- anon22276
- Medlem ●
Typfallet är när personen t ex skrivit "delfatkurera". Han kör då piltangent vänster och när markören landat på rätt ställe så trycker han delete tills allt som är fel är borta. Hade han istället kört backsteg i första läget så är antalet tangentnertryck hälften.
Det är aldrig någon som sagt emot dig på den punkten heller. Däremot hävdar flera i tråden, och jag, att det finns lägen där Backspace renderar onödiga knapptryckningar. Det har påpekats att detta dyker upp iom programmering och det stämmer. Är själv lite frustrerad över MBPs avsaknad av Delete-knapp. Knapparna utesluter inte varandra och den ena är inte mer rätt än den andra sett till allas behov. Du har pekat på när Backspace är användbar och jag håller med dig. Du har även pekat på alternativa sätt att korrigera vissa av de missar som andra i tråden använder Delete till. Dock är det en annan diskussion och som du senare konstaterat så pratade ni förbi varandra rätt rejält.
Rolig tråd förövrigt
Nåväl. Hur kan jag i OS X "binda" en Deleteknapp till en enklare tangentbordskombination än fn+backspace? Typ right shift+backspace eller något annat trevligt. Eller varför inte helt ta bort F12 och göra om den till Delete.
Hur kan jag i OS X "binda" en Deleteknapp till en enklare tangentbordskombination än fn+backspace? Typ right shift+backspace eller något annat trevligt. Eller varför inte helt ta bort F12 och göra om den till Delete.
Har du provat med Systeminställningar: Tangentbord och mus: Kortkommandon?
Annars finns en del 3:e-partsprogram för att sätta kortkommando.
Tråden är rätt gammal och när den fick nytt liv såg jag att vi nog pratat förbi varandra en del tidigare. Jag refererade iofs till ett beteende jag sett vanligt folk göra vid sina datorer och det var väl underförstått att dessa inte skriver kod.
Typfallet är när personen t ex skrivit "delfatkurera". Han kör då piltangent vänster och när markören landat på rätt ställe så trycker han delete tills allt som är fel är borta. Hade han istället kört backsteg i första läget så är antalet tangentnertryck hälften.
Delfatkurera hade jag ändrat genom att ställa mig emellan t och k som är fel och tryckt ctrl+t det är ju ett rätt vanligt fel när man skriver text att man just vänder på två tecken..
Nu kanske jag är dum som kommer med alternativa metoder men det visar ändå att man kan göra "rätt" på flera olika sätt, det är klart att man inte kan kräva av alla att göra på samma sätt.
Man måste låta folk göra som de tycker är bekvämast och som går snabbast för dem.
För övrigt höll jag kurs igår för en kund som fått en hemsida de kan editera själva. En dam från Stockholm i 30-årsåldern med chefsbefattning. Varje gång läraren (jag) bad eleven radera något åkte bakåtraderingen fram som en oljad blixt.
Pow, pow pow!!!
å ja ba nej! nej! nej!
Läraren sa inget men flinade lite åt den här tråden i smyg...
Ska snart byta till Mac. Har just nu en två år gammal bärbar toshiba.
Tangenter som jag aldrig använder: Insert, meny tangenten, ½-tangenten, windows tangenten.
Tangenter som jag märkt jag saknar på bärbar: Numpad + och numpad -, då jag använder dessa ofta då jag kodar i lahey studio. numpad - är för klipp ut rad(utan att markera nått). numpad + är för att kopiera rad pss.
På min toshiba kan jag dock använda numpad - och numpad +, genom att använda fn tangenten. Alltså en gömd numpad. Finns detta på MBP med?
På min toshiba kan jag dock använda numpad - och numpad +, genom att använda fn tangenten. Alltså en gömd numpad. Finns detta på MBP med?
Vet inte hur det är med MBP, men på min MB så finns det små siffror och räkneoperatorer i nedre högra hörnet på tangenterna 7 till +, u till p, j till ö, m, . och -. Det är som ett numeriskt tangentbord man kan komma åt genom att hålla nere Fn eller sätta på Num lock.
Just plus är (ironiskt nog) på tangenten - och minus på ö.
För mig är ändå musen snabbast.
En man som skyr flerstegsprocesser kan väl inte mena att det är effektivt att, under förutsättning att han inte skriver med en hand: flytta handen från tangentbordet; ta tag i musen och förflytta pekaren till texten; hålla musknappen nere medan han utför en rörelse för att markera en rad; ta handen från musen och lägga den på tangentbordet för att avsluta med att använda tangentbordet igen för att radera raden?
Ett tillvägagångssätt är endast att anse som bättre om det finns en förmåga att anpassa sig till det hos personen, vars tillvägagångssätt man vill förändra, i fråga.
En man som skyr flerstegsprocesser kan väl inte mena att det är effektivt att, under förutsättning att han inte skriver med en hand: flytta handen från tangentbordet; ta tag i musen och förflytta pekaren till texten; hålla musknappen nere medan han utför en rörelse för att markera en rad; ta handen från musen och lägga den på tangentbordet för att avsluta med att använda tangentbordet igen för att radera raden?
Ett tillvägagångssätt är endast att anse som bättre om det finns en förmåga att anpassa sig till det hos personen, vars tillvägagångssätt man vill förändra, i fråga.
Det är hugget som stucket faktiskt i det fall som det handlade om dvs markera ett stycke och radera. Att flytta handen till musknappen och klicka 3 ggr är inget som kräver något mellanmoment med inpassning som du beskriver. Markören står redan i rätt stycke och blinkar.
Men visst håller jag med om att detta inte är optimalt. Jag ska anta utmaningen och träna upp styckeraderingen med tangenterna. Alt-pil upp, Alt-shift-pil ner, radera; Alt-pil upp, Alt-shift-pil ner, radera ...
Är inte att klicka tre gånger på musknappen ett mellanmoment med inpassning?
Jag menar bara att jag behöver inte först flytta in markören med musen och sen trippelklicka. Jag kan klicka direkt. Om jag har markören blinkande i ett stycke så flyttar jag bara handen där jag vet musknappen är och ra-ta-ta
Hehe, ok. Det är väl en definitionsfråga antar jag
Jag har svårt att se hur muspekaren ständigt är på rätt ställe .. men den kanske följer efter markören i det program du använder?
För övrigt skulle det kunna komma något konstruktivt ur denna tråd. Tråden har, iallafall hos mig, skapat en uppmärksamhet kring hur effektivitet står i direkt relation till ett tillvägagångssätt (även om detta kan begränsas av applikation). Det vore intressant att läsa hur personer får ut maximal effektivitet ur "sina" applikationer. Jag kanske kan komma med exempel om jag får tid inom snar framtid.
Om man trycker del-knappen när man har filer markerade i Windows så vet man ju att det kommer en fråga; "är du säker på att du vill flytta till papperskorgen". Då trycker man retur.
Del - retur.
Äpple - backsteg.
Ganska likt tycker jag.
Härlig diskution där!
En fråga som har med tangenterna att göra: vad gör den dära "pilen upp mot en linje"-knappen? Alltså den som sitter mellan den högra Apple-knappen och vänsterpilen/home-knappen (iaf på Macbooken). Har inte lyckats klura ut dess funktion annat än det verkar vara radbrytning (dvs precis som Enter/return-knappen). Vad är nyttan med det liksom?! (Ser även att returntangenten har en sån liiiten symbol också, dvs i kombination fn+enter lär man få samma funktion som knappen jag frågar om som jag inte vet vad den heter. Vad är nyttan med det när de ändå verkar göra samma sak?)
Faktum är att det är det som är Enter-knappen. Den längst till höger heter alltså Retur, och knapparna gör i ungefär exakt 99 fall av hundra samma sak - men inte alltid. Tar ett exempel: när du skall skriva med textmask i Photoshop så bekräftar du med Enter, Retur funkar inte. Finns även vissa dialogrutor i somliga program då enbart Enter fungerar. Retur är ursprungligen "Vagnretur" som en skrivmaskin, dvs för det mesta "Nytt stycke".
Huh, trodde jag ville ha en mac men nu efter den här diskussionen är jag osäker!
Var lugn. Du blir inte automatiskt intresserad av skillnaden mellan radera framåt/bakåt bara för att du köper en mac.
Två tangenter, ett år. Geez, mycket vatten har hunnit flyta under broarna.
Oj, snubblade över den här tråden som referens från en annan diskussion. Det är ju nästan lite synd att Anders Täpp verkar ha bättrat sig på äldre dagar. Annars kunde vi ju ha tillägnat honom ett Orwell-pris:
"Krig är fred Okunnighet är styrka Frihet är slaveri "
Och valfriheten mellan delete och backspace gör allt så mycket svårare…
(Sorry, det var nog bara dumt att yttra sig i den här tråden.)
Jag har nog blivit mer tränad på hur man skriver på ett forum men det ändrar inte det faktum att jag i min verklighet ideligen stöter på de här delete-tryckarna som bara känner till en knapp att radera med (och jag möter inga programmerare så ni kan fortsätta med det ni höll på med). Alla har sin fulla rätt att trycka vilka tangenter som helst hur många gånger som helst så that's that and that's it.
"Typfallet är när personen t ex skrivit "delfatkurera". Han kör då piltangent vänster och när markören landat på rätt ställe så trycker han delete tills allt som är fel är borta. Hade han istället kört backsteg i första läget så är antalet tangentnertryck hälften."
Tss, klart det är bättre att ha delete än att inte ha det. Bara för att man har en deleteknapp använder man den ju inte alltid istället för backspace, man använder ju den som "ligger närmast", i ovanstående fall backspace men delete om markören istället råkade befinna sig i början av raden.. I det fallet får man ju trycka flera ggr extra på macen, eller hålla inne fn (skall vi räkna varje gång som ett fn-tryck?)
Ja men jösses... vi har redan haft den här diskussionen i tråden?
Ska vi köra samma debatt på varje sida i all oändlighet eller?
Det jag hänger upp mig på är att "folk" inte alls bedömer vilken tangent som är bäst just nu utan de använder delete till allt. Det framgår tydligt om man läser tråden.
Fast det finns ju tillfällen när man vill ha en delete knapp...i final cut....trycker man delete(tangentbord för stationär) på ett markerat klipp, så skjuts alla klipp bakom det klippet till den startpunkt som det klipp man tar bort stod på. Trycker man backspace så står alla klipp bakom det klipp man vill ta bort kvar...alltså det blir klipphål. Har inte kollat om det finns någon alternativ knapp för detta men...
Nu känner jag att jag måste komma med ett litet inlägg också för att försvara delete-tangenten.
- Även vid dokument-skrivning använder jag del väldigt mycket. I min utbildning skriver vi mycket och långa dokument och det är när man skall editera dem som delete-tangenten briljerar.
Tänk er en text som den under fast med mycket längre och innehållsrika meningar:
"Jag gillar inte delete tangenten för jag tycker den är dålig. En gång slog jag sönder min delete-tangent för jag hatar den."
-Jag läser igenom texten och märker att jag vill ändra den andra meningen, jag sätter markören efter den första punkten och börjar skriva på en ny mening som skall ersätta den andra - ändå vill jag ha kvar den gamla som hjälp, vissa ord/stycken från den gamla meningen vill jag också spara så jag trycker delete fram tills ordet/stycket jag vill spara, om det handlar om några få bokstäver. Annars "shift+pil höger" och sen backspace om det handlar om stora stycken som skall bort. Börjar jag istället bakifrån så kan jag inte återanvända ord eller stycken från den gamla meningen.
Vet man inte i förväg exakt vad som skall ändras i dokumentet är del tangenten väldigt användbar enligt mig. Och detta är alltså utan att räkna in kod-skrivning.
(Vid användade av Windows)
Nu känner jag att jag måste komma med ett litet inlägg också för att försvara delete-tangenten.
...
Deleteknappens ypperlighet har nu konstaterats och bekräftats ett antal gånger. Vi är alla oändligt tacksamma för dess existens. Kan vi nu snälla, snälla, snälla låta denna tråd dö den stilla och värdiga död den förtjänar?