- Gäst
- Oregistrerad ●
Repererar man en uppgift många gånger bör man välja metoden som tar minst tid och arbetsinsats. Spar på både kropp å själ.
Så som när man hjälper folk med sina datorproblem?
Envist tjata om att dem gör fel när dem inte gör så som man själv gör, eller låta dem göra på det sätt de föredrar? Fast om du hade följt ditt egna råd hade man klart inte fått läsa en så här lustig disskusion.
Så som när man hjälper folk med sina datorproblem?
Envist tjata om att dem gör fel när dom inte gör så som man själv gör, eller låta dem göra på det sätt de föredrar? Fast om du hade följt ditt egna råd hade man klart inte fått läsa en så här lustig disskusion.
Så här är det jag menar:
1. Man gör inte fel om man inte gör som jag gör.
2. Man gör däremot fel när man gör onödigt många moment.
3. Om man sen bryr sig eller ej över att göra fel struntar jag i. Men man kanske inte samtidigt ska föra fram åsikter om hur bra detta är på ett kunskapsforum. Ett forum med inlägg som "äh, orka bry sig..." är väl snarare ett okunskapsforum.
4. Envist tjata vet jag inte vad du menar med. Det är väl ett diskussionsforum det här? Jag har en åsikt jag står för. Andra har sin åsikt. Dessa utbyter man. Om jag skriver mycket är det för att folk citerar mina inlägg och ställer samma frågor flera gånger. När du säger att jag tjatar så påminner det om lillpojken som säger att det började med att Kalle slog tillbaka.
Alt 1. Öppna i Excel, markera kolumn 1, radera
Alt 2. Sök å ersätt i InDesign. Söka på "1 st retur + 1 st tab". Ersätta med "1 st retur". Tecknen skrivs ^p och ^t i sökrutan.
Och jag slår vad om att jag skulle vara klar innan din Excel ens startade upp.
Dessutom är det otillåtet fusk. Endast textprogrammet fick du jobba i. 3-e partsprogram kostar pengar och vi har ingen budget för det här experimentet.
Ge dig.
Och jag slår vad om att jag skulle vara klar innan din Excel ens startade upp.
Dessutom är det otillåtet fusk. Endast textprogrammet fick du jobba i. 3-e partsprogram kostar pengar och vi har ingen budget för det här experimentet.
Ge dig.
Vadå ge mig? Det är så där jag jobbar med text.
Inte handtattar jag långa stycken jag får bort med sök å ersätt. Jag nämde Indesign eftersom det är den jag jobbar i, men söka på retur + tab gör man väl i vilken texteditor som helst? Annars använder man nog fel program.
Du får nog ge ett bättre exempel för att jag ska inse storheten med delete.
Alt 1. Öppna i Excel, markera kolumn 1, radera
Alt 2. Sök å ersätt i InDesign. Söka på "1 st retur + 1 st tab". Ersätta med "1 st retur". Tecknen skrivs ^p och ^t i sökrutan.
Sök och ersätt är, oavsett vilken textbehandlare man använder, ett användbart verktyg som många missar helt. Speciellt när det används som här, för att ta bort ovälkommen "whitespace" såsom extra mellanslag och tabbar. Jag gör exempelvis alltid en sökning på två mellanslag i rad i word när jag är färdig med texten för att eliminera dessa irriterande dubbla mellanslag som jag alltid lyckas få här och där. Och att söka på två "nytt stycke" i rad och ersätta med ett är ett snabbt sätt att ta bort dessa extra stycken som folk lägger till istället för att använda sig av styckeavstånd efter. Använd sök och ersätt och ni kommer att spara en massa tid.
Jag gör exempelvis alltid en sökning på två mellanslag i rad i word när jag är färdig med texten för att eliminera dessa irriterande dubbla mellanslag som jag alltid lyckas få här och där.
Väldigt sent svar, men detta borde du gissningsvis (otestat) kunna göra ännu enklare genom att lägga till en autokorrigering från dubbla till enkla mellanslag.
Väldigt sent svar, men detta borde du gissningsvis (otestat) kunna göra ännu enklare genom att lägga till en autokorrigering från dubbla till enkla mellanslag.
Det har du rätt i, men jag är lite allergisk mot autokorrigeringar och andra funktioner som ändrar i min text utan att jag är helt medveten om det. I de allra flesta fallen funkar det som tänkt men så kommer något udda fall och det ändrar till något felaktigt utan att jag märker det...
Att jag inte tittat på denna tråden tidigare. Fantastisk!
Och folk undrar varför man hänger på forum.
Inte ens på Flashback kan man hitta dess like.
Jag är mållös, bokstavligen.
Hurra!
Seriöst, knapparna har två helt olika funktioner
Backspace = Raderar senaste skrivna tecken om man t.ex. måste radera något medan man skriver.
Delete = Raderar Framåt, om man t.ex. har markören först i raden och sen scrollar ner och märker att man börjat Meningen med "Det det", då är det bara "Deleta" fyra gånger och fortsätta scrolla neråt.
Båda har bra anledningar till att finnas och har man inte kommit på det själv så har man antagligen en väldigt handikappad syn på en dators användningsområden..
Ta t.ex. denna mening:
Jag jag heter johna.
Har du din markör framför Jag så är det ju otroligt logiskt att Deleta det, har du den däremot bakom johna. så använder du ju backspace och ändrar na. till an.
Svårt att se olikheterna i användning, och att någon skulle flytta markören bara för att använda delete låter jävligt långsökt då inte någon av alla jag supportat eller allmänt känner använder sin deleteknapp så..
Bara för att ge lite balans åt slgafältet vill jag ge Anderes Täpp mitt stöd. jag jobbar i QuarkXPress och använder aldrig deleteknappen, trots att jag har en på mitt tangentbord. jag hoppar dit jag ska med olika kombinationer av äpple, alt och shift och skriver över i stället för att radera. Om jag ska radera markerar jag det som ska bort med nämnda tangenter och avslutar med ett gammalt hederligt mac-backsteg. Enstaka tecken tar jag med backsteget direkt.
Bara för att ge lite balans åt slgafältet vill jag ge Anderes Täpp mitt stöd. jag jobbar i QuarkXPress och använder aldrig deleteknappen, trots att jag har en på mitt tangentbord. jag hoppar dit jag ska med olika kombinationer av äpple, alt och shift och skriver över i stället för att radera. Om jag ska radera markerar jag det som ska bort med nämnda tangenter och avslutar med ett gammalt hederligt mac-backsteg. Enstaka tecken tar jag med backsteget direkt.
jag använder tangentbordet på samma sätt som du
En anledning att jag ofta raderar med delete-knappen är dess närhet till pil-tangenterna.
När man "pilat" sig till det ställe man vill så måste i alla fall jag flytta min hand för att nå backsteg. Då är del-knappen bättre till hands. Enkelt att hoppa mellan pilar, del och vice versa.
Lite halvt OT, men när det gäller att skriva och förflytta sig i dokument så har jag funnit följande kortkommandon som effektiva. (Ifall någon nu missat det)
Piltangenterna för framåt/bakåt/uppåt/nedåt i enkelsteg.
Äpple + piltangent (vänster/höger/upp/ner) för att hoppa till början/slutet av en rad/dokument.
Alt + piltangent (vänster/höger/upp/ner) för att hoppa mellan ord/stycken.
Alt+Shift + piltangent (vänster/höger) för att markera hela ord.
ctrl+shift+piltangent (vänster/höger) för att markera hela raden.
Jag har heller aldrig använt eller förstått mig på det praktiska med en "delete"-knapp, men det är ju en vanesak.
Anders, håller med dig när det gäller textredigering.
Vill du förstå deleteknappen föreslår jag att du sätter dig och programmerar i valfritt språk. (Förutsatt att du kan programmera eller har lust att lära dig...) Vid kodredigering kan man befinna sig var som helst med markören och förflytta sig i alla riktningar. Då blir det plötsligt väldigt trevligt att kunna radera åt bägge håll.
Wow, det här är nog den mest meningslösa diskussion jag _någonsin_ läst faktiskt
Men det gör den även intressant, hehe.
Anders:
Du kodar inte så mycket antar jag?
Eller konfiggar .cfg/.config-filer?
Där en config kan se ut såhär:
#Massa Onödig info-text som man inte vill kommentera in i själva configen.
#mer mer mer mer mer
#text text text text
#ALTERNATIV 1
#
#Nästa fråga,
#mer infotext
#ALTERNATIV 2
#
osv. Däri vill du _inte_ ta bort alla # eftersom det skulle sabba _hela_ configgen.
därför är det bra att radera framifrån. Ett alldeles utmärkt exempel.
Annars så tycker jag det är lika meningslöst med enskilda bokstavsborttagningar, jag markerar alltid hela orden, och skriver om dem, det går mycket snabbare för min del.
markerar med ALT+shift såklart, sen delete/backspace...
Konfiggar du inte config-filer heller?
Men visst, om man inte kodar utan bara skriver word så är det väl kanske ganska förstårligt att inte se poängen med det, men just i fallet ovan är det guld med delete.
Och även när man ändrar annans kod då det kan vara lite samma sak som i mitt ovan nämda fall.
Jag är grafiker som jobbar med text. Sen skriver man mail och annat.
Det jag hängt upp mig på är ett beteende jag sett hos folk där de först ska byta plats på textmarkören innan de sen börjar radera. Varför inte bara börja radera direkt? Det är ett onödigt moment.
Klart det är, men som ovan datoranvändare så gör de väl som de känner sig mest trygga i, svårare än så är det ju inte, de vill inte göra fel, och går gärna ett steg längre istället för att riskera att göra fel.
Det är ju likadant med folk som toktrycker på backspace istället för att använda ALT (mac i detta fallet, ^ på PC) backspace, varför sudda ut en bokstav i taget när man kan ta bort hela ordet?
Eller lika illa, folk som håller inne Backspace-knappen och suddar ut åt helvete för mycket istället... Men det handlar ju om okunskap.
Det är dem vi ska trycka ned i vår elitistiska lilla grupp här ju...
haha vlken jä**a diskussion... Själv använder jag både backspace och del... beroende helt på vart i texten jag är. däremot är det jäkligt skönt att ha del knapp speciellt om man ska radera filer... enklare o trycka på en knapp än en kombination av knappar.
Hade tills för ett tag sedan en powerbook... och visst saknar man deleteknappen men hade den funnits där så hade tangentbordet blivit både trängre och mindre ergonomiskt så jag förstår att man måste plocka bort en del knappar på bärbara datorer.
...just my 5-cents
...däremot är det jäkligt skönt att ha del knapp speciellt om man ska radera filer... enklare o trycka på en knapp än en kombination av knappar.
Och vad händer när man tryckt Delete på en fil?
Är bilden bekant? Eftersom man bara tryckt ner en tangent kan det vara ett feltryck så systemet måste ställa en motfråga.
Tanken med Apples tangentaccord (kommando + backsteg) är att systemet kan dra slutsatsen att personen visste vad den gjorde och därmed skippas kontrollfrågan.
Filosofin skiljer även mellan systemen vid högerklick. Mac OS X ställer ingen motfråga vid högerklick och Flytta till papperskorgen men Windows gör det vid samma typ av manöver.
Är bilden bekant? Eftersom man bara tryckt ner en tangent kan det vara ett feltryck så systemet måste ställa en motfråga.
Tanken med Apples tangentaccord (kommando + backsteg) är att systemet kan dra slutsatsen att personen visste vad den gjorde och därmed skippas kontrollfrågan.
Filosofin skiljer även mellan systemen vid högerklick. Mac OS X ställer ingen motfråga vid högerklick och Flytta till papperskorgen men Windows gör det vid samma typ av manöver.
Högerklicka på papperskorgen och kryssa ur "Display delete confirmation dialog"... så enkelt.
Då kan man trycka shift + delete så slipper man denna kontrollfråga med exakt samma logik som du anger ovan.
Då kan man trycka shift + delete så slipper man denna kontrollfråga med exakt samma logik som du anger ovan.
Jättebra. Och hur många gånger har jag sett någon med Windows radera på det sättet? Aldrig. Folk trycker Delete och svarar på frågor.
Jag är medveten om att det finns poweruser-beteende samt svensson-beteende och det jag refererar till i tråden är det senare. Folk fick datorer och började skriva. När något gick fel behövde de radera. De letade efter en tangent för detta och hittade Delete. End of story.
Jag skrev i början av tråden "Alla jag träffat som kör Windows raderar text med delete framifrån." Tyvärr tolkas detta om och om igen som "Alla som kör Windows...".
Ni som inte gör på det här sättet behöver inte ta åt er.
Innan jag switchade (och skaffade MacBook) trodde jag att jag skulle sakna deleteknappen, men det gick förvånansvärt bra med bara backspace. Ibland kommer jag dock på mig med att köra fn+backspace (=delete), och då är det nästan undantagslöst just när jag redigerar kod eller liknande och står i slutet av en rad och vill ta bort den följande radbrytningen.
Underbar tråd detta, så nu måste jag också bland mig in i debatten:
Anders:
Jag förstår och håller med dig när det gäller att skriva ren text. Men som du skriver kodar du ingenting. Därför kanske du inte använder delet så mycket. Det som folk kanske blir lite upprörda (?) över är att din "jag kodar inget" kom ganska sent. Så medans de diskuterar om skrivande över lag, talar du bara om ren textskrivning vilket gör det lite svårt att ha samma "svar" på vilket som är bäst.
Jag använder nog oftas backsteg men märker att jag ofta saknar en deletknapp på min PB. Detta är som sagt när jag kodar.
Sen vet jag flera (både på mac och pc) som bara använder backsteg. Detta brukar ofta gå till såhär:
Tänk dig en text, användaren hittar ett ord i mitten av raden den vill ändra på. Flyttar musen till sista tecknet i raden för att sedan hålla inne backsteg tills det önskade ordet (samt det som stod efter i samma rad) har försvunnit. Nu sätter sig användaren och försöker komma på vad som stod i texten efter det oönskade ordet.
Vad kan vi dra för slutsatser? Att lära sig nya knep till ett enklare och bättre handhavande är alltid att önska, dock finns det väldigt många som vägrar lära sig något nytt eftersom de upplever att man skriver dem på näsan om man påpekar "ett bättre sätt".
//Filip
PS. Kan ju säga att när jag ögnade igenom denna text för att upptäcka stavfel, använde jag inte bara backsteg utan även av delet. Detta berodde oftast på att markören stod på raden över och framför den bokstav jag vill ta bort, då är det snabbaste och minst krävande sättet just delet. DS.
Tråden är rätt gammal och när den fick nytt liv såg jag att vi nog pratat förbi varandra en del tidigare. Jag refererade iofs till ett beteende jag sett vanligt folk göra vid sina datorer och det var väl underförstått att dessa inte skriver kod.
Typfallet är när personen t ex skrivit "delfatkurera". Han kör då piltangent vänster och när markören landat på rätt ställe så trycker han delete tills allt som är fel är borta. Hade han istället kört backsteg i första läget så är antalet tangentnertryck hälften.