Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Magazin - ny svensk mactidning

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-08-04 17:07

Ni borde ha gjort förstatidningen chockrosa så att ALLA lade märke till den.

Tips: Anordna tävlingar, där folk får göra små fina program och vinna små fina saker.

• Medlem
  • Neverland
  • 2005-08-04 22:02

Urspårad tråd?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-04 23:03

Finns det någon hemsida man kan glutta på och och kolla upp prenumerationmöjligheter?

Ursprungligen av acke:

Finns det någon hemsida man kan glutta på och och kolla upp prenumerationmöjligheter?

http://shop.hjemmetmortensen.se/browse.jsp?c=20

Ursprungligen av TZW:

Ska man eller ?

Jag raderade mitt inlägg men hann tydligen bli citerad. Förtydligande: jag syftade på vissa inlägg i den här tråden, inte på omslaget.

Snygga omslag som man inte behöver skämmas för på tåget. Men det kostar ju pengar att anlita begåvningar å andra sidan. Jag är så trött på "bild på senaste rev. av mac och 1.67 jiggahärtsch!!!!!!!!!!!1111!!!!1 i stor fet stil mot gul eller röd bakgrund plus lite plotter om vad som ligger med på veckans CD"

Jag skulle nog också uppskatta skribenter som inte är så förbenat yllekofta helylle utan kanske sticker ut hakan någon gång. Mer fokus på hur man kan utnyttja terminalen för att göra någonting coolt. Inte bara "färglägg dina mappar med Finder"-reportage.

• Oregistrerad
  • 2005-08-05 08:21

Jag tycker den är fin!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-08-05 08:37

Joacim Melin

Nr1
Alla är vi barn i början. Att lyckas göra världens bästa omslag genom tiderna på första numret av en helt ny tidning är nog lite väl, självklart ska man försöka. Man ska sikta högt över träden så kanske man hamnar någonstans i mitten. Det måste självklart finnas utrymme för förbättring också.

Nr2
Att ta kritik är en konst. Att dissa presumtiva prenumeranter och annonsörers åsikter är bara korkat, och sättet du gör det på får oss att ifrågasätta din ålder till och med. Det är tyvärr inget bra betyg. Men som sagt... alla är vi barn i början. Man lär av sina misstag. Lyssan på kritiken och sug åt dig. Positiv kritik är kul att få, och negativ kritik är bland det nyttigaste man kan få. Man kan inte få 100% nöjda personer, det är helt omöjligt, tro inget annat. Om jag uttrycker min åsikt om omslaget, vilket inte alls är balanserat. Så får du helt enkelt en ny kul utmaning till nästa omslag. Sug åt dig av kritiken. Loggan ÄR för liten och intetsägande, bilden ÄR för stor i förhållande till loggan. Färgvalen är däremot helt OK. Du och jag behöver inte alls vara överrens om det men tro inte att du gjort det ultimata omslaget som inte går att förbättra på något sätt, det kommer du eller någon annan tyvärr aldrig komma att göra.

Nr3
Det är kanonkul att du/ni vågat satsa och försöker göra en ny Mactidining. Gud vet att det krävs blod, svett och tårar för att lyckas med det. Det vore hur kul som helst om ni lyckas med det. Tyvärr så är det riktigt, riktigt jäkla svårt och lyssnar ni inte på kritik så är det dessvärre omöjligt. Jag önskar er all lycka och välgång med projektet. Jag ska i alla fall köpa första och andra numret av tidningen. Man kan inte bilda sig någon uppfattning på ett endaste nummer så därför kommer jag köpa minst två. Lycka till!

Jag studerar på musikhögskolan, och där finns ett flertal användare som jag tror har bra koll på både Mac och PC... där kunde denna tidning få sin lite bredare/mer kritiskt inriktade vinkel. Är säker på att det finns många andra ställen som hyser kunniga människor som rör sig bekvämt i båda världar. Tycker både PC och Mac -litteratur är lite väl sympatisk. Jag vill veta vad som är dåligt respektive bra med de olika plattformerna/hårdvaran... men känna att det är väldigt objektivt formulerat.

Ursprungligen av LFH:

Gärna mycket [...]
Hacka Open Firmware på iBook
Hur gör man för att köra dubbla skärmar och utökat skrivbord på iBook? Vad händer med garantin? Kan man återställa originalinställningarna?

Vi leker "hacker"
En OS X-burk utrustas med en arsenal av "hacker"-verktyg. Som övning sniffas och scannas dels ett Windows-nätverk, dels ett OS X nätverk...

Då måste jag ställa frågan: Vilken tidning skulle kunna existera utan reklam? Tror mac-framställare samt många handlare skulle välja att inte annonsera. Fast det skulle nog behövas lite mer punk i macvärlden. Det är nog dock denna goodwill anda som råder, som gör att det är relativt virusfritt.

Senast redigerat 2005-08-07 17:43
Ursprungligen av LFH:

Gärna mycket vildare! Artiklar jag skulle vilja läsa:

Bästa begagnade G4:an för din hemstudio
Vad får man för 8000:-? Vilka modeller skall man undvika? Hur många spår/pluggar i Cubase SX klarar en gammal QS 800?

Hacka Open Firmware på iBook
Hur gör man för att köra dubbla skärmar och utökat skrivbord på iBook? Vad händer med garantin? Kan man återställa originalinställningarna?

Överklocka G4:an
Datorn klockas successivt upp till dess att den blir extremt instabil/CPU:n brinner upp. Temperatur och prestanda mäts för varje steg.

Ken Thompson och Dennis Ritchie om OS X
Skaparna av Unix provkör Panther. Får Apple godkänt?

Förbättra brandväggen i OS X
OS X har ett utmärkt paketfilter. Tyvärr är regelsetet som skapas från GUI:t ytterst primitivt. Med ett enkelt shell-skript kan man förbättra säkerheten avsevärt.

Kom igång med Unix-programmering
Artikelserie som börjar med presentation av vim, gcc, cvs et al och slutar med att en enkel client/server-applikation knackas ihop. C-kunskaper förutsätts.

Vi leker "hacker"
En OS X-burk utrustas med en arsenal av "hacker"-verktyg. Som övning sniffas och scannas dels ett Windows-nätverk, dels ett OS X nätverk...

Edit: typo

Många av det där artiklarna håller mina skribenter på att arbeta med, allt efter era önskemål. Vi kommer till att börja med vara en onlinetidning i klass med Macfeber fast med artiklar, guider samt "tips & trix" för 3st målgrupper. Nybörjare, "vanliga" användare samt Powerusers. Själklart med dagsfärska nyheter för alla. Allt förpackat i en snygg förpackning a la Apple.

"Tidningen" kommer vara finansierad direkt ur min egna ficka i fråga om inköp av server(redan köpt) och bandbredd. En donationsfunktion kommer finnas tillgänglig för de som vill dra sitt strå till stacken och för er som är intresserad att skriva artiklar eller nyhetsnotiser så finns det alltid plats.

NOTERA: Ingen reklam kommer förekomma på siten så länge det går att förhindra.(Kostnadsfråga)

Jag förespråkar fria donationer. Man betalar helt enkelt för det man tycker är värt en slant, på så sätt kommer sidan alltid vara rapp och stilren.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-07 21:39

Ska bli mycket intressant att se hur den kommer se ut.
Lyckas ni kan ni nog räkna med donationer iaf. =P

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-07 22:49

Kul med ny tidning. Jag kommer givetvis köpa den

Ser inget fel på designen alls.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-08 05:58

Dels så skulle det välll va en Webtidning, dels så är sidan inte öppen än....

Ursprungligen av ez0r4y:

Dels så skulle det välll va en Webtidning, dels så är sidan inte öppen än....

Det finns en sidådär 5 sidor innan Joakims annons.

• Oregistrerad
  • 2005-08-11 21:43

Någon som läst nya tidningen än? Hur var den? Jag fingrade lite på den inne på pressbyrån idag men köpte den inte. Tyckte den var lite tunn.

Samma här. Var inne och kände på den. Tänkte köpa den om inte annat så för Joacims skull, men alltså naäeee alltså. Vad kostade den? 59:50, var det det? För en 12-sidig (ja jag "underdriver" grovt) guide i hur man dubbelklickar igång program i OSX. Nä, sorry. Men kom igen bara! Nästa nummer blir bättre, tjockare, och köps av alla hoppas jag!

Edit: (tillägg) Jag önskar verkligen att jag kunde komma med nåt bra tips här nu, om vad för slags artiklar och innehåll jag tycker ni borde satsa mer på, men jag är för slö för det. Egentligen hade jag inte behövt uttrycka mig så lumpet heller - jag borde editera bort det, men det tycker jag är fegt. Så det får stå kvar. Hur som helst så uppskattar jag själva satsningen på ett magasin, däremot är jag tveksam till att ni (eller någon) över huvud taget lyckas ta mer än 1 promille av MacWorlds köpare. De som läser MW är "inkörda" på det, och det är ärligt talat en rätt så tung tidning. Även om de också har artiklar av typen "sätt igång ditt trådlösa nätverk" trots att det finns ungefär 7 miljoner websidor som beskriver samma sak.

• Medlem
  • Danderyd
  • 2005-08-12 23:54

Kul att någon ger sig på det här. Lite konkurens för Mac World kommer inte skada. Har själv inte sett tidningen någonstans men jag lovar att köpa den när jag ser den. Tycker verkligen att man ska visa sitt stöd för folk som anstränger sig och försöker få ihop ett anständigt alternativ till Mac World.

Har läst hela tråden och det känns som om vissa har lagt ner mer energi på att klanka ner på en tidning de faktiskt inte har läst, när de istället borde lägga krafterna på att pallra sig ner till kiosken och köpa ett ex.

Lycka till i fortsättningen också!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-08-13 00:09

Ok, som många andra sagt så är den lite omodern till utseendet, men är inte retro inne?

Vafan, jag tycker den ser helt sjysst ut, undrar hur den omtalade halvlack/laminering eller vad den nu kallas ser ut.

Ska ta och köpa den så fort jag är i en butik som har den nästa gång.

Bara det inte är allt för mycket "Dalta med nybörjarna som knappt vet vad finder är"-stuk över den..

Ursprungligen av bogg:

Ok, som många andra sagt så är den lite omodern till utseendet, men är inte retro inne?

Bara det inte är allt för mycket "Dalta med nybörjarna som knappt vet vad finder är"-stuk över den..

Utseendet är helt OK, men dina farhågor om innehållet lär bli besannade.

MEN det är som någon skrev här ovan - jag är nog inte målgruppen. Det är nog såna som min farsgubbe, han gillar steg-för-steg artiklar. Men kom igen - 60 spänn? Ånä!

Köpte MacMagzin idag. Här är en kortfattad recension.

Första intrycket av tidningen är att den är tunn. Den känns som en helgbilaga till Aftonbladet ungefär. "Tips, guider och tester för nybörjare och proffs" står det i en rosa puff på omslaget. När man håller den i handen så ser man också att det inte är en ny renodlad Mac-tidning utan nummer fyra av Datormagazin Special.

Det första man möts av är ett dåligt taget fotografi av redaktören, Joacim Melin. Bilden ser faktiskt ut som om den är tagen med en webbkamera. Joacims ledare, som är satt i så liten grad att den nästan är svår att läsa, handlar inte om att presentera tidningen utan handlar istället om minst sju, åtta helt olika saker. Den spretar så mycket att jag önskade att den endast hade handlat om en sak, exempelvis övergången till Intel och inte som nu om Apples historia, journalisters fördomar mot Apple, kuben, Apple/Microsoft-samarbetet, Problemen med Office-sviten, övergången till Intel, problem med Carbon, Adobe/Quark, iPodens framgångar och Apples datorförsäljning.

Det kan man dock ha överseende med, det är trots allt första numret och övning ger ju färdighet. Det är dock svårare att ha överseende med att Joacims egna webbsida ingår i listan över redaktionens förslag på bra webbplatser.

Eget beröm luktar inte gott.

Språket känns som om det är skrivet för att vara lättläst, men blir ibland lite för "pratigt". Rubriken med ordet DRM-GAMBETTO kan man ju dock undra hur många som förstår. MacMagazin har valt att inte skriva ut produktnamn så som Apple väljer att kalla sina produkterna utan skriver i likhet med många andra tidningar "Ipod", "Ibook" och "Iphoto". Av någon anledning så skriver man dock "Mac OS X". De flesta artiklarna är skrivna av Joacim Melin. Roman Pixell har skrivit flera stycken, bland annat en bra artikel om Newton, men den känns det som jag har läst tidigare i någon gammal MacWorld. De övriga skribenterna har skrivit en eller ett par artiklar var.

Rubriker och brödtext hänger inte alltid ihop. I iBook testet finns rubriken "Två filmer per laddning", men skribenten avslöjar aldrig om det är vid dvd-tittande som batteritiden fyra timmar, jämfört med av Apple utlovade sex timmar, uppnås. Om det nu är så att man får fyra timmars batteritid vid dvd-tittande när processorhastigheten är nedsatt för att spara ström, vad är då batteritiden vid vanligt arbete?

Alla bilder är med några få undantag antingen produktbilder från Apple och andra företag eller skärmdumpar. Man har alltså, förutom skärmdumparma, redan sett de flesta bilderna i tidningen. Det är kanske detta som gör att tidningen inte känns så fräsch. Tråkigt nog är skärmdumparna dåligt beskurna och den som har tagit fram dem har inte lagt ner någon tid på att de ska se proffsigt ut. De flesta har fula sorgekanter. Trycket är så dåligt att många av skärmdumparna geggar ihop sig så man inte ser vad det står i dem och bara kan konstatera ungefär "jaha, en bild från GarageBand".

Förvånansvärt många sidor har vit text mot svart eller mörk bakgrund, tillsammans med det dåliga trycket gör det att det är svårt att läsa vissa sidor.

Det är svårt att få grepp om tidningen. Många texter skulle passa på någons blogg, men känns lite underliga i en seriös tidning.

I testet av iMac G5 konstaterar skribenten att det inte går att eftermontera en bluetoothmodul om man inte beställer den när man köper sin maskin. I meningen efter menar skribenten att det nog går att montera in en blåtands-modul om man är lite händig, men låter sedan frågan om ifall man kan eller inte kan montera in en blåtands-modul hänga löst i luften med en fråga om ifall Apple säljer dessa. Det vore ju bättre om skribenten berättade hur man fick tag på en blåtands-modul om det nu går eller istället konstaterar att det inte går.

I artikeln om Mac OS X Tiger så tror skribenten att det är Apple som har ett "reality distortion field", trots att historien om hur Steve Jobs egenskap namngavs av Jef Raskin berättas några sidor längre fram. I samma artikel hänvisas till engelska webbsidor när samma information finns på svenska.

I recensionen av Mac OS X Tiger så nämns det som en nackdel att iLife inte längre följer med operativsystemet, men i artikeln "En tiger med många sidor" berättar skribenten att "Viss förvirring råder om vad som faktiskt ingår i Tiger och vad som inte gör det. De datorer som levereras från Apple har nämligen fler program än de som kommer med på systemskivan om operativsystemet köps löst, men så har det alltid varit".

Det vimlar av faktafel i tidningen, många förmodar jag hänger ihop med att tidningen kanske har lång pressläggning. Det sitter mer än 256 MB minne i iBook, priset är upp mot en tusenlapp dyrare än vad som står i tidningen. Datorn är inte ett "måste" för att lägga in bilder från sin kamera till sin iPod. Hastigheten på den snabbaste iMac G5 är 2 GHz. Det finns inte något som heter "Multipel schizofreni".

I artikeln "DRM-gambetto med stenhård kärna" spyr skribenten galla över all sorts hårdvaru-DRM utan att bekymra sig över ifall det han skriver stämmer med verkligheten eller inte. Vad har Echelon med ett förmodat TCP-chip i nästa Mac att göra?

I artikeln "Mer klös i ditt OS X" så listas flera program utan att det skrivs ut någon adress till någon webbsida där man kan hämta hem dem. Samma artikel avslutas med "Medaljens baksida" där skribenten ställer "en mängd med självklara frågor" som "Var är FTP-klienten?", "Hur scannar jag efter trådlösa nätverk?", "Var är den grafiska miniräknaren som fanns i OS 9?", "Hur byter man användarnamn?" och "Hur defragmenterar man?".

Varför besvarar inte artikelskribenten frågorna om de är självklara? Den grafiska miniräknaren har väl för övrigt ersatts med Grapher.app som finns i Verktygsmappen.

Sammantaget så känns det här första numret inte så lyckat. Det känns tunt i dubbel bemärkelse. Där vanliga Datormagazin analyserar och går på djupet så flyter MacMagazin mer på ytan. Det finns (i dubbel bemärkelse) inga nyheter i tidningen. Löftet om tips i den rosa puffen på omslaget består av två tips till GarageBand. Tonen i artiklarna känns ibland hätskt och åsikter skrivs som om de är fakta. Tidningen skulle behöva en Art Director, en illustratör och en fotograf. Testerna skulle behöva faktarutor och texterna skulle behöva indrag.

Det MacMagazin bevisar är att det är mycket svårt att göra en bra tidning.

Ursprungligen av thevil:

Köpte MacMagzin idag. Här är en kortfattad recension.

Det MacMagazin bevisar är att det är mycket svårt att göra en bra tidning.

Nja så svårt är det faktiskt inte att göra en hyfsat bra tidning men det krävs lite fräscha idéer och vissa grundkunskaper om tidningsdesign och innehållsmix. Speciellt om man riktar sig till erfarna macanvändare. Men MMZ verkar mer rikta sig till nytillkomna macanvändare och kanske finns det en nisch att fylla där. Lyckas de knåpa ihop några fina prenumerationserbjudanden så kanske den överlever utvecklas och blir bättre. För sanningen är att innehållet i första numret faktiskt höll lägre klass än vad jag trodde när jag först såg det ganska hiskeliga omslaget.

Ursprungligen av jazzper:

Nja så svårt är det faktiskt inte att göra en hyfsat bra tidning men det krävs lite fräscha idéer och vissa grundkunskaper om tidningsdesign och innehållsmix. Speciellt om man riktar sig till erfarna macanvändare. Men MMZ verkar mer rikta sig till nytillkomna macanvändare och kanske finns det en nisch att fylla där. Lyckas de knåpa ihop några fina prenumerationserbjudanden så kanske den överlever utvecklas och blir bättre. För sanningen är att innehållet i första numret faktiskt höll lägre klass än vad jag trodde när jag först såg det ganska hiskeliga omslaget.

Jag tror att målgruppen "Pro Macanvändare" är så liten att det aldrig skulle löna sig. Vi hänger ju dessutom på otaliga macsajter så vi vet allt och kan allt långt innan en papperstidning kommer ut.

• Oregistrerad
  • 2005-08-14 02:16
Ursprungligen av Björnström:

Jag tror att målgruppen "Pro Macanvändare" är så liten att det aldrig skulle löna sig. Vi hänger ju dessutom på otaliga macsajter så vi vet allt och kan allt långt innan en papperstidning kommer ut.

Visst, totalt orealistiskt att ge ut en papperstidning för Macproffs och få ekonomin att gå ihop. Både MacWorld och MacMagazin måste ha som huvuduppgift att serva amatörer och nybörjare. En förbaskat viktig uppgift.

OK, det kan man göra olika bra men eventuell kritik måste vara mycket välmenande, vänlig och saklig om det ska leda till något positivt. Avreagera sig kan man ju göra någon annan stans om man behöver det.

Själv har jag fått hjälp flera gånger av duktiga personer här 99mac när jag sitter fast med något problem. Triviala för många av er men inte för mig.

FÖRSLAG!
Ni som är drivna macare och grävt djupare i något intressant ämne på den lite högre nivån kan väl sammanställa detta och publicera en artikel på 99mac på något sätt. Om ni som kan bjuder på en artikel om året blir det tillsammans en guldgruva för proffsen. De som vill kommentera artikeln får anstränga sig att också tillföra något på ett positivt sätt.

Ursprungligen av Per S:

FÖRSLAG!
Ni som är drivna macare och grävt djupare i något intressant ämne på den lite högre nivån kan väl sammanställa detta och publicera en artikel på 99mac på något sätt. Om ni som kan bjuder på en artikel om året blir det tillsammans en guldgruva för proffsen. De som vill kommentera artikeln får anstränga sig att också tillföra något på ett positivt sätt.

Det vore väldigt välkommet (vi bör nog starta en separat tråd för det) och vi värvade Baron nyligen som redaktionssekreterare. Han kommer se till att jobbet flyter på i testlabbet som exempel.

Nu har jag beställt!

1 nr + 6 till för att bilda mig en uppfattning själv.

Jag gillar MW p.g.a deras artiklar om sådant dom flesta Mac-användare redan kan, för t.ex nätverka har inte intresserat mig tidigare så när jag äntligen skulle få i gång ett var det guld värt att plocka fram ett äldre MW och köra igång, så tack för det MW.

Skall bli intressant och se om jag kan bli lika nöjd med denna tidning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-08-13 03:36

Bläddrade lite snabbt i MacMagazin idag och allt man kan konstatera är att det är en direkt uppföljare till DatoMagazin Special, oavsett vad redaktionen själv säger. Allt verkar förklaras så enkelt som möjligt med övertydliga bilder och tunn tidning.
Skulle gärna sett att DatorMagazin delade sig och blev två tidningar faktiskt.

En DatorMagazin och en Linux/MacMagazin.
DatorMagazin är, enligt mig, en dator tidning så som jag vill att den ska se ut. Mera djupgående artiklar, programmerings avdelning och artiklar som förutsätter att man är van användare. Men nu när man har gått över till OSX så känns det ju inte så jätte intressant att sitta o läsa saker som är Windows specifika. =(

Jag delade på den gamla tråden och gjorde Mac Magazin till en egen tråd.

Alltså är inte MacMagazin en engångsföretelse?
Eller åtminstonde något som bara ska komma ibland.
Det är väll bara en del i DatorMagazin special serien. Vilket innebär att tidningen till stor del är en samlingstidning för mac-relaterade artiklar från tidigare DatorMagazin nummer. Mycket smidigt om man vill ha allt samlat i en tidning och slippa leta i äldre nummer.
Rätta om jag har fel.

Senast redigerat 2005-08-13 21:28
  • Oregistrerad
  • 2005-08-13 11:55
Ursprungligen av Chaosstar:

Räta om jag har fel.

"rätta".

Bevaka tråden