träffat någon som jobbar så, oavsett operativsystem.
Om du sen vill kalla det en PC-Mac-diskussion så visst, men varför inte kalla det en radera text smartare-diskussion.
Fast nu var det ju du som skrev "Det där ni gör i Windows ...", "Att lära sig Mac OS handar inte om att lära sig köra PC på en Mac" och "Alla jag träffat på som kör Windows raderar text med delete framifrån". Jag säger ju att båda funktioner finns på båda plattformer och att båda har sina användningsområden. Onekligen hade Picasso behov av radera-framåt eftersom han efterfrågade den.
Håller helt med dig att det verkar vara ett inneffektivt sätt att jobba på.
Och jag har aldrig träffat någon som jobbar så, oavsett operativsystem.
Fast nu var det ju du som skrev "Det där ni gör i Windows ...", "Att lära sig Mac OS handar inte om att lära sig köra PC på en Mac" och "Alla jag träffat på som kör Windows raderar text med delete framifrån". Jag säger ju att båda funktioner finns på båda plattformer och att båda har sina användningsområden. Onekligen hade Picasso behov av radera-framåt eftersom han efterfrågade den.
Du har nog inte supportat vanliga kontorsmänniskor eller svenssons vid sina hemdatorer. De raderar text på det sätt jag beskriver. Jag har sett det alldeles för mycket och alldeles för ofta när man hjälper någon med Windows.
Eftersom "delete" inte använts på samma sätt i gamla Mac OS har de som lärde sig sin dator med det systemet ett smartare arbetssätt i mitt tycke. De som lärt sig sin PC under eran med pc-körkortsutbildning gör fel. Jag anser nämligen att två moment är fel när ett moment räcker.
Det här är ett forum för tusentals användare. Jag svarar inte direkt på Picassos fråga utan ställer en ny fråga. "Varför inte radera text lite smartare?" Ska det här vara en kunskapsbank för framtiden hör frågan hit. Med fler och fler switchers hör den hit ännu mer. Vi har många exempel från de senaste åren där switchers missar mycket av Mac OS X smarta funktioner för att man försöker göra sakerna precis som i Windows.
Picasso har för övrigt inte sagt vilken typ av användare han är ännu. Om han som programmerare saknar den här funktionen eller om det handlar om när han skriver epost.
Du har nog inte supportat vanliga kontorsmänniskor eller svenssons vid sina hemdatorer. De raderar text på det sätt jag beskriver. Jag har sett det alldeles för mycket och alldeles för ofta när man hjälper någon med Windows.
Jodå, har supportat både kontorsmänniskor och privatpersoner. Vad jag kan minnas har de alla begagnat sig av backsteg, och i många fall varit lyckligt omedvetna om deleteknappen och dess kringliggande kompanjoners funktioner. Men hursomhelst så betvivlar jag inte att du upplevt problemet.
Eftersom "delete" inte använts på samma sätt i gamla Mac OS har de som lärde sig sin dator med det systemet ett smartare arbetssätt i mitt tycke. De som lärt sig sin PC under eran med pc-körkortsutbildning gör fel. Jag anser nämligen att två moment är fel när ett moment räcker.
Du får det att låta som en epidemi av backstegshandikappade stackare
Det här är ett forum för tusentals användare. Jag svarar inte direkt på Picassos fråga utan ställer en ny fråga. "Varför inte radera text lite smartare?" Ska det här vara en kunskapsbank för framtiden hör frågan hit. Med fler och fler switchers hör den hit ännu mer. Vi har många exempel från de senaste åren där switchers missar mycket av Mac OS X smarta funktioner för att man försöker göra sakerna precis som i Windows.
Och nu gör du det till Windows vs Mac igen fast du bestämt att det inte handlade om det? Backsteg är inte ett av Mac OS X "smarta funktioner", och om du förutsätter att Windowsanvändare inte fattar hur backsteg funkar så underskattar du nog väldigt många människor.
Picasso har för övrigt inte sagt vilken typ av användare han är ännu. Om han som programmerare saknar den här funktionen eller om det handlar om när han skriver epost.
Min poäng var bara att jag (kanske felaktigt) tolkade ditt första inlägg som att du tvivlade på radera-framåt-funktionens användbarhet och tyckte att Picasso skulle använda backsteg istället. Det handlar inte om att vara programmerare eller något annat avancerat. När jag skrivit färdigt detta inlägg kringla+vänsterpil:ar jag mig till början för att läsa igenom det och upptäcker kanske att jag måste ändra början på första meningen. Alltså framåt-raderar jag det som ska bort och skriver dit det som ska stå. Annars blir det ju extra steg och enligt din definition FEL.
Min personliga erfarenhet är att de som kör Windows INTE använder backsteg utan BARA delete. Det gäller både de som kan lite mer och de som precis börjat lära sig. I närtid ser jag det exempelvis hos min kompis som är nätverkstekniker och hos min kompis som är webbsurfare, men jag har sett detta som ett windows-fenomen under lång tid. Om de nu känner till backstegstangenten så inte använder de den i alla fall. Jag misstror inte er erfarenhet men min erfarenhet är en helt annan.
I fallet med att gå tillbaka och ändra något i början av texten så ser jag ingen finess med framåt-radera då heller. En så lång förflyttning gör man snabbare med musen än med tangentbordet och då markerar jag med musen det som ska ändras sen skriver jag in ny text direkt ovanpå det markerade. Det finns ingen anledning att först radera sen skriva nytt. Markera och skriv över istället. Så fort man börjar skriva tas den markerade texten bort.
Jag kan även dubbelklicka ordet och skriva nytt direkt eller trippelklicka för att skriva om ett helt stycke. Eller dubbelklicka startordet och shift-klicka slutordet för att markera 4-5 ord som ska skrivas över.
Jobbar man med InDesign är dessa funktioner ännu bättre där trippelklick är en rad men fyra klick är ett stycke.
Min personliga erfarenhet är att de som kör Windows INTE använder backsteg utan BARA delete. Det gäller både de som kan lite mer och de som precis börjat lära sig. I närtid ser jag det exempelvis hos min kompis som är nätverkstekniker och hos min kompis som är webbsurfare, men jag har sett detta som ett windows-fenomen under lång tid. Om de nu känner till backstegstangenten så inte använder de den i alla fall. Jag misstror inte er erfarenhet men min erfarenhet är en helt annan
Jag vill bara påpeka att ingen av dom som jag känner som använder pc använder delete istället för backsteg, samma sak med mej när jag anväände pc. Jag visste inte ens att det gick att klicka "del" för att ta bort text.
Jag vill bara påpeka att ingen av dom som jag känner som använder pc använder delete istället för backsteg, samma sak med mej när jag anväände pc. Jag visste inte ens att det gick att klicka "del" för att ta bort text.
Det har blivit en grej det här så när jag ser någon ny person skriva något på en dator kollar jag nyfiket på och det slutar alltid med att jag tyst konstaterar "jaha... en till". Det är möjligt någon lokal datakurs lärt ut så här så jag ser det oftare på min ort men det är absolut ingen fördom jag bara kastat ur mig eller hittat på. Hursomhelst så kanske vi kan lämna den här delen av diskussionen eftersom vi redan tidigare i tråden konstaret att vår erfarenhet här är helt olika. Jag väntar med spänning på den dagen jag får se en livs levande backstegare som kör Windows.
... Hursomhelst så kanske vi kan lämna den här delen av diskussionen eftersom vi redan tidigare i tråden konstaret att vår erfarenhet här är helt olika. ...
Tycker oxå att det vore roligare om tråden kunde utvecklas lite mer konstruktivt. Förutom det numera ökända fn+backsteg för delete och andra snabbkommandon som framkommit så har det även tipsats om sök-och-ersätt. Vad finns det mer för användbara kommandon och genvägar när det gäller ren textbehandling? Finns det några tjänster (services)/skripts/verktyg som snabbar upp ert arbete? Låt oss lämna deleteknappen därhän och göra tråden lite positivt offtopic.
I fallet med att gå tillbaka och ändra något i början av texten så ser jag ingen finess med framåt-radera då heller. En så lång förflyttning gör man snabbare med musen än med tangentbordet och då markerar jag med musen det som ska ändras sen skriver jag in ny text direkt ovanpå det markerade. Det finns ingen anledning att först radera sen skriva nytt. Markera och skriv över istället. Så fort man börjar skriva tas den markerade texten bort.
Musen är väl ändå inget snabb... ctrl+a och sedan ctrl+k så har man tagit bort allt på raden..
eller om man skriver fel på det sista ordet alt-vänster pil och ctrl+k
även piltangenter + alt + shift är rätt smidigt och sedan bara skriva..
Musen är väl ändå inget snabb... ctrl+a och sedan ctrl+k så har man tagit bort allt på raden..
eller om man skriver fel på det sista ordet alt-vänster pil och ctrl+k
även piltangenter + alt + shift är rätt smidigt och sedan bara skriva..
För mig är ändå musen snabbast. Jag är grafiker och det är omöjligt att layouta sidor med bara tangentbordet så jag gör den manövern snabbare med musen än jag skulle göra via tangenterna. Men kör du mycket texthantering så kör på som du tycker är bäst.
Ett annat alternativ är alt-pil upp och sen alt-shift-pil ner som borde vara ännu smidigare då tangenterna är ännu mer samlade så att säga.
Vi hamnar f ö även här i en diskussion om vad powerusern gör och vad vanligt folk gör. Det finns kortkommandon för det mesta men vanligt folk trycker delete 37 gånger inte control a + control k.
Vi hamnar f ö även här i en diskussion om vad powerusern gör och vad vanligt folk gör. Det finns kortkommandon för det mesta men vanligt folk trycker delete 37 gånger inte control a + control k.
Ja absolut (folk överlag är trots allt idioter ), men det kan ändå vara intressant med alternativ (som du också tidigare skrev)
Jag har säkert också varit en sådan som du refererar till, man föds inte som "power user". Anledningen till att man effektiviserat och hittat just sitt arbetsflöde är ju på grund av tipps och erfarenhet, det vore roligt om tråden kunde bidraga med det.
nästan alla jag känner och de är avancerade datoranvändare som bashar i linux och vet vad de pratar om, alla inkl mig trycker på delete för att snabbt ta bort en fil, först nu på mac som jag verkligen saknar den,
varför i heskotta göra det omständigt när det skall räcka att trycka på delete, fast så har nötterna på apple fått för sig att ta bort den knappen.
nästan alla jag känner och de är avancerade datoranvändare som bashar i linux och vet vad de pratar om, alla inkl mig trycker på delete för att snabbt ta bort en fil, först nu på mac som jag verkligen saknar den,
varför i heskotta göra det omständigt när det skall räcka att trycka på delete, fast så har nötterna på apple fått för sig att ta bort den knappen.
Byt tillbaka till PC så är problemet löst!
Menar du på fullt allvar att det är "jobbigt" med två musklick för att radera en fil?