Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Magazin - ny svensk mactidning

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Macmagazin är ute i handeln den 11:e Augusti:

Nice! Medströms, eller?

Ursprungligen av Kristofer:

Nice! Medströms, eller?

Hjemmet Mortensen. Samma sak fast nu med tydligare pekare till vilka som äger oss.

Det ska bli kul att titta i den.

Skoj! Kan man få den hemskickad (=prenumeration)?

Jasså, tillbaks från de döda...?

• Medlem
  • 2005-08-03 22:10
Ursprungligen av TZW:

Jasså, tillbaks från de döda...?

Kul! Den från -97 minns jag som mycket bra!

Jag måste bara få säga att MacWorld och den här andra tidskriften känns verkligen som om de är gjorda för nybörjare - switchertidningar eller nåt.

Såna som jag som har jobbat med Mac i 13 år bryr oss inte om såna saker som hur man sätter upp ett lite nätverk hemma eller hur man kommer igång med iMovie, det har vi pysslat med länge. Vi vet också hur man fixar eventuella fel genom att laga permissioner eller nolla PRAM eller PMU eller kolla korrupta .plist-filer eller fontar osv.

Jag vill sätta tänderna i nåt saftigare, intressantare. Så jag köper ComputerArts eftersom jag håller på med grafisk formgivning. Datorproblem är inte intressanta. Mac-tidningar fokuserar alltför mycket på just datorn istället för att se vad man faktiskt kan använda den till.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-04 06:04
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag måste bara få säga att MacWorld och den här andra tidskriften känns verkligen som om de är gjorda för nybörjare - switchertidningar eller nåt.

Såna som jag som har jobbat med Mac i 13 år bryr oss inte om såna saker som hur man sätter upp ett lite nätverk hemma eller hur man kommer igång med iMovie, det har vi pysslat med länge. Vi vet också hur man fixar eventuella fel genom att laga permissioner eller nolla PRAM eller PMU eller kolla korrupta .plist-filer eller fontar osv.

Jag vill sätta tänderna i nåt saftigare, intressantare. Så jag köper ComputerArts eftersom jag håller på med grafisk formgivning. Datorproblem är inte intressanta. Mac-tidningar fokuserar alltför mycket på just datorn istället för att se vad man faktiskt kan använda den till.

Måste hålla med, DatorMagazin känns som en sådan tidning som passar dom användare som har lärkt sig använda datorn ordentligt, tycker iaf jag. Långa artiklar och förutsätter att man är van användare.
Skulle vilja ha något i stil med DatorMagazin fast MacMagazin. Tyvär verkar ju den MacMagazin som har kommit inte vara riktigt det jag söker...

Skulle gärna, precis som Stefan säger, vilja ha en tidning som går djupare än "Så fixar du dom 10 vanligaste felen.", "Välj rätt dator", "Så kommer du igång med GarageBand", "Sätt upp hemma server" och allt vad det är som håller allting på en väldigt låg nivå. Blir lixom aldrig mer än att man får nosa på ytan med dessa "så kommer du igång" artiklar, ända alternativet är, att göra som DatorMagazin gör ibland, lägga en artikel i sådär 3-5 tidningar. Jag har personligen inget emot det, då DatorMagazin har väldigt mkt text och för det mesta bra sånna artiklar, men känns ändå lite som om alla inte vill ha det. Dessutom ser jag hellre färre fast väldigt djupgående artiklar än väldigt många korta "gör såhär" artiklar som inte hälper ett dugg i stort sett.

Föresten...man behöver inte ha så väldigt många och stora bilder i en tidning...hellre mkt text än stora bilder som bara tar utrymme. När det gäller spel tidningar är bilder ett måste, och stora också för den delen, men inte dator tidningar...

Ursprungligen av ez0r4y:

Måste hålla med, DatorMagazin känns som en sådan tidning som passar dom användare som har lärkt sig använda datorn ordentligt, tycker iaf jag. Långa artiklar och förutsätter att man är van användare.
Skulle vilja ha något i stil med DatorMagazin fast MacMagazin. Tyvär verkar ju den MacMagazin som har kommit inte vara riktigt det jag söker...

Innehållet i Macmagazin är delvis mer lättfattligt än i Datormagazin men det finns artiklar med samma "tyngd" även i Macmagazin som i DMZ.

• Oregistrerad
  • 2005-08-15 22:44
Ursprungligen av Stefan Swales:

Mac-tidningar fokuserar alltför mycket på just datorn istället för att se vad man faktiskt kan använda den till.

Klockren iaktagelse!!!

Ursprungligen av Jörgen U:

Klockren iaktagelse!!!

Stämmer inte direkt kolla in MacUp MacAddict iCreate MacWorld (US) MacWorld (Swe) MacUser MacFormat o.s.v.
Nog har de många tips om hur man får ut mer från sin mac och häpnadsväckande nog lyckas de även kombinera det med bra tryck och schysst layout..

Ursprungligen av jazzper:

Stämmer inte direkt kolla in MacUp MacAddict iCreate MacWorld (US) MacWorld (Swe) MacUser MacFormat o.s.v.
Nog har de många tips om hur man får ut mer från sin mac och häpnadsväckande nog lyckas de även kombinera det med bra tryck och schysst layout..

Engelska MacFormat är faktiskt lite rolig ibland, men MacWorld känns väldigt geekig.

Helt ok tidning för "nyfikna på mac kategorin".

Dessutom håller jag med tidigare inlägg om att DMZ är i särklass sveriges bästa datortidning.

Hoppas det blir fler special upplagor, både om mac och om annat. Jag köper dem garanterat!

/Trogen lösnummersköpare (aldrig missat ett nummer, av nuvarande eller tidigare DMZ)

• Medlem
  • Skänninge
  • 2005-08-03 23:07
Ursprungligen av Giggs:

Kul! Den från -97 minns jag som mycket bra!

Jag minns den som inte alls så bra…

• Medlem
  • 2005-08-03 23:15
Ursprungligen av Clas:

Vad dåligt minne du har! Inget elefantminne alls tydligen...

• Medlem
  • Kiruna
  • 2005-08-04 01:20
Ursprungligen av Clas:

Jag håller faktiskt med Clas. Gamla Macmagazine var inte, enligt mitt tycke, så bra.

Macmagazin finns i kiosk eller kan beställas här: http://shop.hjemmetmortensen.se/browse.jsp?c=20

den gamla macmagazin går inte att jämföra med denna. vi äger namnet sedan dess, men det är nog ungefär allt.

Kul med en ny svensk mactidning men framsidan såg inte så rolig ut månne en prao som varit framme?

Kul med en ny svensk mactidning men framsidan såg inte så rolig ut månne en prao som varit framme?

haha. så uppenbart att du inte vet vad du pratar om.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Jo, uppenbarligen ser den ut som om någon med bristfälliga kunskaper om hur man formger tidningar varit framme.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 11:21

Jag skulle nog hålla med föregående talare och säga att framsidan inte är så snygg som den kunde eller borde vara.

Till att börja med, ingen jämnvikt i kompositionen. På tok för tung bild jämfört med loggan (MacMagazine) och rubriker. Loggan är inte bara för liten utan även placerad för långt ner, vilket ser mycket speciellt ut. Men det trevliga färgvalet och den tidsenliga övertoningen i bakgrunden räddar framsidan, ska bli intressant att bläddra i den senare.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-08-04 11:47

Nja, uppenbart var nog att ta i, framsidan är ju knappast någon skönhet!

Men kul med mångfald, :rolleyes: även om jag tycker att de nya grabbarna på MacWorld har gjort ett mycket bra jobb och framtiden lovar ännu bättre har jag förstått. Det har varit så mycket prat om nya mactidningar så det är kul att någon fått tummarna ur nu.

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 11:14

Så länge den inte ser ut som gamla PC & Mac Magazine får man vara nöjd. För er som inte minns det hade de för vana att rita glada ansikten på datorer och skrivare

Hav förtröstan vänner.

På en tisdag inom en snar framtid kommer ännu en frisk fläkt blåsa genom Mac sverige. Era böner är hörda och kommer förverkligas i den mån det är genomförbart.

Mer info följer senare.

Ursprungligen av Martin Belak:

Är verkligen annonsmarknaden inom Mac för liten när MacWorld återigen har 49 helsidor för annonser av tidningens ca 120 sidor!

Och då har jag inte räknat alla halvsidor och andra småannonser.

/M

120-49 = 71 sidor. Vad Macworld brukar ligga runt, typ. Att HP köper en stor del helsidor och kör annonsmatta gör ju att tidningen blir tjockare men å andra sidan bli det ju egentligen inte mer att läsa.

• Oregistrerad
  • 2005-08-04 11:11

Macmagazin är ute i handeln den 11:e Augusti:

Lever liket? Då väntar vi bara på att någon ska starta en Mactidning i tabloidformat (som Macpressen var på den äldsta goda tiden).

Ska bli intressant att se vad ni tycker när ni ser den partiella lacken...

Bevaka tråden